Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

jamen gud, vad korkad jag är, slår mig för pannan! Det borde jag ju fattat själv att eftersom jag inte tävlat på en massa år så kan jag omöjligt förstå ngt öh.t! Så Ponte - dina åsikter går bort de med - du tävlar ju inte heller!

Vad bra att du fattade det med en gång!:D

.....NOT för det var ju inte det jag skrev...jag skrev att man troligtvis ser saker ur olika synvinkel, jag ser det ur tävlingsmänniskans synvinkel och det kan du ju knappast inte göra, det är inget nedlåtande eller annat negativt med det utan fakta. Allt annat läser du själv in i mina ord o jag har inte varken menat eller skrivit det.

När jag ser en film med Totto så känner jag känslan av att vara "ett", o det gör ju vem som helst men jag lägger även in mina tävlingsvärderingar i den känslan, gör du det?

Helt ärligt Nova. Vad exakt är det du argumenterar emot? för du läste ju dessutom mitt inlägg på ditt svar bakvänt och svarade därefter. Vad vill du ha sagt - exakt? ;) Och utöver det: vad exakt är det du argumenterar i fråga om vad jag skrivit i tråden? för det börjar kännas rätt så ospecificerat.

svar på frågan så ja: mina tävlingsvärderingar känns rätt färska i minnet och jag tränar precis enligt tävlingsupplägg även om jag inte tävlat på en massa år, och har en tränare som är högst tävlings inriktad, så jag tror nog jag kan förstå känslan ja : )

Senast ändrad:

kl

Antar att alla har sett det här?
http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/02/10/klaus-martin-rath-sale-totilas-austria-ridiculous
Jag är inte förvånad men jag är ändå besviken.
Men dessutom så tycker jag ordval och den "tonen" jag uppfattar från Klaus Martin Rath är lite obehaglig och otroligt dryg, det kanske bara är jag som lägger in för mycket av mina egna värderingar? Jag har ingenting emot MAR men Rath sr/Linsenhoff kändes helt plötsligt lite... mindre trevliga.

Sen är det ju jättebra att dom inte älskar MAR mindre om han nu INTE skulle ta en medalj på OS, jättebra!

Ingen aning!:confused: Jag bara diskuterar, brukar ju aldrig ha nån röd tråd i mina inlägg.....eller?;)

Javisst, jag läste ditt "räcker upp handen" svar tvärtemot men sen tror jag inte jag missuppfattat eller misstolkat nåt. Kanske tittade för djupt i godispåsen igår o fick en sockerchock eller nåt MEN det jag diskuterade var känslan man får när man ser en video på ett ekipage som är så samspelta att man blir tårögd. Att då sära på det ekipaget är i mina ögon HELGERÅN men du skrev i princip "shit happens" o det är bara att acceptera....det var då jag funderade på om kanske du uppfattar saken annorlunda än jag eftersom jag tävlar o tänker i dom banorna, dvs hur jävla svårt det är att få saker som funkar på träning att hända även på tävling. Ur det perspektivet MÅSTE vi ju tänka o känna olika, eller???

Nä det var nog din sockerchock ur påsen som ställde till det som sagt för du drog iväg på lite skumma växlar : )
Du har i allafall bra humor som skojar till det - det uppskattas :D

kl
Fick precis den här länken av en vän för de som läser tyska
http://www.spiegel.de/sport/sonst/0,1518,814628,00.html

Totilas ska börja ridas i Rollkur. Sorgligt:cry:

Men alltså hur blåögd får man vara? (menar inte bara dej nu) Totilas är tränad i det systemet hela tiden under Gal, det är väl bland annat i kollissionen mellan träningssätten som det har blivit problem antar jag och det var ju också vad spekulationerna vid försäljningen till Tyskland gällde. Hur blir det att byta ridsystem?
Ja dom har väl kommit fram till att det inte gick så bra och vill rida hästen enligt samma system som Gal gjorde, helt enkelt. Det står ju också att Balkenhol som varit en av de största motståndarna och Raths tidigare tränare, beklagar det.

Men då är vi tillbaka i spekulationerna om det går att rida hästar som Totilas till framgång UTAN Sjefs system. Det är som Rath sa i en intervju hela tiden mycket power i honom och det är ju det som Sjefs system bland annat går ut på att behärska och få fram i ridbart skick s a s. Holländarna har ju legat före med att ta fram en lite annan typ av dressyrhästar med mycket mera nerv och har använt hans system att få framgång på dem.

Så då lär väl den debatten ta fart igen kanske.:)

Senast ändrad:

Min personliga åsikt är att det är tragiskt att man avlar fram hästar som måste rollas för att vara ridbara.

kl

Antar att alla har sett det här?
http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/02/10/klaus-martin-rath-sale-totilas-austria-ridiculous
Jag är inte förvånad men jag är ändå besviken.
Men dessutom så tycker jag ordval och den "tonen" jag uppfattar från Klaus Martin Rath är lite obehaglig och otroligt dryg, det kanske bara är jag som lägger in för mycket av mina egna värderingar? Jag har ingenting emot MAR men Rath sr/Linsenhoff kändes helt plötsligt lite... mindre trevliga.

Sen är det ju jättebra att dom inte älskar MAR mindre om han nu INTE skulle ta en medalj på OS, jättebra!

Jag tolkar det som dig... Tar det lite som att det har blivit en ganska stor prestigefråga för teamet runt MAR mer än för MAR själv. Han verkar vara en rätt öppen kille som jag gissar har tjatat till sig att få börja träna för Sjef. Tror det suttit långt inne för Rath Sr.

Om Totilas försäljning till tyskland enbart skulle handla om ekonomisk vinst hade det varit en bra idé att sälja till Glock om det nu är sant att han bjudit 15 miljoner euro. Då har de fått en avkastning på 3.8 miljoner euro på ett år vilket borde duga gott. Men nu är det en prestigefråga om att hästen ska prestera på banan. Tror att det är värre för MAR att hamna i kläm i den situationen än om att han hade fått rida och träna lite friare sas.

Sen är det ju lite läskigt att Rath Sr känner sig tvungen att tillägga att han kommer älska sin son oavsett det blir medlaj på OS eller inte:crazy:.

För att inte tala om tonen han har om Gal:cool:. Jisses amalia.

Javisst är det intressant. Skulle det varit möjligt att få fram Totilas lika bra om han inte tränats i rollkur? Då hade han kanske varit tvungen att gå i stor hage 12 h om dagen för att få ur sig överflödig kraft...niu skadade han sig ju hela tiden när de försökte tidigare med hage till hästen.

EG red ju även pappan på liknande sätt och systemet bygger ju på att få hästen mjuk osv. såklart, men även att den överlämnar sig till ryttaren på ett effektivt sätt...

De flesta hästar behöver inte ridas så, de har inte den explosiviteten, men för vissa är det kanske nödvändigt. Speciellt för en drömhäst som utbildats på det sättet med enorm framgång... EG kan inte rida honom på annat sätt och Rath inte heller nå finns det ngn annan som vill försöka?

Min personliga åsikt är att det är tragiskt att man avlar fram hästar som måste rollas för att vara ridbara.

Fast så himla hemskt tycker iaf inte jag att det är. Hästarna presterar långt upp i åren och lever länge. Sen tycker jag att Totilas i synnerhet såg betydligt mer komfortabel ut när han var i rollsystemet än i det tyska systemet. Men det har troligen mest att göra med skickligheten hos de olika ryttarna att göra.

Så ser inte jag det, ridbarheten har de ändå men de blir så mycket bättre, det om något har väl framkommit ur Totilasaffären...

Som jag ser det så är det illa när hästar måste rollas för att fungera mentalt, de kan inte vistas i hage för de är så tokiga så de skadar sig. Allt för att behaga människan och människans krav på tävlingsindivider.

Det finns ju hästar som går grand prix, som fortfarande fungerar på "vanlig" ridning och inte något särskilt "program" och som fortfarande kan gå ute i hage och fortfarande vara häst.

Men som jag sa, det är mina åsikter.

Senast ändrad:

Jag tolkar det som dig... Tar det lite som att det har blivit en ganska stor prestigefråga för teamet runt MAR mer än för MAR själv. Han verkar vara en rätt öppen kille som jag gissar har tjatat till sig att få börja träna för Sjef. Tror det suttit långt inne för Rath Sr.

Om Totilas försäljning till tyskland enbart skulle handla om ekonomisk vinst hade det varit en bra idé att sälja till Glock om det nu är sant att han bjudit 15 miljoner euro. Då har de fått en avkastning på 3.8 miljoner euro på ett år vilket borde duga gott. Men nu är det en prestigefråga om att hästen ska prestera på banan. Tror att det är värre för MAR att hamna i kläm i den situationen än om att han hade fått rida och träna lite friare sas.

Sen är det ju lite läskigt att Rath Sr känner sig tvungen att tillägga att han kommer älska sin son oavsett det blir medlaj på OS eller inte:crazy:.

För att inte tala om tonen han har om Gal:cool:. Jisses amalia.

Kanske har det med min dåliga engelska att göra, men jag tolkar inte texten alls som du gör. Eller snarare, jag tolkar inte alls. Jag läser det som står och jag begriper inte alls hur du kan gissa att Mathias skulle tjatat sig till att träna för Gal?!

Dessutom tänker jag att man ska ha journalistens frågor i bakhuvud, det är ju frågorna som ger svaren sas. Mest en reflektion på hans sista mening om att han älskar sin son, det intressanta är väll vad han svarade på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka