TR frågor.

JuliDelan

Trådstartare
Hej!

Ber om ursäkt om tråden är felt placerad
Har letat som en galning i TR efter svar om två frågor men kan inte hitta dem någonstans. Eftersom att den ena handlar om dressyr så tänkte jag fråga er här.

"Vilka moment finns med i utbildningsskalan under allmänt intryck i ett dressyrprotokoll för klassen LB?"

"En sjuk häst får givetvis inte tävla. Hur länge måste hästen ha varit frisk innan den får starta?"

Är väldigt tacksam för hjälp och återigen, ber om ursäkt om tråden är felt placerad. :o :)

/JuliDelan

Sv: TR frågor.

Under allmänt intryck finns: gångarter (frihet, renhet och regelbundenhet), framåtbjudning (vilja att röra sig framåt, elasticitet, mjukhet i ryggen och bakbensengagemang), lösgjordhet (eftergift på tygeln, formen, accepterande av bettet; harmoni, lätthet och mjukhet vid rörelsernas utförande; uppmärksamhet, förtroende och lydnad), ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten i samt effekten av hjälperna, korrektheten i uppvisningen (hörnpasseringar, ridningen mellan rörelserna, programlinjernas följande).
Den tjockmarkerade texten - det du är ute efter?

Vet inte om det finns särskilda karenstider för vissa sjukdomar men som huvudregel gäller väl att hästen ska gå igenom vet. besiktningen på tävlingsplatsen (samt ha vaccinationerna i ordning). Sen finns det även karenstider för medicinering (4 dygn om jag minns rätt).

Senast ändrad:

Är det ok om jag också ställer en fråga här Ang. Tr? Tänkte jag frågar först så jag inte snor tråden :-)

Tr1 mom 111.7

Ansvar

7. Ryttare som ska delta i tävling i Sverige respektive i internationell
tävling är skyldig att se till att:

7.1 hästen ej under de senaste tre veckorna före tävlingens början,
visat några tecken på smittsam sjukdom.

7.2 hästen under de senaste tre veckorna före tävlingens början,
icke varit uppställd i stall, där smittsam sjukdom så vitt ryttaren
vet förekommit ej heller i stall där misstanke om sådan sjukdom
förekommit.

7.3 hästen är erforderligt tränad för tävlingsdeltagande, samt så vitt
ryttaren vet fullt frisk.

7.4 kontrollera både sin egen och hästens kvalifikation.

7.5 före deltagande i tävling utomlands få Ridsportförbundets
medgivande.

7.6 uppfylla de förpliktelser han åtagit sig i och med anmälan till
tävlingen, bl.a. erläggande av tävlingsavgift. Tävlingsavgift inne
fattar alla kostnader som betalas till arrangören för att kunna
delta i tävlingen dvs. även uppstallningsavgifter etc.

7.7 följa gällande TR, tävlingsbestämmelser, föreskrifter och anvis
ningar utfärdade av tävlingsledning. 10

7.8 uppträda på ett sätt som hedrar svensk ridsport vid tävling, på
tävlingsplats och i samband med tävlingsdeltagande inom eller
utom landet.

7.9 ansvara för att startande häst är i tävlingsmässigt skick .

7.10 förvissa sig om att hästen inte fått, och själv inte ta, otillåtna
medicinska preparat eller otillåten medicinsk behandling före
start.

7.11 person som leder hingst på tävlingsplatsen är minst 16 år

Min fetning.

Grymt! Du hittade bättre än mig :) Dock gäller det där bara smittsam sjukdom, alltså inte "sjukdom" som inte smittar? Typ hälta osv..

Ang hälta osv går det under hästägarförsäkringen där det står något i stil med: "enligt min vetskap är hästen erforderligt tränad för tävlingen och fullt frisk". Tror inte det regleras med någon särskild tidsram...

Okej, då är det alltså bara smittsamma sjukdomar som har en karenstid om jag förstått det rätt? :)

Hästen ska ju vara erforderligt tränad för uppgiften och det är den knappast om den nyligen varit halt eller haft kolik osv.

Kommer man med en halt häst så får vi hoppas att den stoppas av tävlingsveterinär/domare/öd.

Sant, men det kan ju vara en "dygnshälta" så att hästen inte hinner komma ur form.. Men jag fattar principen :)

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 372
Senast: hhere
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 340
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 678
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar