Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

Hmm jag jag tänker ju att det är så iallafall ja, iallafall av det lilla jag sett av hoppframridningar.

Eller kanske inte regelrätt rollkur så ihopdraget utan kanske mer åt det rundare hållet utan att vara rollkur. Men det där fram och tillbaka med halsen tycker inte jag att jag har sett så mkt av på de framridningar jag sett utan faktiskt mer då inne på banan och särskilt efter målgång och gärna ännu mer om hästen råkat riva (!)

Senast ändrad:

Men var inte det i samband med att dom köpte Totilas? Alltså det är inte en ny nyhet även om det inte varit tidningsrubriker? Jag uppfattade det som att den hästen åkte till CHB ganska tätt inpå att Totilas-affären var avslutad.

Anledningen till att JAG tolkar in saker (har faktiskt inga problem att läsa engelska och tolka utefter det) är att jag inte kan sluta vara partisk med Gal, det kanske är barnsligt, men så är det. Så jag kan läsa den rent objektivt och förstå sammanhanget men min Gal-nerv slås igång. Om ni förstår hur jag menar :-)

Sen lägger jag in många andra värderingar från andra uttalanden och allt sådant som gör att Rath Sr och Linsenhoff faktiskt inte är eller blir mina favoriter, så är det bara. MAR har jag återigen ingenting emot.

KL

Alltså ärligt talat, det blir lite märkligt med att tycka synd om den ena eller andra, och för och emot personer. Det är en häst som är såld i en värld där det är pengar som styr, det händer hela tiden, ända ner till tävlingshästar på hobbynivå! Den som har mera pengar kan köpa.
Alla som är med i detta på elitvnivå och det gäller även Edward Gal, är i högsta grad medvetna om det här. Naturligtvis har han och om inte annat krafter runt honom, arbetat för att hitta lösningar på att få tillbaka hästen, det skulle ju vara naivt att tro något annat, det handlar om stora intressen långt utöver att det är ett band mellan EG och Totilas.

MAR är en vuxen man som varit med länge i branschen. Han är nog fullt medveten om hur det går till han också.
Jag är inte heller förtjust i folk som tror att dom kan köpa allt för pengar men i verkligheten går det mesta att köpa och om man har den möjligheten så varför avstå? Är Schockemöhle en större skurk för att han kan? Varför skulle en tysk avstå för att Holland ska fortsätta vara given segrare varenda mästerskap när den egna styvsonen tävlar för Tyskland och PS tydligen anser att hästen är värd pengarna?
Nu är EG helgonförklarad och folk här blir tydligen upprörda av tanken på att Totilas skulle tränas "rollkur". Men hallå!
Här är Edward Gal på Gribaldi, Totilas pappa:

http://www.youtube.com/watch?v=J5pH5CEoZks

http://www.youtube.com/watch?v=voAOab26FYQ

Allstå, vad trodde alla om Totilas träning:confused:

Säga vad man vill men denna träningsmetod har troligen tagit Holland till dressyrtoppen i världen. Hur hade det sett ut om Totilas tränats annorlunda från start, det vet vi inte. Men att byta system på en färdig häst har inte fungerat så bra, som det kan se ut. Gänget runt Totilas vet väl det här och har inga skrupler vad gäller system, för att nå medaljerna.

Jag vill mest säga att det blir så blåögt att helgonförklara den ena och den andra är skurk, och tolkas alltid negativt.
MAR är en oskyldig liten pojke och Edward den inte så rika och därmed genomsympatiska. PS är den största skurken som använde pengarna så öppet för att "köpa medaljer". Men vem gör inte det? Det gör ju även hobbyryttare när dom kan? Och ofta är det samma sak där förresten, det är inte bara att köpa, man ska klara av det man köper också ;)

KL

Alltså ärligt talat, det blir lite märkligt med att tycka synd om den ena eller andra, och för och emot personer. Det är en häst som är såld i en värld där det är pengar som styr, det händer hela tiden, ända ner till tävlingshästar på hobbynivå! Den som har mera pengar kan köpa.

Jag håller helt med dig och tycker inte heller det är något konstigt att hästen blev vare sig såld eller går sämre, jag menar vi alla har ju hästar som skulle gå bättre med en annan ryttare och flera av oss här har dessutom hästar, däribland då jag, som man kanske borde räkna in i kategorin "tillräckligt bra för att egentligen vara värd en bättre ryttare, för då.."

Dessutom blir diskussionen utifrån rolldiskussionerna som varit förut än märkligare-varför inte glädjas med Totilas att han slipper det eländet?, jag förstår inte det riktigt, det förfasas över rollen men faktiskt så sitter samma och önskar Totilas tillbaka till Gaal.....:confused:

Fast så himla hemskt tycker iaf inte jag att det är. Hästarna presterar långt upp i åren och lever länge. Sen tycker jag att Totilas i synnerhet såg betydligt mer komfortabel ut när han var i rollsystemet än i det tyska systemet. Men det har troligen mest att göra med skickligheten hos de olika ryttarna att göra.
:bow:Jag tror inte att det är så lätt att gå från klassisk ridning till HF bara sådär.
Därför tror jag att det blir mer synd om toto.

Sen verkar han inte ha fokus som Gal- att spara på ytterlägen o mest gymnasticera o kvicka på honom till vardags.
Då kan man inte sitta o flasha runt i passage hela tiden.:mad:

Anledningen till att de nu ger upp är väl för att hästens värde är devalverat till en bråkdel.

synd att de inte tog hjälp från början.

Men om man jämför bara för något år sedan så var det iaf en diskussion om rollkur, nu accepterar alla det och det är helt enkelt så man rider dressyrhästar nuförtiden.

Det behöver inte betyda att rollandet är fel i alla lägen, men det är ju en extrem träningsform och i fel händer är det nog inte trevligt för hästen.
Vanliga ryttare klarar inte av att rolla. De vet det o rider mer rund o djup.

det löser sig självt då hästarna inte går framåt om man tror att man kan hålla i hästen där.
Hästarna säger ifrån.
Det är en konst att rida så- även om folk tror att det är "bara att"....

Hoppryttare har väl alltid haft gramanen som en del av hopphästens utrustning- trots skarpa bett.

det förfasas över rollen men faktiskt så sitter samma och önskar Totilas tillbaka till Gaal.....:confused:

En jätteintressant synpunkt. Förnekelse helt enkelt "nu när de infört regler på framridningen rids totilas nog inte så". "med rk kan han inte gå så bra, de har nog gjort på ett annat sätt här".

som sagt så tolkar jag det inte alls. Kanske beror på hur man läser engelska också? (ingen kritik, så ta det inte fel). Om man läser med svenska glasögon så kanske det ter sig annorlunda, jag vet inte? Jag har bott 11 år i USA så för mig så är meningen rakt av bara en kommentar, att OS eller inte OS så är det Matthias som son som spelar roll.Det är inte ett förtydligande att han är älskad oavsett, utan snarare ett konstaterande att OS är sekundärt i sammanhanget.

Fast nja, det köper jag inte riktigt. I princip all min studielitteratur är på engelska och mycket av det jag läser handlar om att tolka fallstudier och då läsa väldigt mycket mellan raderna för att kunna diagnostisera. Just tolkning av texter är nog bland det jag är bättre på i skolan. Kan dock hända att jag är lite för skadad och läser in för mycket i texten.

Men jag tycker som Rider att det är viss humor att AKL i sitt citat säger att det inte ligger i deras natur att sälja hästar eftersom hästarna är deras familjemedlemmar. Att det senare i artiklen står om försäljningen av Triviant (som vi fortfarande inte sett på någon tävlingsbana?) gör ju att trovärdigheten för AKL förminskas drastiskt. Även om MAR fick Toto så gör det väl knappast ont att ha ytterligare en GP-häst?

Dessutom blir diskussionen utifrån rolldiskussionerna som varit förut än märkligare-varför inte glädjas med Totilas att han slipper det eländet?, jag förstår inte det riktigt, det förfasas över rollen men faktiskt så sitter samma och önskar Totilas tillbaka till Gaal.....:confused:

Jag förfasas iaf inte;). Efter att ha varit på clinics för både AvG och AC så kan jag inte annat än att säga att deras ridsystem är pretty fantastic. AvG är dessutom extremt nogrann med att påpeka att så som hon rider sin hästar i överböjning inte är något man bara ska sitta upp och göra hemma på hästen efter att ha sett henne göra det. Hästen måste arbetas långsamt in i systemt och naturligtvis göras det med en skicklig ryttare som vet när det är nog. Hon påpekar också att unga hästar inte alls ska/kan flexas på samma sätt som hennes GP-hästar. I grunden handlar systemet om att det ska vara enkelt att rida och att hästen aldrig får bli stark i handen bara för att den vill framåt-den måste hela tiden vänta. samma som i all ridning-men jag vill säga att i den holländska skolan är väldigt tillspetsat.

Jag håller helt med dig och tycker inte heller det är något konstigt att hästen blev vare sig såld eller går sämre, jag menar vi alla har ju hästar som skulle gå bättre med en annan ryttare och flera av oss här har dessutom hästar, däribland då jag, som man kanske borde räkna in i kategorin "tillräckligt bra för att egentligen vara värd en bättre ryttare, för då.."

Amen :bow:
För inte länge sedan var det en användare som försvarade RK. Hon blev totalt söndersågad av de användare som idag sitter o önskar Toto tillbaka till EG.

Men jag tycker som Rider att det är viss humor att AKL i sitt citat säger att det inte ligger i deras natur att sälja hästar eftersom hästarna är deras familjemedlemmar. Att det senare i artiklen står om försäljningen av Triviant (som vi fortfarande inte sett på någon tävlingsbana?) gör ju att trovärdigheten för AKL förminskas drastiskt. Även om MAR fick Toto så gör det väl knappast ont att ha ytterligare en GP-häst?

Åjo, jag har sett både Rasmus och Charlotte tävla Triviant.

Ja eller hur?? Det gäller dom flesta i tråden och våra hästar skulle jag tro.

Precis det jag ville få fram, man får väl vara lite realistisk i alla fall:confused:

Fast nja, det köper jag inte riktigt. I princip all min studielitteratur är på engelska och mycket av det jag läser handlar om att tolka fallstudier och då läsa väldigt mycket mellan raderna för att kunna diagnostisera. Just tolkning av texter är nog bland det jag är bättre på i skolan. Kan dock hända att jag är lite för skadad och läser in för mycket i texten.

:p Man läser texten rakt av och behöver inte fundera så mycket på om journalisten menar ngt annat än det som står i det fall det handlar om rapporterande journalistik. Menades ngt annat hade det framgått. Rapporterande journalistik = ett referat av det som sas, varken mer eller mindre. Att du som läsare tolkar texten är ju en sak, men journalistens intentioner med texten ska ju inte vara en del av den tolkningen s.a.s.

Men jag tycker som Rider att det är viss humor att AKL i sitt citat säger att det inte ligger i deras natur att sälja hästar eftersom hästarna är deras familjemedlemmar.

Detta var det absolut första som sas till mig när jag kom till Schafhof.
Men vad jag tolkade det som då på plats -var att de poängterade att de inte driver något försäljningsstall eller någon liknande verksamhet (som många andra ryttare som tar emot hästar för träning och försäljning), utan hästarna de har, har de för eget bruk -men självklart kan man inte spara på alla 50 hästar som är allt från föl och upp till Totilas.

Naturligtvis går det inte att spara på alla hästar. Men Triviant är trots allt en klar GP-häst och det brukar vara bra för en ryttare att ha mer än en häst i toppen. Han hade väl också funnits länge på Schafhof.

Ja absolut, men det finns ju ett par bra hästar till där -något yngre och grönare men på väg upp.
Och vi det ju inte vad de blivit erbjudna i pengaväg för honom heller -och på förekommen anledning så säljs de ju ofta om man får ett tillräckligt bra bud.

Ja, Triviant betalade de nog riktigt mycket för! De köpte ju Bellagio för 8 miljoner+Lonevan.

*kl*

Det fortsätter komma nyhet på nyhet om Toto och folket bakom. Igår var det ny visning i Vechta som gick betydligt bättre än förra veckan. På Eurodressage finns referat från visning samt intervjudelar med R Sr och AKL. R Sr har tidigare varit en av de tyskar som varit mest emot rollkuren, men jag gillar att han faktiskt kunnat ändra på sig. (Eller tja, som situationen är hade han väl inte så mycket val). AKL är på samma nivå men gör en liten vurpa när hon säger att EG tränade för Sjef. EG har främst i alla år ridit för Nicole Werner och endast ett fåtal ggr för Sjef.

Hela artikeln

Det som gör mig uppriktigt arg och som jag tycker är en riktig skitstil av AKL och R Sr att de beklagar sig att NW och EG vill kunna köpa tillbaka hästen. Det är väl klart som f-n att de vill! Finns väl ingen ryttare som skulle lagt sig platt på rygg och inte försökt köpa tillbaka sin topphäst när de har en ny miljardär till sponsor?? AKL var ju uppenbarligen själv en av de som ville ha och köpte sig världens bästa dressyrhäst och hur tänker hon när hon klandrar någon annan för att göra exakt samma sak? Skitdåligt.

Lite havdålig film på senaste visningen

Senast ändrad:

Fanns det ingen del 2 ?

Tycker han ser betydligt mer framme ut än förra filmen, samt att han travar på och inte bara passagar sig och piaffar från början eller ja det hänger iof ihop.

Ja, Triviant betalade de nog riktigt mycket för! De köpte ju Bellagio för 8 miljoner+Lonevan.

*kl*

Det fortsätter komma nyhet på nyhet om Toto och folket bakom. Igår var det ny visning i Vechta som gick betydligt bättre än förra veckan. På Eurodressage finns referat från visning samt intervjudelar med R Sr och AKL. R Sr har tidigare varit en av de tyskar som varit mest emot rollkuren, men jag gillar att han faktiskt kunnat ändra på sig. (Eller tja, som situationen är hade han väl inte så mycket val). AKL är på samma nivå men gör en liten vurpa när hon säger att EG tränade för Sjef. EG har främst i alla år ridit för Nicole Werner och endast ett fåtal ggr för Sjef.

Hela artikeln

Det som gör mig uppriktigt arg och som jag tycker är en riktig skitstil av AKL och R Sr att de beklagar sig att NW och EG vill kunna köpa tillbaka hästen. Det är väl klart som f-n att de vill! Finns väl ingen ryttare som skulle lagt sig platt på rygg och inte försökt köpa tillbaka sin topphäst när de har en ny miljardär till sponsor?? AKL var ju uppenbarligen själv en av de som ville ha och köpte sig världens bästa dressyrhäst och hur tänker hon när hon klandrar någon annan för att göra exakt samma sak? Skitdåligt.

Lite havdålig film på senaste visningen

Du måste verkligen vara Gals och Totilas största fan! Men vad tycker du om det du ser på denna filmen?
Jag tycker det ser betydligt bättre ut och traven är ju helt underbar! Vad tycker du?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka