Sv: Tr 2010

*kl*

Ja det var väl på tiden... :angel:
Ser väl bra ut, det enda jag vill gnälla lite på (än så länge, jag kan säkert komma på mer sen) är att de inte återinfört att man får ha klocka, iaf i 100-klass på häst.

”Uthållighetsprovet”
1. Ryttare får ej beträda den färdigställda och av TD godkända terrängbanan förrän denna officiellt
har visats. Brott mot regeln innebär varning eller avstängning. Tid för visningen framgår
av ”Meddelande till ryttare”. Efter visning av terrängbanan får ryttare till fots vistas på denna.
Arrangören kan i samråd med TD tillåta att visning av banan sker uppsuttet i skritt i P60-80
och ”H” 90-klass.
2. Arrangören avgör i samråd med TD i vad mån banan ska vara stängd fram till dess banan
godkänts.

Punkt 2 är väl lite som en utväg att arrangören själv väljer att man får gå banan även före den officiella visningen...eller tänker jag fel här?

Ja, det gör du nog. Den punkten handlar om att kunna träna på banan (dvs 14 dagars regeln är borttagen) :bow:

Passar på att fråga här. Är det verkligen så att enda som krävs för att starta P60-klass är grönt kort? Jag kan inte få det till annat, och det står ju

"För att få starta fälttävlan i P60 ska ryttaren ha tagit Grönt kort.

”P” P70 ”H” 90
Grönt kort och fälttävlansmärke I (antecknat i ryttarboken enligt nedan)."

Känns för bra för att vara sant (de hinner väl ändra till nästa år med min tur dock, men..), därför jag är skeptisk till om jag kan ha sån tur ;)

Behövs inte ens ryttarbok?

"Varje deltagare ska kunna uppvisa ryttarbok till styrkande av eforderliga prov för Fälttävlansmärke I (from P70 och ”H” 90-klass), fälttävlanstränares godkännande av ryttarens kvalifikation för 1*-ig klass samt kvalificerande resultat."

Jag tror att jag nu skummat igenom det viktigaste och vill bara kolla så jag uppfattat det rätt;

De har alltså återgått till att man inte behöver kvala inför säsongen, enda "kvalet" man måste göra nu är alltså ett godkännande av tränare som ekipage inför första *-iga starten?

(Antar att våra gamla *-iga fälttävlanskort inte gäller längre)

16 fel tillbaka, fortfarande max 75 straff i dressyren och noll fel på hinder samt 60 sek över optimaltid i terrängen?

Har jag nu missat något annat viktigt?

Har det alltid varit så att man bara får starta 2 hästar per tävling (om inte arrangören säger annat)? Aldrig sett den regeln förut.. :confused:

Jag tror att jag nu skummat igenom det viktigaste och vill bara kolla så jag uppfattat det rätt;

De har alltså återgått till att man inte behöver kvala inför säsongen, enda "kvalet" man måste göra nu är alltså ett godkännande av tränare som ekipage inför första *-iga starten?

(Antar att våra gamla *-iga fälttävlanskort inte gäller längre)

16 fel tillbaka, fortfarande max 75 straff i dressyren och noll fel på hinder samt 60 sek över optimaltid i terrängen?

Har jag nu missat något annat viktigt?

Jag fattar inte alls det där med * start ? Det står inte att det gäller ekipage utan ryttaren. Men det måste väl vara för ryttare som inte ridit * klass förut. Alltså borde era gamla * kort gälla, eller??

Sen är det 4 kval till varje nivå varav 2 måste vara felfria och 2 med max 20 fel på hinder.

Vad tycker ni om att fler banhoppningshinder ska ligga på max?

Det är väl bra tycker jag.. dessutom är det bra att dom knör ihop hindren och har fler relaterade avstånd. Det är faktiskt enklare att rida an då när man inte har 582 galoppsprång fram till varje hinder

Har det alltid varit så att man bara får starta 2 hästar per tävling (om inte arrangören säger annat)? Aldrig sett den regeln förut.. :confused:

Ja det är bara det att när du rider fler än två hästar så avsäger du dig rätten om att det måste vara x-antal ekipage mellan dig och dig igen om du förstår vad jag menar :)

Jag menar väl det, har aldrig hört att man bara får starta 2 hästar på en tävling...den regeln fanns iaf definitivt inte på the good old days när vi packade lastbilen full, körde till Gärds och hade samma ryttare på både fem och sju hästar. :angel:

Ja, det gör du nog. Den punkten handlar om att kunna träna på banan (dvs 14 dagars regeln är borttagen) :bow:

Ok, så punkt 1 och 2 har egentligen inte så mycket med varandra att göra då? Har det alltid varit så att man som ryttare inte får beträda banan till fots innan den officiella visningen? För det tror jag vi har gjort flera gånger. :angel:

Jag menar väl det, har aldrig hört att man bara får starta 2 hästar på en tävling...den regeln fanns iaf definitivt inte på the good old days när vi packade lastbilen full, körde till Gärds och hade samma ryttare på både fem och sju hästar. :angel:

Jo själva regeln har ju alltid funnits (tror jag) men sen har jag aldrig varit med om att någon arrangör begränsat det till 2 startande. Men det är väl ett förbehåll för arrangören antar jag när dom gör startlistor att man faktiskt får leva med att ha 3 emellan sig när man har fler hästar. Alltså man kan inte kräva det vanliga mellanrummet på 6 eller 7st eller vad det nu är om man har fler än 2st.

Ok, så punkt 1 och 2 har egentligen inte så mycket med varandra att göra då? Har det alltid varit så att man som ryttare inte får beträda banan till fots innan den officiella visningen? För det tror jag vi har gjort flera gånger. :angel:

Ja vem har inte det ... :angel: Men ja så har det alltid varit

Jag fattar inte alls det där med * start ? Det står inte att det gäller ekipage utan ryttaren. Men det måste väl vara för ryttare som inte ridit * klass förut. Alltså borde era gamla * kort gälla, eller??

Sen är det 4 kval till varje nivå varav 2 måste vara felfria och 2 med max 20 fel på hinder.

Okeej..? Nu är jag jätteförvirrad...

Jag uppfattade att ryttare och häst ej måste kvala tillsammans (vet ej om det är nytt eller gammalt) förutom vid mästerskap då annat gäller?

Kvalreglerna förstår jag nu.

Det där med *-ig kval gör mig bara förvirrad, om det är ryttaren som ska kvala "en gång för alla" innan den får rida på den nivån så är det ju (nästan) som "förr" när man tog tilläggskortet för att få starta *-ig?

"Ej mer än 75 straffpoäng i dressyrmomentet (vid stilbedömning minst 50% av maxpoängen), felfri vid övervinnande av hinder i terrängprovet, ej mer än 60 sekunders överskridande av optimaltiden i terrängprovet, ej mer än 16 fel på hinder i hopprovet."

Men här nämns inte "två klasser utan stopp och två klasser med max ett"-regeln :confused:

"För att få starta i CNC*/CNCP* ska ryttare/ekipage förutom erforderligt antal kvalificerande resultat ha godkänts av auktoriserad fälttävlanstränare såsom kvalificerade för klassen vilket godkännande ska ha antecknats för ryttare/häst/ekipage i ryttarboken och signerats av fälttävlanstränaren."

Det här är ju väldigt svårt att bedömma? Det verkar som man får välja om man vill att häst, ryttare eller ekipage ska få godkännande att starta?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 790
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mark up-versionerna av gemensamma TR I, TR II i dressyr och TR III i hoppning, som gäller från och med 1 januari 2025, finns nu publicerade.
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 171
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svensk fälttävlan söker landslagsledare för Young Rider- och Juniorlandslagen.
Svar
0
· Visningar
43
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka