Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

KL
Nu har jag ridit fyra lektioner på ridskolan med islandshästar. Det är så himla roligt. Vi är som mest fyra stycken som rider samtidigt vilket gör att vi elever får mycket hjälp och tips! Eftersom jag har haft så mycket problem med min kropp så är jag extra glad. Jag får inte det minsta ont! Så jag har verkligen hamnat rätt med islandshäst. De är underbara!!

Vi har viktgränser på alla hästarna och alla ryttare vägs minst en gång per år. Hästarna går flera timmar om dagen och fastän man tänker att "fem kilo mer en gång kan väl inte göra så mycket", så blir det mycket i slutändan. Jag tycker att det är helt fel att säga till barn att dom är för tjocka för att rida vissa hästar, men för hästarnas skull är det bra med viktgränser. Man får helt enkelt förklara på ett smidigt sätt att dom större hästarna passar bättre :)

Okej. Jag tycker att dom i så fall borde köpa in andra hästar som alla kan rida på. Och hon sa ju inte direkt att dom var för tjocka, men att "ni är nog för stora för den hästen". Jag tycker det är tråkigt för dom.

Självklart ska det finnas hästar för alla, samtidigt måste man tänka på vad som är lämpliga ridskolehästar. Många grövre raser är starka och därför inte så lämpliga som ridskolehästar. Då tycker jag det är bättre att man får rida storhäst redan som liten om man är för tung för ponnyerna. Vi har en maxgräns på 90 kg för "vanlig ridning" och 85 kg för hoppning, mer än så klarar inte våra ridskolehästar även om dom är stora och grova. Sen är "grov" inte något som garanterar att hästen är viktbärande. En lång, svag rygg eller att hästen är "byggd i nedförsbacke" spelar större roll än hur grov hästen är, likaså kan inte en skumpig häst bära lika mycket som en som är lätt att sitta på när det gäller orutinerade ryttare.

Senast ändrad:

Är lite intresserad av de viktgränser ni har eftersom jag som sagt letar foderhäst:
Vad är (ungefär) viktgränserna på olika storlekar på ponnyer?? (kanske inte A men B, C, och D) Alla hästar är ju olika men det skulle verkligen hjälpa mig om du svarade hur ni har det på din ridskola :)
På min ridskola har vi inga viktgränser så som ni har, men det är klart att ridläraren inte låter någon som väger 60 kilo rida en B ponny till exempel.

Numera finns dom bara inne på ridlärarnas kontor så jag har inte exakt koll, men ett ungefär.
B-ponnyer har vi bara två stycken, båda är ganska gamla. Tror dom tar ca 35 kg.
C-ponnyer har vi två äldre som jag vet har haft 50 kg som gräns innan, tror det kan vara sänkt till 45 kg nu. Nyare c-ponny, ca 50-55 kg.
D-ponnyer har vi i alla möjliga former och storlekar. En kraftig nordsvenskkorsning och en (egentligen överväxt) kraftig ponny går nog med upp till 65 kg, dom "vanliga" typ 60 kg, Smokey hade 55 kg innan vet jag. Någon har säkert 50 kg.

Jag ska byta ridgrupp troligtvis. Ska testa en ny ikväll, men det är en seniorgrupp med massa tanter bara.. Men det är iaf bättre än den som jag går i nu. Det är en tjej som är riktigt elak i den och hon är så extremt grov i munnen. Jag råkade rida i vägen för henne förra veckan och då vart hon så jävla arg på mig, hon vrålade att jag var helt jävla dum i huvudet, fucking CP-barn, jävla hora, idiot om och om ingen. :cry: Bara för att jag råkade skritta vägen för henne på volten när hon galopperade.... Hon har sagt såna saker förut, men då har jag försökt att inte bry mig. Men efter förra veckan så känner jag att jag inte ens ville komma dit och rida igår. Och det är sällan jag brukar kalla personer elaka, men hon är verkligen elak.

Blir bara så ledsen :(

Kl
Red Fiffi sist, hade fältsits. Hon var ganska bra. Fast förra veckan gick bättre. Nästa vecka är det hoppning. Vill nog inte ha Fiffi då :p

Tack för svar Llaika! :)
iNTOHimo: sa inte ridläraren nåt när den tjejen skrek så åt dig? :S tycker verkligen du ska byta grupp, är ju inte så kul att rida med andra som skriker åt en när man råkar komma i vägen... :/

Ja, men det var inte så lätt för ridläraren att höra för hon var i andra ändan av ridhuset. Men jag har pratat med ridläraren och hon säger att hon måste be om ursäkt och att om hon inte bättrar sig så blir hon kickad från gruppen. Men tror nog att jag ska fortsätta i den andra gruppen tillsvidare :cool:

Numera finns dom bara inne på ridlärarnas kontor så jag har inte exakt koll, men ett ungefär.
B-ponnyer har vi bara två stycken, båda är ganska gamla. Tror dom tar ca 35 kg.
C-ponnyer har vi två äldre som jag vet har haft 50 kg som gräns innan, tror det kan vara sänkt till 45 kg nu. Nyare c-ponny, ca 50-55 kg.
D-ponnyer har vi i alla möjliga former och storlekar. En kraftig nordsvenskkorsning och en (egentligen överväxt) kraftig ponny går nog med upp till 65 kg, dom "vanliga" typ 60 kg, Smokey hade 55 kg innan vet jag. Någon har säkert 50 kg.

Men hur gör ni då om det kommer nån på 100kg och vill rida. Finns flera duktiga privatryttare på vår ridskola som väger däromkring som rider egna halvblod. Får inte dom rida hos er då?

Nej då får dom inte rida hos oss. Det är en helt annan sak med privatryttare som rider sina hästar en timme om dagen i balans och rätt form.

*KL*
Idag hade jag ridlektion, red Milly igen :D
Vi hoppade en bana på fyra hinder, ungefär 60 cm. Gick jätte bra, hon vägrade eller rev inte en enda gång så jag är jätte nöjd. :) Tror inte det gått så bra innan! Även om hon är mindre än dom andra hästarna hoppar hon lika bra :love: Älskar små hästar!!

nu hoppar jag in, men varför skulle det vara det? Hästarnas välbefinnande måste väl ändå gå först? Ska man absolut rida får man väl försöka gå ner i vikt då, eller leta efter ett ställe med med viktbärande hästar. Annars kan man ju börja köra (fast, det är iofs väldigt svårt att hitta körridskolor, speciellt om man inte är travintresserad).
det är ju också en annan sak att skriva/säga att vi han en viktgräns på xx kg, än att säga "du är för tjock" till någon som vill komma och rida. det kan ju verka lite taskigt, men hästarna måste ju komma i första hand.

Vi har körkurser på våran ridskola på olika nivåer, där är det inga viktgränser :) Håller med dig i övrigt, hästarnas välbefinnande går före. Det är inte en rättighet att få rida.

I onsdags red jag Smokey, han har blivit så fin :love: Mycket mjukare och mer ridbar än tidigare. Igår red jag en ponny som heter Salsa. Det var jättesvårt för jag får liksom inget flyt när jag rider henne, det blir så hackigt för hon har ganska dålig takt i traven. Men det var nyttigt och ganska kul, hon är väldigt välutbildad och Smokeys totala motsats :p

Men jag tycker att dom överdriver. Samma fjording till exempel som en privatryttare lånade ut till ridskolan (hon är lite större) fick den ena tjejen bara rida en gång för "hon är nog lite för stor". Det är hästar vi pratar om. Såklart är det inga viktgränser på körning då hästar kan dra tre gånger sin egen vikt. Hästar kan också bära 20% av sin egen vikt.

Att ridläraren väger 75 kg och rider c och d ponny är däremot inga problem för henne.

75 kilo på en c-ponny låter mycket, men annars kan ju den positiva effekten av att hästen blir tillriden och riden av en duktig ryttare kompensera att den går med lite mer vikt jämfört med när någon ska lära sig galoppera på den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka