Tråd för värdelöst vetande del 32

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vv Kl 21 börjar veckans tredje och sista jobbpass, i helgen ska jag till min syster och fira henne och hennes sambo som fyller år nästa vecka. Ska bli trevligt :)

@EmmaW vad skönt att ni redde ut det, men tråkigt att du tycker det är så jobbigt just nu :( ring om du behöver kräkas av dig lite. Är nåbar lite ikväll och imorgon efter lunch *kram*

Jag råkade sova hela dan igår, hade dygnat innan så var lite trött. Varit uppe sen ca 1 i natt, så tror jag kan sova kommande natt.

Det har gått bra, vi har rett ut det hela med fakturan och vi är överens och har en ny plan B om behandling av rötan på hovarna :up:

Men jag är rätt slut som artist för tillfället :down:
Finner ingen glädje alls i hästarna och allt runt omkring just nu :(

Skönt att det löste sig!
Men trist med resten. Hoppas att det är en tillfällig svacka.
Kram om du vill.

Åh det var inte kul när syrran och jag kom ut till stallet ikväll. Märkte att hästarna stod så stilla båda två och de brukar alltid komma fram kvickt för att börja äta hösilaget, men ingen reaktion.
Då ser jag att min häst sitter fast, rejält med en lång jäkla hagståltråd lindat kring ena bakbenet:arghh::( Upp till stallet igen för att hämta avbitaren. Sen försöka hålla pållen lugn och samtidigt klippa av skiten i leran och mörkret. Såg rejält illa ut först men efter att allt var borta så såg det värre ut än det var. Tog in honom i stallet och tvättade. Som tur var inga sår mer än att cirkulationen strypts åt. Han var genomsvettig med stackarn.
Usch är verkligen inte förtjust i den vinterhagen. Skulle behöva jämna den med marken, växer bara skitskräppor och taggbuskar ju.
Gick igenom staketet runtom med att kolla hur sjutton han fastnat:crazy:

Åh det var inte kul när syrran och jag kom ut till stallet ikväll. Märkte att hästarna stod så stilla båda två och de brukar alltid komma fram kvickt för att börja äta hösilaget, men ingen reaktion.
Då ser jag att min häst sitter fast, rejält med en lång jäkla hagståltråd lindat kring ena bakbenet:arghh::( Upp till stallet igen för att hämta avbitaren. Sen försöka hålla pållen lugn och samtidigt klippa av skiten i leran och mörkret. Såg rejält illa ut först men efter att allt var borta så såg det värre ut än det var. Tog in honom i stallet och tvättade. Som tur var inga sår mer än att cirkulationen strypts åt. Han var genomsvettig med stackarn.
Usch är verkligen inte förtjust i den vinterhagen. Skulle behöva jämna den med marken, växer bara skitskräppor och taggbuskar ju.
Gick igenom staketet runtom med att kolla hur sjutton han fastnat:crazy:

Usch sånt är verkligen inte kul ...

Har grym tandvärk, men tar alvedon och ipren var fjärde timme.. Skulle döda för ett par citodon men har inte råd att gå till tandis för att få.
Ska rasta hund och sen sova.. har möte på soc med muppen imorrn igen...

Kvällens käftsmäll ....hästen är plötsligt drastiskt sämre i rötan och jag kommer ringa hovis i morgon och be honom ta av skorna bak så jag kan behandla mer. Fram har vi inget val pga av hålväggen att ha skor och det känns inte riktigt bra att inte veta vad som händer under skorna.
Jag är knäckt, jag borde nog gråta men jag orkar helt enkelt inte...:(
Fan fan fan!!!

Kvällens käftsmäll ....hästen är plötsligt drastiskt sämre i rötan och jag kommer ringa hovis i morgon och be honom ta av skorna bak så jag kan behandla mer. Fram har vi inget val pga av hålväggen att ha skor och det känns inte riktigt bra att inte veta vad som händer under skorna.
Jag är knäckt, jag borde nog gråta men jag orkar helt enkelt inte...:(
Fan fan fan!!!
:( Lider med dig....

:( Lider med dig....
Problemet är att hovis inte riktigt vill verka upp allt ansatta pga av att han inte vill ha obalans i hovarna som skapar fler sprickor och mer röta, men jag ser ingen annan utväg nu. Jag hoppas jag kan övertyga honom att det är enda vägen att gå nu. Det får bära eller brista nu känner jag. :(

Ångest och ont i magen :crazy:

Problemet är att hovis inte riktigt vill verka upp allt ansatta pga av att han inte vill ha obalans i hovarna som skapar fler sprickor och mer röta, men jag ser ingen annan utväg nu. Jag hoppas jag kan övertyga honom att det är enda vägen att gå nu. Det får bära eller brista nu känner jag. :(

Ångest och ont i magen :crazy:

Få en second opinion av ngn?
Förstår verkligen ångesten.
Stor kram

Få en second opinion av ngn?
Förstår verkligen ångesten.
Stor kram
Jag tvivlar inte på hans kompetens men orsaken till rötan är att dom tre senaste hovslagarna jag haft (alla godkända av jordbruksverket varav en är klinikhovis :mad:) har verkat för mycket, tagit så pass i tårna att hon haft blödningar och lämnat för mycket på trakterna trots att hon slog i sig själv då och att jag påpekade att hästen stapplade fram, obalansen i hovarna och att hon inte kändes ok i ridningen. Resultatet av obalansen blev mikroskopiska sprickor i hovens undersida där rötan fick fäste. Hon har även haft svår strålröta men den har äntligen gett med sig. Hon har även mild rotation på den hoven fram där hålväggen finns,fick nästintill bockhov på den och den börjar äntligen se normal ut igen i formen, dock blir ju påfrestningarna höga eftersom det är uppskuret på den rejält och hon måste ha sko där. Ytterväggen har nästintill kollapsat inåt på den hoven eftersom dom verkat henne ojämnt och hon har snebelastat hoven. Så vårt problem är egentligen att hoven måste växa ner för att klara påfrestningar av att skära upp men hon växer sakta och normal skointervall brukar vara 10-12 veckor Så vi kan inte sko och verka för ofta heller :(
Andra hästar som haft röta har alltid blivit av med den så snart man skurit bort allt angripet och eftersom det andra inte funkar (knappt 4 veckor sen förra skoningen) så vill jag ändå trots allt skära bort allt angripet nu eftersom behandligen inte verkar hjälpa.

Blev visst en hel novell nu :angel:

Jag tvivlar inte på hans kompetens men orsaken till rötan är att dom tre senaste hovslagarna jag haft (alla godkända av jordbruksverket varav en är klinikhovis :mad:) har verkat för mycket, tagit så pass i tårna att hon haft blödningar och lämnat för mycket på trakterna trots att hon slog i sig själv då och att jag påpekade att hästen stapplade fram, obalansen i hovarna och att hon inte kändes ok i ridningen. Resultatet av obalansen blev mikroskopiska sprickor i hovens undersida där rötan fick fäste. Hon har även haft svår strålröta men den har äntligen gett med sig. Hon har även mild rotation på den hoven fram där hålväggen finns,fick nästintill bockhov på den och den börjar äntligen se normal ut igen i formen, dock blir ju påfrestningarna höga eftersom det är uppskuret på den rejält och hon måste ha sko där. Ytterväggen har nästintill kollapsat inåt på den hoven eftersom dom verkat henne ojämnt och hon har snebelastat hoven. Så vårt problem är egentligen att hoven måste växa ner för att klara påfrestningar av att skära upp men hon växer sakta och normal skointervall brukar vara 10-12 veckor Så vi kan inte sko och verka för ofta heller :(
Håller tummarna!

Så vårt problem är egentligen att hoven måste växa ner för att klara påfrestningar av att skära upp men hon växer sakta och normal skointervall brukar vara 10-12 veckor Så vi kan inte sko och verka för ofta heller :(
Biotin brukar väl göra att hovarna växer fortare?

Klickade runt på teven och hamnade på Kunskapskanalen... Dom dissekerar en människohand. Lite små äckligt men intressant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
117 534
Senast: Marita73
·
Samhälle Ja det är väl inget nytt. Bokat hemleverans idag klockan 8-12. Ingen kommer, inget meddelande. Ringer postnord, de frågar efter värde på...
2
Svar
37
· Visningar
2 776
Senast: hastflicka
·
Svar
16
· Visningar
248
Senast: Soffan74
·
  • Låst
Tjatter Kan inte se att det startats någon ny tråd trots att det är en månad sedan den förra låstes. Ok, skrollar man ner finns det även en...
Svar
3
· Visningar
374
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod