Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

Du måste verkligen vara Gals och Totilas största fan! Men vad tycker du om det du ser på denna filmen?
Jag tycker det ser betydligt bättre ut och traven är ju helt underbar! Vad tycker du?

Hahaha:D Nej jag tror inte att jag är deras största fan:p. Däremot så har jag ju startat tråden och vill hålla den uppdaterad. Detta är ju uppenbarligen ett ämne som berör många av oss dressyrentusiaster och jag tycker det är kul när det är liv här på forumet:).

Jag tycker också att det ser betydligt bättre ut. Nån på fejan beskrev det dock som "If you don´t do anything to me, I wont do anything to you". Det tycker jag beskriver det bra. Det är en snygg ritt utan krusiduller men det finns ingen magi.

Jag såg den dåliga bytesserien i vartannat där den var rejält högerställd:confused:

Ja det har sagts när EG red honom också. Just nu känns det som han blir lite helgonförklarad utan en enda brist ;)

Delvis KL
Men det har väl funnits synpunkter både på ökningarna, den korta halsen och annat när han red hästen och särskilt innan det började gå riktigt bra för dem. De där drömritterna var på slutet men det fanns flera år innan det också, när allt inte satt så perfekt.
Rath är trots allt helt ny som ryttare jämfört med EG:s sista år med hästen, löjligt att ens jämföra :mad:

Inte för att Rath är den ryttare jag skulle ha föredragit vid byte men ändå.
Det får väl vara lite proportioner när man diskuterar. Det är ju faktiskt inte heller köparens fel att säljaren går med på att sälja:confused: Vem bär skulden till ryttarbytet? Vart riktas irritationen? :cool:

http://www.youtube.com/watch?v=Q7itK8W6J4E&feature=related

4.50 in i videon borde få anhängare att fasas över den korta halsen! :D

Tyvärr förstår jag inte ett jota av holländksan. Men jag undrar om halsen inte är så kort för att han demonstrerar hur det inte ska vara/hur det lätt kan bli med just den hästen? Nästa långsida plockar han både upp och fram nosen på honom. Och då låter han mer nöjd-men jag vet ju inte vad han säger:p.

Sen är det väl verkligen ingen hemlighet att Totilas akilleshäl även med EG var att han blev kort i halsen. Det sa ryttaren själv. Skillnaden enligt mig är att när han var kort med EG gick han ändå självbärig utan att ryttaren höll i honom. Med MAR finns inte den självbärigheten och att hästen väntar på honom så halsen blir kort för att han måste hålla i honom. Med MAR finns många bilder där hans händer hamnar långt bak, med EG var det tvärtom-han flyttade hela tiden fram handen.

Håller med du. Han rider heller inte med sätet så hårt utan bara finmanövrerar i en högre energi. Därav att det blir magic:love:

det är en sjuhelsikes konst att rida med så hög energi o inte bli för sen o för mkt i handen. Han har ett helt annat utgångstempo o behöver då inte driva. Han är ju oxå noga med att om skänkeln läggs på så är det framåååt.

Tror att det som menas är att som Ettie säger, EG är nästan helgonförklarad, men det finns brister även där. Det är inte alla år EG och T har dansat som de gjorde sista tiden.

Tror att det som menas är att som Ettie säger, EG är nästan helgonförklarad, men det finns brister även där. Det är inte alla år EG och T har dansat som de gjorde sista tiden.

Men det är väl att dumförklara alla som gillade ekipaget? Finns väl inte en enda hästmänniska som tror att Toto dansat som på EM bara för att EG helt plötsligt satte sig i sadeln på honom en dag. Att dom dansade i när perfektion var ju på grund av alla år av arbete EG lagt ner på hästen och 2009 kom resultatet. Och klart som korvspad att ekipaget hade brister-dom red ju inte på 100%.

Men det är väl att dumförklara alla som gillade ekipaget?

Eller att pika dem som påpekar kort hals, spänningar, dåliga bakben.

Att jämföra MAR nu och EG på slutet av deras karriär är inte rättvist, ändå är det det alla gör. Men MAR var nog medveten om att detta skulle ske, och kanske är nöjd med all publicitet. Även EG har nog fått sin framtid säkrad med riktigt bra hästar efter den här storyn.

Skillnaden på den korta halsen och spänningarna och det (iaf jag) de flesta hänger upp sig på är att MAR tänker bakåt med sina händer och bromsar halsen kort. Sen har (iaf jag) inte gnällt så mycket rent ridtekniskt på MAR, det tar ju alltid tid att rida in sig på en häst. Men jag reagerar förstås också på att ekipaget inte verkar ha gått framåt i sin utveckling på detta året utan snarare åt andra hållet-för mig är det anmärkningsvärt.

Jag tror inte att MAR gillar publiciteten utan ser den som ett nödvändigt ont. I artikeln i Hippson berättade han att han helt slutat läsa all ridsporttidningar pga publiciteten och kritiken. Jag tror också att EG hellre hade haft Totilas kvar än allt det som kommit ur affären om han fått välja. Men det är naturlig utveckling och inget varar för evigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka