Träckprov, behöver hon avmaskas?

Sv: Träckprov, behöver hon avmaskas?

Det är inte alltid så lätt att bedöma om/hur hästens ska avmaskas. Är en del fakta man måste ta i beaktande innan man kan bestämma. Därför är det utmärkt att diskutera med en parasitkunnig veterinär.

Görs det odling på ditt prov för att kolla förekomst av den stora blodmasken?

Fast det är ju just diskutera resultatet man behöver!

Det är inte svart eller vitt om man ska avmaska eller inte och FRAMFÖRALLT inte med vad och hur!

Jag använde mig av SVA och fick ett mejl där det var en länk där det står "rapport". Det var det enda det stod i mejlet. I länken står det typ det jag har skrivit. Såg dock nu att under utlåtande står det "Välkomna att ringa om ni vill diskutera resultat.". Känns konstigt att man måste ringa? :crazy:

Jag valde "Träckprovsanalys, kvalitativ (inkl. bandmask)" för det var det som rekommenderades.

Får väl ta och ringa då för att få resultatet...

Kvalitativt ger bara en uppskattad mängd. Vill du ha ett EPG från SVA ska du välja kvantitativ.

På vilket sätt blåser de hästägare på pengar?

När har du eller non annan häst äger du känner gjort ett fullständig prov? (jag kalla inte det för "fullständig" igenom dom kan inte tala om för dig om hästen är fullt av andra maskar typ spolmask, spring mask, springfluger).
www.vidilab.se/fakta-och-foljesedlar/prislista
Jag få det till 1800sk. :eek:
Sen tillkommer veterinär kostnad för recept + medlet om hästen ska avmaskas.

Vad tycker du inte är genomtänkt och vilket lands avmaskningsrutiner jämför du med?

Det ena labb ger dig ett antal nummer som du kan relatera med:
Det andra verka gå på non sorts skol betyg......VG- G - IG?

Vadå för "avmaskningsrutiner"? jag känna flera som har inte avmasket sina hästar i över 3-4 år för dom har fått 0 i lilla blodmaskprov värja år :bow:
Att hästen kan vara fullt av andra maskar är inte vasentlig, bara hästen har inte lilla blodmask :mad:
Jag kalla inte det för Rutin Parasit Control :meh:

Tvärt om , vi har sparat massor med pengar på att inte avmaska hästar som inte har några ägg. ;). Ett år hade 7 av 35 hästar såpass att dom behövde avmaskas. Mest nyinflyttade hästar :meh:.

Det har vi malla på så många gånger under dom sista årens Mask Trådar Korven.:banghead:

Folk för lita på dessa provar och ta sina känsar med hästens hälsa, vad det må kosta, dom verka har det gott om pengar.
Själv tycka jag att en avmaskning är ett billige försäkring an massa veterinär kostnad för mask relaterad sjukdomer.

Each to his own :)

Javisst blir det each to his own när man inte tänker ett skit på alla andra utan avmaskar hejvilt utan träckprov! Vad ska du göra sen då, när alla maskar är så motståndskraftiga mot alla maskmedel att inget hjälper? Hur tänker du då?

Jag har läst så många trådar där du hojtar högt o lågt om hur dåligt vi avmaskar i Sverige men tvärtom så anser jag som svensk hästmänniska av födsel o ohejdad vana att vi som vanligt LIGGER I FRAMKANT när det kommer till att följa nya rön o inte vara så inskränkta att vi anser att "gammal är äldst" o aldrig testar nåt nytt.
Det må så vara att träckprov inte funkar 100% men vilken ny metod gör det? Om alla skulle resonera som du så skulle aldrig nya läkemedel släppas fram på marknaden. Med sunt hästvett, mockade hagar, träckprov o känsla för hur hästen tar sig på fodret så kommer man väldigt långt skulle jag vilja påstå.

Försök ta till dig att allt som är gammalt är inte det som är bäst liksom jag tar till mig att allt nytt kanske inte funkar 100% i början.

Javisst blir det each to his own när man inte tänker ett skit på alla andra utan avmaskar hejvilt utan träckprov! Vad ska du göra sen då, när alla maskar är så motståndskraftiga mot alla maskmedel att inget hjälper? Hur tänker du då?

Jag har läst så många trådar där du hojtar högt o lågt om hur dåligt vi avmaskar i Sverige men tvärtom så anser jag som svensk hästmänniska av födsel o ohejdad vana att vi som vanligt LIGGER I FRAMKANT när det kommer till att följa nya rön o inte vara så inskränkta att vi anser att "gammal är äldst" o aldrig testar nåt nytt.
Det må så vara att träckprov inte funkar 100% men vilken ny metod gör det? Om alla skulle resonera som du så skulle aldrig nya läkemedel släppas fram på marknaden. Med sunt hästvett, mockade hagar, träckprov o känsla för hur hästen tar sig på fodret så kommer man väldigt långt skulle jag vilja påstå.

Försök ta till dig att allt som är gammalt är inte det som är bäst liksom jag tar till mig att allt nytt kanske inte funkar 100% i början.

Det är precis det! ponny tanter där på 90 tal som gick hel vilt, kronisk avmaskning med samma medel med underdosering. Där har du "hästvett"

Traktprov är igen nytt, det är bara konstaterad att den är valdig bristfällig och man kan inte bygga ett fungerande avmasknings program med den.

Resistans är rätt små dom få gånger jag avmaska och jag komma inte i kontakt med dina mask äten hästar så smittan är likna med ett stort 0a;)

resistens mot maskmedel av typen bensimidazoler (t ex Axilur) utbredd världen över, inklusive Sverige. Även viss resistens mot pyrantel (Banminth, Fyrantel) förekommer i Sverige. Men dock inte i samma grad som i USA där man fått enorma problem pga att pyrantel ges i fodret. Det förekommer resistens även mot ivermektin/moxidektin (IVOMEC, Noromectin, Bimectin, eraquell, Cydectin) bland de små blodmaskarna..men dock ej i Sverige, men ute i Europa.

resistens mot maskmedel av typen bensimidazoler (t ex Axilur) utbredd världen över, inklusive Sverige. Även viss resistens mot pyrantel (Banminth, Fyrantel) förekommer i Sverige. Men dock inte i samma grad som i USA där man fått enorma problem pga att pyrantel ges i fodret. Det förekommer resistens även mot ivermektin/moxidektin (IVOMEC, Noromectin, Bimectin, eraquell, Cydectin) bland de små blodmaskarna..men dock ej i Sverige, men ute i Europa.

Tack vara våra klimat behöva vi inte avmaska lika ofta som i dom andra landar där det finns stora infestation.
Vi kan tacka dom för att vi har flera mask medel att välja på, och fler komma det att bli för dessa Ivomac preperat komma att bli utsliten samma som dom tidigar medal har blivit på vissa hål.
Jag minns när Ban. först kom ut :banana: slapp vi att slänga hästen :yuck:
Sen kom Pyrantel......sen Ivomac, nu är det Ivo med Prazi och Moxi i. Strarka gräjer som ta ALLT, mot vad vi hade för.

Om du har inte markt från tidigar mask tråderna har veterinären skrivet ut bara non Ivomac preperat, ingen Ban. Fyr eller Pyrantel! som behövs i en Rotation Avmasknings Program, nåt ni Resistans Paranoid Typer kan fundera på :idea:

Det som pågår nu är att hästarna bli inte avmasket på valdig lång tid och när dom till slut bli det (flera gånger med samma medel!) då har dom ett valdig stor börden som ska flusha ut med dom risk ett sån avmaskning innabär + att under tiden kan häst ha fått stora skada på en del organ, skada som kroppen kan inte repa sig av.

Min hjärna fick "svenska mask program" till avmaskningsrutiner. När jag läste en gång till antar jag att det var själva analyseringen du menade? My misstake.

Men det är ju bland annat därför man gör träckprov. Eller du menar att man ska avmaska på rutin flera ggr/år? Mask är rätt naturligt, det är i större mängder de blir farliga sen självklart beroende på vilken mask det gäller.

Betygskriterierna i skolan är A till F varav A motsvarar typ MVG plus och F är IG. Inte för att det har att nått att göra med maskanalyser...

Träckprov bara tala om dom smal blod maskar är igång att producera med ett uppskattning av hur mycket, provet säjer ingenting om det total mask börden av alla parasiter.

Ska det gå riktig till vägen måste man göra blodprov för att få ett klara bild, och en sån mask kontrol program där man arbete ifrån blodprov är inte realistisk, vanliga häst äger kommer inte att göra det, det är många som redan strunta i träcktprov och inte avmaska överhuvudtaget för dom kan inte få ut non mask medel.

Så mena jag att JBV mask policy är inte genom tänkt.

Jodå den är visst genomtänkt men som jag skrev så har alla nya program sina barnsjukdomar men bara för det kan man inte förkasta dom på det viset som du gör. Om alla resonerade som du så skulle inte ens hjulet vara uppfunnet!

Att avmaska mot eventuella maskar som kanske inte ens finns eller är ett problem gör ju att maskstammen så småningom blir resistent mot alla preparat som vi nu känner till. Vad är det som är så svårt att förstå med det?

Din mening om 90-talet förstår jag inte alls, här avmaskade vi enligt dom program som då fanns och där ingick att man vartannat år använde Pyrantelmedel enligt ordination o vartannat Ivomec. Däremellan avmaskade man med dubbel dos mot bandmask. Såvitt jag vet följde alla som kunde nåt de avmaskningsrutiner som då fanns.

Du har en förmåga att slänga ur dig kommentarer på ett tvärsäkert sätt men när någon, läs Adrenochrome eller Madick, som VERKLIGEN sitter inne på lite kunskap om maskar o avmaskning, sågar dina teorier med fotknölarna så visar det sig att du inte har någon grund för det du säger.

Fast nu är det ju bandmasken man kollar genom blodprov..inga andra maskar. Usa har färre substanser att välja på tack vare okontrollerad användning av medlena.

En fråga ? Brukar du äta typ antibiotika lite då och då bara för att du kanske har en åkomma som kräver det ? Jag menar, det måste ju vara jättebra att äta sånt i förebyggande syfte..då blir man ju liksom aldrig sjuk eller hur ?

Istället för att i all oändlighet tjaffsa om maskmedel kanske folk kunde lära sig att ta hand om sina marker i stället. Ska det vara sådan svår nöt att knäcka för hästfolk ??

Fast nu är det ju bandmasken man kollar genom blodprov..inga andra maskar. Usa har färre substanser att välja på tack vare okontrollerad användning av medlena.

En fråga ? Brukar du äta typ antibiotika lite då och då bara för att du kanske har en åkomma som kräver det ? Jag menar, det måste ju vara jättebra att äta sånt i förebyggande syfte..då blir man ju liksom aldrig sjuk eller hur ?[/QUOTE]

Om man ska testa för bandmask då du lika gärna testa för dom andra....like that´s a No Brainer!!:banghead:

Du för komma ihåg att dom mask medel vi har kom ut på marknad stegvis, det ena ersätt den andra för dom efter hand bliv utsliten tack vara resistans, nåt som folk i USA och Sweden inte kände till! Nu vet vi att med ett Rotation av dom olika medel kan vi förhindra den resistans process.

Svor att jänmföra två olika kultural mentalitit där de ena för ta lite ansvar i sitt liv och den andras totalitarien system där staten har kontrol från vägen till graven.

Visst du skulle komma med det :D
Gå inte att jämföra, jag är inte infekterad just nu....hästarna är;)
Tillbaka till KONTROL!!
Vi avmaska för att "FÖRHINDRA" för stora mask angrep!

Om man ska testa för bandmask då du lika gärna testa för dom andra....like that´s a No Brainer!!

Ja du..kanske för att det inte går..like that ??? :wtf:

Hur vet du att du inte är infekterad ? Tror du att alla hästar dör och får skador bara för dom råkar ha lite mask ?? Kanske du bör skriva en avhandling och lämna till SVA..eller Statens jordbruksverk som du tycks tro det heter.

Nej lille vän, vi sköter om våra marker först och främst för att förhindra. Vad ska du med maskmedel till och du ändå tvingar dina hästar gå på parasitsmittat mark ? Hör du inte själv hur bakvänt det låter ? Jag stoppar i hästen maskmedel sen ska den banne mig gå i värsta smittohagen för jag vill hemskt gärna bara stoppa i den maskmedel. Vem vinner på det ?

Liknande trådar

Hästvård Jag tog träckprov på mina två ponnys och fick veta att enbart den 28 år gamla hästen behövde avmaskas. Hon hade bandmask och liten...
Svar
8
· Visningar
5 751
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären... 80 81 82
Svar
1 635
· Visningar
171 577
Senast: LenaH
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 558
Senast: Madick
·
L
Hästvård Hästarna i stallet (2 st) har sedan december "turats om" att ha kolik. Fullblodet 2 ggr,då veterinär fick kallas ut samt en lättare...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Lazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?