Träckprov, behöver hon avmaskas?

Sv: Träckprov, behöver hon avmaskas?

Ja inte kommer dom få din bild av "realitet" utan snarare kommer dom bli ÄNNU mer informerade om vad som händer om man avmaskar i tid o otid. Det är så himla synd att du inte använder ditt engagemang, för du är ju enormt engagerad i vissa frågor här i livet..., till nåt nyttigt istället för att sitta o predika helt felaktiga saker.

Det första jag lärde mig när jag bodde i USA var att det var YTTERST lite som man kunde tro på i tidningar o tidskrifter. Deras kontroll av sakfrågor o källor är inte i NÄRHETEN av en svensk tidning/tidskrift. För att dra ett bra exempel så stod det i alla ledande blaskor i New York den 26 april 1986 att hela Norden var utplånat av Tjernobyl olyckan! På första sidorna....:meh: Folk kom fram o beklagade sorgen till mig för att jag hade förlorat hela mitt land o dess befolkning...

Så vad det gäller källhänvisningar mm tror jag ju 100 ggr mer på svensk forskning än något som ligger ute från USA..

Man kan välja om det ska undersökas i Kvantitativ metod ( epg) eller Kvalitativ metod. Den ena säger så här mycket ägg är det per gram bajs, och den andra säger typ: lite, rikligt eller mycket.

Ja inte kommer dom få din bild av "realitet" utan snarare kommer dom bli ÄNNU mer informerade om vad som händer om man avmaskar i tid o otid. Det är så himla synd att du inte använder ditt engagemang, för du är ju enormt engagerad i vissa frågor här i livet..., till nåt nyttigt istället för att sitta o predika helt felaktiga saker.

Det första jag lärde mig när jag bodde i USA var att det var YTTERST lite som man kunde tro på i tidningar o tidskrifter. Deras kontroll av sakfrågor o källor är inte i NÄRHETEN av en svensk tidning/tidskrift. För att dra ett bra exempel så stod det i alla ledande blaskor i New York den 26 april 1986 att hela Norden var utplånat av Tjernobyl olyckan! På första sidorna....:meh: Folk kom fram o beklagade sorgen till mig för att jag hade förlorat hela mitt land o dess befolkning...

Så vad det gäller källhänvisningar mm tror jag ju 100 ggr mer på svensk forskning än något som ligger ute från USA..

Hästens valbefinnenda ;)

Hur många hästar såg du i New York :confused:

Låter som folk tog dig till hjärtat för ditt lilla putt land Sverige gick förlorad, ett land som dom inte känna till.
Många i det har livet som är inte så hi på geography.......nåt mer an du är om vad som hand med en häst som är inte avmasket i "tid - otid".

Hästens valbefinnenda ;)

Hur många hästar såg du i New York :confused:

Låter som folk tog dig till hjärtat för ditt lilla putt land Sverige gick förlorad, ett land som dom inte känna till.
Många i det har livet som är inte så hi på geography.......nåt mer an du är om vad som hand med en häst som är inte avmasket i "tid - otid".

Om New York's ledande tidningar inte lyckas kolla upp huruvida hela Europa är utplånat eller ej efter Tjernobyl innan de går i press så är nog problemet med källkritik i amerikanska större än okunskapen om Sverige. Och är källkritiken mycket liten i stora medier så är det mycket lätt att vara skeptisk till källkritiken i andra publikationer. Det bedrivs mycket kvalitativ forskning i USA, det svåra är bara att sortera ut den från allt brus, för det bedrivs också en hel del dålig, partisk, ekonomiskt beroende eller på annat sätt osaklig "forskning" där. Det gör det i Europa också, men ration är annan och genomslaget rent generellt mindre.

Alla amerikaner jag känner är helt på det klara med var Europa ligger, och vet också att Sverige ligger i Europa (inte alltid var, men vad spelar det för roll). Svenska rötter i amerikanska stamtavlor är heller inte något sällsynt. Vilka hjärtlösa krakar skulle inte ha medlidande för någon vars land/län/familj blir utplånade även om de inte visste något om landet, länet eller familjen? Du får det att låta som amerikaner är helt pantade och dessutom tror att de har monopol på medlidande. Det är de inte.

Jamen exakt, tänk att det inte var så svårt för någon annan att förstå att det var källkritiken jag syftade på...:)

Att inte kunna lita på vad som står i dagstidningarna när det kommer till stora vardagliga händelser är ju rätt främmande för en svensk men för mig var det ett uppvaknande som gjorde att jag är väldigt källkritisk sen dess, till skillnad mot LHR tydligen.

Som jag sa tidigare LHR, ägna ditt engagemang åt att frälsa världen i ett ämne du besitter kunskap i. Sprid inte din okunskap på ett sånt sätt att nybörjar-hästmänniskor tror du har rätt, för det har du inte. A och O är inte avmaskning, det är betesskötsel, sen träckprov o därefter ev avmaskning vid behov.

Nu vet vi att med ett Rotation av dom olika medel kan vi förhindra den resistans process.

De flesta medlen har samma verksamma substans, så det hjälper inte att byta medel.

Jag har just nu en tacka som jag måste avliva för att hon är resistent mot det medel som hade behövts, just eftersom det har avmaskats hej vilt och utan koll i fårvärlden tidigare.
Jag tänker definitivt dra mitt strå till stacken för att det inte ska hända hästarna! Genom att ta träckprover så att jag vet markernas parasitstatus och sköta dem väl med rotation, putsning osv. Inte rotera avmaskningsmedlen.... :cautious:

De flesta medlen har samma verksamma substans, så det hjälper inte att byta medel.

Jag har just nu en tacka som jag måste avliva för att hon är resistent mot det medel som hade behövts, just eftersom det har avmaskats hej vilt och utan koll i fårvärlden tidigare.
Jag tänker definitivt dra mitt strå till stacken för att det inte ska hända hästarna! Genom att ta träckprover så att jag vet markernas parasitstatus och sköta dem väl med rotation, putsning osv. Inte rotera avmaskningsmedlen.... :cautious:

Vi prata häst här men vi kan utviga det lite.
Vilket medel och varför måste hon avlivas?

Om New York's ledande tidningar inte lyckas kolla upp huruvida hela Europa är utplånat eller ej efter Tjernobyl innan de går i press så är nog problemet med källkritik i amerikanska större än okunskapen om Sverige. Och är källkritiken mycket liten i stora medier så är det mycket lätt att vara skeptisk till källkritiken i andra publikationer. Det bedrivs mycket kvalitativ forskning i USA, det svåra är bara att sortera ut den från allt brus, för det bedrivs också en hel del dålig, partisk, ekonomiskt beroende eller på annat sätt osaklig "forskning" där. Det gör det i Europa också, men ration är annan och genomslaget rent generellt mindre.

Alla amerikaner jag känner är helt på det klara med var Europa ligger, och vet också att Sverige ligger i Europa (inte alltid var, men vad spelar det för roll). Svenska rötter i amerikanska stamtavlor är heller inte något sällsynt. Vilka hjärtlösa krakar skulle inte ha medlidande för någon vars land/län/familj blir utplånade även om de inte visste något om landet, länet eller familjen? Du får det att låta som amerikaner är helt pantade och dessutom tror att de har monopol på medlidande. Det är de inte.

Har du google.com över huvudtaget?
Vi kan inte diskutera om du bara basera kundskap från ena side och strunta i vad finns från dom andra länder.
Kallsynig bli man när ett statlig verk som är för djurens valbefinenda vifta bort alvaret av parasite infestation, (att hästen kan insjukna och dö är obefintlig så länge vi inte få resistans och är rädd om miljö).

Ingen annat länd är med den "svenska model" när det gäller maskinng! Trakt Prov rekommenderas att ingå i en god program, jag kan hitta INGENSTANS! där det stå att man ska inte avmaska vid ett prov som kommer tillbaka 0 - inte så färlig :meh:

Jag vet att värja år är det problem igenom djur forskning just för att dom vet inte om dom få pengar, så den svenska forskning ligga efter.

Vill folk kör det svenska systemet :bow:
Men dom har ingen rätt att hindra andra via statliga verk från att vårda sina hästar på bäste sätt.

Vi prata häst här men vi kan utviga det lite.
Vilket medel och varför måste hon avlivas?

Ja, jag tänker åtminstone lära mig läxan, även om den kommer från andra djurslag.

Läs det här kandidatarbetet, det svarar på din andra fråga:

Länk

Och om man inte vill läsa hela, så tycker jag den här biten summerar det fint (min fetstil):

Efter att ha arbetat med det här kandidatarbetet framgår det tydligt att parasiter är ett utbrett problem ffa hos betesdjur och som i praktiken är svårt att hålla i schack enbart med sanitär hygien som till exempel vård av beten. Vi behöver hjälp av tillförlitliga anthelmintika för att hålla parasittrycket på en rimlig nivå. Att resistens tillslut uppstår kan vi dock inte hindra för varje gång anthelmintika används utsätter vi parasitpopulationen för selektion där de parasiter som bättre står emot behandlingen överlever och för sina mer motståndskraftiga gener vidare,här gäller survival of the fittest.
Men om vi ska kunna optimera tiden innan resistens uppstår
när ett nytt preparat lanseras måste vi ändra vårt sätt att använda anthelmintika.
Att det historiskt sett inte har funnits bra strategier är uppenbart då problem med resistens mycket snabbt har dykt upp för alla stora anthelmintikagrupper (Kaplan, 2004).

Ja, jag tänker åtminstone lära mig läxan, även om den kommer från andra djurslag.

Läs det här kandidatarbetet, det svarar på din andra fråga:

Länk

Och om man inte vill läsa hela, så tycker jag den här biten summerar det fint (min fetstil):

Efter att ha arbetat med det här kandidatarbetet framgår det tydligt att parasiter är ett utbrett problem ffa hos betesdjur och som i praktiken är svårt att hålla i schack enbart med sanitär hygien som till exempel vård av beten. Vi behöver hjälp av tillförlitliga anthelmintika för att hålla parasittrycket på en rimlig nivå. Att resistens tillslut uppstår kan vi dock inte hindra för varje gång anthelmintika används utsätter vi parasitpopulationen för selektion där de parasiter som bättre står emot behandlingen överlever och för sina mer motståndskraftiga gener vidare,här gäller survival of the fittest.
Men om vi ska kunna optimera tiden innan resistens uppstår
när ett nytt preparat lanseras måste vi ändra vårt sätt att använda anthelmintika.
Att det historiskt sett inte har funnits bra strategier är uppenbart då problem med resistens mycket snabbt har dykt upp för alla stora anthelmintikagrupper (Kaplan, 2004).

Känner redan till artikeln. Finns flera av samma.
Stor ingenstans att man ska inte har ett avmasknings program och ingenting om Rotational Deworming (nåt som du tog upp i ditt första inlägg).

Det som artikeln och allt som jag har läs är att hitta ett balanserad avmaskning för att förhindra och uppsjuta ett eventual resistans tills vi kan finna nya medel.

Fick inte svar:
Varför ska tacken avlivas?

Ingen annat länd är med den "svenska model" när det gäller maskinng! Trakt Prov rekommenderas att ingå i en god program, jag kan hitta INGENSTANS! där det stå att man ska inte avmaska vid ett prov som kommer tillbaka 0 - inte så färlig

Jag vet att värja år är det problem igenom djur forskning just för att dom vet inte om dom få pengar, så den svenska forskning ligga efter. :meh:

Danmark var det första landet att införa träckprov i slutet på 90 talet, så nej Sverige är inte det enda landet där man använder träckprov.

Och du tror att svenskar bara litar på sin egen svenska forskning? Programmet är ju ett resultat av de senaste årens forskning på värdsplan, inte av svensk forskning. Och nej till forksningsresultat räknas inte hemsidor som hittas på google.com!!
Du borde läsa den nya boken "Handbook of Equine Parasite Control" som är baserad på de senaste årens forskning.

"ingen förakomsten av bandmask"
www.equimaxhorse.com
"Tape Worms occure in very small numbers, and many times they existe in packets rather than indiviuals eggs. The excreated Tape worm eggs do not float well in traditional fecal floatation test, which means they excape vetrinary detection quite easly".

Varför är det mer intressant med dom stora?

Stora blodmasken ger permanenta skador på hästen. Den som har det kan man omte göra mer åt än att Avmaska, men övriga behöver ev. Behandlas och HAGEN behöver saneras inga fler hästar riskerar smittas.

Men visst är det något värde som ska gå upp eller ner efter avmaskning om det varit just maskproblem?

Menar du blodprovet för bandmask? Det visar som sagt inte aktuell status utan bara att hästen haft bandmask så antikropparna aktiverats. Om värdet sjunkit efter ett halvår kan det antingen vara avmaskningen eller att hästen inte hade något och värdet skulle sjunkit ändå.

Har du google.com över huvudtaget?
Vi kan inte diskutera om du bara basera kundskap från ena side och strunta i vad finns från dom andra länder.
Kallsynig bli man när ett statlig verk som är för djurens valbefinenda vifta bort alvaret av parasite infestation, (att hästen kan insjukna och dö är obefintlig så länge vi inte få resistans och är rädd om miljö).

Ingen annat länd är med den "svenska model" när det gäller maskinng! Trakt Prov rekommenderas att ingå i en god program, jag kan hitta INGENSTANS! där det stå att man ska inte avmaska vid ett prov som kommer tillbaka 0 - inte så färlig :meh:

Jag vet att värja år är det problem igenom djur forskning just för att dom vet inte om dom få pengar, så den svenska forskning ligga efter.

Vill folk kör det svenska systemet :bow:
Men dom har ingen rätt att hindra andra via statliga verk från att vårda sina hästar på bäste sätt.

Jag vet inte om du är ett troll eller bara ignorant. I vilket fall känns det rätt meningslöst att argumentera med någon som hänvisar till Google/Bing som trovärdig källhänvisning. Kom igen med någon modern forskningsrapport som inte är bekostad av läkemedelsföretag som stöder din världsuppfattning så kan vi börja diskutera sen. Jag skiter fullkomligt i nationalitet så länge försöket känns trovärdigt och har ett rimligt underlag för sin slutsats. Precis som vanligt.

Stora blodmasken ger permanenta skador på hästen. Den som har det kan man omte göra mer åt än att Avmaska, men övriga behöver ev. Behandlas och HAGEN behöver saneras inga fler hästar riskerar smittas.

Howdy.
Hoppas flyttning gick bra och du trivs i det nya hus.

Stora Blod Mask kan ger upphov till blod klots som kan leda till sjukdom och död.
Kallas Thormboebolic Colic.

Det ena behöva inte utasluta den andra.
Ett lagom matt kan hålla det hela i balans, extrem inställning bara lida till problem.

Menar du blodprovet för bandmask? Det visar som sagt inte aktuell status utan bara att hästen haft bandmask så antikropparna aktiverats. Om värdet sjunkit efter ett halvår kan det antingen vara avmaskningen eller att hästen inte hade något och värdet skulle sjunkit ändå.

Vet inte :p Men det är alltså bara bandmask man öht kan kolla på blodprov? Eller?

Om värdena gått ner, kan man åtminstone dra slutsatsen att hästen inte längre har problem med bandmask? Oavsett om det är avmaskningen som hjälpt eller att den inte hade något?

Liknande trådar

Hästvård Jag tog träckprov på mina två ponnys och fick veta att enbart den 28 år gamla hästen behövde avmaskas. Hon hade bandmask och liten...
Svar
8
· Visningar
5 751
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären... 80 81 82
Svar
1 635
· Visningar
171 582
Senast: LenaH
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 558
Senast: Madick
·
L
Hästvård Hästarna i stallet (2 st) har sedan december "turats om" att ha kolik. Fullblodet 2 ggr,då veterinär fick kallas ut samt en lättare...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Lazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Valp 2025
  • Fri tillgång på torrfoder?