Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

Jag känner inte igen det du säger, jag vet faktiskt ingen annan sport som är värre på att önska olycka åt andra, än just hästfolk. De behöver inte ens vara elitryttare ;)

personligen så tycker jag det känns rätt beklämmande att man skulle kännas sig stärkt i att "framgång inte kan köpas för pengar". Orka bry sig liksom - att de som har pengar kan köpa sig resurser hör ju liksom till verkligheten och är ett faktum, jag finner varken sorg eller glädje i att de misslyckas pga detta liksom. Det spelar ingen större roll -lyckas man så lyckas man, och lyckas man inte så gör man inte det. Om det ligger pengar eller inte bakom känns rätt orelevant i sammanhanget tycker jag för egen del. Det går ju inte bättre för mig för att nån som är rik misslyckas?

Äh - såna dyker ju upp regelbundet. Inte en kotte sitter och ältar Matinee längre. Bara som exempel : )

Hur många andra sporter på elitnivå har du varit delaktig i? Jag har ett barn som kör cross på elitnivå och believe me, DÄR snackas precis lika mycket som i ridsporten! Även där är det money rules och man kan köpa sig fram till en viss gräns men sen måste ju ungen ha lite talang med!

Jag tror det är samma sak i alla tävlings sporter överallt där pengar och ära är inblandat. Och sen skulle jag vilja se den som med små medel lyckas bättre än den som har stor plånbok och INTE tänker: Ha där fick du!:D

fast cross på elit nivå - hur stort är det liksom? ;) det säger mig ingenting.

jag vet inga skitsnackare högre än just hästfolket. vare sig de är elit eller ej. faktiskt inte ;) och likhetstecken just i fråga om missunnsamheten och skadeglädjen när det går dåligt för ngn annan. Startar redan på ponnynivå när ungen är 12 år och rider B-ponny lokalt. Finns inget skarpare än en ponnyförälder in action. Och det verkar fortplanta sig till ponnyungen och sen hålla hela vägen upp. ;)

Mycket möjligt att det är som du säger: att den som verkligen lyckas med små medel och slår den som har massvis med pengar tänker så. Men här handlar det ju om folk som inte lyckas ö.h.t och inte ens har ambitionen att så göra hela vägen, som ändå sitter och missunnar folk framgång - och särskilt de som har pengar att sponsra eventuell framgång med : ) Vart ligger ekvationen där?

Senast ändrad:

Cross är inte så litet att inte fenomenet syns;) (har också en son som kört cross)

Dessutom håller jag dem som säger att det där fenomenet finns inom idrottsvärlden generellt. Och ta hundsport tex. Jag hör precis samma saker där genom svägerskan som sysslar med sånt. Som karbonpapper på hästfolk. Det har väl inte med storleken på sporten att göra, folk är sig rätt lika oavsett vad dom sysslar med :cool:

Kl
Ibland känns hästvärlden väldigt världsfrånvarande, om man undrar om detta sker i andra sporter är det bara att läsa zlatans bok.

Alla duktiga idrottare får höra att de genat till framgången och att de egentligen inte är såå bra. Samma trams överallt.

Kl
Ibland känns hästvärlden väldigt världsfrånvarande, om man undrar om detta sker i andra sporter är det bara att läsa zlatans bok.

Alla duktiga idrottare får höra att de genat till framgången och att de egentligen inte är såå bra. Samma trams överallt.

Ja herregud, jag har vänner vars barn och ungdomar spelar handboll, fotboll, ishockey, innebandy, åker konståkning you name it.. man hör samma visa överallt.

Inte bara inom sporten utan även inom pop och rockbranschen (jo jag har varit väldigt nära involverad där) låter det likadant, för att inte tala om skådespelare, fotomodeller, bloggare och annat löst folk ;)

kl

Jag tycker också det är lite fånigt att säga att Mathias ännu är ung som i att han inte är erfaren. Människan har ju för guds skull presterat imponerade bra med Sterntaler. 2a placering i tyska mästerskapen, lagbrons både i EM och VM. Vinnare i GP i både Wiesbaden och Hertogenbosch. Världscupfinal med Triviant... Att han inte skulle veta vad han gick in i när han sadlade Totto så tycker jag det är konstigt att JAG och typ alla diskuterande här inna(som inte har någon sådan erfarenhet alls) vet precis vad det innebär.

ja just ja - hundsport glömde jag ju - det har jag ju sysslat med och det är precis likadant. Mea Culpa.

skämt åsido: jag är fullt medveten om att tävlings sporter har konkurrens och skitsnack oavsett sport : ) det jag poängterat ärju att just ridsport världen så förefaller skitsnacket vara lika gravt vare sig man ö.h.t ligger i konkurrens tävlingsmässigt eller ej. Och det allra bästa skitsnacket fälls av folk som rider på hobbynivå och har åsikter om ett elit ekipage : )

Senast ändrad:

kl

Jag tycker också det är lite fånigt att säga att Mathias ännu är ung som i att han inte är erfaren. Människan har ju för guds skull presterat imponerade bra med Sterntaler. 2a placering i tyska mästerskapen, lagbrons både i EM och VM. Vinnare i GP i både Wiesbaden och Hertogenbosch. Världscupfinal med Triviant... Att han inte skulle veta vad han gick in i när han sadlade Totto så tycker jag det är konstigt att JAG och typ alla diskuterande här inna(som inte har någon sådan erfarenhet alls) vet precis vad det innebär.

fast enligt detta forum är det klart och tydligt att han anses vara ett barn och en total novis. :D

Jag har inte använt ung som synonym med oerfaren ryttare. Det är inget som säger att det är lätt att stå ifokus på samma sätt som MR gör och gjort oberoende av sport. Sen är det min och din fulla rätt att tycka precis vad vi vill sen skulle jag vilja att ni berättar vilken mer ryttare i världen som har samma massiva mediabevakning på sig som MR har och har haft det senaste året? Tacka fan för att det skulle bli påfrestande för vem som helst. Han är ensam inom sin gren att vara så bevakad. Sen kan man tro sig veta hur det kommer att bli men det är stor skillnad från att faktiskt befinna sig under en sån press.
Vad jag vill säga är att jag tycker inte det är konstigt om de nu inte har klickat helt hundra ännu.

Senast ändrad:

Ryttarna på den niivån som vi diskuterar är elitidrottsmän och bör ha nerver därefter. MAR är en mycket rutinerad ryttare och i ärlighetens namn är han inte så himla ung heller. Han är 27 i år och Adelinde Cornelissen är som jämförande exempel 32. Hon var alltså bara ett par år äldre när hon fick sitt stora genomslag med Parzival än vad MAR är nu. Så att skylla att samarbetet med Totilas inte går så bra på MARs ålder är lite som att leta ursäkter.

Och visst har MAR hela världens ögon på sig. Men det finns det faktiskt fler ryttare som har. AvG har rätt stor press på sig att komma tillbaka med en ny häst, EG har mångas ögon på sig i fall han kan "göra" en ny Totilas av Romanov osv. ALLA ryttarna rider hela tiden med press från hästägare, sponsorer och publiken att de måste göra bra resultat hela tiden.

Senast ändrad:

Fast den typen av uppmärksamhet som övriga har på sig går inte att jämföra med den M har. Flera har själva skrivit här att Totilas tom engagerade de som inte är insatta i sporten. Sen sticker det ofta i folks ögon när det handlar om så enormt mkt pengar. Tyskarna går o köper Hollands "nationalklenod" typ. M sitter på ett dressyrfenomen en sagohäst och ingen av de övriga har det nog önskat så mkt olycka över, hur många holländare tror du det är som önskar honom lycka med hästen? Tror inte det är många, till skillnad mot EG som nog de flesta önskar ska finna en bra häst igen. Nu har han de facto hästar i stallet som är otroliga.

Jag skyller inget på Ms ålder utan jag skriver att jag tror inte det är lätt att vara såpass ung ändå. För om man inte är ung vid 27 då undrar jag vad man är när man är 50 år?:D

Kan enbart tala utifrån mig själv och jag känner med grabben.

Däremot hade jag givetvis gärna sett att Totilas var kvar hos Edward, struntar i om de är bra för sporten eller ej och om det är så det fungerar. Tungt för en ryttare att förlora en sån häst och efter vad vi kan utläsa av vad vi ser så var de en perfect match.
*storm här så svårt att sova:D*

En elitodrottsman kan var suverän på att hantera tävlingssituationen men att ta emot ett lands averisoner är dock inte det vanligaste inom ridsporten och hur förbereder man sig på det? Det kan bli för mkt för även den mest slipade idrottsmannen eller kvinnan.

Senast ändrad:

ja just ja - hundsport glömde jag ju - det har jag ju sysslat med och det är precis likadant. Mea Culpa.

Frågan är nästan om inte hundsporten är värre faktiskt!

kl

Vad gäller sidospåret cross så förvånar det mig faktiskt. Jag kör själv inte cross, men dock roadracing och har alltid satt hojsporten på pidestal för att det är så god kamratskap där. man lämnar konkurrensen på banan helt och hållet. Trodde det var samma inom crossen men tydligen inte:( va tråkigt :(

(ursäkta trådkap - åter till ämnet)

Att det tar tid att hitta knapparna på ny häst är ju inge nyhet.
Och att man dessutom får sådan pres gör ju inte saken bätte.Killen är ung och oerfaren uppe på dessa nivåer,Ge killen andrum att lära och bli bättre.
Detta är hans första riktigsa genombrott och jag tror säkert att vi få se denna häst dansa med denna lovande unga ryttare i framtiden.

Nu ska han träna,lära känna och känna sig bekväm i hans nya roll som denna världeberömda hästs ryttare.

Ska bli intressant å se och följa detta ekipage i framtiden!
Man kan ju inte bli mer än avundsjuk på ryttaren som får chans att rida en såndär häst... vill åsså:D

och du tror att det är capello som snackar mest skit om Zlatan?
jag förstår inte alls hur du menar, kan inte alls se att det är nåt specifikt med hästsporten.

I kultur är det samma sak, bara att kolla diskussionerna om vem som får vara kritiker och vems åsikter som är mest rätt.

Självklart får man ha åsikter om ekipage "ovanför" en.
Även om jag inte rider Gp inser jag att Totilas var extremt spänd och även om min häst inte rör sig som Totilas kan hon liksom han inte galoppera när
hon är spänd utan låser också ryggen och studsar runt på ett liknande sätt.

Och i så fall, blir det Gal och Toto igen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka