träckprov nu??

Sv: träckprov nu??

Eh... hon har inte läst ordentligt. BLODMASK ingår alltid om man inte väljer enbart bandmask (ovanligt). Det är just blodmasken man vill veta om.

Spolmask och fölmask är det ju bara föl/åringar som har, så varför skulle ni vilja ta prover på det enbart... dessutom är de också rundmaskar, och provet innebär att man testar just för rundmaskägg, vilket då även betyder blodmasken.

Allvarligt, jag tycker ni skulle säga ifrån och se till att få någon som i alla fall försöker sätta sig in i parasitologi en aning som tar hand om träckprover och avmaskning.

Och dessutom. Med 9 hästar kan ni få ett bra pris på individuella prover istället...

Nej, det stämmer inte. Blodprovet ger en historisk bild, men bara 4 månader bakåt. Det här provet kom till Sverige alldeles nyligen. Man får veta om hästen är infekterad och´om så, hur omfattande infektionen är, dvs låg, måttlig eller riklig med bandmask. Dessutom koster den uner 200:- och man får behandlingsrekommendationer.

Blodprovet tas av din veterinär och bör kosta runt 200:-. Träckprovet kan köpas på apoteket, eller så kan man ta kontakt med Vidilab. Blodprovet är ett bättre prov - man får mer än bara ett ja/nej svar om hästen har bandmask. Om hästen visar sig vara infekterad får man veta hur infekterad hästen är (bandmaskens antikroppar sitter kvar i blodet från 4-6 månader efter smittan) samt behandlingsrekommendationer.

Tack för info, och även de källor du skickat via PM. Nu har jag nåt att plugga på igen!

Om hästen visar sig vara infekterad får man veta hur infekterad hästen är (bandmaskens antikroppar sitter kvar i blodet från 4-6 månader efter smittan) samt behandlingsrekommendationer.

Smittillfället kan väl ändå inte avgöras? 4-6 mån efter avmaskning visar provet positivt.

Och värt att veta kan vara att om hästen har lite bandmask så kan provet visa på ingenting i alla fall. Störst säkerhet verkar vara vid kraftig smitta, och vid kraftig smitta brukar det inte vara några problem att få fram svar via träckprov om man ändå skickar det.

Madick skrev:
Smittillfället kan väl ändå inte avgöras? 4-6 mån efter avmaskning visar provet positivt.

Och värt att veta kan vara att om hästen har lite bandmask så kan provet visa på ingenting i alla fall. Störst säkerhet verkar vara vid kraftig smitta, och vid kraftig smitta brukar det inte vara några problem att få fram svar via träckprov om man ändå skickar det.

Proudman CJ, Holdstock NB. Investigation of an outbreak of tapeworm associated colic in a training yard. Equine Vet J 2000;32(Suppl):37-41.

Läs den och du få svaret om det 4-6 månader' grej.
Exakt dagen hästen smittas kan inte avgöras men vi vet med hög säkerhet att det tar mellan 4-5 veckor tills smittan visar sig. Om hästen har lite bandmask så syns det på proveresultatet - och förresten det har ingen klinisk betydelse om hästen har lite bandmask (under 0,2 på provet). Dessutom är träckprovet opålitligt och inte repetbart. Det har med hur bandmaskägg kommer ut i träcket - lite då och då men absolut inte jämnt. Tänk så här: ett träckprov utfördes med en träckboll som man råkade hitta en hel del bandmaskägg i - men vad händer om alla ägg kom från samma mask? Provet visar att hästen har en kraftig infektion men det är bara en bandmask. Eller vad händer om en häst har 500 st bandmask men man hittar bara några ägg i träckprovet? Det är detta som är problemet med träckprovet. Det är inte labbens fel, de använder alla verktyg de har till hands. Dålig verktyg = dålig resultat.

Liknande trådar

Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
839
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka