Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Underbart Det vore ju förj*vligt om man helt öppet fick hålla en av världens mest berömda hästar genom tiderna på ett sätt som strider mot djurskyddslagen och komma undan med det.
Och nu vaknar PETA och ska anmäla en träningsmetod som är den som har fungerat för hästen tidigare när hästen var världsbäst. Det är för mig ironi på hög nivå.
Jag tycker fortfarande att det är så urbota dumt av PETA att rida på Totilas uppmärksamhetsvåg i media genom att använda just den hästen som statuerande exempel. Som det sägs här i tråden är det ingen skillnad på hur Toto har det idag än hos EG. I en perfekt värld hade alla haft det som Uthopia och Valegro och vi är kanske på väg dit.
Nu tycker jag väl att det är orimligt att jäföra holländska träningsmetoder inom en specifik sport med våldtäkt inom äktenskap.
Skulle inte säga att jag är särkilt naiv alls kring träningsmetoderna som används av proffsen. Snarare är jag rätt härdad och har rätt hög tröskel innan jag reagerar på att något är hemskt. Jag tycker tex inte att rollkuren ens ÄR ett problem-därav min skeptisism till PETAs anmälan.
..och jag fattar det strategiska av PETA att använda just Toto som exempel. Men jag tycker trots det att det finns värre missförhållanden för dom att engagera sig i. Tex hur saudiska landslagsryttare behandlar sina hästar. Där finns lite att ta i.
Känns som om du inte triktig förstår min ståndpunkt. Jag tycker inte att träningsmetoderna som används inom det system som Totilas tränas i är djurplågeri. Den forskning som är gjord på området är kraftigt godtycklig eftersom forskningsmetoden i sig är problematisk att bygga upp. (Vilka som rider, vilka hästar som används, hästarnas tidigare träning osv osv).
Därtill tycker jag heller inte att Totilas levnadsförhållanden är problematiska för att han inte får vara ute i hagen och inte får ha kontakt med andra hästar. Det är månne en kontroversiell åsikt från min sida, men det finns en naturlig problematik om hur man ska hålla en hingst i kontakt med andra hästar.
Om man jämför med tex vad hästarna som rids av diverse saudiska ryttare utsätts för tycker jag att allt kring Totilas bleknar. Det handlar om regelrätt misshandel på tävlingsplatser, dopade hästar och kraftig barrering. I min värld är det bra mycket värre än att holländarna böjer och bänder på halsarna på sina hästar. Deras hästar går mästerskap efter mästerskap medan saudierna måste köpa nya hästar inför varje stortävling.
Sen hålls Totilas under VIDRIGA förhållanden som jag tycker är under all kritik.
http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Dressyr/2012/12/Rath-petad-ur-landslagstruppen/
Jag är ju lite sen, har aldrig förstått denna Totilas-hysteri som har rått. Kollade nu några ritter med Totilas och Gal och måste erkänna: vilket samspel. De gör ju inte en miss. Efter avslutat program släpper han helt långa tyglar, publiken är helt galna och stampar, visslar och skriker och de skrittar bara ut, Gal glatt viftandes med hatten och hästen skrittar lugnt.
Är man ute efter stretching, variation eller lösgjordhet finns massor av betydligt trevligare och sundare alternativ.
Jag tror inte det är en häst som ever gått med andra, mamman då och möjligtvis nån annan, och sådant kan hästar vänja sig vid och acklimatisera sig till - oavsett vad man tycker. Hästar som står på box vänjer sig ju.