Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

LDR är enligt min uppfattning en typ av hyperflexion?

För ngt nummer sedan hade Ridsport en väldigt bra guide till skillnaderna mellan rollkur/LDR/hyperflexion.

Du får förresten väldigt gärna länka till eller hänvisa till de studier på rollkur som gjorts med ryttare och hästar inom systemet. Jag har bara läst studier där hästarna antingen blivit tvingade i en extremform med graman och där hästarna beskrivits visat obehag med piskande svansar när de ridits låga. För mig är det då ett tecken på att ridningen är tvärskev och att hästarna inte är lösgjorda från första början.

Metoden för att studera rollkurens påverkan är extremt problematisk vilket jag antar även tas upp i dessa studier. Vem som är en bra ryttare och vilken häst som är tilräckligt tränad i systemet är så godtyckligt att det är svårt att använda i vetenskaplig bemärkelse i mitt tycke. Jag kommer inte ta ngn sådan studie på större allvar förrän de går yill källan sas och använder AvG och hennes hästar.

http://www.equitationscience.com/announcements/ises-uk-2012-conference-proceedings

Här finns en sammanfattning:
http://www.facebook.com/notes/inter...tion-science-the-road-ahead/10150927177731097

När jag ser filmer som denna har jag inget behov av att mäta substanser, hästen talar väl om ganska tydligt hur den upplever detta?
http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE

Varför måste man undersöka just AvGs hästar? Som sagt, regler måste gälla alla för att fungera.

Vilka var de avgörande skillnaderna enligt artikeln? LDR är ett finare ord för rollkur, och bägge är en form av HF. Hyperflexion kan ju inte vara något annat än hyperflexion. Skillnaden mellan LDR och rollkur är av FEI definierad som att rollkur är en form framtvingad med "violent force" om jag inte misstar mig.

Det är en fullständigt idiotisk definition eftersom en häst på den nivån knappast går emot bettets inverkan på det sättet. Hästen vet att det minst smärtsamma är att vara till lags och böja halsen i diverse extrema vinklar och grader, annars kommer trycket att öka. Det handlar om en härlig kombination av inlärd hjälplöshet, straff och negativ förstärkning. Rent fysiskt krävs inte "violent force" om hästen vet vad som förväntas.

Jag kan dock tänka mig att hästen tycker att det är VÄLDIGT trevligt att gå i vanlig samlad form efter att ha ridits LDR. Otrevlig metod.

Mm precis... Inte konstigt att hästarna ser glada och nöjda ut på tävlingsbanan när de äntligen får ta upp huvudet.

För mig spelar det öht ingen roll hur framgångsrik en person är om vägen dit bestått av oetiska metoder där andra (djur eller människor) har fått lida. De kan vinna så många världscupar som helst, det säger absolut ingenting om hur ETISKA deras metoder är. Det är lika illa att rolla dressyrhästarna som att barrera hopphästarna eller spöa galopphästarna. De vinner på bekostan av dessa vackra och snälla djur som låter sig utnyttjas av giriga människor.

Det behövs ingen vetenskaplig bevisning eller röntgenbilder. Fotografier och filmer som publicerats genom åren talar ett mycket tydligt språk.
Om man inte kan se på de bilder och filmer som finns av Anky etc in action att hästarna inte mår bra, så behöver man antigen glasögon eller så har man ingen som helst insikt i hästens språk och empati för dens känslor. Och det tycker jag är riktigt sorgligt. :(

Senast ändrad:

Hyperflexion - överböjning. Allt är ju relativt, men min erfarenhet är att när man beskriver en form på sättet du gör - låg, djup(?) och rund så är hästen överböjd. Nästan per automatik faktiskt, när den är låg, djup och rund i formen på samma gång. Ingen naturlig form för en häst öht.

Metoden är väldigt uppenbart olämplig och bevisbördan borde ligga hos Anky, Sjef och co. Dom ska kunna garantera hästarnas välbefinnande.
Om något som av forskare och experter på området är fastslaget som LDR/rollkur/hyperflexion bevisas vara fullständigt oetiskt att utsätta hästar för får Anky och co helt enkelt bevisa att deras metod skiljer sig, hur den gör det, och att den är bättre och är etiskt försvarbar. Av diverse filmer och framridningar att döma så är den inte det.

KL

Att i princip mer än 99% av hopphästarna rollas varje dag de rids då? (Internationell nivå)

ja, det har jag med funderat över.. Varför reagerar ingen på det?? Kolla varje internationell framhoppning. .

Metoden är väldigt uppenbart olämplig och bevisbördan borde ligga hos Anky, Sjef och co. Dom ska kunna garantera hästarnas välbefinnande.
Om något som av forskare och experter på området är fastslaget som LDR/rollkur/hyperflexion bevisas vara fullständigt oetiskt att utsätta hästar för får Anky och co helt enkelt bevisa att deras metod skiljer sig, hur den gör det, och att den är bättre och är etiskt försvarbar. Av diverse filmer och framridningar att döma så är den inte det.

Är det bara Anky o co som ska garantera sina hästars välbefinnande, komma med bevis??
Alla andra då?, slipper de?

Var finns bevisen att hästarna som rids obs LDR inte håller, är skadade mer?

Hyperflexion - överböjning. Allt är ju relativt, men min erfarenhet är att när man beskriver en form på sättet du gör - låg, djup(?) och rund så är hästen överböjd. Nästan per automatik faktiskt, när den är låg, djup och rund i formen på samma gång. Ingen naturlig form för en häst öht.

Då kanske du ska ta en funderare på hur naturligt det är att ha en ryttare på ryggen för hästen?
Att rida LDR, lägga ner hästen ser jag som en nödvändighet för att sköta om skelett o muskelatur just för att man använder hästen onaturligt till ridning, ju mer samling, destu mer rundhet i nedläggningen, allt för att stretcha muskelatur som i sin tur även stretchar skelettet/rygg.

Och vilken form är naturlig?? När hästen går över tygeln o upp med huvudet o sänker ryggen så ryggkotorna dras ihop?

Båda Ankys hästar har gått 3 OS. bara det säger det mesta om hållbarheten.
Sen lever Bonfire än o även de tyska rollade hästarna är 25 år.

Allt kritik började när tyskarna blev av med tronen.

Jag anser inte att Toto har ser glad ut alls sen han blev klassiskt riden:crazy:

En häst som tränas under missär kommer sen inte att visa ngn glädje bara för att formen blir en annan.

All kritik kom från Heuschmann som inte hade ngn ridskicklighet alls o drog därför slutsatsen att hästarna drogs till den formen.
Har du sett honom rida?
Om inte... så gör det!

om man kan lite om dressyr så vet man att hästarna inte kan röra sig på max om de hålls i.

Är det bara Anky o co som ska garantera sina hästars välbefinnande, komma med bevis??
Alla andra då?, slipper de?

Var finns bevisen att hästarna som rids obs LDR inte håller, är skadade mer?

Nej självklart inte, nu vänder du på allting och tar saker ur sitt sammanhang. Läs Fioranos senaste inlägg och sedan mitt svar.

Jag länkade precis forskning, handlar mest om stress och psyke dock.

Då kanske du ska ta en funderare på hur naturligt det är att ha en ryttare på ryggen för hästen?
Att rida LDR, lägga ner hästen ser jag som en nödvändighet för att sköta om skelett o muskelatur just för att man använder hästen onaturligt till ridning, ju mer samling, destu mer rundhet i nedläggningen, allt för att stretcha muskelatur som i sin tur även stretchar skelettet/rygg.

Och vilken form är naturlig?? När hästen går över tygeln o upp med huvudet o sänker ryggen så ryggkotorna dras ihop?

Jag är fullt medveten om att det inte är det minsta naturligt för en häst att ha en ryttare på ryggen - just därför tycker jag att vi ska visa respekt och göra så lite skada som möjligt. En häst går inte bra tack vara sin ryttare utan TROTS sin ryttare. En häst kan alltid göra alla rörelser vi ber om bättre i frihet än under ryttare (om den vill), oavsett ryttarens skicklighet. Att tro något annat är idiotiskt.

Sista stycket orkar jag inte bemöta :p Men för att undvika missförstånd - filmerna jag har lagt upp i tråden hittills, en på Kittel och en på AvG. Tycker du att det typen av ridning är NÖDVÄNDIG för hållbar häst? Om inte - kan du länka bild/film på den typ av LDR du anser är nödvändig och eftersträvansvärd?

Länkar filmerna igen:

http://www.youtube.com/watch?v=8hIXGiV4N4k
http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE

En till fråga: vilka är fördelarna med LDR jämfört med framåt-nedåt (inom "ramen"), som jag upplever som mer stretchande, aktiverande av bakben och samtidigt mindre tvingande och låter hästen själv söka fram till handen? Ser inte hur formen på någon av dessa videos ovan kan ge i närheten av de positiva effekter du beskriver. Möjligtvis ömma mungipor, nackspärr, posttraumatisk stress och pajade kotor.

Båda Ankys hästar har gått 3 OS. bara det säger det mesta om hållbarheten.
Sen lever Bonfire än o även de tyska rollade hästarna är 25 år.

Allt kritik började när tyskarna blev av med tronen.

Njaaaae. Har hört den kritiken ganska länge och som tur är får folk upp ögonen allt mer + att utvecklingen går åt rätt håll vad gäller etik och djurskydd. Den största delen av all kritik kommer ju heller inte från tävlingsfolk inom dressyren så resultaten är knappast av större betydelse mer än att turarna kring Totilas har väckt uppmärksamhet.

Jag anser inte att Toto har ser glad ut alls sen han blev klassiskt riden:crazy:

En häst som tränas under missär kommer sen inte att visa ngn glädje bara för att formen blir en annan.

Hur är det med kausaliteten i det resonemanget? Det skulle inte kunna röra sig om andra faktorer?

Misär och misär, det handlar om vanlig simpel operant inlärning av den otrevliga typen. Funkar hur bra som helst och har alltid gjort det, rent biologiskt är vi helt enkelt funtade så.

All kritik kom från Heuschmann som inte hade ngn ridskicklighet alls o drog därför slutsatsen att hästarna drogs till den formen.
Har du sett honom rida?
Om inte... så gör det!

om man kan lite om dressyr så vet man att hästarna inte kan röra sig på max om de hålls i.

Det saknar helt betydelse för mig om han kan rida eller inte. Hans kritik kommer i egenskap av att han är veterinär och kan biomekanik, inte ryttare. Det är helt okej att kritisera någon utan att kunna "göra det bättre själv", hur skulle detta med demokrati annars fungera?

Om de hålls i? Nu får du väl ge dig. Både du och jag vet att en häst enligt rådande regelverk kan prestera och bli dragen i munnen samtidigt om det görs med timing, skicklighet och "känsla". Sedan är slitandet och dragandet inte nödvändigt för att rida hästen LDR (även om det onekligen oftast ser ut så) och här kommer inlärningsteorin in i bilden - hästen är smart och vill undvika trycket från bettet, vilket den gör genom att hålla huvudet i önskad position. Annars ökar trycket. Straff och negativ förstärkning kombinerat. Inga konstigheter.

Senast ändrad:

Hur förklarar hans kunskaper inom biomekanik det här?

http://i26.tinypic.com/3466o12.jpg

http://www.pferdplus.com/sites/pferdplus.com/files/imagefield/artikel/Heuschmann_jr_130610_059.jpg

http://horses.nl/wp-content/uploads/2010/08/4606_a8ba9bd5_original.jpg

http://i64.servimg.com/u/f64/15/54/44/96/heusch10.jpg

http://i64.servimg.com/u/f64/15/54/44/96/heusch11.jpg

[The Friesian] had a completely insensitive mouth and no reaction to the legs. I tried to get some reaction to the rein aids and then get his back up by using lateral movements.

Han blev ju utslängd ur sin egen organisation Xenophon pga flera pinsamheter..

Senast ändrad:

En häst går inte bra tack vara sin ryttare utan TROTS sin ryttare. En häst kan alltid göra alla rörelser vi ber om bättre i frihet än under ryttare (om den vill), oavsett ryttarens skicklighet. Att tro något annat är idiotiskt.

Ja, ni är inte så många men några förut under åren har jag träffat på här som envetet menar på att hästar kan göra alla rörelser bättre i hagen :rofl:, jo jo-det finns ingen häst som utan ridning skaffar sig jämn eftergift i inre sidorna, jobbar med sin rakriktighet så den sätter under sig jämt- och hur ska den då kunna göra rörelser bättre??:eek:

Jag tycker det är idiotiskt att tro att dressyrrörelser är så enkelt att hästen kan det bättre själv, ja, om den då vill men nu kommer du väl svara att ingen häst vill- men OM de vill så blir det så mycket bättre.Sånt trams.

Och självklart går hästen om den går bra, så bra TACK vare sin ryttare. Däremot finns det en uppsjö hästar som går dåligt p.g.a. sin ryttare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka