TR tolkning, beslut om diskning!!

Sv: TR tolkning, beslut om diskning!!

Domaren SKALL efter avslutat ritt meddela att du är diskad, detta har även denna domaren som dömde denna klass erkänt att det var fel i denna historia.

Man kan tycka att ryttaren ska ha koll på att man inte får beträda banan innan, möjlighet finns att rida runt, ekipagen innan startar utifrån och får inte visas banan.
Men jag tror nog att om jag vore första ekipage i klassen, var osäker, så är jag övertygad om, vilket jag också gjort, att jag hade frågat funktionären om jag fått gå in på banan eller inte.Hade jag fått lov hade jag glatt svept in där och ridit runt.

Ryttaren är väl medveten om TR och är rutinerad. Hon har tävlat i många år.

Nu fick hon ju faktiskt höra av just funktionären som ropade in ryttarna att hon fick rida in på banan och rida två varv.

Mycket dåligt väder med ihållande regn (kom väldigt mycket regn) gjorde att de flesta red fram i ridhuset och att man kanske inte stod och tittade på de andra som man brukar göra om det är bättre väder.

Domaren SKALL efter avslutat ritt meddela att du är diskad, detta har även denna domaren som dömde denna klass erkänt att det var fel i denna historia.

Jag vet, men jag svarade bara Camilla på varför domaren inte säger till före ritten, och menar att det är inget som görs.

Nu fick hon ju faktiskt höra av just funktionären som ropade in ryttarna att hon fick rida in på banan och rida två varv.

Hade funktionären sagt till mig att jag fick rida in på banan så hade jag gjort det, jag hade inte ridit fram till domaren för att fråga, det som är konstigt i det hela är att om funktionären säger till ett ekipage att de får beträda banan så brukar de säga samma till alla, och inte bara till en ryttare, och fler borde ha beträtt dressyrbanan.:confused:

Det sades till flera ryttare, eller rättare sagt till de som frågade. Dock så vet jag att en annan som fick tillsagt sig att rida in på banan inte gjorde det. Hon valde att vänta tills hon fick signal från domaren. Då ägaren reagerade på att de andra inte gjorde det.

Kan ju säga att denna ryttaren hade absolut inte ridit in om det inte var så att någon sagt till henne att det var ok. Tyvärr var ryttaren själv på tävlingsplatsen så det fanns ingen möjlighet att se någon annan rida..

Enligt domaren som dömde så skall de säga till efter ritten, dvs omedelbart. Hon erkänner att hon handlade detta fel.

I detta fallet gick det väldigt lång tid, över 1 1/5 timme och prisutdelningen pågick när ryttaren frågade varför resultatet inte kommit.

På kritiken stod det inte heller rakt ut att ryttaren var diskad utan bara att ryttaren ridit in på banan innan startsignal.

Personligen så tycker jag att förfarandet är fel. Självfallet skall man följa TR men var är vi på väg när man inte längre vågar lita på funktionärerna på tävling??

Jag menade mest att om man tävlar så är det bra att kunna TR, eftersom alla klubbar måste ha funktionärer som kanske inte är ett dugg hästintresserade själva. Alla som ställer upp som funktionärer är värda en eloge.

Det var en simpel fråga och det hade räckt med ett simpelt svar. Det framgick inte av TS post. I och med ditt agressiva svar ger jag mig inte in på tolkningar av vad som kan ha hänt utan säjer bara "osis".

Aggressivt? :crazy:
Glöm inte att det är Du som läsare som tolkar det som aggressivt. Jag har inte ens varit i närheten av tanken när jag skrev det.. :o
:D
Och tycker att Du fick ett simpelt svar :idea:

Ber om ursäkt. Kände mig på krigsstigen igår och utgick från att alla andra var det också. Jag högg som en kobra. :o

Det finns vissa klubbar som har "kreti och pleti" som funktionärer, dvs funkisarna har inget med hästar att göra men är snälla och ställer upp. Därför är det nog lika bra att läsa igenom TR då och då;).

Kan bara prata för mig själv och jag läser TR rätt ofta faktiskt :o Men jag har inte med mig den i kavajfickan när jag tävlar för att kontrollera funktionärernas svar om jag är osäker på om det är korrekt eller inte, då jag inte kan den utantill. Man sätter inte "kreti och pleti" på stationer som kräver lite kunskap - anser jag!

Fast "kreti & pleti" är ovärderliga när man ska anordna tävlingar (:bow: till våra!) Men vi brukar inte sätta dom på "svårare" stationer. Men de fungerar utmärkt som protokollspringare och sådant :laugh: Sen är det upp till arrangören att utbilda sina kreti & pleti så dom kan göra ett bra jobb :laugh:

presajsli! :bow:

Min erfarenhet är att de inte säger till innan start om man är diskad eller inte, så det har ingenting med osäker domare att göra.

I stand corrected, jag visste inte att det var så att man fick rida klart innan besked.

Men jag måste också förklara att det var inte det jag menade gav intryck av att domaren var osäker utan det faktum att hon fick vänta på resultatet till efter prisutdelningen. Varför hålla på ett resultat med diskning om man är säker på sin sak?

/Camilla

Liknande trådar

Hoppning Hur tolkar andra följande bestämmelser? och samt Anledningen till min fråga är en tävling för några veckor sen då det varma vädret...
Svar
17
· Visningar
2 662
Tjatter Obs! Känsliga spelare lugnas med att det här inte kommer att bli ett våldsamt tema! Ja så har fyra år gått ännu en gång och vi står...
61 62 63
Svar
1 257
· Visningar
48 662
Senast: Hedinn
·
Dressyr Jag har verkligen alltid försökt ha den uppfattningen att alla är födda med olika förutsättningar-både vad det gäller talang och...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
37 245
Senast: kryddelydd
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar