Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

men alltså - var det blandflock ni provade? :confused:
att en hingst behöver gå själv tycker jag inte är ett dugg konstigt eller ovanligt alls. Men ditt lilla ponnysto.....

men alltså - var det blandflock ni provade? :confused:
att en hingst behöver gå själv tycker jag inte är ett dugg konstigt eller ovanligt alls. Men ditt lilla ponnysto.....

Vi har provat precis som jag skrev. Det var dom alternativ som fanns. Nu är det ingen annan hästägare som vill ha sin häst med min. Vad ska jag göra liksom? Byta stall är inte ett alternativ. Tror alla som är inackorderade vet hur svårt det är att hitta ett ställe där både man själv och hästarna trivs, ligger nära där man bor, har bra rid/tränings möjligheter och lägg därtill en hingst i ekvationen...

Jag har prioriterat lång utevistelse (8-21), bra hagar, stora boxar, nära hem och hyfsade träningsmöjligheter. På sommaren kommer hon än igen få komma ut på jättebete med hästkompis.

Jo men det jag menade var att om det är blandflock du provat är det inte så konstigt om det inte funkat .
Jag tolkade ditt tidigare inlägg som att din var så svår och knepig att det var anledningen till att den gick själv . Hade svårt att köpa den teorin men nu ger du ju helt andra motiveringar och anledningar .
Är förvånad att folk är så pipiga i Norrland att en hel anläggning typ har sina hobbyvhästar själva ha ha det hade jag aldrig gissat;) just på anläggning brukar det ju lika ofta vara åt andra hållet - det är lyx och få förunnat att ha hästen själv pga begränsade antal hagar osv .

Jo men det jag menade var att om det är blandflock du provat är det inte så konstigt om det inte funkat .
Jag tolkade ditt tidigare inlägg som att din var så svår och knepig att det var anledningen till att den gick själv . Hade svårt att köpa den teorin men nu ger du ju helt andra motiveringar och anledningar .
Är förvånad att folk är så pipiga i Norrland att en hel anläggning typ har sina hobbyvhästar själva ha ha det hade jag aldrig gissat;) just på anläggning brukar det ju lika ofta vara åt andra hållet - det är lyx och få förunnat att ha hästen själv pga begränsade antal hagar osv .

Jag har som sagt provat med de hästarna som bjuds att prova med. Den hingstiga valacke och den förr ponnyn som också råkade vara en valack. De två hästarna som går tillsammans, (sto och valack) fungerar super tillsammans är det är därmed inte ett alternativ att sära på dessa för att bara ha stoet tillsammans med min. Valacken där är dessutom väldigt knepig då han i princip uppför sig som ett sto. Det skulle varit om min skulle gå med det nya äldre stoet, men där är jag väldigt rädd för skaderisken då det är matilsk som sjutton och min likaså...

Min stallägare vill inget hellre än att hästarna ska kunna gå tillsammans åtminstone två och två eller tre och tre. Men vad ska man göra när hästarna kommer in skadade var och varannan dag? Du fåt gärna komma med förslag för tro mig när jag säger att vi slitit våra hår i denna frågan.

Lyxen här är att vi har rätt mycket mark att tillgå så hästarna går iaf inte i små frimärken, ensamma eller ej.

Som sagt blandat sto och valacker är ju som att be om problem . Att ett sto inte funkar med ett annat är ju otraditionellt och mkt du skriver om ang problem handlar om mat frågan . Tror snarare det är Den som är kärnan .

Senast ändrad:

Ja, hade vi inte fodrat i hagen hade vi sluppit problemen. Det vet vi också. Men när hästarna är ute i 14 timmar är det inte förstås heller inte ett alternativ att inte ge dom mat.

http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Dressyr/2012/12/Rath-petad-ur-landslagstruppen/

Jag är ju lite sen, har aldrig förstått denna Totilas-hysteri som har rått. Kollade nu några ritter med Totilas och Gal och måste erkänna: vilket samspel. De gör ju inte en miss. Efter avslutat program släpper han helt långa tyglar, publiken är helt galna och stampar, visslar och skriker och de skrittar bara ut, Gal glatt viftandes med hatten och hästen skrittar lugnt.

Och det är faktiskt deprimerande att se förfallet som har skett... MAR gör säkert så gott han kan, men ändå.

Hästen måste ju ha tappat en del i värde? Har den fortfarande samma avelsvärde som när han var på topp?

Nu är dom, MAR och Totilas också petade ur Tysklands landslagstrupp...
Vart skall detta sluta kan man ju undra....

Nu är dom, MAR och Totilas också petade ur Tysklands landslagstrupp...
Vart skall detta sluta kan man ju undra....

Är inte riktigt nån ände på eländet för team Totilas för närvarande. Nu har PETAs anmälan gått vidare och träningen ska utredas av åklagare.

Underbart :bow: Det vore ju förj*vligt om man helt öppet fick hålla en av världens mest berömda hästar genom tiderna på ett sätt som strider mot djurskyddslagen och komma undan med det.

Ironin är väl dock att de nu tränar för Sjef Jansen och hästen rids alltså återigen inom samma system som Edward Gal red honom i. Det är ju det tyska klassiska systemet som fullständigt fallerat för hästen.

http://www.eurodressage.com/equestr...nch-peta-files-charges-against-totilas-owners

Anmälan gällde inte bara träningsmetoden, utan även hur Totilas är uppstallad. Utan kontakt med andra hästar, etc etc.

Det verkar dock vara träningsmetoden som står i fokus; länk till Ridsport.

astrid_n: Den träningsmetod som PETA invänder mot och nu valt att anmäla är Sje Jansen kontrversiella metod LDR/hyperflexion/rollkur (kärt barn har många namn även om benämningarna i princip är grader i helvetet sas). Det är samma träningssystem som Edward Gal tidigare red och utbildade Totilas inom även om EG endast ridit för SJ ett fåtal gånger. Under EG var Toto världens bästa dressyrhäst och PETA sa (mig veterligen) inte ett ljud då.

När Toto sen såldes till Schockemöhle/Linsenhoff jublades en del i kulisserna att Toto äntligen skulle tränas på "den rätta vägen", det tyska, det klassiska-det hästvänliga sättet. Men det gick åt skogen och MAR sökte sig till SJ för att komma på rätt köl med träningen och naturligtvis för att kunna få bättre tävlingsresultat-är man fyra får man ingen medalj. Och nu vaknar PETA och ska anmäla en träningsmetod som är den som har fungerat för hästen tidigare när hästen var världsbäst. Det är för mig ironi på hög nivå.

Det verkar dock vara träningsmetoden som står i fokus; länk till Ridsport.

astrid_n: Den träningsmetod som PETA invänder mot och nu valt att anmäla är Sje Jansen kontrversiella metod LDR/hyperflexion/rollkur (kärt barn har många namn även om benämningarna i princip är grader i helvetet sas). Det är samma träningssystem som Edward Gal tidigare red och utbildade Totilas inom även om EG endast ridit för SJ ett fåtal gånger. Under EG var Toto världens bästa dressyrhäst och PETA sa (mig veterligen) inte ett ljud då.

När Toto sen såldes till Schockemöhle/Linsenhoff jublades en del i kulisserna att Toto äntligen skulle tränas på "den rätta vägen", det tyska, det klassiska-det hästvänliga sättet. Men det gick åt skogen och MAR sökte sig till SJ för att komma på rätt köl med träningen och naturligtvis för att kunna få bättre tävlingsresultat-är man fyra får man ingen medalj. Och nu vaknar PETA och ska anmäla en träningsmetod som är den som har fungerat för hästen tidigare när hästen var världsbäst. Det är för mig ironi på hög nivå.

Då kanske vi kan dra slutsatsen att det avgörande är hästhållningen(den uteblivna m.a.o) och inte Rollkuren.

Vad ridsport skriver kvittar. Är som att hänvisa till aftonbladet :rofl:

Som du kan se så står han i en box utan närhet av hästar mesta del av dagen för att han inte ska skada sig, http://www.eurodressage.com/equestr...nch-peta-files-charges-against-totilas-owners

Fantastiskt bra att PETA lämnar in anmälan!!
:bow::bow::bow::bow::bow:

Jag vet inte vad Ridsport har för källa på sin artikel (de brukar använda Eurodressage, men hittar inget där), men den nya artikeln handlar om en utredning. Alltså vad åklagaren väljer att bygga fallet kring. Eftersom det verkar koncentreras på just träningsmetoden antar jag att de troligen lagt ner en eventuell utredning på hur Totilas står uppstallad.

Anmäla till höger och vänster kan man göra tills man är blå i ansiktet, men det är en utredning och dom som faktiskt räknas när det gäller.

Jag bara undrar då -hur var Toto uppstallad hos EG? eftersom det tydligen var helt ok menar jag :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka