träckprovet visade 550 EPG Blodmask

Sv: träckprovet visade 550 EPG Blodmask

tack för all hjälp madick,

jag tror bestämt att jag ska utnämna dig till min lördagshjälte!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

*kl*

Funderar lite på provsvar som jag fått..hoppas nån kan hjälpa mej..

Har för första gången skickat träckprov på alla 7 hästar i stallet..
svarena som jag fick var :
- 2 st 0 epg
- 1 st 20 epg Strongylus sp. & 180 epg Cyathostoma sp.,Trichonema sp.
- 2 st 40 epg Cyathostoma sp.,Trichonema sp.
- 2 st 160 epg Cyathostoma sp.,Trichonema sp.

Behöver ja alls avmaska nu??När löns det att ta följande koll om det inte behövs avmaskas?

Finns det några egentliga riktvärden som är man kan följa? NÄR man ska ge resp. låta bli att ge maskmedel?

Hoppas nån kan hjälpa mej med detta :)

*kl*

Funderar lite på provsvar som jag fått..hoppas nån kan hjälpa mej..

Har för första gången skickat träckprov på alla 7 hästar i stallet..
svarena som jag fick var :
- 2 st 0 epg
- 1 st 20 epg Strongylus sp. & 180 epg Cyathostoma sp.,Trichonema sp.
- 2 st 40 epg Cyathostoma sp.,Trichonema sp.
- 2 st 160 epg Cyathostoma sp.,Trichonema sp.

Behöver ja alls avmaska nu??När löns det att ta följande koll om det inte behövs avmaskas?

Finns det några egentliga riktvärden som är man kan följa? NÄR man ska ge resp. låta bli att ge maskmedel?

Hoppas nån kan hjälpa mej med detta :)
Är det satt odling? Som jag tolkar det är det stora blodmasken (Strongylus) och lilla blodmasen (Cyathostoma och Trichonema) men jag kan vara ute och cykla en aning. Det går inte att skilja ägg från lilla och stora blodmasken åt, utan man måste odla så de utvecklas innan man ser vilken som är vilken.

Är det stora blodmasken (alltså bekräftat med odling) så ska den avmaskas å det snaraste. I övrigt kan man räkna med att under 200 EPG behöver inte avmaskas. Nästa prov då i vår.

Har du redan avmaskat? Ivermectin går bra, även Cydectin som tar fler stadier. Det är snart vinter, och du bör inte avmaska vintertid om du inte har ett färskt träckprov som säger annat, taget för att hästen verkade må dåligt av stor maskmängd t.ex.

Gör ett nytt prov i vår för att se hur mycket EPG din häst har då, och så lägger man upp ett schema för sommaren utefter det.
.

Varför ska man ínte avmaska på vintern? Kan man väcka upp vilande eller tar det bara inte?

Jag är i valet o kvalet, tog ett sent träckprov. Från under 100 epg i våras till 450 nu i november... (ingen avmaskning) Inget av stora blodmasken (odlat o kollat). Hästen är -peppar peppar- fin i magen och verkar må bra. Jag är lite rädd att orsaka kolik av att avmaska nu. Går med "nollor" och hagen mockas minst 1 gång/vecka. Ingen bandmask, kollat redan.

Om du har positivt träckprov så har du ju aktiva maskar = ingen fara att avmaska. Det är om maskarna hunnit gå i dvala som man inte ska avmaska, och det är ingen risk i den här milda hösten.

Aha, tack. Då ska jag avmaska snarast.

Tack för svaret..nu har jag kollat vidare (ursäkta fördröjningen,har varit borta)..
jo det har blivit odlat...o det är fråga om stora blodmasken hos den ena av hästarna..
- "1 st 20 epg Strongylus sp. & 180 epg Cyathostoma sp.,Trichonema sp. "

Vad gör jag nu?? Avmaskar henne?Alla? Med vad?
Hästarna mår bra (o skiter fint :cool: )

mvh Fia n/ förvirrad men villig att lära maskologi ;)

Avmaska med t.ex. något ivermectin-medel. Den med stora skulle jag ta Cydectin på för att få bort så mycket som möjligt. Har den stått hos er länge? Om möjligt, mocka så mycket det går i hagen/hagarna där den gått för att få bort smitta där det är möjligt.

Hon e född hos oss, för 5 år sedan..
Hon ska få Cydectin snarast.

Lite OT ... har förstått att maskägg klarar ganska låga temperaturer - vet du/eller nån hur länge äggena kan överleva i minusgrader? Just nu har vi +5 ute så de borde dom väl klara :devil: .
Har också förstått att torka - sol&vind - på sommaren gör att maskäggena inte har så lätt att klara sej - stämmer det?

Annars så brukar det nog vara så att har en så har alla mask om dom går i samma hage.

En fråga bara. Gäller det även i rasthage där de inte finns ngt att äta och de inte heller blir utfodrade?

Bajsar i hagen lär dom göra ändå..så det spelar ingen roll att dom inte utfodras i den. Äggena finns ju innuti hästen som kommer ut med träcken.

Jo det förstår jag, men hur kommer de in i hästen igen. Skall man förutsätta att alla hästar pillar i träcken och på så sätt får i sig äggen? Eller hur går det till?
Våra hagar mockas ett par ggr per vecka.
Jag vill lära mig mer om avmaskning och betesplanering eftersom jag ansvarar för avmaskningen i vårt stall. Hitentills har det dock endast handlat om att ta han om beställningen av maskmedel. Men jag vill utöka det till träckanalys/avmaskningsrutiner och betesplanering.

Hon e född hos oss, för 5 år sedan..
Hon ska få Cydectin snarast.

Lite OT ... har förstått att maskägg klarar ganska låga temperaturer - vet du/eller nån hur länge äggena kan överleva i minusgrader? Just nu har vi +5 ute så de borde dom väl klara :devil: .
Har också förstått att torka - sol&vind - på sommaren gör att maskäggena inte har så lätt att klara sej - stämmer det?

Äggen överlever hela vintern under snön... vaknar till liv i vår igen. Torka är bättre, då dör de. Och ägg som landar på snön klarar sig inte heller nåt vidare.

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 802
Senast: L.N
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 351
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästvård Fick provsvaren idag. Ena hästen 17 år, har blivit avmaskad men vet inte när sist. Andra hästen snart 3 år, aldrig avmaskad, kommit till...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 247
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar