Hittade denna gamla tråd! Fråga mig inte hur!
Men väcker den igen, om det är okej?
Den här tråden passar ju mig och Herr Häst alldeles perfekt!
I passet är han rakt igenom okänd; okänd ras, okänd stam, okänd uppfödare. I TDB står det t.om. "Födelseland okänt", haha.
I verkligheten är han dock inte alls lika okänd som han kan verka i officiella papper......
Att han skulle vara född i Vimmerby har jag vetat länge. Med tanke på nyss nämnda, i kombination med hans exteriör (skimmel, grövre halvblodstyp, 162 cm) har det alltid legat nära till hands för mig att tro att han skulle vara E: Goldlöwe U: XX-sto. När jag dessutom såg hans försäkringspapper i samband med att jag köpte honom i julas, och det i ras-kolumnen stod något i stil med "Allmänt halvblod/Halvblod utan stam/dylikt-minns-inte-ordagrant-benämning", så kände jag mig ännu mer säker på att det verkligen var det rätta. Men, i samma papper stod det också ett mer exakt födelsedatum (än 2002-01-01, som i passet), nämligen 2002-04-05. Någon visste alltså mera, och denna någon var rimligen inte uppfödaren, då pass och försäkring m.m. var från hösten 2006. (Och då var han redan såld från uppfödaren, det visste jag).
Så kontaktade den som ägde honom då. Fick det då bekräftat att han var från Vimmerby, och fick även namnet på hans mamma. Trots att det namnet lät rätt så vanligt, var det faktiskt bara 2 ston i Sverige som hette det; Ett SWB-sto f. 2000 Aerline H - Little Boy, och ett litet korsningsponnysto f. 1996 med okänd stam. Båda var skimlar, och SWB-stoet var dessutom tillsynes lika stor som honom. Tänkte direkt att det måste ju vara SWB-stoet som är mamman, hon kan ju ha blivit tjuvbetäckt eller något, och därav att han hade ett SH pass. Men så i nästa sekund tänkte jag att "äh, jag kan ju kontakta ponnyns ägare först, bara för att utesluta den liksom". Sagt och gjort. Svaret från ponnyägaren fick mig dock att fullkomligen tappa hakan. Hon hade importerats från Irland senvintern (typ februari) 2002. Köparen i Sverige var en man i Vimmerby. Omgående när hon kom till Sverige förstod man att hon var dräktigt. I början av april 2002 föddes ett hingstföl... Höll nästan bokstavligen på att trilla av stolen då!
När det väl hade sjunkit in, efter några minuter, började jag dock bli något kritisk. Visst, det här stoet var skimmel. Men hon var väldigt nätt/sirlig i typ, och dessutom bara en liten
C-ponny.
Troligen korsning Connemara/Fullblod/Welsh Mountain eller något sådant. Nej, det här kunde bara inte vara rätt tänkte jag. Fick efter lite hjälp och letande (bl.a. av en här på Buke, tack så mycket!) nys om vem "mannen i Vimmerby" aka. Uppfödaren skulle kunna vara. Så jag kontaktade honom och berättade det jag visste om stoet och fölet, och undrade om han visste någonting om den historien. Och jodå, det visste han! Fölet ska då som sagt ha varit en hingst, och född fux med stora tecken (höga strumpor och stor bläs). Döpt efter en irländsk whiskey. Sedermera började han dock att skimla av, och växa så det knakade - som 2 åring ska han ha varit hela 155 cm!
Mamman ska som sagt ha importerats från Irland, och på Irland sålts av någon som dels handlade med div. hästar, och dels drev ett tinkerstuteri; Att pappan till fölet kanske var tinker, var väl kanske ingen högoddsare precis....
I slutet av 2005/början av 2006 så såldes sedan fölet.
I det passet han fick gjort till sig hösten 2006 hade dock ett prefix lagts till det ursprungliga namnet. Prefixet verkar dock inte ha varit ett gårdsnamn eller så, utan bara helt påhittat.
Det här är nog den i särklass konstigaste/knäppaste/sjukaste historien jag någonsin hört. Och det nästan mest konstiga med den, är att den faktiskt tillsynes är sann! Eller ja, flera av varandra oberoende personer (uppfödaren, stoets ägare då, stoets ägare idag) säger iaf samma sak.
Så, liten faktaruta om Herr Häst:
Namn: "Herr Häst"
Född: 5 april 2002 i Vimmerby.
Ras: "Korsningsponny" (eller vad man nu ska kalla det med en KP-mamma och möjligen tinkerpappa?
)
Stam: E: Okänd U: *namn jag inte vill skriva ut* UE: Okänd.
Slänger in några hyfsat nytagna bilder också