Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

Kunde man sedan visa att forskningen inom hyperflexion håller samma kvalitet och står genom lika många falsifieringsförsök som forskning inom till exempel kärnfysik, så tror jag att man skulle få mer vatten på sin kvarn. Seriös vetenskap måste tåla att ifrågasättas. Problemet med mycket av forskningen inom hästsporten är att den bedrivs med syftet att bevisa något, eftersom någon har ett intresse i ämnet och på så vis blir forskningen vinklad. Sedan säger jag inte att forskningen kring HF är felaktig, utan bara att den inte är tillräckligt grundlig och inte har undgått falsifiering tillräckligt många gånger för att kunna tas som sanning.

För övrigt är jag neutral i frågan om hyperflexion. Får ridningen som bedrivs hästen att må dåligt är det inte bra, oavsett om det är HF eller något annat. Lite sunt förnuft när man bedömer om en häst mår dåligt eller ej är också önskvärt.

Ja självklart finns det problem med forskningen. Frågan är varför detta ska gynna rollkursförespråkarna? Min åsikt är att man ska kunna garantera att det man gör (ffa i tävlingssyfte) inte skadar hästen. Du skulle ALDRIG göra något som inte var nödvändigt med ditt barn om det fanns eventuella risker.

Bevisbördan - dvs bevisa att rollkur inte är skadligt - bör ligga hos utövarna eftersom det strider mot allt sunt förnuft och man ser tydligt hur hästarna protesterar.

Ja självklart finns det problem med forskningen. Frågan är varför detta ska gynna rollkursförespråkarna? Min åsikt är att man ska kunna garantera att det man gör (ffa i tävlingssyfte) inte skadar hästen. Du skulle ALDRIG göra något som inte var nödvändigt med ditt barn om det fanns eventuella risker.

Bevisbördan - dvs bevisa att rollkur inte är skadligt - bör ligga hos utövarna eftersom det strider mot allt sunt förnuft och man ser tydligt hur hästarna protesterar.

Har du någon plan för hur det skulle gå till rent praktiskt? Veterinärundersökningar är inte godtagbara då eller?

Jag svarade dig och Höll med i perspektiv . Det är tydligt i fråga om hur ngn svarar på ngns inlägg . Gäller det inte dig står det i regel knapplån / KL

Finns det tveksamheter ur veterinär/ etiskt perspektiv lär väl
Det enklaste vara att åtminstånde så
Praktiseras inte metoden på allmän plats ;)

Då får du å andra sidan extrema problem av annan kaliber .

Du skulle ALDRIG göra något som inte var nödvändigt med ditt barn om det fanns eventuella risker.

Och du tycker jämförelsen med ex western var illa......

Och håller inte med om ditt exempel, vi är många som haft mobbade barn i skolan där de mått dåligt och ändå ska de dit fast man som förälder inte vill och skolan inte hjälper, finns ju hur många ex som helst på detta.

Sedan säger jag inte att forskningen kring HF är felaktig, utan bara att den inte är tillräckligt grundlig och inte har undgått falsifiering tillräckligt många gånger för att kunna tas som sanning.

För övrigt är jag neutral i frågan om hyperflexion. Får ridningen som bedrivs hästen att må dåligt är det inte bra, oavsett om det är HF eller något annat. Lite sunt förnuft när man bedömer om en häst mår dåligt eller ej är också önskvärt.

Håller helt med.

Och du tycker jämförelsen med ex western var illa......

Och håller inte med om ditt exempel, vi är många som haft mobbade barn i skolan där de mått dåligt och ändå ska de dit fast man som förälder inte vill och skolan inte hjälper, finns ju hur många ex som helst på detta.

Men herregud, jag klagade inte på jämförelsen i sig utan syftet med den. Syftet med din jämförelse var att "två fel gör ett rätt", du slätade över problemet med rollkur genom att hänvisa till att westernhästar har det värre. Det är ett argumentationsfel, helt irrelevant och omöjligt att bemöta.

Jag gav ett exempel på hur man kan tillämpa försiktighetsprincip för att du skulle förstå vad jag menar. Att gå i skolan är NÖDVÄNDIGT. Tävling finns till för nöjes skull. Därav oerhört oetiskt att göra något som skulle kunna vara skadligt/obehagligt för hästen. Stor skillnad.

Men herregud, jag klagade inte på jämförelsen i sig utan syftet med den. Syftet med din jämförelse var att "två fel gör ett rätt", du slätade över problemet med rollkur genom att hänvisa till att westernhästar har det värre. Det är ett argumentationsfel, helt irrelevant och omöjligt att bemöta.

Nix, jag skrev inte att westernhästar har det värre, kan du citera tack så det blir rätt, blir alldeles fel om du påstår något jag inte skrivit.

Okej, så om någon frågar dig hur du försvarar att hästarna inom sporten du är aktiv inom eventuellt utsätts för systematiskt lidande, så svarar du att westernhästarna har det värre?

Ställer någon en sådan fråga till mig så måste de isf precisera vad det systematiska lidandet kommer från, så tack om du kan göra det.

Och fortfarande har jag inte påstått att western har det "värre"....

Förresten, kan du visa film på mycket bättre rörelser i frihet, än de man kan se i värdscupdressyrens topp?-du påstår ju det...vill gärna se.

Ja det är därför tungan är blå.
Men va? Att en kroppsdel blir blå kan väl också tyda på en blödning eller stas? Om luftrören hade "minskat i omfång" hade nog hästen fysiskt även fått andra symtom? Hur vet du att just syrebristen är genesen? Rätta mig gärna om jag har fel. Jag har bara läst humanfysiologi, inte hästens dito.

Annars tycker jag du har rätt i att HF (speciellt när "violent force" inkluderas) intuitivt ser väldigt smärtsamt ut, och dina argument om att "utövarna har bevisbördan" är måhända moraliskt helt försvarbara, men sportens kontext som den är idag medger endast att reella forskningsresultat vilka uppvisar god kvalité har relevans som kan påverka de faktiska utövarna.

Senast ändrad:

*kl*

Dags att återgå till Toto som tråden faktiskt ska handla om. Men starta för all del en ny tråd kring dressyrens träningsmetoder.

Du noterade inte att hästens tunga var BLÅ pga. syrebrist? :confused: Skickligt.
Tittade du på tungans undersida?
normalfärgad.

Jag tycker att tungan mer ser färgad ut som de gör när de äter gräs för att inte tala om maskrosor- svart tunga. det är väl lika med död tunga:rofl:

Det går inte att diskutera med en människa som anser att tävling överlag är :devil: påfund o att de egentligen inte ens borde ridas på, men den egna goda ridningen o hästhållningen är the one and only.

Vid tidigare konfrontation med dig så blev det solklart var all aversion kom ifrån. AR är idealet o NH-hantering. Hästen bär inte upp ryttaren med ryggen när den rids på det sättet. de är ej heller "bäriga" annat än att de är markbundna.

KL
Vad görs med Toto nu?
Har han tävlat på länge o vet ngn hur planen ser ut?
Ska MR få ha honom kvar?

Vad görs med Toto nu?
Har han tävlat på länge o vet ngn hur planen ser ut?
Ska MR få ha honom kvar?

Han är mig veterligen i Hollande med MAR i full träning för Sjef Jansen. De kommer inte ut och tävlar förrän nån gång nästa år, troligen inte förrän till utesäsongen då WC-säsongen inte är aktuell. Känns högst sannolikt att MAR får behålla honom även om EG så sent som för en månad sen sa att han tror på jultomten på frågan om möjligheten att få tillbaka Toto. EGs sponsor Glock har lagt bud och försöker få loss honom med Schöckemöhle/Linsenhoff vill inte släppa honom.

Nä, det är klart. Det går väll prestigetroll i den frågan nu.... att släppa Toto alltså. "Kunde inte vi ska ingen annan få kunna igen".

Men Schockemöhle är ju affärsman o borde inse att värdet på hingsten skulle öka från det troligen halverade värdet numera.

Om inte så borde dressyrvärlden få tillbaka den skönhetsupplevelse som han o EG gav.

Nu ger ju britterna oss det istället.:love::bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka