Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Äntligen bilder från i somras!! :D

Ignorera mitt ansikte på bilderna, hinner inte klippa bort det

2qko7jl.jpg

qsmako.jpg

2uooy11.jpg

euomz9.jpg

Jag har inte så många bilder eftersom jag mest red i skogen men det här är några som min mamma tog när jag red på ridbanan en dag. Inte så bra kvalitet, och tagna ganska långt ifrån menmen det är dom enda jag har!
Ös på med kommentarer och kritik nu ;)

jag ÄLSKAR små pigga ponnysar :D <3 dom är mycket roligare än större hästar och ponnyer

Visste EE det kul? :laugh: älskar b-ponnier...
gick btw asbra på hoppningen! Hade myyyycket mer kontroll och han saktade av till trav och och allt möjligt INNAN hindrena som han aldrig gjort förrut med mig på ryggen:) lyssnade jättefint...
Jag skämde dock ut mig TOTALT när jag hoppader fel hinder... från fel håll. med en TRAVbom på andra sidan...:crazy::angel: stackars ponny... :( blev nån sorts konstig sväng och jag venne riktigt om vi hoppade hindret eller inte... Jag skyller på att jag inte såg bommen förräns än millisekund innan vi "hoppade"...

Åh vad roligt att rida b-ponny, saknar verkligen det! Vart rider du någonstans? :)

Igår dressyrade jag på Smokey och det gick riktigt bra :) Han var ganska "lufsig" i början vilket inte var så konstigt med tanke på att han gått mer den här veckan än han gjort innan. Nästan 1/3 av våra hästar är nämligen "obrukbara" just nu, och det är i princip bara otursskador :crazy: Inte så kul... Men efter ett tag kom han ihop sig väldigt bra i traven och det var roligt, för traven brukar vara den sämsta gångarten men igår var det den bästa. Galoppen var inte jättebra, men den har ju varit så bra resten av terminen så det gör inte så mycket :)

Idag ska jag rida lektion för första gången efter sommaren :D
Hoppas jag får Milly som är min favorit, inte B ponny men C :love:

Har precis kommit hem från ridningen, och jag är jätte glad eftersom jag fick MILLY!!! :love: :D
Det var jätte kul för det var bara jag som red så det var som en privat lektion fast för ett grupp pris ;) Jag red mest dressyr och så hoppade jag ett enstaka hinder några gånger.
Det gick jätte bra, speciellt i galoppen. Tror nog aldrig det gått så bra innan, både med min sits och med hennes galopp! :D Efter att ha ridit Solen hela sommaren, som är ganska svår att få i galopp, känns det hur lätt som helst att sitta ner i galoppen och rida i en volt på Milly.
Jätte kul ridlektion och jätte rolig och pigg ponny :D:love: Fast det verkar som om hon krympt under sommaren haha! Jag är väl van att rida Solen som är lite större. :p Och med mycket större steg fast hon inte är så mycket större än Milly!

Kl
Finaste flickorna:
sdc12205_100500326.jpg

Halali f.93 angloarab. Tyvärr är hon såld :cry:

sdc16856_106827198.jpg

Fiffilina "Fiffi" f.93 new forest

Finaste killen:
31649607.jpg

Van halen "VH" f.89 men beter sig som en unghäst :p Svenskt halvblod

förstår att du saknar... kommer sakna det själv sen när jag blir för stor, vilket jag typ egebntligeb redan e:p men att rida b-ponny e ba så himla härligt!! deras minigalopp-språg e så himla härliga....
jag rider på tyresö, dudå? varför e alla hästar obrukbara? :(

B-ponnyerna är ju så söta också, dom blir ju roliga bara för att dom är så söta :D

Jaha då har jag ridit Stockholmscupen hos er ju, på Trixie och Askepot (hoppning) :) Jag rider på Upplands-Bro Ryttarförening. Alla har skadat sig på jättekonstiga och oturliga sätt. Typ igår fick stallets lugnaste häst helt plötsligt panik när han stod i boxen, halkade omkull och slog sig rätt mycket på huvudet :crazy: Sen är det någon som blivit sparkad, nån hovböld, ögoninflammation, envis mugg som vägrar försvinna osv.

Usch då :S
Tycker ni att jag är för stor för att rida B ponny- jag är 160 cm. lång och väger ungefär 40 kilo? Jag älskar att rida små hästar, men vill verkligen inte göra det om jag är för lång/väger för mycket. Ska antagligen skaffa foderhäst och då måste jag veta vilken storlek på ponny jag ska ha.

Jag tycker att du är alldeles för lång, tycker absolut att du ska satsa på en D. Jag är typ 164 cm och rider bara d-ponny.

Oj förlåt jag skrev fel, jag menade C ponny!! :o
Jag ska försöka hitta en D ponny som jag kan ha som foderhäst, men om det inte finns skulle det kanske gå med en maxad C ponny? Förresten; är det mest längden det hänger på eller är det vikten?
Tack för att du svarade :)

Vikten är inga problem, 40 kg bär en kraftigare B-ponny också men längden är för din egen skull. Det blir oftast ingen bra ridning om man är för lång för ponnyn. Man kan verkligen förstöra sin sits och sin ridning genom att rida på för små ponnyer. man börjar dra upp skänklarna, kryper ihop i överkroppen osv. Jag tycker också du ska sikta på D-ponny, du kommer ju inte bli kortare dessutom ;)

kl

Igår var jag i Hufvudsta och tävlade. När vi rullade in på anläggningen ser vi en enda stor lerpöl som ska föreställa ridbana. Funktionärerna står med hinkar och öser bort vatten, sopar bort vatten genom kanaler osv. Gick banan och kände bara att jag inte ville vara med, men ville ge det ett försök iallafall.

På första framhoppningen (i ridhuset) var han såååå fin! Har aldrig hoppat bättre! Och jättefin mellan hindren. Kom ut på banan och dom två första hindren hoppade han bra, om än inte lika bra som i ridhuset. När vi kom mot trean kom det en transport på vägen som han tittade till på och då halkade han, så han nitade på hindret. Han blev osäker och nitade andra gången också och jag kände inte att jag ville tvinga över honom efter vad som hände i våras, så jag hoppade om ettan och utgick.

När jag började rida fram till andra klassen var han superduperfin. Men när jag kom in på framhoppningen slog det typ slint i hans huvud som det gör ibland, man får typ ingen kontakt med honom. Dom hade flyttat in tävlingen i ridhuset så vi skulle hoppa fram ute. Med facit i hand skulle jag inte ha hoppat fram alls där för nu fick vi med oss fem nitar och några spända språng in på banan. Väl där inne red jag ganska slarvigt och han är så himla svårsvängd när han är på det humöret, så det gick inte så bra att svänga runt i ett 20*40-ridhus. Så vi blev uteslutna, men hoppade om trean och då hoppade han bra iaf.

En ganska trist avslutning på våran "karriär" i hoppningen men men, får ta med mig sprången från första framhoppningen för han hoppade verkligen fantastiskt då. Det var jättemånga som kom fram och sa att han var superfin :love:

fs_472477825_24149_1284905523.jpg

fs_472479486_28762_1284906419.jpg

fs_472486194_55323_1284909714.jpg

fs_472487811_89454_1284910417.jpg

fs_472511989_49509_1284919558.jpg

fs_472511994_70456_1284919560.jpg

fs_472512063_77421_1284919576.jpg

Till Llaika: Awww Smokie är sååå fin!! :love: Vilken ras?
Synd att det var sista tävlingen, du fyller 18 idag eller?

Till Path of Clovers: Tack för svar :) Ska verkligen satsa på att hitta en D ponny!

KL

Världens underbaraste lektion idag! Vi red ute i skogen och vädret var helt perfekt, soligt och svalt. Åh jag hade kunnat vara ute i timmar!! =)

Kan inte annat än hålla med :D Han är någon korsning och importerad från England, men jag skulle gissa att det är ganska mycket cobblod i honom.

Japp det gör jag, men får tävla terminen ut iaf :) Dock blir det nog bara en hopptävling och typ två dressyrtävlingar, fanns inte så mycket mer att åka på tyvärr :(

Ställer några frågor till er ridskole ryttare:) Vad tycker ni om att ridlärare säger till barn att dom är för tjocka för att rida de flesta hästar på ridskolan? Det är speciellt två tjejer som bara har fått rida en nordsvensk hela året. Ska då nämnas att det finns en frieserkorsning, en grövre import och två fjordingar. Väldigt tråkigt för dom här tjejerna. Vad skulle ni göra? Man blir ju irriterad själv. Det är inga hårda dressyr eller hopp pass, dom rider max en timma och då ingår uppvärmning och avskrittning, så jag tycker inte att hästarna borde bli varken halta eller få ont utav det här. Att inte få utvecklas i sin ridning och bli en ryttare som kan rida många olika hästar är dumt tycker jag. Vad tycker ni?

Mycket dumt att bemöta barnen så.
Däremot så måste ju hänsyn tas till hästarna också men om det finns större, grövre hästar borde det inte vara ett problem.
Det är ju bättre att uppmuntra barnen så att de själva kanske vill gå ner i vikt för att kunna rida även de andra hästarna.

Annika

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka