Men vad är omständigheterna? Är det att hen ska vara hemma tio för att det är skola nästa dag, och kommer hemramlande efter midnatt? Eller att ni har sagt tio och hen kommer kvart över? Handlar det om en kvart, och förseningen beror på att det är svårt att styra när man ska få skjuts, så kanske tiden är fel satt. Eller att ni behöver ha ett annat system, typ: kl 10, eller messa om det blir senare så vi vet.
Om tiden inte hålls, så skulle först fundera på varför jag valt det klockslaget. Varför är tiden satt det klockslag som är, finns det några skäl utöver att du tycker den tiden är lämplig? Sen skulle jag sätta mig med tonåringen, och prata genom argumenten. Att inte komma hem så sent att det blir farligt ute/man orkar upp nästa dag etc är ju en del av att vara vuxen. Om ni kommer överens om en tid, som det finns skäliga argument för, och tonåringen sen inte klarar att hålla tiden alls - då skulle jag säga att man är för liten för att vara ute själv på kvällarna. Det blir uppenbart för svårt, man klarar det inte. Då får man väl vara hemma ett tag till, tills man vuxit på sig, och klarar det.
Det handlar som jag ser det inte om att följa regler och lyda, utan att klara att ta ansvar för sig själv. Om man går ut på kvällen, och sen inte kan styra över när man lyckas ta sig hem igen, för att det är så roligt när man väl är ute, så är det ju i princip samma sak som ett yngre barn som glömmer att gå och lägga sig i tid för att man har så roligt - man är för liten för att ta det ansvaret, och behöver vuxnas hjälp ett tag till.