Sv: Tr 2010

Jo själva regeln har ju alltid funnits (tror jag) men sen har jag aldrig varit med om att någon arrangör begränsat det till 2 startande. Men det är väl ett förbehåll för arrangören antar jag när dom gör startlistor att man faktiskt får leva med att ha 3 emellan sig när man har fler hästar. Alltså man kan inte kräva det vanliga mellanrummet på 6 eller 7st eller vad det nu är om man har fler än 2st.

Ja vem har inte det ... :angel: Men ja så har det alltid varit

Hoppla...ja, bryta regler är man väl expert på då. :angel: Men ärligt, har det alltid varit så att man kan få böter om man går banan till fots, säg en timme eller två före den officiella visningen? Då har det varit en rätt dålig regel, som inte ens lyckas skrämma fattiga ft-ryttare med böter. :cool:

Man har aldrig fått beträda banan till fots innan första visning, sånt får man lära sig när man tar fälttävlansmärke.... :devil:

Arrangören har haft rätt att begränsa till två hästar "i alla tider" men det är väl ytterst få som har gjort det.

Tyckte TR såg rätt bra ut, utom vid avsnittet för kval, speciellt ponny, där hade nog tryckfels Nisse rört om lite, men det rättas nog snart

Fälttävlanstränare skall godkänna för * och högre varje år, form är som bekant färskvara, skrivs in i ryttarboken, varit snack om att även varje häst skall godkännas så då har nog det blivit verklighet också...

kl

kolla även mom nr 470:
"Sammanslagning av fel
Antalet straffpoäng vid varje hinder adderas till en slutpoäng. Ekipaget utesluts vid fjärde olydnaden
under terrängritten i klasser upp till *- klasserna och vid tredje olydnaden från och med
1*-iga klasser. Vid tredje olydnaden på ett och samma hinder är ekipaget uteslutet oavsett nivå..
Fall av ryttare och/eller häst under Fas D innebär uteslutning var det än inträffar under ritten."
MAO så är det totalt fyra stopp som gäller upp tom *-ig klass, därefter tre

Tja, får väl skylla på att det var sååå längesen man tog märket att det måste jag ha förträngt. :devil:

Att tränare ska godkänna från * och uppåt är bra tycker jag, att även hästen ska godkännas verkar väl alldeles fantastiskt smart tycker jag. Hoppas nu att tränarna vågar var tuffa när det behövs. :idea:

Lady D - ja, fyra stopp gäller i lägre klasser, OM de inte är på samma hinder, då är du ute efter det tredje.

"Ej mer än 75 straffpoäng i dressyrmomentet (vid stilbedömning minst 50% av maxpoängen), felfri vid övervinnande av hinder i terrängprovet, ej mer än 60 sekunders överskridande av optimaltiden i terrängprovet, ej mer än 16 fel på hinder i hopprovet."

Men här nämns inte "två klasser utan stopp och två klasser med max ett"-regeln :confused:

Jo du får läsa lite längre ner bara

"För att få starta i CNC*/CNCP* ska ryttare/ekipage förutom erforderligt antal kvalificerande resultat ha godkänts av auktoriserad fälttävlanstränare såsom kvalificerade för klassen vilket godkännande ska ha antecknats för ryttare/häst/ekipage i ryttarboken och signerats av fälttävlanstränaren."

Det här är ju väldigt svårt att bedömma? Det verkar som man får välja om man vill att häst, ryttare eller ekipage ska få godkännande att starta?

Nej så är det inte , det är ryttare på häst och ekipage för ponny. Ponny måste nämligen kvala som ekipage.

Fälttävlanstränare skall godkänna för * och högre varje år, form är som bekant färskvara, skrivs in i ryttarboken, varit snack om att även varje häst skall godkännas så då har nog det blivit verklighet också...

Varje år? Det står inte alls så, vart läser man det?

Det står "för att få starta i * klass skall ft-tränare osv osv Alltså precis som innan.

Att tränare ska godkänna från * och uppåt är bra tycker jag, att även hästen ska godkännas verkar väl alldeles fantastiskt smart tycker jag. Hoppas nu att tränarna vågar var tuffa när det behövs. :idea:

VAR läser ni det? Jag kan bara läsa att det är som vanligt inför start i debutant alltså ft - märket och signatur i * klass , alltså som det varit innan med signatur från tränaren. Jag hittar inget om att gamla ryttare och hästar skall godkännas eller att ryttaren skall godkännas varje år :confused:

Ryttare
Ryttare på ridhäst respektive ponny, ska före första start i ”P” P70 resp P80 och ”H” 90-klass,
ha avlagt godkänt prov för Fälttävlanskortet. Ponnyryttare som övergår till stor häst ska avlägga
förnyade godkända prov för Fälttävlanskortet.
För att få starta i CNC*/CNCP* ska ryttare/ekipage förutom erforderligt antal kvalificerande
resultat ha godkänts av auktoriserad fälttävlanstränare såsom kvalificerade för klassen vilket
godkännande ska ha antecknats för ryttare/häst/ekipage i ryttarboken och signerats av fälttävlanstränaren.
”H” För att få starta i 1*-ig klass ska ryttaren under innevarande kalenderår uppnå 14 års ålder

Jag tycker det är väldigt luddigt för vad som gäller för ponny och vad som gäller för häst, allt är ihopblandat i ett bludder.

Men gäller detta oxå häst eller bara ponny ??

För att få starta i klass ska ryttare och häst, under kvalificeringsperioden, dvs innevarande och
föregående kalenderår, antingen ha genomfört klass med samma svårighet eller med kvalificerande
resultat minst genomfört:

Visst har de missat att korr.läsa det de publicerat? Det är himla luddigt och konstigt fet-markerat...

Tolkar det som att det gäller både H och P.

*knapp* Hindren får ej ha ett utseende eller en placering så att de kräver ett akrobatiskt konststycke för
att övervinnas, ej heller får de formas så att de medför en obehaglig eller ojust överraskning för
hästen.

Haha, den meningen tyckte jag var rolig. :D

Men vad jag förstår det så gäller det att tränare skriver under i Ryttarboken om man som ryttare är godkänd att starta enstjärnig klass. Sedan gäller det oavsett vilken häst man har och man behöver inte ny underskrift varje år.

Mit svenske er for dårligt til at forstå de nye kval.regler. Sorry..:confused:

Kan en venlig person, enkelt og klart, forklare præcist hvad vi skal have redet for at være kvalificeret til start i hästklasser:

CNC100 og CNC1*

Tak fra Danmark :p

Mit svenske er for dårligt til at forstå de nye kval.regler. Sorry..:confused:

Kan en venlig person, enkelt og klart, forklare præcist hvad vi skal have redet for at være kvalificeret til start i hästklasser:

CNC100 og CNC1*

Tak fra Danmark :p

Det känns inte som om vi är överens ens på svenska som det ser ut just nu :D

MEN 4 90 klasser till 100 och 4st 100 klasser till * + ev. signatur från tränare om du ej startat tidigare. Här är vi inte överens. Vissa säger en ny signatur varje år + att hästen oxå måste godkännas.

Som jag läser det ser jag ingen skillnad mot tidigare.
Väntar med spänning på en uttolkning från förbundshåll

Vi har fått instruktioner på tränar träff att ryttarboken skall signeras varje år och att det ersätter FT-märke 2

Började gälla 2009 i och med det gjordes också ryttarboken om

Skall kolla i helgen på ÖD-träff om detta inte gäller längre

MEN 4 90 klasser till 100 och 4st 100 klasser till * + ev. signatur från tränare om du ej startat tidigare. Här är vi inte överens. Vissa säger en ny signatur varje år + att hästen oxå måste godkännas.

Tusind tak :)

4 x 90 - både ryttar och häst? (ikke nødvendigvis ekvipage)

4 x 100 - både ryttar och häst? (ikke nødvendigvis ekvipage)

Hur mane straff tilladt i de 4 kval?

Vi venter og ser med signatur - for danskere, mon det så skal være en signatur fra en svensk træner? :eek:

Jasså har dom ändrat till 4 st 90 klasser för att starta 100? för det va väl 2 st innan?? eller har ja snurrat ihop de? har inte haft tid att läsa de nya TR ännu. men hade för mig de va 2 st förra året??

Ja har de ändrat till 4 x 0,90 klasser för start i 1m klass?? Tyckte det stod väldigt otydligt i nya TR hela kval paragrafen är ett enda trassel... Jag tycker inte det står ngt alls om kval till 1m utan bara vad som krävs för start i 0,90 samt *-klass... :confused::confused:

Ja väldigt otydligt lyckades jag hitta det här i en text .... Fast nu när jag läser det igen så tolkar jag det som om det bara gäller för 100 klass och till * klass och så är det 2 st * till ** klass och 2 st ** till *** klass. Alltså har dom bara lagt till 2 st 90 till för att starta 100 klass vilket är bra. Alltså för HÄST för ponny ser det ut som dom har 2st.

”P” P80 ålderskategori tom 13 samt P90
Två klasser på närmast lägre nivå 100 Två klasser på lägre nivå CNC*/CNCP*/CCNP*
Godkännande genom auktoriserad fälttävlanstränare av ekipagets tillräckliga kvalifikation för
klassen. Härutöver krävs ”H” fyra klasser på närmast lägre nivå, varvid dock två av de genomförda
klasserna får innehålla max 20 straffpoäng vardera för hinder i terrängmomentet.
”P” två klasser på närmast lägre nivå.
CNC**/CNCP**/CCNP** två klasser på närmast lägre nivå
CNC*** två CNC**
CCN* två CNC*
CCN** två CNC** samt en CCN*
CCN*** två CNC*** samt en CCN**

Senast ändrad:

Mailade till förbundet...
Hej!
Har läst i nya TR och känner mig lite förvirrad angående kvalen.
Hur många 0,90m klasser måste man rida godkänt på ridhäst för att få starta 1,00 m
tidigare var det ju 2 x 0,90m klasser och sedan 4 x 1m flör start i *-klass + godkännande från tränare.

Hej!
Det är samma regler som gäller fortfarande, men tryckfelsnisse har varit framme i nya TR och dragit ihop meningarna.

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 790
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mark up-versionerna av gemensamma TR I, TR II i dressyr och TR III i hoppning, som gäller från och med 1 januari 2025, finns nu publicerade.
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 171
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svensk fälttävlan söker landslagsledare för Young Rider- och Juniorlandslagen.
Svar
0
· Visningar
43
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka