Träckprov, behöver hon avmaskas?

Sv: Träckprov, behöver hon avmaskas?

Eller hur! Sen att vi överdriver med antibiotika slår bara tillbax till slut.
"Tack vare" okontrollerad användning av avmaskningsmedel, som att det vore nått positivt :crazy:.

Människan söker ärligt talat ofta efter enkel utväg..dvs nuförtiden orkar inte människan *jobba* för något. Ta hand om markerna är ju asjobbigt, hellre då stoppa i maskmedel för det är ju lite enklare.

Inte för att alla är så underförstått, men dagens människa är rent ut sagt förslappad. Det mesta ska botas genom någon slags mirakelkur..utan att man ens behöver göra ett handtag.

Märkligt, annars brukar det väl ändå stå i epg? (egg per gram) Då blir det ju lättare att avgöra om ponnyn ska avmaskas eller ej.

jag tycker också det är konstigt, har glömt ringa, ska göra det på måndag. Har kollat i länken och det står sida 1 av 1, så jag har inte missat något. Fick ett brev av dom idag och blev jätteglad och tänkte att det skulle stå där, men det var fakturan :(

I mejlet var det endast en länk och jag tog en print screen på det, har dock tagit bort lite av mina kontaktuppgifter. Sen står det att det inte är angivet när jag tog provet, trots att jag angav det (den 23:e).

Traumlckprov.jpg

jag tycker också det är konstigt, har glömt ringa, ska göra det på måndag. Har kollat i länken och det står sida 1 av 1, så jag har inte missat något. Fick ett brev av dom idag och blev jätteglad och tänkte att det skulle stå där, men det var fakturan :(

I mejlet var det endast en länk och jag tog en print screen på det, har dock tagit bort lite av mina kontaktuppgifter. Sen står det att det inte är angivet när jag tog provet, trots att jag angav det (den 23:e).

Traumlckprov.jpg

Det var val inte mycket att hänga i Julgranen!......handvisning till veterinären....du kunde ringt veterinären med en gång och har sparat dom prov pengar till veterinär och maskmedel kostnad :crazy:

Men hade du klickat i rutan för kvantitativ analys på remissen?

Och hur var det med odlingen? Hade du beställt det?

Det var val inte mycket att hänga i Julgranen!......handvisning till veterinären....du kunde ringt veterinären med en gång och har sparat dom prov pengar till veterinär och maskmedel kostnad :crazy:

Nu måste jag bara fråga - vill du inte förstå? Eller är du agent för företag som gör avmaskningsmedel? Jag har ärligt talat svårt att förstå syftet mot det korståg mot avmaskningsrutinerna som du bedriver.

Jag har inte ägt häst sedan 2005, d v s innan avmaskningsrutinerna ändrades. Ändå tycker jag inte att det är speciellt svårt att förstå tanken bakom varför förändringen skedde. Resistens mot vissa substanser ses som ett potentiellt problem. I vissa fall är det inte ens potentiellt utan ett problem på riktigt (har själv varit med om ett troligt fall på hund).

Detta är inte förknippat endast med maskmedel för hästar utan gäller även annan användning av läkemedel. Se bara hur antibiotikapolicyn har förändrats de senaste decennierna (både för djur och människor).

Vad exakt skulle TS diskuterat med veterinären om hon inte skickat in träckprov? Svaret är ju att det inte finns några bandmaskägg - visste hon det genom att titta på hästen? Och att det förekommer måttlig mängd av ägg från blodmask - syns det på utsidan?

Beträffande frånvaron av siffror så ger Madick följande förklaring:

Kvalitativt ger bara en uppskattad mängd. Vill du ha ett EPG från SVA ska du välja kvantitativ.

Och ja, det stämmer väl med skillnaden mellan "kvalitativ" och "kvantitativ" generellt sett så jag ser ingen anledning att inte tro på vad hon skriver.

Med tanke på att det är krav på träckprov innan man får avmaska trodde jag att dom skulle kommit på ett enkelt system, men nejdå.

Såhär stod det på hemsidan:
Välj Analys
På SVA utför vi olika typer av analyser. När provet skickas in kan du på remissen välja vilken analys du vill låta göra. Är du osäker, rådgör med din veterinär eller kontakta SVA.

1.
Kvantitativ metod (McMaster)
Påvisar blodmaskägg och spolmaskägg, ej bandmaskägg, och antalet ägg räknas. Denna metod måste efterfrågas speciellt.

2.
Kvalitativ metod (inklusive bandmask)
Påvisar ägg från bland annat bandmask, blodmask, fölmask och spolmask. Mängden ägg i träckprovet uppskattas och bedöms på en skala från "enstaka" till "massförekomst" (se nedan). Om ingen speciell metod anges utförs denna.

3.
Odling och typning av larver
Odling utförs för att identifiera stora blodmaskenslarver (Stronggylus vulgaris). Odling tar 14 dagar och måste efterfrågas speciellt, utförs då tillsammans med någon av de ovanståeden metoderna.

Det fanns tre typer av analyser och två av som var tvungna att efterfrågas speciellt. Så antog jag (korkat?) att den som dom gör om inget annat efterfrågades så var det den vanligaste, den som utgår ifrån. Så jag tog den, alltså den kvalitativa. Som det nämns under den punkten finns det en skala längre ner på sidan, den enda skala som finns är denna:

Den kvantitativa analysmetoden ger en räkning. Har den kvalitativa analysmetoden valts, graderas förekomsten istället från ingen förekomst till massförekomst.
• 50-100 epg = enstaka
• 150-250 epg = sparsam förekomst
• 300-650 epg = måttlig förekomst
• 700-1050 epg = riklig mängd
• 1100-1500 epg = mycket riklig mängd
• mer än 1500 epg = massförekomst
En häst kan avge måttlig till riklig mängd maskägg utan att själv visa symptom på sjukdom. Däremot utgör en sådan häst en smittkälla för andra hästar på betet.

Detta hittade jag nu när jag kollade en extra gång. Det måste innebära att min ponny har 300-650 egp (vilket låter sjukt mycket!!), så på måndag ringer jag veterinär om avmaskning.

Jag har alltså bara valt kvalitativ analys.
Med facit i hand, hur skulle jag gjort? Skulle jag valt alla tre? Det står att man ska kryssa i vilken analys man vill göra, så antog att man bara skulle välja en typ. Hur ska man veta vad man ska välja när det är första gången man gör ett träckprov och vad ska jag välja nästa gång? Borde jag valt odling också? Känns lite sent nu, då den måste väljas med någon annan typ av analys.

300 - 650 är inte speciellt mycket. Jag tycker det är helt ok med kvalitativ. Man är inte mycket gladare över att veta om det är 400 eller 600 ägg. Däremot hade jag absolut velat ha odling för att kunna utesluta Stora blodmasken.

Har det non bytedelset Monte?
Hästen har mask! ingen meaning att kosta på odling på dom stora, man ta dom samtidig med dom små med samma medel....(om man kan få ta på medel över huvudtaget).
Det är bandmask som är det intressant för det är bara vissa Ivomac medel som ta dom. Och som du vet prov på bandmask är valdig tvycksom.

Bandmask ingick väl i analysen Presto beställde?

Ur hagsaneringssynpynkt tycker jag det är ytterst intressant att veta om det är stora blodmaskar eller ej.

"ingen förakomsten av bandmask"
www.equimaxhorse.com
"Tape Worms occure in very small numbers, and many times they existe in packets rather than indiviuals eggs. The excreated Tape worm eggs do not float well in traditional fecal floatation test, which means they excape vetrinary detection quite easly".

Varför är det mer intressant med dom stora?

När har du eller non annan häst äger du känner gjort ett fullständig prov? (jag kalla inte det för "fullständig" igenom dom kan inte tala om för dig om hästen är fullt av andra maskar typ spolmask, spring mask, springfluger).
www.vidilab.se/fakta-och-foljesedlar/prislista
Jag få det till 1800sk. :eek:
Sen tillkommer veterinär kostnad för recept + medlet om hästen ska avmaskas.

Var får du den kostnaden ifrån, på en häst?

När man letar efter bandmask så måste man använda mycket mera bajs för de äggen kommer inte ut kontinuerligt. Precis som du skriver. Alltså är det stor sannolikhet att hästen inte är drabbad av bandmask. Eller vad menar du?

Den stora blodmasken kan döda en häst.

Delvis kl

Presto: det ÄR skitsvårt att veta när man inte är insatt! Precis som med grovfoderanalys. Jag tror det enkla svaret är pengar. Skulle "grundpaketet" innehålla "allt" som faktiskt är bra att börja med att kolla eller kolla med jämna mellanrum så skulle ännu fler säga "På tok för dyrt, har jag inte råd med!".

Min tanke med min häst som varierat blivit träckprovad/rutinmaskad och som är frisk är att välja (använder kollamasken) bandmask koll och odling för stora blodmasken även vid låga EPG (görs bara vid EPG över typ 100 om man inte särskilt kommer ihåg att be om det) vår och höst vid hagbyte något år för att få lite mer koll på hur han funkar.

Vad är det man kan se på blodprov?

Om jag har fattat saken rätt så kan man se i blodprov om det finns antikroppar mot bandmask. Det betyder att hästen någon gång haft bandmask men behöver inte betyda att den har det just nu.

Men visst är det något värde som ska gå upp eller ner efter avmaskning om det varit just maskproblem?

Jag mena som det stå, bandmask kan vars svor att upptacka vid prov!
Man för se omkring sitt miljö, har det varit tendens eller report av bandmask i sitt distrikt? Det är här distrikts vet kan komma till godå, dom börda vet hur läget är igenom sitt distrikt.

Jag har sakt hela tiden:
"hästen komma inte att dö av en avmasking!"
Vid misstänksomhet Better Safe Than Sorry :cry:
En häst kan dö från flera av dom parasiter som finns om det gå för lång.
Kolik är väldig vanlig!
Dom kan påverka hästen immun system!
Blod klotts och blockage.
Förstora lungnar.

Jag vet inte var det kommer sig där SVA och JBV vill nonkälera, all så vill säjer till de svenska häst folk att "ah ah, oh oh, så farlig är dom inte" trotts det bevis som finns båda här och international.
Kan folk slita sig från www.google.se och sök www.google.com komma dom att få en helt annan bild om realitit.

Liknande trådar

Hästvård Jag tog träckprov på mina två ponnys och fick veta att enbart den 28 år gamla hästen behövde avmaskas. Hon hade bandmask och liten...
Svar
8
· Visningar
5 715
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 611
· Visningar
164 794
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 453
Senast: Madick
·
L
Hästvård Hästarna i stallet (2 st) har sedan december "turats om" att ha kolik. Fullblodet 2 ggr,då veterinär fick kallas ut samt en lättare...
Svar
5
· Visningar
926
Senast: Lazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka