Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

KL
Är det inte rätt ovanligt att få körtelfeber i den åldern? De flesta brukar väl få det i tonåren när de har sin första flick- eller pojkvän. Det kallas ju för "the kissing disease". Själv fick jag det i sextonårsåldern. Var riktigt dålig i över en månad och svag ett bra tag efter. Har aldrig varit så sjuk som jag var då.

Jag har haft körtelfeber som vuxen och ja jag hade pussat pojkar innan dess:D
Det är en jobbig sjukdom då det för mig var väldigt segdraget och man var så trött så trött.

*kl*

Det finns liksom ingen ände på alla turer kring Toto. Nu har han tillsammans med MAR flyttat till Erp och då passar tyska PETA på att anmäla ägarkonstellationen Schöckemöhle/Linsenhof för att hästen kommer att tränas i rollkur och att han kommer att stå ensam, inte vara ute eller ha kontakt med andra hästar. Länk till Eurodressage

Jag undrar hur PETA tänkte nu. Finns ju ett hundratal andra ryttare/hästägare att anmäla för exakt samma saker. Det skriker "marknadsföring" och jag blir så trött.

Fast vadå? Nånstans måste ju PETA börja, och jag tycker att det är en fruktansvärd djurhantering som inte är okej nånstans, oavsett vad hästen är värd. Att sätta ett flockdjur i isoleringscell (som dessutom om jag inte minns helt fel är byggd hela vägen upp eftersom Toto tydligen demolerar boxen annars) är inget annat än vidrigt. Sen gissar jag på att Tyskland inte har lag om hagar som vi har här, men krav på social samvaro måste de ju ha.

Snacka om att ta ifrån ett djur alla dess naturliga behov och beteenden. Usch :mad:

Sen tycker jag att LDR-bilden i eurodressageartikeln ser riktigt illa ut. MAR hänger hela sin vikt i stångtygeln, hästen ser ut att vara i två delar och Toto ser riktigt missnöjd ut. Då tycker jag att det är en jäkla skillnad när man ex såg PK rida LDR på uppvärmningen för Falsterbo. Scandic såg nöjd ut, det såg mjukt och harmoniskt ut och PK verkade inte använda ett uns mer råstyrka än de som inte red fram LDR. Det är en konst som inte sitter i händerna, så mycket är jag övertygad om.

..PETA ar de sista som ska snacka, med over 97% killrate i sina shelters. Fraga PETAs "Raddade djur" hur missnojda de ar... De kan borja med sig sjalva imo.

(Ber om ursakt for OT och gar snallt ivag igen, jag kunde bara inte halla mig)

Jag håller med om att PETA är en ganska smutsig organisation, men NÅN måste ju höja frågan, och eftersom PETA har de ekonomiska medlen att göra det, så go for it! Jag skiter i vem som driver den, bara nån gör det :)

Fast vadå? Nånstans måste ju PETA börja, och jag tycker att det är en fruktansvärd djurhantering som inte är okej nånstans, oavsett vad hästen är värd. Att sätta ett flockdjur i isoleringscell (som dessutom om jag inte minns helt fel är byggd hela vägen upp eftersom Toto tydligen demolerar boxen annars) är inget annat än vidrigt. Sen gissar jag på att Tyskland inte har lag om hagar som vi har här, men krav på social samvaro måste de ju ha.

Snacka om att ta ifrån ett djur alla dess naturliga behov och beteenden. Usch :mad:

Menar du då att det är hela väggar på sidorna som är så hemskt? Så står min hingst också och jag skulle knappast kalla det djurplågeri. Han blir ju mer stressad av att han retas av och behöver ha koll på boxgrannen än att han kan stå i lugn och ro med hela väggar. Boxen är fortfarande öppen framtill så att han kan se ut.

Så och Totos:
IMG_6750.JPG

Hur mer "social samvaro" tycker du att man ska kunna ha med en hingst? Ute i hagen med kamrater? Det vägrar jag göra med min kan jag säga och han är värd lika mycket som ett tagelstrå i svansen på Toto.

Fast man får ju ha i åtanke att hästen är väldigt socialt djur inom sin flock och att det finns hästar som blir störda av att inte ha kontakt med andra hästar. Det vill säga hästar som blir isolerade i hörn i stall och inte får en chans att ha kontakt med någon annan genom t.ex boxgaller. Sen är det ju skillnad på hingst och hingst också. Det finns inte någon som helst anledning till att hålla hingstar som hingstar för att de är snälla och gulliga. Mycket kan hända från en dag till en annan och är olyckan framme så är det ju försent att säga "Oj!". Vi kommer aldrig ifrån att hästar är flockdjur och vill ha med andra hästar att göra!

Stallets avelshingst går med "manligt" sällskap i hagen på vintern. Inga problem.

På sommaren får han vara hingst och går då med sina ston. Fortfarande inga problem.

Förstår faktiskt inte varför din unghingst inte får ha sällskap?

Förstår faktiskt inte varför din unghingst inte får ha sällskap?

Min hingst gick med sällskap hos förra ägarna tills en månad innan jag köpte honom då hagkompisen skulle kastreras. På den månaden han gick själv gick han äntligen upp i vikt efter att de verkligen fodrat allt vad de kunde utan att han tog sig. De hade under hela våren haft problem att hålla vikten på honom utan att sätta det i samband med att han inte funkade med sällskap i hagen. Han är verkligen ingen lättfödd ponny och har han inte ro att äta för att han prompt ska ha sällskap känns det bara dumt. Han ser fortfarande andra hästar från sin hage. Mitt sto går också själv för hon är en j-la skata mot andra hästar. Har provat massa olika konstellationer men det slutar bara med att någon blir skadad. Fungerade dock på bete.

Tråkigt att han blev stressad av sitt förra sällskap. Men det måste vara hemskt tråkigt att ha en hingst som
är så stressad av att ha sällskap att den tappar i vikt. :(

Då känns det mer som att vikten i kråksången handlar om några fåtal individer , snarare än att det skulle vara generellt att båda dina hästar illustrerar den vanliga normen och därför skulle kunna användas som illustration för vad som är norm .

Jag har inga invändningar mot att en 3 årig hingst behöver gå själv . Däremot oavsett ålder ser jag inte varför standarden normalt skulle vara inbyggd box och kunna "se" andra hästar . Vad menar du med "se"? Om han går vägg i vägg med andra hästar så kommunicerar de ändå vilket är konstaterat enligt flertalet studier sen länge . Står de tvärs över gårdsplanen är det annorlunda. Inbyggd box kombinerat med det senare är total isolering .

Om du har en unghäst sto dessutom som inte kan gå annat än själv så känns det mer som att du för att återkoppla till det jag skrev inledningsvis , förvirrar i dividuella personliga fall med vad som gäller generellt och borde vara kopplat till generell sund hästhållning . Det är en viktig skillnad i den definitionen .

Ironwill : det är extremt vanligt med hingstar som blir så stressade att de tappar i vikt om de ska gå med andra individer . Har de mkt hingstighet och sen inte passar med just det sällskapet funkar det inte . Och vem vill prova sin hingstiga hingst i massa konstellationer i hopp om rätt hagkompis ? Och vem vill upplåta sin häst att experimentera ?

Senast ändrad:

Tråkigt att han blev stressad av sitt förra sällskap. Men det måste vara hemskt tråkigt att ha en hingst som
är så stressad av att ha sällskap att den tappar i vikt. :(

Ja, i en perfekt värld hade jag absolut velat ha sällskap till honom. Han har en på gränsen till för stark könsdrift och jag är ärligt talat i valet och kvalet om kulorna ska få vara kvar. Mycket för att jag känner att livet som valack är lite trevligare utan samma stressmoment, hästvänligare och jag tror att det (förhoppningsvis) skulle ge en bättre arbetsmoral. Får se hur han utvecklas och beter sig över vintern.

Naturligtvis är det ett individperspektiv på både aspekten kring boxen och sällskap i hagen. I vårt stall har vi halvhöga väggar på 2.20m mellan boxarna och sen öppet upp till tak. Tills för två veckor sen stod Juno bredvid en annan valack och det helt utan problem. De hade också en hel del kontakt över väggen. Men så såldes den ponnyn och en annan valack flyttade in i grannboxen (hans haggranne som bara skiljs med tråd, ingen hingstgång mellan hagarna). Det blev en katastrof. Juno höll på att kränga sönder hela mellanväggen. Därför har nu min fått byta box och har även fått en helvägg mellan sig och den andra hästen. Han har dock utsikt över hela stallet och kan se alla andra hästar. (Litet stall om sex boxar).

För att återknyta till Toto så vet jag inte hur pass stark könsdrift han har i stallet och hur han betett sig mot eventuella boxbrannar. Men jag kan köpa att de inte vill ha boxgrannar med risken att han skulle skada sig i boxen.

Exakt och om man då lägger till noll utevistelse i frihet och noll kontakt med andra hästar står väl petas reaktion i princip helt i linje med svenska lagstadgar om man bortser från rollkur inblandningen som gör det hela högst oproffesdionellt i fråga om att driva en klar linje . Är väl i princip jämställt med vår egen svenska djurens rätt .

För att återknyta till de skriverier du tar upp : hur ser din hingst hagsituation som ensam ut ? Utifrån det jag tidigare skev .
Och om du inte vill spekulera över totos situation så kanske Samma tänk borde appliceras till att du anser bägge dina hästar , både hingst och ett ungt ponnysto illustrerande för normen att inte kunna gå med andra ?

Senast ändrad:

och jag har en VALACK som blir ett litet monster om det står fel granne bredvid honom i boxen.. Han stog på bakbenen och hade framhovarna mot gallret och högg mot den andra hästen där det var öppet.. sen bytte den hästen box..

så det beror ju helt på hästen oavsett kön hur dom är att ha i närheten av andra hästar

Att Toto inte får gå ute lös i hage är en fråga jag är rätt kluven i. Jag tycker av princip att ALLA hästar ska få vara ute i hage varje dag. Däremot vet jag av erfarenhet att hästar (och då hingstar) som aldrig har fått vara ute lösa i hage kan springa ihjäl sig fullständigt när man väl låter dom komma ut. Det må ju vara hänt när tävlingskarriären är över-men mitt i så förstår jag helt att man inte vill riskera sin multimiljoninvestering ute i en hage. I Totilas fall får han komma ut på flera skrittpromenader om dagen och får även beta gräs (har jag läst i ngn artikel). Då är visserligen inte ett socialt hästliv i frihet, men han står som sagt inte bortglömd och helt isolerad i ett stall hela dagarna.

Min hingst går bredvis en annan häst i hagen. Staketet är 1.60, med tre trådar och det är endast det som skiljer dem åt. Ingen hingstgång. De fodras precis bredvid varandra, men mer socialt än så blir det inte. Han ser även de andra hästarna från sin hage som ligger högre än de andras.

Normen är väl att hästar ska kunna gå med varandra. I vårt stall har vi som sagt sex hästar plus tre till som går ute på lösdrift. Av de uppstallade är det bara två som går tillsammans (ett sto och en valack). Mitt sto går ensam, ett annat äldra ponnysto går också själv-hon är extremt matelak och valacken som går bredvid min Juno är extremt hingstig och klättrar på ston om han går med dom. Hade det inte varit för att vi fodrar två mål om dagen (hö) i hagen så hade säkert de flesta kunnat gå tillsammans. Det är dock just vid mattillfällena som det blir bråk. Även när vi lagt höet låååångt från varann så ska det tydligen vaktas in absurdum.

KL

Jag kan förstå att om man betalat såna mängder millar för en häst vill man inte att den springer sönder millarna i hagen direkt. Det är tragiskt för hästen. Det mest tragiska är att man inte från början låtit den röra sej i en mindre hage åtminstone så hade den idag varit van och inte riskerat att springa sönder sej. Så det här faller ju tillbaka på tidigare ägare också.

Sen kan ju jag tycka det är märkligt att så många hästar i ett stall inte kan gå med sällskap, Fiorano, har nog inte varit med om maken tror jag, (undantaget tävlingsstall med nojiga ägare) Det måste handla mer om hästägare, okunnighet i hästhållningen, extremt dåliga hagar, eller likandne, för det låter inte riktigt klokt.

Låter extremt ovanligt med så mycket hästar på ett och samma ställe som inte kan gå med sällskap. Och ditt lilla ponnysto som dessutom är unghäst? Den skulle säkert gå hur bra som helst med en äldre ranghög häst.

Sen kan ju jag tycka det är märkligt att så många hästar i ett stall inte kan gå med sällskap, Fiorano, har nog inte varit med om maken tror jag, (undantaget tävlingsstall med nojiga ägare) Det måste handla mer om hästägare, okunnighet i hästhållningen, extremt dåliga hagar, eller likandne, för det låter inte riktigt klokt.

+mackan

Jag det låter märkligt men det är verkligen inte så att vi provat... Med den hingstiga valacken blev det kaos. Han vaktade och vallade och under den veckan de gick tillsammans kom min in med nya sår varje dag plus att mitt ena täcke gick sönder. Tillsammans med den förra ponnyn, den som blev såld fungerade det inte eftersom min gav den så mycket stryk. Tillsammans med de som går två tillsammans sparkade min den ena så han blev ordentligt halt och det tog en månad innan han var fräsch. Min fick ett par rejäla smällar hon med, med stora svullnader som följd. Hon fungerar med en av hästarna på lösdriften, men där går de på fri tillgång på hö-fungerar inte för min. Vi har inte provat med den nya ponnyn, äldre ponnysto, det vill helt helt enkelt inte ponnyns ägare. Vilket jag har full förståelse för.

Vi har stora hagar! Samtliga uppdelade på kanske 3 hektar, och alla har gräs och träd i sin hage.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka