Sv: Totilas egna buketråd
Ja självklart finns det problem med forskningen. Frågan är varför detta ska gynna rollkursförespråkarna? Min åsikt är att man ska kunna garantera att det man gör (ffa i tävlingssyfte) inte skadar hästen. Du skulle ALDRIG göra något som inte var nödvändigt med ditt barn om det fanns eventuella risker.
Bevisbördan - dvs bevisa att rollkur inte är skadligt - bör ligga hos utövarna eftersom det strider mot allt sunt förnuft och man ser tydligt hur hästarna protesterar.
Kunde man sedan visa att forskningen inom hyperflexion håller samma kvalitet och står genom lika många falsifieringsförsök som forskning inom till exempel kärnfysik, så tror jag att man skulle få mer vatten på sin kvarn. Seriös vetenskap måste tåla att ifrågasättas. Problemet med mycket av forskningen inom hästsporten är att den bedrivs med syftet att bevisa något, eftersom någon har ett intresse i ämnet och på så vis blir forskningen vinklad. Sedan säger jag inte att forskningen kring HF är felaktig, utan bara att den inte är tillräckligt grundlig och inte har undgått falsifiering tillräckligt många gånger för att kunna tas som sanning.
För övrigt är jag neutral i frågan om hyperflexion. Får ridningen som bedrivs hästen att må dåligt är det inte bra, oavsett om det är HF eller något annat. Lite sunt förnuft när man bedömer om en häst mår dåligt eller ej är också önskvärt.
Ja självklart finns det problem med forskningen. Frågan är varför detta ska gynna rollkursförespråkarna? Min åsikt är att man ska kunna garantera att det man gör (ffa i tävlingssyfte) inte skadar hästen. Du skulle ALDRIG göra något som inte var nödvändigt med ditt barn om det fanns eventuella risker.
Bevisbördan - dvs bevisa att rollkur inte är skadligt - bör ligga hos utövarna eftersom det strider mot allt sunt förnuft och man ser tydligt hur hästarna protesterar.