Träckprov, behöver hon avmaskas?

Presto

Trådstartare
Jag har för första gången skickat in ett träckprov för att se om min ponny behöver avmaskas. Det skickades igår vid tre och idag halv två hade jag fått svar :bow:

Men jag fattar inte riktigt, det står att det inte är någon förekomst av bandmask och "ägg i måttlig mängd av blodmask". Sen står det att om veterinär är inkopplad ska jag kontakta denne för rådgivning och diskussion av resultatet. Men ingen veterinär är inkopplad, självklart kan jag bara slå dom en pling om det är så. Men det finns inga siffror eller så, är i princip bara denna texten. Bör jag avmaska ponnyn? Eller måste jag ringa veterinär för "rådgivning"? Man kunde ringa företaget för diskussion av resultatet står det. Jag trodde att det skulle stå svart på vitt om hon behövdes avmaskas eller inte, men så lätt var det tydligen inte. Eller typ gränsvärden och var min ponny hade.

Så kära bukare, hur ska jag gå vidare med detta resultatet? O_o

Sv: Träckprov, behöver hon avmaskas?

Du får be om resultatet av testet. Det har du betalat för.
Det finns tabeller för de olika uttrycken som du kan jämföra med sedan.
När jag fick svaret i våras så fanns den tabellen med + antal ägg.
Veterinär får du ringa när du vet om hästen behöver avmaskas eller ej så att du får ett recept på avmaskningsmedel.

Om man använder Vidilabs riktlinjer så skulle din häst ha mellan 200 - 500 EPG. Har du beställt odling för att se om det finns stora blodmasken?

Tolkning av provsvar
•0 till 100 EPG = väldigt lite
•Mer än 100, upp till 200 EPG = lite
•Mer än 200, upp till 500 EPG = måttligt
•Mer än 500, upp till 1000 EPG = mycket
•Mer än 1000 EPG = väldigt mycket

I så fall hade jag avmaskat för det är det svar vi fått från SVA.

Fick du inte med det här:
blogger-image--601049118.jpg

Sen där ser man ju hur mycket och vad siffrorna står för.

Provsvaren från Equippo lab anger inga siffror. Kan vara där provet är analyserat.

Jo jag har alltid fått svar i siffror ifrån dem. Senast i våras skickade jag träckprov och den 8/5 fick jag svar i siffror. Har de slutat med det menar du?

Nejdå de har inte slutat med det. Jag fick ett analyssvar från dom förra veckan där de klart och tydligt angav provsvaret i siffror.

Har labbet du skickat till någon veterinärkontakt på sin hemsida? Du kan antingen kontakta dem eller någon egen veterinär som är insatt i avmaskning. Det är långt i från bara maskantalet som bestämmer om hästen ska avmaskas när det är lägre mängder!

Själv använder jag kollamasken/Vidilab och ringer deras veterinärkontakt. Den senaste gången ville jag dock ha receptet fort så då skrev min lokala dv ut ett e-recept så jag kunde hämta ut det samma dag. Vidilabs skickar receptet med posten.

Jo jag har alltid fått svar i siffror ifrån dem. Senast i våras skickade jag träckprov och den 8/5 fick jag svar i siffror. Har de slutat med det menar du?

Undrans varför de har olika sorters provsvar? Då kanske det inte ens är Eqippo utan nåt annat lab. Hur gör SVA?

Du mena det ena lab göra odling och den andra inte?

Jo, odling gör nog alla lab. Som jag förstått så om det odlas och finns förekomst av stora blodmasken så anges där inga siffror utan bara att det är förekomst. Däremot så brukar det totala antalet blodmaskägg anges.

SVA anger i siffror och text. Sen har dom uppföljning av stall om man vill så vi har koll på hästarna sen flera år tillbaka och dom gör en individuell bedömning av hästarna. Nya och gamla och nyinflyttade bedöms lite olika.
Om dom hittar stora blodmasken så följs det också upp naturligtvis med råd ges. Där följs det upp jättenoga tycker jag.

Lite marklig att det inte finns ett fast system.

Jag tycka den svenska mask program är inte genom tänkt alls och det hela ett skam för att blåsa häst äger på pengar.

Undrans varför de har olika sorters provsvar? Då kanske det inte ens är Eqippo utan nåt annat lab. Hur gör SVA?

Det låter ju märkligt om de har olika sorters svar. De kan de väl knappast ha? Jag vet inte alls hur andra gör. Jag har använt equippolab de senaste åren.

Lite marklig att det inte finns ett fast system.

Jag tycka den svenska mask program är inte genom tänkt alls och det hela ett skam för att blåsa häst äger på pengar.

Tvärt om , vi har sparat massor med pengar på att inte avmaska hästar som inte har några ägg. ;). Ett år hade 7 av 35 hästar såpass att dom behövde avmaskas. Mest nyinflyttade hästar :meh:.

Jag använde mig av SVA och fick ett mejl där det var en länk där det står "rapport". Det var det enda det stod i mejlet. I länken står det typ det jag har skrivit. Såg dock nu att under utlåtande står det "Välkomna att ringa om ni vill diskutera resultat.". Känns konstigt att man måste ringa? :crazy:

Jag valde "Träckprovsanalys, kvalitativ (inkl. bandmask)" för det var det som rekommenderades.

Får väl ta och ringa då för att få resultatet...

Jag använde mig av SVA och fick ett mejl där det var en länk där det står "rapport". Det var det enda det stod i mejlet. I länken står det typ det jag har skrivit. Såg dock nu att under utlåtande står det "Välkomna att ringa om ni vill diskutera resultat.". Känns konstigt att man måste ringa? :crazy:

Jag valde "Träckprovsanalys, kvalitativ (inkl. bandmask)" för det var det som rekommenderades.

Får väl ta och ringa då för att få resultatet...

Du har inte missat att klicka på nån länk? Vi får 2-3 sidor information som vi skriver ut. Inte jag själv men min kompis så jag vet inte exakt hur mejlet ser ut.

Liknande trådar

Hästvård Jag tog träckprov på mina två ponnys och fick veta att enbart den 28 år gamla hästen behövde avmaskas. Hon hade bandmask och liten...
Svar
8
· Visningar
5 715
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 611
· Visningar
164 794
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 453
Senast: Madick
·
L
Hästvård Hästarna i stallet (2 st) har sedan december "turats om" att ha kolik. Fullblodet 2 ggr,då veterinär fick kallas ut samt en lättare...
Svar
5
· Visningar
926
Senast: Lazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka