träckprovet visade 550 EPG Blodmask

A

Annikan

Som jag förstått det så kan jag då avmaska med ivermectin... men min undran är - räcker det med en gång eller ska jag avmaska igen 8veckor senare o i så fall hur många såna intervaller behövs vanligtvis? Dessutom: kan man räkna med att de andra hästarna i samma hage också har blodmask? Eller är det möjligt att några individer klarat sig undan?`

Tacksam för svar...
/A

Sv: träckprovet visade 550 EPG Blodmask

Jag brukar skicka in träckprov till N-Vet. Dom är helt fantastiska och brukar alltid ha ett förslag till avmaskningsplan i samband med svaret. Min ena häst hade dubbelt så mycket som din, när han kom till mej. Tillsammans med Kattis på N-Vet la vi upp en strategi om avmaskning och det funkade jättebra. Nästa träckprov var han nere på 36 EPG. Nu gick han i egen hage eftersom han var ny här. Annars så brukar det nog vara så att har en så har alla mask om dom går i samma hage. Rådfråga din veterinär eller dom som gjort träckanalysen.
Men var det lilla eller stora blodmasken?

Jag kan ju förstå att man inte ska avmaska i tid och otid, det är ju bra om man kan slippa. Men hur resonerar ni som köper ex "kolla masken" för 280Kr när man kan köpa dubbel dos av ett ivermectin medel för 169Kr ;)
Och om ni nu behövde avmaska, då blev ju summan 280+169=449 alltså dubbel så dyrt och mer där till?
Som sagt det är ju bra att slippa men att betala mer än dubbelt svider ju lite....:p

Jag kan ju förstå att man inte ska avmaska i tid och otid, det är ju bra om man kan slippa. Men hur resonerar ni som köper ex "kolla masken" för 280Kr när man kan köpa dubbel dos av ett ivermectin medel för 169Kr ;)
Och om ni nu behövde avmaska, då blev ju summan 280+169=449 alltså dubbel så dyrt och mer där till?
Som sagt det är ju bra att slippa men att betala mer än dubbelt svider ju lite....:p

Vi måste alla hjälpas åt med parasitresistens och miljövård.

Avmaskningamedlen är inte helt harmlösa. Läser man bruksanvisningarna ska man numera helst ha handskar på sej när man avmaskar och inte ha livsmedel etc. i närheten av preparatet + att många medel inte ska "användas i närheten av vattendrag".

Det är ganska klart att man ska var mycket försiktig med användningen. Man kollar alltså först om hästen behöver avmaskas innan man gör det.

Och det ger man gärna några hundra för med tanke på framtida miljö.

Mvh QP
(ej miljöpartist men miljövän kanske man ska tillägga)

Men man tar ju inte träckprovet i första hand för ekonomins skull, även om det såklart kan bli billigare i slutändan om det visar sig att man inte behöver avmaska.

Träckprovet är till för att man inte ska avmaska i onödan, inget annat.

Med ditt resonemang, att göra det som blir garanterat billigast/enklast, så finns risken att vi om några år inte har några verksamma substanser att använda längre.

Vad gör vi då?:crazy:

Man har upptäckt residenta maskar, dvs parasiter som maskmedlet inte tar på. För att undvika att masken blir resident mot avmaskningsmedel, ska man inte avmaska i onödan och ffa avmaska efter behov.

Det kan ju tyckas konstigt att först ta träckprov för att sen ev avmaska, i vårat fall behövdes det inte då alla hästarna var nollade mot parasiter nu vid senaste träckprovet.

Att avmaska på rutin innebär kanske att den dagen dyker upp när avmaskningsmedlet inte längre hjälper, då finns ingen återvändo längre. Ta bort hästen eller den kommer ändå att självdö på ett plågsamt sätt.:(

Tråkigt men sant.

Det är just nu en odling på gång som fastställer om det är stora eller lilla blodmasken.....

Avmaskningsmedel, som all annan medicin, har ju också biverkningar. Det är antagligen inte helt snällt mot magen att avmaska, skulle jag tro. Fånghästar ska man, t. ex., vara försiktig med vad gäller avmaskning, så att man inte rubbar tarmfloran i onödan. Så tänker jag:D !

Men det är ju ett kortsiktigt "svid". Gör man träckprov, avmaskar vid behov, och kanske även ser över sina rutiner vad gäller hagar, nya hästar osv, så är man ju ganska snart nere på en nivå där avmaskning inte behövs. Då känns det gott i plånboken!

Utöver kostnaden så är det i första hand för att minska resistensutvecklingen, precis som övriga svarat.

Som jag förstått det så kan jag då avmaska med ivermectin... men min undran är - räcker det med en gång eller ska jag avmaska igen 8veckor senare o i så fall hur många såna intervaller behövs vanligtvis? Dessutom: kan man räkna med att de andra hästarna i samma hage också har blodmask? Eller är det möjligt att några individer klarat sig undan?`

Tacksam för svar...
/A

Har du redan avmaskat? Ivermectin går bra, även Cydectin som tar fler stadier. Det är snart vinter, och du bör inte avmaska vintertid om du inte har ett färskt träckprov som säger annat, taget för att hästen verkade må dåligt av stor maskmängd t.ex.

Gör ett nytt prov i vår för att se hur mycket EPG din häst har då, och så lägger man upp ett schema för sommaren utefter det.

I en hage kan en eller två hästar ha högt EPG medan andra har 0 eller låga värden. Bäst är om alla kan ta prov innan avmaskning så man får koll på vilka som verkligen behöver avmaskas, och hur högt tryck det faktiskt är i hagarna. Anledningen till att hästarna har olika mycket är att de utsatts för olika mängd smitta under sina år (lilla blodmasken kan ligga vilande i flera år) och har olika starkt eget försvar mot parasiter.

Sv: träckprovet visade 1450 EPG Blodmask

tänkte sno tråden lite, hoppas det är ok..

har precis fått hem provsvaren på träckprovet, och det står att han har 1450 EPG blodmask, hur ska jag göra?

tänkte sno tråden lite, hoppas det är ok..

har precis fått hem provsvaren på träckprovet, och det står att han har 1450 EPG blodmask, hur ska jag göra?
Cydectin nu och se över hagarna. Hur är han avmaskad tidigare i år? Vad är det för hage han gått i (storlek, antal kompisar, nya kompisar, ny hage?). Har du avmaskat med tillräcklig mängd när du avmaskat?

Cydectin nu och se över hagarna. Hur är han avmaskad tidigare i år? Vad är det för hage han gått i (storlek, antal kompisar, nya kompisar, ny hage?). Har du avmaskat med tillräcklig mängd när du avmaskat?

det är första gången jag har tagit träckprov nu, och i våras fick han banminth, eftersom min stallägare sa att det var bäst.. :smirk:
i sommar har han dessutom inte varit "hemma" på betet utan gått i ny hage, jag tror dock att den inte var använd på länge av dem..

jag börjar fundera på om jag har avmaskat med rätt mängd, men jag tror att det har varit i underkant om inte helt enkelt för lite så här i efterhand.. om jag ska vara ärlig har jag aldrig riktigt lärt mig nått och förstått av avmaskningen utan låtit min stallägare säga vad som är bäst..

men jag ska alltså avmaska honom med cydectin nu och se till att jag ger han så mycket som han ska ha..

Din stallägare behöver uppdatera sina kunskaper också...

Banminth tar vuxna blodmaskar, det betyder alltså att efter 4v har du lika många äggläggande maskar som innan du avmaskade. Hela sommaren har alltså din häst smittat ner hagen han gått i. Använder man Banminth (eller Fyrantel som är samma substans fast billigare) så används den var 4e vecka för att hålla borta smittan.

Hur stor är din häst?

jag tror det jag med!

det känns ju iaf skönt att jag är på rätt väg nu..

ajdå, det låter ju inget vidare det du säger.. hoppas att det är lite positivt att han har gått själv då och att de inte använder den hagen som han gick i..

han är en d-ponny, men en ganska kraftig sådan.. vi har hela tiden trott att han vägde nånstans runt 400-450 kg, men när vi var på klinik i våras och de vägde honom så vägde han 507 kg, och då var han i normalhull.. nu är han dessutom tjock.. gissar på att han nästan väger 100 kg mer nu än vad han gjorde då.. ska jag avmaska honom för 600 kg, eller ska jag ta 550 kg?

och förresten tack för hjälpen!

tänkte bara kolla om någon skulle vilja vara så vänlig och hjälpa mig lite till.. :o
min stallägares häst hade 750 EPG blodmask, ska hon avmaska med cydectin också?

och hur ska vi göra efter vi har avmaskat dem, när ska vi avmaska dem igen och när bör man göra träckprov nästa gång?

hoppas nån är gullig å hejälper mig med det här..

*sparkar mig i baken och skäms över mina dåliga kunskaper*

Snor också tråden lite. :o :o Och skäms även jag över mina dåliga kunskaper om avmaskning.
Min pojk hade i våras 30 EPG blodmask (avmaskade inte då), och nu 400. Bör man avmaska nu eller vänta till i vår?

Ja, 750 EPG är också ganska mycket, kör båda två med Cydectin, och övriga hästar också (om de inte har rent träckprov).

Avmaska nu, och så träckprov innan någon avmaskning i vår, ca april brukar vara lagom.

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 802
Senast: L.N
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 351
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästvård Fick provsvaren idag. Ena hästen 17 år, har blivit avmaskad men vet inte när sist. Andra hästen snart 3 år, aldrig avmaskad, kommit till...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 247
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar