Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

Han är mig veterligen i Hollande med MAR i full träning för Sjef Jansen. De kommer inte ut och tävlar förrän nån gång nästa år, troligen inte förrän till utesäsongen då WC-säsongen inte är aktuell. Känns högst sannolikt att MAR får behålla honom även om EG så sent som för en månad sen sa att han tror på jultomten på frågan om möjligheten att få tillbaka Toto. EGs sponsor Glock har lagt bud och försöker få loss honom med Schöckemöhle/Linsenhoff vill inte släppa honom.

Nej inte tror jag dom tar nåt bud o säljer. Men jag tycker att det ska bli spännande att se dem efter att han har tränat för Sjef.

det är väl bara hoppas att dom får ordning på det innan nånting händer... typ... oj han gick sönder... det tror jag det kommer sluta med.

Det går inte att diskutera med en människa som anser att tävling överlag är :devil: påfund o att de egentligen inte ens borde ridas på, men den egna goda ridningen o hästhållningen är the one and only.

Vid tidigare konfrontation med dig så blev det solklart var all aversion kom ifrån. AR är idealet o NH-hantering. Hästen bär inte upp ryttaren med ryggen när den rids på det sättet. de är ej heller "bäriga" annat än att de är markbundna.

Det ligger ingen som helst sanning i något av detta, men det har vi ju diskuterat förut. Förstår att det hade varit bekvämt för dig om det vore så :D AR har jag absolut inget emot till skillnad från rollkur, dock är det inget jag praktiserar. NH har jag inget alls till övers för. Att jag skulle anse att tävling är djävulens påfund och hästar inte borde ridas på är bara åsikter du har tillskrivit mig därför att du verkar vara en person som praktiserar diverse härskartekniker och olika typer av maktutövning för att göra ner människor som tycker annorlunda än dig eller kritiserar det du gör. Trist.

Och OM jag skulle vara precis sådan du beskriver, skulle du inte vara det minsta bättre själv. För din åsikt är väl inte den enda rätta. Eller hur var det nu?

Jag tror att MAR med sjefs hjälp nog kommer få ordning på grejorna.

Det tror faktiskt jag också. I synnerhet eftersom det redan var rätt mkt bättre vid tyska mästerskapen då han hunnit rida en del för Sjef. MAR själv verkar dessutom ha velar rida för Sjef betydligt tidigare (baserat på vad han sagt i intervjuer) men det lär vara resten av "team Totilas" som har bromsat. I mina ögon verkar MAR vara väldigt öppen för att verkligen lära sig rida hästen och därför kan jag tycka att det är lite roligt att han faktiskt får behålla honom:o.

Senast ändrad:

Håller inte med i allt du säger, men måste säga att jag är imponerad över dina otroligt välskrivna inlägg. Du är fantastiskt duktig på att argumentera och håller hela tiden en trevlig ton, trots stundtals ganska tuffa mothugg. Misstänker att du har ngn form av utbildning på området ;)

Personligen tror jag inte att Peta, DR osv är dom bästa på att verkligen göra skillnad, ibland tror jag tom att det kan vara tvärtom :o

Vad jag däremot VERKLIGEN tror kan göra skillnad är folk som Carl Hester och Charlotte Dujardin. Dom visar att det går utmärkt att nå den absoluta toppen OCH ha en sund hästhållning!!!! Fantastiskt roligt att höra dom berätta att dom har GP-hästar på lösdrift o.s.v.
Hoppas att dom kommer att fortsätta att sprida sitt budskap, det kommer att ge ringar på vattnet var så säkra!

På Bukefalos Hästnyheter, 20121210 kl 15.50 med rubriken "Så tränar en mästare", finns en länk till en bra artikel om en clinic med Carl Hester, med många tips, lyckades inte länka :)

Där framgår också att han har vissa GP hästar på lösdrift, utdrag nedan;

"GP-hästar på lösdrift
Eftermiddagen ägnades åt fyra hästar från Carls eget stall. Tre av dem hade kostat mindre än 10 000 pund, vi fick själva räkna ut vilka. Först en 4-åring som reds av Charlotte Dujardin och sedan två valacker, åtta respektive tio år på Grand Prix-nivå. Dessa tre stod inte på stall utan gick ute dygnet runt i en hage med ligghall. De tas in på morgonen, rids och släpps sedan ut igen mitt på dagen.

En vanlig vecka arbetas Carls hästar i dressyr fyra dagar och rids ut två dagar. Alla hästar på gården går ut i hage. Carls veterinär hade en gång sagt till honom: ”if you want your horses to be sound, keep them moving”. Han tror inte på att hästar ska stå i en box 23 timmar om dygnet. Men alla har kanske inte tillgång till hagar etc, då kan man skritta dem, uppsuttna eller för hand, beta dem, ha dem i skrittmaskin, men de behöver röra sig!"

Nu ska jag inte kapa Totilastråden med CH och hans hästar, men en sista reflektion, jag trodde att han bara hade en hingst, Uthopia och att alla hans hästar räknas som dyrgripar, speciellt om de går GP och mer ;)

Sen stämmer det nog att alla hans hästar inte går inte på lösdrift men han verkar ha en suveränt bra hästhållning.

Länk till CH`s hemsida med bl a hans hästar :)
http://www.carlhester.co.uk/horses.htm

Som någon redan sagt "... jag är imponerad över dina otroligt välskrivna inlägg ..."

Jag tycker det är skrämmande att så många i tråden försvarar de metoder som Totilas ryttare använder.
- Dessa metoder gör inte ridningen bättre och dessutom finns rapporter som visar på att de ger hästen problem.
- I några inlägg sägs att det måste vara duktiga ryttare för att kunna använda metoderna på rätt sätt. Om ryttarna vore duktiga hade de inte behövt använda dessa konstiga metoder.
- I några inlägg diskuteras att bytet av "ridsystem" har gjort att hästen blivit bättre/sämre. Vaddå ridsystem? Det är klart att hästen får problem att förstå om ryttaren använder sig av ett system. Hade ryttarna använt sig av hjälperna hade hästen förstått vad ryttaren vill att den skall göra.

Heja Brille ;)

Ridsystemet är det samma rent teknisk, det är bara själva lösgörandet, dvs form och genomsläpp genom kroppen som skiljer.
Detta togs upp sida ner och sida upp i kontakttråden....det gick inte riktigt in va?

Men nja, ridsystemen skulle jag inte vilja säga är helt lika inte. MAR red honom på klassiskt tyskt vis och det fungerade uppenbarligen inte så bra. Det holländska systemet som hästen tidigare är riden i är vad hästen kan och är bekväm i (oavsett hur etiskt vissa anser sysmtemet vara). Med detta sagt är inte detta klassiska tyska systemet dåligt, men hästen var inte bekväm i det vilket var mycket tydligt tex vid den berömda visningen i Verden.

Fö verkar det inte gå vägen riktigt för ekipaget trots tränarbyte. Nu är Toto skadad på bocken. Det är många turer och nu anar man en viss ägarstrid kring hästen. Först hette det att han helt skulle ägnas åt tävling denna säsong. Sen skadar han sig trots allt på bocken för att han ska betäcka. Då säger MAR att de blir borta från tävling hela året. Men samtidigt säger PS att hästen ska igång och tävlas.

Hela alltet kring Toto luktar fortfarande illa tycker jag allt.

Men nja, ridsystemen skulle jag inte vilja säga är helt lika inte. MAR red honom på klassiskt tyskt vis och det fungerade uppenbarligen inte så bra. Det holländska systemet som hästen tidigare är riden i är vad hästen kan och är bekväm i (oavsett hur etiskt vissa anser sysmtemet vara). Med detta sagt är inte detta klassiska tyska systemet dåligt, men hästen var inte bekväm i det vilket var mycket tydligt tex vid den berömda visningen i Verden
...
Vad är det, enligt dig, för skillnad på det klassiska tyska ridsystemet och det holländska?
- Hur har hästen ridits enligt det tyska?
- Hur har hästen ridits enligt det holländska?

Om det ämnet får du skapa en egen tråd så att denna faktiskt fortsatt handlar om Toto:).

Inte mer än det jag skrev i tidigare inlägg om denna skadan. Olika besked från MAR och PS.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka