Toy/Mini Aussie, är det någon som har sådana i Sverige?

L

linda1

Undrar om någon fler än jag har toy/mini aussies? Skulle vara trevligt om nån mer har tagit in några från USA eller nåt annat land. De är så underbara!
090214-_018.jpg

Ett par av valparna från kull född i december.

Sv: Toy/Mini Aussie, är det någon som har sådana i Sverige?

Oj :D inte visste jag det fanns såna men vad avlas dom fram till? och hur är dom i temperament och kropp??

dom ser väldigt söta ut :love:

har du några fler bilder? skulle gärna vilja se fler :p

Eftersom mini-aussie inte är godkänd här i Sverige har jag inte sett ett enda exemplar. Har även sökt på nätet men inte hittat något värt. Föder ni upp?

På 1960-1970- talet, efter att Aussiens moderklubb ASCA (Australian Shepherd Club of America) fastställt en standard för Australian Shepherd, började en grupp uppfödare att selektera för riktigt små hundar, det som numer kallas ”mini-aussies”.
Ur dessa har även ytterligare en mindre variant tagits fram, en sk ”toy-aussie”.
Det finns olika benämningar på det som i vardagstal benämns ”mini-aussie”; t.ex. North American Shepherd, Miniature Australian Shepherd, North American Miniature Australian Shepherd.

Intresseföreningarna i USA som bildats kring dessa hundar har lite olika mål, en del vill få rasen godkänd som en storleksvariant av Australian Shepherd, andra vill få dem erkända som en helt egen ras.

För dagen är dock inget av alternativen aktuellt då den FCI-anslutna Amerikanska Kennelklubben (AKC) inte erkänner storleksvariationer för Australian Shepherd eller nya raser baserade på storlek.

Australian Shepherd Club of America, den ursprungliga rasklubben i USA erkänner inga extra ”storleksvarianter” av aussien, vare sig det gäller mini eller toy.
http://www.australianshepherdklubben.nu/miniaussies.html

Dom är som en Australian Shepherd i temperamenten, bara mycket mindre. Jag har fått min andra kull i Sverige. Första kullen var livmodersimport från Frankrike där bägge föräldrarna var Toy (under 35 cm). Den sista kullen är från samma tik, men hanen är en mini som jag tagit in från USA. De är registrerade i ASDR (American Stock Dog Registry) och det har dom varit i flera generationer.
Jag hoppas att de naturligtvis såsmåningom kommer att bli godkända som egen ras, men tillsvidare anser man att de är av blandras:angel:.
Här är en bild på min nu ettåriga tik:
Myra2.jpg

Sätter in en bild på olika storlekera av Australian Shepherd. Här är två fullstora, en mini-valp och två toy storlek.
Bild-_343.jpg

090213-gruppbild1.JPG

har du fortfarande någon sorts av uppfödning?? :)

är det otrevliga ni vill vara kan ni vara det någon annanstans :) mopsar

Hahahahah mopsar.... De poängterade bara det uppenbara som du kanske kunde kolla innan du drog fram tråden?
För att hitta henne så finns adressen till hennes hemsida i adressen till bilderna.

:rofl::rofl::rofl:
Det är sällan jag brister ut i skratt när jag läser Buke på jobbet, men detta var så oväntat och såååå kul, så jag kunde verkligen inte hålla mig :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
347
Senast: MML
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
7
· Visningar
545
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 132
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 057
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Skottlossning på skola
  • Roliga saker som barn säger