Träckprov

Basset

Trådstartare
Hejsan!
Jag undrar lite de här med träckprov.
1. Hur fungerar det, alltså hur ser de ut?
2. HUR tar man det?
3. Vart kan man köpa ett prov?
4. Skickar man in provet till ett labb sen?
5. Hur ser provsvaret ut om hästen har mask och vad visar det om den inte har mask?
6. Hur ofta ungefär ska man göra ett träckprov?

Tacksam för alla svar:)

Sv: Träckprov

LÄTTAST TROR JAG, OCH DET JAG KÖRT PÅ , ÄR GÅ ITLL EN HÄSTBUTIK ELELR APOTEKET OCH KÖPT "kolla masken häst" som är en kartong (caps var på men orkar inte skriva om...)

Där finns allt du behöver och även portot betalt. Du följer instruktioner som i princip är "ta några kluttar bajs som är så färska som möjligt och lägg i påsen som du sen postar" :)

Provsvaret får du ex. via mail och där står det siffror som anger vad hästen hade för ägg och hur mycket. Däremot testas inte alla parasiter, utan vissa får man välja till som alternativ ot extrakostnad. ex kan du få svaret 50 EPG (egg per gram) vilket inte är mycket alls, eller 1000 EPG och då kan du ringa till veterinär för att få recept på avmaskningsmedel!

Tror det är att om det är mindre än 100 behöver du inte avmaska (kan snarare vara onödigt) men har du mer bör du avmaska.

6. vid byte av stall eller innan sommarbetet brukar vara bra grund. och då är det 3 dagar från att du ger medlet, tills dess att du ska flytta ungefär. Under de dagarna åker äggen ut ur hästen och man får se till att mocka bajs så det infekterade bajset inte ligger kvar i onödan (på vintern inte lika viktigt dock). därefter kan man flytta hästen.

Läs avmaskningstråden! :) Vissa maskar lägger sig i dvala på vintern och syns inte på proverna, och man kan mana "mäta" ägg och inte levande maskar.

Hejsan!
Jag undrar lite de här med träckprov.
1. Hur fungerar det, alltså hur ser de ut?
2. HUR tar man det?
3. Vart kan man köpa ett prov?
4. Skickar man in provet till ett labb sen?
5. Hur ser provsvaret ut om hästen har mask och vad visar det om den inte har mask?
6. Hur ofta ungefär ska man göra ett träckprov?

Tacksam för alla svar:)

1. Själva provmaterialet är hästens bajs. Om du köper på Apoteket är det en låda som innehåller följesedel, handskar, påse och instruktioner.
2. Du tar ett par färska hästpluttar och stoppar i påsen.
3. Apoteket, Hööks, Granngården, på nätet.
4. Du stoppar provpåse i följesedel i lådan du köpte och postar på en vanlig brevlåda.
5. Provsvaret visar EPG, alltså ägg permgram träck. Du ringer sen veterinären för rådgivning och ev recept på avmaskningsmedel.
6. I början vår och höst tills man vet normalläget för just sin häst.

Du kan gå inpå Kollamasken.nu och beställa därifrån, du har det i brevlådan nästa dag om du beställer i rätt tid på dagen, sen är det bara att följa instruktionerna och skicka tillbaka, svar får du redan nästa dag! :) Supersmidigt och snabbt!

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 241
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 893
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 967
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka