Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

. Tycker du att det typen av ridning är NÖDVÄNDIG för hållbar häst? Om inte - kan du länka bild/film på den typ av LDR du anser är nödvändig och eftersträvansvärd?

Länkar filmerna igen:

http://www.youtube.com/watch?v=8hIXGiV4N4k
http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE

En till fråga: vilka är fördelarna med LDR jämfört med framåt-nedåt (inom "ramen"), som jag upplever som mer stretchande, aktiverande av bakben och samtidigt mindre tvingande och låter hästen själv söka fram till handen? Ser inte hur formen på någon av dessa videos ovan kan ge i närheten av de positiva effekter du beskriver. Möjligtvis ömma mungipor, nackspärr, posttraumatisk stress och pajade kotor.

I mina ögon är detta inte LDR, inte heller heltids, tydlig HF- så jag ser det mer som en vässande ridning med skickliga ryttare som jag inte gör för jag är inte tillnärmevis så skicklig och har dessutom inget intresse av det.

Men liknande form kan man ju se på en del hästar vid vanlig tävling här i Sverige på blandade lägre nivåeer, hästar som inte kommer fram till stöd på bettet, viker av, släpper i nacken- det ser jag som alldeles för mycket bakom lod, inte HF eller rollkur.

Och har du bevis för skadorna du nämner?

Jag har inte nämnt hans namn i den här tråden av flera anledningar (känns inte spec seriös) men är faktiskt inte så insatt.

Tråkigt dock, såg precis liknande bilder på Nevzorov :grin:

Så, vad ville du med detta? Illustrera hur hemskt det är med rollkur? :)

Jag länkade precis forskning, handlar mest om stress och psyke dock.

Jag är väldigt försiktig numer att gå på forskningen, den som finns, om HF , att de ska bli så stressade och traumatiserande.
Det har ju genom åren florerat mängder av påståenden som nu när åren går visar sig sakna substans, var är alla nackskador på Ankis gamla hästar? Såg du OS? och Ankis gamle hyperflexade häst?

Självklart rider även de som tränar med klassiska mått mätt med mycket stor press emellanåt, en del mer,ett fåtal mindre, annars kommer man inte till GP, så jag skulle vilja se forskning vad gäller deras substanser, och forskning jämförelse, med trav, westernhästar, galopp.
Jämföra med vissa ridskolors hästar/ponnyer och den ibland hårdhet de rids med- ser ingen anledning att gapa över en specifik sak i en gren så länge det inte finns mer tydliga bevis o jämförelser när det finns så mycket annan skitridning som antagligen stressar väl så mycket.

Det är helt och hållet en fråga om motivation - hästen skulle inte ha något intresse av att utföra dessa rörelser i hagen med den precisionen - men den skulle självklart KUNNA.

Nu syftade jag så klart inte på det eftersom det inte är relevant över huvud taget utan tex. arbete vid hand osv.

Länka bild/film men LDR som du tycker är nödvändig!

Det är helt och hållet en fråga om motivation - hästen skulle inte ha något intresse av att utföra dessa rörelser i hagen med den precisionen - men den skulle självklart KUNNA.

Nej, den kan inte för den är inte gymnastiserad på det sättet som krävs.

Jag är inte intresserad av jämförelser med ridskolor och dylikt för två fel gör inte ett rätt. Är det rätt att slå sina barn för att det finns barn som svälter?

Nej jag undrade hur hans biomekaniska kunskaper förklarade detta scenariot eftersom du framhöll honom för just dom. Han var ju kunnig inom det området eller har du ändrat dig? Han har ju gjort en helsikes massa forskning på området så han borde ju tro att han skulle slita sönder ligamenten i nacken när han rider såhär?

Eller så är det så att den forskningen som finns att tillgå inom området knappast är tillförlitlig och att resultatet baserar sig på vem som beställt och betalat för den.

Jag är ingen fan av rollkur/hyperflexion överhuvudtaget men däremot är jag inte hjärntvättad av motståndarsidan utan lägger mig någonstans mittemellan.

DU borde däremot leta upp och visa en film på bra ridning som du tycker det ska vara, så man får en bild av vad du egentligen är ute efter.

Du noterade inte att hästens tunga var BLÅ pga. syrebrist? :confused: Skickligt.

Ja, ja det här diskuterats förut här på buke så jo jag har sett tungan.:cool:

Och diskuterat, så var det tungan du ville diskutera så skriv det.....

Jag ser en tunga som antagligen kommit på fel ställe, mellan betten ex, Scandic är ju en tungfipplare så den kom antagligen fel, tror du inte sådant kan hända?
Det är ju liksom inte så att P.K. lagt tungan fel för att den ska bli blå, det kan du väl ändå inte tro...

Då får du faktiskt använda källa för att styrka det påståendet, jag hänvisar för övrigt till newton ;) Varför skulle den inte kunna vara gymnastiserad? Jag tror att rörelserna är på ett annat sätt i frihet, ett sätt som är sundare för hästen men inte bättre enligt våra regelverk. Däremot "högre kvalitet" på rörelserna, absolut, om man inte definierar allt enligt TR. Det går knappast att jämföra men att tro att hästen fysiskt blir hjälpt av en ryttare på 50-70 kg - inte en chans.

Jag är inte intresserad av jämförelser med ridskolor och dylikt för två fel gör inte ett rätt. Är det rätt att slå sina barn för att det finns barn som svälter?

Det måste ändå vara relevant med ridningen, varför tjoa om att väldigt skickliga ryttare ev flexar när westernhästens slidstopträning kanske stressar 10 gånger mer? (full fart mot sargen och väggen nitar åt hästen)
Eller att den där ridskoleponnyn skulle glädjas åt 10 min flex varje dag istället för 2-3 timmars bank i sidan och drag i munnen?

Jag tycker det är bra att det finns vissa kontrollerade ramar inom den ridningen formmässigt men det ser jag mer som föregångare, det borde fler inriktningar ha.

Då får du faktiskt använda källa för att styrka det påståendet, jag hänvisar för övrigt till newton ;) Varför skulle den inte kunna vara gymnastiserad? Jag tror att rörelserna är på ett annat sätt i frihet, ett sätt som är sundare för hästen men inte bättre enligt våra regelverk. Däremot "högre kvalitet" på rörelserna, absolut, om man inte definierar allt enligt TR. Det går knappast att jämföra men att tro att hästen fysiskt blir hjälpt av en ryttare på 50-70 kg - inte en chans.

Jaha, nu kommer det, andra rörelser och nödvändigtvis då inte bättre, men det var ju så du skrev "bättre i frihet", om då inte rörelser enligt TR helt plötsligt gäller, vad är det för rörelser då?

Och vad gäller gymnastiserad, hur blir en häst utan ridning jämn, rak o eftergiven utan träning?

Det går knappast att jämföra men att tro att hästen fysiskt blir hjälpt av en ryttare på 50-70 kg - inte en chans.

Jag vet inte dina grunder och detta känns lite väl basic för att dra upp här, men bra ridning av ryttaren ger hästen styrka och då möjlighet till balans o bärighet -ihop med sin ryttare, du är nog rätt snett ute i dina tankegångar.

Men du kanske kan visa någon film, där hästar utan att vara ridna gör bättre rörelser i hagen?, är bättre balanserad i rörelserna än med en bra ryttare på ryggen?

Att använda hästar i frihet som exempel i denna diskussion är kanske inte det bästa argumentet?
Hästar i frihet har alltid levt hårda liv där många hästar inte uppnår 3-års ålder, och det skick de välanpassade individerna uppvisar skulle fortfarande stå ut bland våra moderna ridhästar som "skrämmande misskött". Att påstå att en vild häst skulle kunna utföra samma rörelser som en dressyrhäst på högsta nivå, fast bättre, är missvisande då sådana rörelser i dessa fall är rent funktionella. Det man gör i dressyr har inget med funktion att göra egentligen, hästsporten har ju för hästarna inget med överlevnad att göra på det viset. Det man gör i dressyr är att ta rörelser och försöka optimera dem för att få så mycket kraft och spänst i det som möjligt, samtidigt som man vill att det ska -se- lätt ut.

Kunde man sedan visa att forskningen inom hyperflexion håller samma kvalitet och står genom lika många falsifieringsförsök som forskning inom till exempel kärnfysik, så tror jag att man skulle få mer vatten på sin kvarn. Seriös vetenskap måste tåla att ifrågasättas. Problemet med mycket av forskningen inom hästsporten är att den bedrivs med syftet att bevisa något, eftersom någon har ett intresse i ämnet och på så vis blir forskningen vinklad. Sedan säger jag inte att forskningen kring HF är felaktig, utan bara att den inte är tillräckligt grundlig och inte har undgått falsifiering tillräckligt många gånger för att kunna tas som sanning.

För övrigt är jag neutral i frågan om hyperflexion. Får ridningen som bedrivs hästen att må dåligt är det inte bra, oavsett om det är HF eller något annat. Lite sunt förnuft när man bedömer om en häst mår dåligt eller ej är också önskvärt.

Jag vet inte dina grunder och detta känns lite väl basic för att dra upp här, men bra ridning av ryttaren ger hästen styrka och då möjlighet till balans o bärighet -ihop med sin ryttare, du är nog rätt snett ute i dina tankegångar.

Men du kanske kan visa någon film, där hästar utan att vara ridna gör bättre rörelser i hagen?, är bättre balanserad i rörelserna än med en bra ryttare på ryggen?
Diskussionen känns som att prata med en DR aktivist som på sin höjd kan guppa runt på en häst.

Om man inte förstår att det är ryttaren som det hänger på så....oavsett storlek o vikt. Skicklighet kallas det för oavsett sport.

Att använda hästar i frihet som exempel i denna diskussion är kanske inte det bästa argumentet?
Hästar i frihet har alltid levt hårda liv där många hästar inte uppnår 3-års ålder, och det skick de välanpassade individerna uppvisar skulle fortfarande stå ut bland våra moderna ridhästar som "skrämmande misskött". Att påstå att en vild häst skulle kunna utföra samma rörelser som en dressyrhäst på högsta nivå, fast bättre, är missvisande då sådana rörelser i dessa fall är rent funktionella. Det man gör i dressyr har inget med funktion att göra egentligen, hästsporten har ju för hästarna inget med överlevnad att göra på det viset. Det man gör i dressyr är att ta rörelser och försöka optimera dem för att få så mycket kraft och spänst i det som möjligt, samtidigt som man vill att det ska -se- lätt ut.

Kunde man sedan visa att forskningen inom hyperflexion håller samma kvalitet och står genom lika många falsifieringsförsök som forskning inom till exempel kärnfysik, så tror jag att man skulle få mer vatten på sin kvarn. Seriös vetenskap måste tåla att ifrågasättas. Problemet med mycket av forskningen inom hästsporten är att den bedrivs med syftet att bevisa något, eftersom någon har ett intresse i ämnet och på så vis blir forskningen vinklad. Sedan säger jag inte att forskningen kring HF är felaktig, utan bara att den inte är tillräckligt grundlig och inte har undgått falsifiering tillräckligt många gånger för att kunna tas som sanning.

För övrigt är jag neutral i frågan om hyperflexion. Får ridningen som bedrivs hästen att må dåligt är det inte bra, oavsett om det är HF eller något annat. Lite sunt förnuft när man bedömer om en häst mår dåligt eller ej är också önskvärt.

Åh vad bra skrivet -precis som jag tänker. Särskilt det jag strukit under.

Äh, lägg av. Bemöt det jag skriver i stället för att bara håna mig för att jag utgår från ett annat perspektiv. Du har hittills inte bemött ett enda av mina argument på något vettigt sätt.

KL
FÖR ATT KLARGÖRA: Jag har aldrig pratat om vare sig vildhästar eller hästar i hagen! Att hästen begränsas av ryttaren är uppenbart - vi kan aldrig GE hästen mer kraft, bärighet eller rörelsefrihet när vi sitter på den, det är mot fysikens lagar.

Vi kan såklart påverka den och lära den att använda sin kropp på ett visst sätt, men inte på sätt den inte varit kapabel till på egen hand om den av någon anledning hade försökt.

Självklart kan man trots detta vara en skicklig ryttare.

Det måste ändå vara relevant med ridningen, varför tjoa om att väldigt skickliga ryttare ev flexar när westernhästens slidstopträning kanske stressar 10 gånger mer? (full fart mot sargen och väggen nitar åt hästen)
Eller att den där ridskoleponnyn skulle glädjas åt 10 min flex varje dag istället för 2-3 timmars bank i sidan och drag i munnen?

Jag tycker det är bra att det finns vissa kontrollerade ramar inom den ridningen formmässigt men det ser jag mer som föregångare, det borde fler inriktningar ha.

Okej, så om någon frågar dig hur du försvarar att hästarna inom sporten du är aktiv inom eventuellt utsätts för systematiskt lidande, så svarar du att westernhästarna har det värre?

Jag tycker du har en poäng helt klart . Sen studier, forskning och argument för HF lär aldrig hålla fullt ut i fråga om bevis . Jag tycker det det utifrån det blir mest förunderligt att hobby Svensson argumenterar så mkt för det utan Att ens kunna Rida i en vanlig grundform rund och med ryggen Och manken uppe . Blir så konstigt utifrån det att hetaste åsikterna då sker inom den gruppen typ .

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka