Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

Kanske har det med min dåliga engelska att göra, men jag tolkar inte texten alls som du gör. Eller snarare, jag tolkar inte alls. Jag läser det som står och jag begriper inte alls hur du kan gissa att Mathias skulle tjatat sig till att träna för Gal?!

Dessutom tänker jag att man ska ha journalistens frågor i bakhuvud, det är ju frågorna som ger svaren sas. Mest en reflektion på hans sista mening om att han älskar sin son, det intressanta är väll vad han svarade på.

Om du lyckas läsa en text helt objektivt är du ett unikum. Alla människor är subjektiva i hur man läser en text eftersom vi alla har olika referensramar. Jag är väldigt medveten om hur man läser en intervju och hur stor betydelse frågorna journalisten har ställt har för tolkningen av svaren. Och jag har väldigt svårt att tro att Astrid Appels frågat Rath Sr :"kommer du fortfarande att älska din son om han inte tar medlaj på OS?"

I alla intervjuer jag läst med MAR verkar han otroligt öppen för andras (läs holländarnas) ridsystem. Han är villig att blicka över landsgränser för att rida bättre och prestera bättre. Inte i någon intervju med PS eller nu Rath Sr har jag fått intrycket att de är i närheten av lika öppensinnade. Detta bekräftas också av att både Schmezer och Balkenhol beklagar att MAR vill/ska börja rida för Sjef (och inte Gal). Jag tror att beslutet att MAR ska börja träna för Sjef är något han kämpat för att få igenom en längre tid. Detta är naturligtvis en kommentar ang. rollandet och inte direkt från denna intervjun.

Senast ändrad:

Tragiskt att dressyrfolk tycker att rollkur är bra. Släpp
ut häststackaren i hage så löser sig alla problem.

Tycker också tonen mot Gal är dryg.
Tror dessvärre att en försäljning som ger +3.8 m är en piss i M för folk som har så mkt pengar att de kan köpa en häst för dryga 12 m euro.

Jag tror tyvärr inte att Totilas, med eller utan roll, kommer gå lika bra under M då jag inte tycker att han rider lika bra som EG.

Men är det inte lite tragiskt ändå att så många "svenssons" börjar tycka att rollkur är helt okej?

Googla bilder på rollkur.

Och värre blir det när vanliga människor som inte har kunskap börjar rolla, för den tiden kommer, ju mer accepterat det blir.

Men är det inte lite tragiskt ändå att så många "svenssons" börjar tycka att rollkur är helt okej?

Googla bilder på rollkur.

Och värre blir det när vanliga människor som inte har kunskap börjar rolla, för den tiden kommer, ju mer accepterat det blir.

Fast den tiden är här - mer eller mindre. Men det är inget som folk skyltar med. Och då menar jag från Svenssons och uppåt. En del gör vad dom sett och en del vad dom lärt sig av sina tränare.
Sen kanske det inte är enormt utbrett och kanske inte kommer bli det heller, men det är inte ovanligt.

Det rollandet jag sett är inget som inte vartenda hoppryttare sysslat med i tid och evighet.

I vilket fall som handlar träden om Toto och att han funkar med rollandet är intet nytt under solen.

Men om man jämför bara för något år sedan så var det iaf en diskussion om rollkur, nu accepterar alla det och det är helt enkelt så man rider dressyrhästar nuförtiden.

Det behöver inte betyda att rollandet är fel i alla lägen, men det är ju en extrem träningsform och i fel händer är det nog inte trevligt för hästen.

Att medvetet tolka in saker som inte sägs och att vara helt objektiv är väll ändå motsatser? Jag försöker läsa var där står och vara medveten om att hela bilden omöjligen kan komma fram.

Men visst får man väl lov att tolka in vad man sjalv tror mellan raderna? Jag säger ju inte att ngt av det jag skriver är sanning, utan det är helt subjektivt vad jag tror utifrån olika intervjuer och uttalanden.

Jag läser inte citatet ang. att Matthias är älskad även om han inte vinner OS som ngt märkligt uttalande ö.h.t. Det står bara rätt och slätt att även om han inte vinner OS så är det orelevant för deras del, de älskar honom för den han är varken mer eller mindre. Jag ser citatet mer som en liten markering att OS för dem inte står och faller. Ett litet nyp till medias sensationalism om man så vill det.

Ang. att tolka in saker man tror står mellan raderna. Hade journalisten velat trycka på en viss vinkel så hade det framgått av texten. Förutsätter man att det är journalistik så som journalistik enligt dess grundstadgade essens skall vara, så är dess uppgift att rapportera saker objektivt utan att texten försöker säga något särskilt eller är utformad för att ge en speficik tendens av tolkning.

Senast ändrad:

Ja så sant om journalistiken. Något jag tycker AA är riktigt bra på (finns en och annan på Ridsport som hade behövt gå på kurs hos henne). Dock tycker jag att det ar lite lurigt att Rath sr själv tar upp huruvida hans son skulle vara älskad eller inte beroende på sina tavlingsresultat. Efter att i ett par år läst mkt på eurodressage vet jag att AA sällan/aldrig staller frågor som inte har med hästen att göra, så jag undrar varför pappa Rath kände sig tvungen att lägga till det.

Men om man jämför bara för något år sedan så var det iaf en diskussion om rollkur, nu accepterar alla det och det är helt enkelt så man rider dressyrhästar nuförtiden.

Det behöver inte betyda att rollandet är fel i alla lägen, men det är ju en extrem träningsform och i fel händer är det nog inte trevligt för hästen.

Nej jag tror att långt ifrån alla accepterar det, men dom har väl tröttnat på att bli kallade för läktarryttare kanske, det är ju ett big no no att kritisera någon elitryttare så vem ska då till slut protestera?

som sagt så tolkar jag det inte alls. Kanske beror på hur man läser engelska också? (ingen kritik, så ta det inte fel). Om man läser med svenska glasögon så kanske det ter sig annorlunda, jag vet inte? Jag har bott 11 år i USA så för mig så är meningen rakt av bara en kommentar, att OS eller inte OS så är det Matthias som son som spelar roll.Det är inte ett förtydligande att han är älskad oavsett, utan snarare ett konstaterande att OS är sekundärt i sammanhanget.

Korrekt rollande har väl inget att göra m det som hoppryttare sysslar med? Eller tänker jag fel? Hoppryttare gillar att veva sina hästars halsar som vindrutetorkare vid halsbasen, som jag sett det göras? Hela halsen är ej med i det s k böjandet? Rollen är något mer avancerad än så? Men inget jag förstår, för den sakens skull...

Jag kollar på världscup-nivå. Jag tkr inte att vevandet påminner om rollkur?

kl

Antar att alla har sett det här?
http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/02/10/klaus-martin-rath-sale-totilas-austria-ridiculous
Jag är inte förvånad men jag är ändå besviken.
Men dessutom så tycker jag ordval och den "tonen" jag uppfattar från Klaus Martin Rath är lite obehaglig och otroligt dryg, det kanske bara är jag som lägger in för mycket av mina egna värderingar? Jag har ingenting emot MAR men Rath sr/Linsenhoff kändes helt plötsligt lite... mindre trevliga.

Sen är det ju jättebra att dom inte älskar MAR mindre om han nu INTE skulle ta en medalj på OS, jättebra!

Som jag skrev i snacktråden, dom är hårda tyskar, dom är på sitt sätt bara sådana.

Sen är det lite lustigt att han säger att dom som känner vår familj osv vet att vi aldrig säljer en häst när han i nästa andemening säger att dom har sålt Triviant till Bondegaards :D

Nu blottar jag min okunskap - menar du att de rider "mer" rk på framhoppningen ? Jag menar det vevandet som sker när de kommer in på banan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka