Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

Underbart :bow: Det vore ju förj*vligt om man helt öppet fick hålla en av världens mest berömda hästar genom tiderna på ett sätt som strider mot djurskyddslagen och komma undan med det.

Men jag tror nog att djurskyddslagen i sverige och tyskland är olika så det är ju en sak att tänka på också att det är olika i länderna..
nu kan inte jag tysklands djurskyddslagar men det kanske inte alls är olagligt att häst på box där..

*kl*

Nu finns artikel om utredningen även på Eurodressage. Den är tudelad i dels träningen och dels i uppstallningsförhållandena.

Jag tycker fortfarande att det är så urbota dumt av PETA att rida på Totilas uppmärksamhetsvåg i media genom att använda just den hästen som statuerande exempel. Som det sägs här i tråden är det ingen skillnad på hur Toto har det idag än hos EG. I en perfekt värld hade alla haft det som Uthopia och Valegro och vi är kanske på väg dit.

Och nu vaknar PETA och ska anmäla en träningsmetod som är den som har fungerat för hästen tidigare när hästen var världsbäst. Det är för mig ironi på hög nivå.

Du ser alltså ett säkert samband mellan höga % - trevlig träningsmetod/välmående häst? Det är väldigt naivt och tyvärr tror jag att du har överskattat TR och syftet med tävlingsdressyren ganska grovt.

Du kan träna djur och människor till i princip vad som helst med diverse fruktansvärda metoder - det är ingen konst. Därför finns det vissa problem med att endast "resultatet" visas upp.

Den är tudelad i dels träningen och dels i uppstallningsförhållandena.

Jag tycker fortfarande att det är så urbota dumt av PETA att rida på Totilas uppmärksamhetsvåg i media genom att använda just den hästen som statuerande exempel. Som det sägs här i tråden är det ingen skillnad på hur Toto har det idag än hos EG. I en perfekt värld hade alla haft det som Uthopia och Valegro och vi är kanske på väg dit.

Dumt av PETA? Nej, det är oerhört strategiskt. Våldtäkt inom äktenskapet kriminaliserades för mindre än 20 år sedan i tyskland - härligt att tiderna (värderingar) förändras va? ;) Ja kanske är vi på väg dit! Tack vare..?

Nu tycker jag väl att det är orimligt att jäföra holländska träningsmetoder inom en specifik sport med våldtäkt inom äktenskap.

Jag baserar heller inte Totilas välmående inom träningen baserat på enbart tävlingsresultat. Jag baserar det på att med EG var hästen komfortabel, lugn, avspänd och som feel beskrev så skrittade han lugnt efter avslutade ritter trots att publiken gick bananas. Sen MAR började rida honom har han varit spänd, otaktmässig, ännu kortare i formen än tidigare, grejat med tungan och sett allt utom komfortabel ut.

Skulle inte säga att jag är särkilt naiv alls kring träningsmetoderna som används av proffsen. Snarare är jag rätt härdad och har rätt hög tröskel innan jag reagerar på att något är hemskt. Jag tycker tex inte att rollkuren ens ÄR ett problem-därav min skeptisism till PETAs anmälan.

..och jag fattar det strategiska av PETA att använda just Toto som exempel. Men jag tycker trots det att det finns värre missförhållanden för dom att engagera sig i. Tex hur saudiska landslagsryttare behandlar sina hästar. Där finns lite att ta i.

Nu tycker jag väl att det är orimligt att jäföra holländska träningsmetoder inom en specifik sport med våldtäkt inom äktenskap.

Det var ingen jämförelse. Jag menade att det är orimligt att kritisera PETA för att göra något vettigt idag man inte för x antal år sedan pga att det på något sätt inte skulle vara konsekvent. Våra värderingar förändras och det är bra!

Skulle inte säga att jag är särkilt naiv alls kring träningsmetoderna som används av proffsen. Snarare är jag rätt härdad och har rätt hög tröskel innan jag reagerar på att något är hemskt. Jag tycker tex inte att rollkuren ens ÄR ett problem-därav min skeptisism till PETAs anmälan.

Är det positivt menar du, att ha hög tröskel? Hästar ska inte utsättas för lidande för vårt höga nöjes skull, det är min åsikt. För lidande är precis vad det handlar om när man pratar om "hemskheter". Sedan är frågan om man vill göra något åt det eller nöjer sig med att konstatera att man har "hög tröskel".

..och jag fattar det strategiska av PETA att använda just Toto som exempel. Men jag tycker trots det att det finns värre missförhållanden för dom att engagera sig i. Tex hur saudiska landslagsryttare behandlar sina hästar. Där finns lite att ta i.

Ja det finns det verkligen! Man får anse vad man vill om PETA men jag tycker det är toppen att dom engagerar sig i Totilas. Att man gör NÅGOT vettigt behöver betyda att man har någon slags skyldighet att göra ALLT. Det är fritt fram om man anser att något behöver göras, saudiernas hästar blir inte hjälpta av att man struntar i Totilas, utan av att fler engagerar sig och höjer kraven för hur det är okej att behandla en häst - inte motsatsen.

Väl mött!

Känns som om du inte triktig förstår min ståndpunkt. Jag tycker inte att träningsmetoderna som används inom det system som Totilas tränas i är djurplågeri. Den forskning som är gjord på området är kraftigt godtycklig eftersom forskningsmetoden i sig är problematisk att bygga upp. (Vilka som rider, vilka hästar som används, hästarnas tidigare träning osv osv).

Därtill tycker jag heller inte att Totilas levnadsförhållanden är problematiska för att han inte får vara ute i hagen och inte får ha kontakt med andra hästar. Det är månne en kontroversiell åsikt från min sida, men det finns en naturlig problematik om hur man ska hålla en hingst i kontakt med andra hästar.

Om man jämför med tex vad hästarna som rids av diverse saudiska ryttare utsätts för tycker jag att allt kring Totilas bleknar. Det handlar om regelrätt misshandel på tävlingsplatser, dopade hästar och kraftig barrering. I min värld är det bra mycket värre än att holländarna böjer och bänder på halsarna på sina hästar. Deras hästar går mästerskap efter mästerskap medan saudierna måste köpa nya hästar inför varje stortävling.

Känns som om du inte triktig förstår min ståndpunkt. Jag tycker inte att träningsmetoderna som används inom det system som Totilas tränas i är djurplågeri. Den forskning som är gjord på området är kraftigt godtycklig eftersom forskningsmetoden i sig är problematisk att bygga upp. (Vilka som rider, vilka hästar som används, hästarnas tidigare träning osv osv).

Låter inte som om du faktiskt har läst den forskningen. Den utfördes på hästar som alla var vana vid träningsmetoden (dvs kunde ridas LDR utan "violent force" vid det aktuella tillfället) det var ekipage på hög nivå. Värdena som uppmättes jämfördes med samling och loose frame, samma ryttare. Alla hästarna visade symptom på akut stressreaktion vid just LDR. Man har även gjort sk. preferenstester. Jag tycker det är sjukt att forskning ens behövs och att man har en rubbad syn på och brist på respekt för andra individer i sin omgivning om man behandlar en häst på det sättet. Rollkur är ett fysiskt och psykiskt övergrepp.

Därtill tycker jag heller inte att Totilas levnadsförhållanden är problematiska för att han inte får vara ute i hagen och inte får ha kontakt med andra hästar. Det är månne en kontroversiell åsikt från min sida, men det finns en naturlig problematik om hur man ska hålla en hingst i kontakt med andra hästar.

Tycker och tycker...? De ÄR problematiska. Det är inte lagligt. Det är djurplågeri och det ÄR INTE svårt att ha hästen i en hage med andra hästar inom synhåll. Detta finns gott om forskning på - hästar är flockdjur. En människa som isoleras mår INTE bra - men helt garanterat bättre än en häst som isoleras. Det är fruktansvärt att göra så.

Om man jämför med tex vad hästarna som rids av diverse saudiska ryttare utsätts för tycker jag att allt kring Totilas bleknar. Det handlar om regelrätt misshandel på tävlingsplatser, dopade hästar och kraftig barrering. I min värld är det bra mycket värre än att holländarna böjer och bänder på halsarna på sina hästar. Deras hästar går mästerskap efter mästerskap medan saudierna måste köpa nya hästar inför varje stortävling.

Ja det finns mycket som är värre. Men "två fel gör ett rätt" är ett argumentationsfel och jag kan tyvärr inte bemöta det - har redan svarat på precis samma sak mer utförligt i tidigare inlägg.

Jag tycker inte heller att forskningen om LDR är färdig, men jag tycker att det är väldans skillnad på vem som rider den. Jag har sett PK rida Scandic väldigt djup, då enbart på bridongen och Scandic så avspänd, mjuk och nästan "tråkig" ut (ingen spändhet, bara lösgjord och fin). Sen såg jag en annan ryttare på samma framridning TVINGA ner sin häst, mycket forcerad ridning med hårda metoder, drag i stången --> spänd häst som piskade med svansen och försökte slita sig lös från formen (och sen fick rätt kassa procent). Jag tror att få kan hantera att rida hästar väldigt runda och djupa på ett sätt som enbart främjar hästen. Man måste ha en tajmning som är få förunnade. Då är det problematiskt med lagstiftning: "Bara de som kan göra det får göra det" Nä, det funkar ju inte...

Sen hålls Totilas under VIDRIGA förhållanden som jag tycker är under all kritik. Att isolera ett flockdjur är djurplågeri som av väldigt goda anledningar är olagligt i Sverige och många andra länder. Att han kanske hölls under samma förhållanden i Holland är ju egentligen oviktigt, det är nu anmälan är gjord. Kan Valegro och Uthopia kan tyskarna och holländarna också. Vi ska ju inte FRÄMJA Totials hantering i ridsporten - bäst att slå undan benen på den så fort som möjligt.

Sen att säga att PETA borde syssla med annat är ju samma argument som alla som ondgjorde sig över Algotsson-insamligen "varför ge pengar till en häst när barn svälter?". Nånstans ska de ju börja, men jag håller med om att Saudihästarna har det värre.

Såhär kan det också se ut (helt lagligt):

http://www.youtube.com/watch?v=8hIXGiV4N4k

Håller verkligen med dig om att regelverket inte fungerar, dock har jag aldrig förstått vilka fördelar ("korrekt") LDR har för hästens fysik, som man inte kan uppnå med andra vettiga, mer humana metoder. Alltid väldigt oklara, svepande och oerhört ovetenskapliga förklaringar även från grunsven & co när dem får den enkla frågan "varför". Känns löjligt på den nivån att inte kunna förklara. Är man ute efter stretching, variation eller lösgjordhet finns massor av betydligt trevligare och sundare alternativ.

Att de trots dessa metoder kan få höga % betyder för mig inte att LDR är en vettig metod som "fungerar", utan att det finns grova brister i systemet och regelverken samt en obehaglig syn på hästen som något slags redskap + bristande djurskydd.

Sen hålls Totilas under VIDRIGA förhållanden som jag tycker är under all kritik.

Fast hur kan du kalla det för VIDRIGA förhållanden? Även om det inte är rätt -eller förenligt med hur man bör hålla hästar. Har någon av er varit i det stallet och sett hur det ser ut (och inte bara sett bild på totilas box med helväggar)? Det har jag....
Som sagt tycker inte jag heller att en häst ska isoleras sådär, men att kalla det för vidriga förhållanden som just Totilas har är väl starkt. Det är ju inte så att han aldrig någonsin ser en annan häst och lever i en egen värld

Fast just isolering är ju psykologiskt bland det värsta du kan göra mot ett flockdjur, människan inräknad. Sen se en annan häst är ju knappast detsamma som att ha nån form av social samvaro med andra hästar. Kunna nosa på dem genom galler hade väl varit minsta man hade kunnat kräva. Man hade säkert kunnat hitta någon väldigt lugn och stabil valack som Totilas hade accepterat som granne, nån som är utvald med det som syfte.

Sen är boxen säkert superfancy med dyra träslag, nylackat och blingbling, men det tror jag Totilas skitar rätt ordentligt i. Visst, vidigt är ett starkt ord, men vi människor sätter så mycket i hur saker ser ut. Hästar som går på en lerig lösdrift kan jag nästan garantera har en mer tillfredsställande vardag än en häst som hålls på box de lux. Det kan väl inte finnas nån som tycker att isolering borde vara lagligt eller är acceptabel djurhållning?

Jag menade givetvis inte att bara för att boxen är kaklad är det ok med isolering, men jag tycker inte man ska ta till så starka uttryck när man inte vet hur det ser ut -att han kanske har en häst på andra sidan stallgången, att boxen är placerad intill uppbindningsplatserna eller liknande.
Sedan att ta med i beaktande är också att visst -hästen är ett flockdjur i grund och botten med starka instinkter, men tror ni att Totilas nånsin har gått i flock (undantaget som föl) eller i stor hage med eller intill kompisar? Med detta menar jag att det inte är som att ta en flockvan häst och isolera den -frågan är hur mycket han egentligen saknar sällskapet? (och nej, jag tycker fortfarande inte att man ska ha hästar helt isolerade men man måste kunna se mer nyanserat).
Men visst, utredning är väl ett ypperligt sätt att komma fram till hur man ska ha det. Kommer utredningen fram till att Totilas lider osv så får han väl helt enkelt byta box.

http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Dressyr/2012/12/Rath-petad-ur-landslagstruppen/

Jag är ju lite sen, har aldrig förstått denna Totilas-hysteri som har rått. Kollade nu några ritter med Totilas och Gal och måste erkänna: vilket samspel. De gör ju inte en miss. Efter avslutat program släpper han helt långa tyglar, publiken är helt galna och stampar, visslar och skriker och de skrittar bara ut, Gal glatt viftandes med hatten och hästen skrittar lugnt.

Välkommen!! ;-)

Självklart är frågan nyanserad - jag är ingen lösdriftstaliban, utan min häst gick största delen av sin tid i ensamhage när han var i livet, eftersom han var elak mot andra hästar och ingen ville dela hage med honom. Däremot hade han "kompisar" på andra sidan elstaketsgången som man märkte att han hade samvaro med - rejsade de så rejsade han, de sträkte över huvudena och nosade på varandra osv. Däremot har man ju i mycket forskning bevisat att lukt och kontakt är mycket viktig för hästar - endast visuell närhet räcker inte för att hästarna ska anse sig vara i samma "flock".

Och nej, Totilas vet säkert inte hur det är att gå i hage osv, men det där är en jäkligt slippery slope - om vi börjar utgå från vad en djur känner till sen tidigare, istället för vilka de grundläggande kraven borde vara, så kan det sluta jäkligt illa. "min häst vet inget annat så han far inte ill av det" kan omsättas på många andra otyg.

Jag håller med dig om att en utredning är jättebra. Hoppas att den genomförs av ett oberoende organ/myndighet som helt struntar i att det är just Totilas de tittar på och ser det som vilket djurskyddsfall som helst.

*kl*

Måste säga att det är otroligt skönt att engelsmännen har visat att man kan tillhöra den absoluta toppen trots "normal" hästhållning och utan Sjef...

Jag tror inte det är en häst som ever gått med andra, mamman då och möjligtvis nån annan, och sådant kan hästar vänja sig vid och acklimatisera sig till - oavsett vad man tycker. Hästar som står på box vänjer sig ju.
Men Totilas visar ju faktiskt på alla möjliga vis att han inte trivs. Hur fint och dyrt det än må vara är ju ingenting i närheten av bra. Okej att det först "bara" var inte lika bra men nu är det rent ut sagt... Jag vet inte. Som någon annan skrev, 2010 kunde Totilas skritta ut från banan med galet jubel på lång tygel i skritt helt nöjd och glad. Idag är han så spänd och nervös att dom knappt kan visa upp honom.
NÅGOT är ju så sjukt fel. Tror inte det blir nåt mer med den där. Så jävla onödigt egentligen, trodde dom verkligen att det skulle fungera? Världens sämsta affär, ja inte för dom som sålde. Men ändå.

Jag tror inte det är en häst som ever gått med andra, mamman då och möjligtvis nån annan, och sådant kan hästar vänja sig vid och acklimatisera sig till - oavsett vad man tycker. Hästar som står på box vänjer sig ju.

Fast det stämmer ju inte. Hästar kan såklart vänja sig vid att vara ensamma kortare stunder utan att stressa upp sig, vilket känns sunt att träna på eftersom de flesta hästar någon gång kommer att tvingas stå själva i hagen, transporten eller boxen och man på så sätt undviker obehagliga och stressrelaterade situationer.

Men att vara isolerad från artfränder under en längre tid leder uteslutande till någon form av psykisk ohälsa för ett flockdjur, sedan kan det ta sig många olika uttryck, allt från utåtagerande stress till apati.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka