träckprov nu??

Sv: träckprov nu??

Beror inte det lite gran på vart man bor i landet oxå? Vissa har det ju lite varmare nu än vad andra har som har en så att säga riktig vinter.

borde det ju göra. jag tycker att vi har fått en 'riktig' vinter nu med snö, halka & ganska så kallt minus 5-10 grader & hårt i marken kan man ju säga att det är.

Jo det är riktig vinter det, å då går dom där små maskarna i vila normalt sett iaf. Finns säkerligen undantag det finns alltid undantag som bekräftar regeln trots att lärarna säger annat så dyker dom änndå upp...

Kasta är väll lite onödigt står det noll så finns ju inga nu, men ni bör ju göra ett nytt prov runt mars-april eller liknande, beror ju på när ni får vår oxå.

ska väl inte kasta dom, men får la se vad det säger, lär ju inte vara rätvisande iallafall. men lär ju få gör ett nytt sedan till våren som förhoppningvis kommer i mars-april.

JO precis, kan ju vara något hänvisande men jag personligen anser att det är onödigt att ta träckprov nu iaf om man har en ordentlig vinter.
Jag lyckas alltid läsa träckprov som betäkningsprov eftersom det låter så lika, trots att jag vet skillnaden :rofl:

JO precis, kan ju vara något hänvisande men jag personligen anser att det är onödigt att ta träckprov nu iaf om man har en ordentlig vinter.
Jag lyckas alltid läsa träckprov som betäkningsprov eftersom det låter så lika, trots att jag vet skillnaden :rofl:

nähä. ska jaga den ansvarige för dessa prover nu igen. intressant att höra varför dom har tagit prover NU utan att vi hästägarna har fått veta det!! :smirk:

JO det får du göra, se om du får någon bra anledning.
Betalar ni för proven själva (antagligen) eller ingår det i stallhyran?

visst kan det vara lite onödigt att ta det nu när det är sådan vinter, men nu är det ju tydligen gjort!! :mad: så man kan ju hoppas att man får någon nytta av det iallafall.

Jag lyckas alltid läsa träckprov som betäkningsprov eftersom det låter så lika, trots att jag vet skillnaden

haha. jo, visst låter det lika. :smirk: eller inte. :rofl:

JO det får du göra, se om du får någon bra anledning.

det SKA jag ha. :mad:

Betalar ni för proven själva (antagligen) eller ingår det i stallhyran?
vi betalar själva ja. givetvis har man ju gått med på detta när man flyttade till stallet, att ta träckprov & sedan avmaska efter det i samråd med veterinären. men då har jag ju tagit för givet att det ska göras på vårkanten, som alla andra gör & att man får reda på vad det är för prover som ska tas & när det ska tas, samt vad det kostar. vet inte ens om dom har tagit var häst för sej eller alla ihop. :smirk:

cerrox skrev:
visst kan det vara lite onödigt att ta det nu när det är sådan vinter, men nu är det ju tydligen gjort!! :mad: så man kan ju hoppas att man får någon nytta av det iallafall.

haha. jo, visst låter det lika. :smirk: eller inte. :rofl:

Jo det är ju det... Onödiga pengar man kan lägga på till andra saker till hästen. Min ponny får massa nya grejer den här månaden :angel:

Nä jag vet, bara i min värld :D

cerrox skrev:
det SKA jag ha. :mad:

vi betalar själva ja. givetvis har man ju gått med på detta när man flyttade till stallet, att ta träckprov & sedan avmaska efter det i samråd med veterinären. men då har jag ju tagit för givet att det ska göras på vårkanten, som alla andra gör & att man får reda på vad det är för prover som ska tas & när det ska tas, samt vad det kostar. vet inte ens om dom har tagit var häst för sej eller alla ihop. :smirk:

Jo det gör ju alla, annars får man ju inte flytta in. Dock förväntar man sig ju att det görs när det är den tiden som ger det bästa synliga resultatet på hur det ligger till. Vi avmaskade i våras/början av sommaren så körde vi träckprov på hösten å där hade vi 0 i vårat resutlat så då slap vi avmaska då. Vilke ju är kannon eftersom dom där parasiterna självklart håller på å blir resistenta :mad:

Men kan det vara så att de är oroliga över den milda vintern? Fråga istället så får du väl (förhoppningsvis) ett bra svar.

givetvis ska jag fråga, håller på & ringer för fullt nu, men man bli lite smått irriterad över att inte få tag på personen.

visst denna vintern har ju gått upp & ner från plusgrader ner till minus 10 som det är nu. men ändå. jaja, ska fortsätta ringa.

Nej, ni har rätt - ganske onödigt med träclprov så här års. Själv ska jag vänta tills mars-april (Stockholm) men ska också ta ett blodprov för bandmask.

Blodprovet visar positivt om hästen nån gång i sitt liv haft bandmaskinfektion. Så det provet är rätt bortkastade pengar i mina ögon.

*felfelfel* 2 inlägg.

Senast ändrad av en moderator:

pratade med den 'ansvarige' angående detta igår kväll. jag frågade om hon hade skickat in träckprov & isåfall varför hon har gjort det nu utan att ha informerat oss, bör man inte vänta till våren!? fick inget vidare svar på det, mest att det spelar ingen roll om det görs nu eller sen, masken finns ju ändå i hästens mage. :smirk: hmm. ..

men iallafall så hade hon fått tillbaka svar på det att hon hade skickat in det fel. hon hade tydligen tagit en bajsplutt av alla 9 hästarna & lagt i samma påse. så det hade ju tryckts ihop till en enda stor korv under transporten på posten. :rofl: höll på att garva ihjäl mej när jag hörde det. så det får ändå göras om nu på rätt sätt. :smirk:

så jag tyckte att vi ska ha ett litet möte om detta med alla hästägare med & att vi får papper på vad det handlar om, där vi går igenom hur & när vi ska ta dessa prover, samt vilka prover vi ska ta. även vill man ju veta vad det kostar, om vi ska göra samlingsprov eller enskilt prov. osv. så det kommer vi att göra. :smirk: kunde kanske tänkt på detta innan, så alla vet vad det handlar om & kan hjälpas åt. :)

Det har tydligen kommit in fler prov än vanligt för årstiden, och de visar också på mer aktivitet av blodmasken än vad man räknar med. Så ett träckprov nu behöver inte alls vara fel. Kanske det kan rädda nån stackars häst från kolik?

proverna som skulle tas va inte ens blodmask. :smirk:

cerrox skrev:
proverna som skulle tas va inte ens blodmask. :smirk:

Men vad var det då? Rent bandmask-prov? Då ska det ju vara mycket mer träck från varje häst, dessutom måste man ju dela upp varje häst i en påse, även om provet ska vara för hela gruppen.

Nä, ska du vara med och betala ska du KRÄVA att veta vad för prov och varför det tas! Sen så kan du ju upplysa om att det är blodmasken som man behöver vara mest rädd för...

Men vad var det då? Rent bandmask-prov?
bandmask, spolmask, fölmask sa hon att det va.

Då ska det ju vara mycket mer träck från varje häst, dessutom måste man ju dela upp varje häst i en påse, även om provet ska vara för hela gruppen.
ja, det finns ju faktiskt instruktioner på hur man ska göra om man inte vet. :)

Nä, ska du vara med och betala ska du KRÄVA att veta vad för prov och varför det tas! Sen så kan du ju upplysa om att det är blodmasken som man behöver vara mest rädd för...
verkligen. :smirk: dom har ju noll koll på detta & gör lite som dom vill. så vi får gå igenom allt ikväll på vårat lilla möte. men OM vi ska ta prover nu så kanske det räcker med just blodmask? & vänta med resterande till våren?

Liknande trådar

Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
839
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka