Tråd för tips om julklappar

Har svårt att komma på vad pappa ska få i julklapp. Helst inte något klädesplagg denna gång utan något annat.

Vad köper man till en snart 60-årig man som har det mesta?
 
En pojke på 9 år. Han gillar att rita. Han ritar verkligen jättebra. Han är bäst på att måla av men tycker det är tråkigt fylla i. Jag har funderat köpa något ritblock, bra pennor och nån bra "lär dig rita bok". Men sån bok jag sett på nätet verkar antingen för lätta eller för svåra.. något annat tips? Vad är "inne" bland 9åringar?
 
Har svårt att komma på vad pappa ska få i julklapp. Helst inte något klädesplagg denna gång utan något annat.

Vad köper man till en snart 60-årig man som har det mesta?
Hur mkt pengar vill du lägga? Presentkort på någon restaurang?annan upplevelse? Har han någon hobby?
 
Hur tänker ni om att ge/få gåvobevis för t.ex. SOS barnbyar i julklapp? Jag tänkte isf kombinera gåvobeviset med en burk med lite hembakat, typ frökex och biscotti. Jag tycker att det är väldigt roligt att ge presenter, men har ändå bara råd att köpa småsaker och tycker att det vore trevligt om mina små slantar kunde göra lite reell nytta istället. Men vet inte om det kanske är för trist? (Det är mina vuxna släktingar det handlar om).

Beror nog på mottagaren. Jag hade kog bli it lite förvånad. Känns lite märkligt att den som köper ska bestämma vart gåvan ska till. Men jag förstår det fina i gåvan men jag säger njaee
 
Behöver tips till min sambo! 33 år, gillar musik och flygplan. Håller på med modellflygning. Har marsvin och inte så många andra intressen än det.
Han fyllde år häromdagen och fick en låda med grejer till smågrisarna. Så han borde få något annat i julklapp.. Jag har ingen aning om vad jag ska hitta på!

Jobbar med att sälja sina där färdiga korgar och lådor med delikatesser men det känns lite slött och fantasilöst att köpa en sån av mig själv.. Även om de är både goda och fina. Han är visserligen inte lika förtjust i ost som jag är så det kanske är dumt..
Musikälskare brukar ju uppskatta vinylskivor så kanske en vinylspelare? Finns ju även så man kan koppla dom till datorn nu.
 
Det har han redan en.. och massor med skivor. Men bra tanke!
Typiskt men då va ja ju rätt ute iaf :p

Gillar han öl?
Såg att coolstuff hade ett väldigt enkelt ölsett typ "brygg ditt eget öl på 7dagar" Funderar på att köpa det till brorsan men tyckte dom fick lite minuspoäng på att precis allt va färdig -någon form av smaksättning hade man kanske iaf velat gjort själv. Men de kanske går...
 
Tycker ni att ett inramat familjefoto är en väldigt tråkig julklapp?
Vi fick ju barn i september och ekonomin är inte den allra bästa så jag funderar på om vi skulle ge bort just familjefoto till de nyblivna mormor och morfar, farmor, farfar, gammelmormor och gammelfarmor.
Men sambon är rädd att det är alldeles för tråkigt medans jag tänker att jag hade nog uppskattat det mer än typ någon annan form av billig prydnad iaf.

Om det är av betydelse har alltså ingen av åvanstående någon framkallad bild av lillgrabben än.
 
Vad ska jag ge min bästa kompis?
Han är 26, gillar att baka, träna, titta på gamla serier och Japan.
Han bor ganska litet och har massa saker.
Vill ge något fint eftersom han verkligen är världens bästa.
 
Tycker ni att ett inramat familjefoto är en väldigt tråkig julklapp?
Vi fick ju barn i september och ekonomin är inte den allra bästa så jag funderar på om vi skulle ge bort just familjefoto till de nyblivna mormor och morfar, farmor, farfar, gammelmormor och gammelfarmor.
Men sambon är rädd att det är alldeles för tråkigt medans jag tänker att jag hade nog uppskattat det mer än typ någon annan form av billig prydnad iaf.

Om det är av betydelse har alltså ingen av åvanstående någon framkallad bild av lillgrabben än.

Om personerna är såna som brukar ha foton på familjen framme så är det ju en jättebra julklapp :)
 
Känns lite märkligt att den som köper ska bestämma vart gåvan ska till. Men jag förstår det fina i gåvan men jag säger njaee
Jo det är ju det, att man liksom skänker bort någon annans present lite grann. Hmm, jag får nog klura lite till på detta. Vill ju såklart ge mina släktingar något de uppskattar. :)
 
Hur tänker ni om att ge/få gåvobevis för t.ex. SOS barnbyar i julklapp? Jag tänkte isf kombinera gåvobeviset med en burk med lite hembakat, typ frökex och biscotti. Jag tycker att det är väldigt roligt att ge presenter, men har ändå bara råd att köpa småsaker och tycker att det vore trevligt om mina små slantar kunde göra lite reell nytta istället. Men vet inte om det kanske är för trist? (Det är mina vuxna släktingar det handlar om).

Jag brukar ge bort det i kombination med annat till mina föräldrar och svärföräldrar. Jag tycker det är en jättefin gåva som gör nytta, istället för att ge något hitte på krams bara för att ge. Och det har då hittills varit väldigt uppskattat :)
 
Ang välgörenhet så skulle jag vilja säga att det beror helt på mottagaren.
Själv skulle jag tex bli glad för en donation till tex UNHCR som jag tycker gör ett skitviktigt jobb, medan en del andra organisationer mest vore, mja... Fel. Ta exempelvis om någon i mitt namn donerat till Peta, herregud liksom - jag har ett intresse i djurrätt men det blir verkligen skitfel organisation. Eller någon organisation som vid första anblick ser bra ut men lobbar för fängelsestraff för homosexuella i typ Uganda, exempelvis. Kan inte jag stå bakom organisationen så blir det ju fel att donera åt mig, liksom.

Så ja. Donationer till vissa, absolut. Till andra, absolut inte. Själv funtar jag vartenda jävla år på donationer men min familj är inte typen som uppskattar sånt alls, oavsett vart man donerar. Skittråkigt men morsan skulle mest tycka att en get till en fattig familj är skittråkigt och inte en klapp till just henne. Själv tar jag hellre den där geten än något ogenomtänkt krafs som bara blir liggande i garderoben, men jag tar hellre nåt ogenomtänkt krafs än en donation till Peta.
 
En pojke på 9 år. Han gillar att rita. Han ritar verkligen jättebra. Han är bäst på att måla av men tycker det är tråkigt fylla i. Jag har funderat köpa något ritblock, bra pennor och nån bra "lär dig rita bok". Men sån bok jag sett på nätet verkar antingen för lätta eller för svåra.. något annat tips? Vad är "inne" bland 9åringar?
Jag vet inte vad som är inne bland 9-åringar men det finns ju verkligen massor för någon som gillar att rita. Rejäla pennor, skissblock, kol, sånahär papperskritor till typ blyerts (gaah vad heter de, de som man kan "smeta ut" med), osv. En sån här trägubbe med böjbara leder kanske vore nåt?
tragubbar.jpg
 
Dom har ju ganska lite leksaker pga tuff ekonomi. Duplo var ju himla bra förslag.
Duplo är svindyrt nytt men ganska bra pris begagnat så kika begagnat så kanske du kan få ihop en ganska rejäl laddning för ganska lite pengar. Just duplo tillhör ju enligt mig en sån sak som blir roligare när man har en del. Vi har barn i samma ålder och i vår duplolåda ligger säkert en sådär 4 paket med vanliga set och det tycker jag är väldigt lagom till båda barnen.

Hur tänker ni om att ge/få gåvobevis för t.ex. SOS barnbyar i julklapp? Jag tänkte isf kombinera gåvobeviset med en burk med lite hembakat, typ frökex och biscotti. Jag tycker att det är väldigt roligt att ge presenter, men har ändå bara råd att köpa småsaker och tycker att det vore trevligt om mina små slantar kunde göra lite reell nytta istället. Men vet inte om det kanske är för trist? (Det är mina vuxna släktingar det handlar om).
Tumme upp för gåvobevis. Jag personligen har faktiskt önskat mig att bli fadder inom wwf, närmare bestämt för isbjörnarna. Jag insåg lite för sent att jag får nog ett par inom just isbjörn iom att 3-4 familjer har fått det som svar på vad jag önskar mig :o jag kanske borde ha sagt någon av de andra "rubrikerna" de har också.

Det är ofta sån hets runt att köpa saker som folk kanske inte ens använder så jag tycker att det är bra, om inte annat som ögonöppnare. Särskilt om det handlar om de som inte önskar sig något.
 
Vad ska jag ge min bästa kompis?
Han är 26, gillar att baka, träna, titta på gamla serier och Japan.
Han bor ganska litet och har massa saker.
Vill ge något fint eftersom han verkligen är världens bästa.
Kanske nån fin receptbok med tema nyttigt i en korg som även innehåller lite roliga specialingridienser? Kanske inte tillräckligt fint dock?
 
Behöver tips till min sambo! 33 år, gillar musik och flygplan. Håller på med modellflygning. Har marsvin och inte så många andra intressen än det.
Han fyllde år häromdagen och fick en låda med grejer till smågrisarna. Så han borde få något annat i julklapp.. Jag har ingen aning om vad jag ska hitta på!

Jobbar med att sälja sina där färdiga korgar och lådor med delikatesser men det känns lite slött och fantasilöst att köpa en sån av mig själv.. Även om de är både goda och fina. Han är visserligen inte lika förtjust i ost som jag är så det kanske är dumt..
Presentkort på segelflyg. Är inte alls farligt dyrt.
 
Hjälp! Kapar tråden lite för en kombofråga.
Sonen fyller 18 på julafton. Vi firar honom helgen innan men jag känner att det vore kul att ge honom något speciellt i artonårspresent OCH naturligtvis en vettig julklapp på julafton. Han har bara önskat sig spel och det känns så tråkigt. Han går jaktgymnasie men är inte jaktnördig, gillar fotboll. Hans flickvän kommer säkert att köpa något klädesplagg eller doft. Va sjutton får man nuförtiden när man fyller arton?
 
Behöver tips till föräldrarna, pappa har bott vid och jobbat med sjöfart hela livet.
Är intresserad av det, jakt och trädgård.
Mamma är även hon uppväxt vid havet och har jobbat med sjöfart och inom sjukvård.
Intressen är musik, heminredning och bakning.
Mammas sambo har jobbat med data och jobbar nu inom bygg.
Sitter mest framför datorn och kollar på film när han inte jobbar. Övriga intressen är motorcyklar, hundar och rymden
Ingen som har någon ide om det här? :p
Både broder och jag har helt slut på idéer
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp