Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

Om det ämnet får du skapa en egen tråd så att denna faktiskt fortsatt handlar om Toto:).
Det var någon som tyckte att Totilas förstod det ena bättre än det andra. Därför frågan om den personens uppfattning om skillnaden mellan det tyska och det holländska ridsystemet. Det borde, tillsammans med vetskapen om ny ryttare, kunna ge bakgrund till varför hästen/ekipaget inte fungerar lika bra som tidigare.

Jag tror att MAR med sjefs hjälp nog kommer få ordning på grejorna.
... eller så har Totilas fått nog.

Totilas har stått ut med mycket dålig ridning, de bilder som publicerats visar mer än nog. Vad mer ryttare/tränare gjort kan man bara gissa sig till.

...
Hela alltet kring Toto luktar fortfarande illa tycker jag allt.
Man kan ju hoppas att epoken med denna typ av ridning är över nu, att framtidens tävlingar också respekterar hästen.

Hela hysterin runt Totilas är en modern variant av sagan "Kejsarens nya kläder".

Det var någon som tyckte att Totilas förstod det ena bättre än det andra. Därför frågan om den personens uppfattning om skillnaden mellan det tyska och det holländska ridsystemet. Det borde, tillsammans med vetskapen om ny ryttare, kunna ge bakgrund till varför hästen/ekipaget inte fungerar lika bra som tidigare.

Men det säger väl sig själv att det system hästen är riden i i åtminstone fem år är det system hästen fungerar i med de resultat hästen har gjort. Det hade med all sannolikhet kunnat bli pannkaka om EG skulle tagit över nån av Isabell Werths hästar tex. För hennes hästar är utbildade i ett annat system. Det är väl inte så himla svårt att begripa?

Sen är dina moralkakor om vilket system som är rätt eller inte rätt oviktiga i sammanhanget skulle jag vilja säga. Håller fö med Hedwigs ord!

Ja med tanke på att du för övrigt inte förstår skillnaderna i konceptet rollkur v/s hyperflexion v/s LDR och inte heller på bakom lod och bakom hand, så förstår jag att det blir besvärligt för dig.

Men det säger väl sig själv att det system hästen är riden i i åtminstone fem år är det system hästen fungerar i med de resultat hästen har gjort. Det hade med all sannolikhet kunnat bli pannkaka om EG skulle tagit över nån av Isabell Werths hästar tex. För hennes hästar är utbildade i ett annat system. Det är väl inte så himla svårt att begripa?

Sen är dina moralkakor om vilket system som är rätt eller inte rätt oviktiga i sammanhanget skulle jag vilja säga. Håller fö med Hedwigs ord!
Jag ville bara veta mer om de system du pratar om. Jag brukar använda hjälper när jag rider, alltså inte ridsystem. Jag tror inte heller att hästen förstår hur olika ridsystem fungerar. Vet du vilket ridsystem som används i de svenska bruksproven då ridbarheten prövas?

Naturligtvis har moral stor betydelse vid hantering av hästar. Jag hoppas verkligen att du som ryttare visar din häst åtminstone lite respekt.

Gillar du verkligen det här (som Totilas fått utstå)?
edward-gal-rollkur1.jpg

... eller det som visas i den här filmen
http://m.youtube.com/#/watch?v=ZZkAqyniCgE&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DZZkAqyniCgE

Så här skrev du då du startade den här tråden
"Som den superstar i dressyren Totilas är tycker jag att han förtjänar en egen tråd här på buke. En tråd där vi kan posta information, filmklipp och artiklar om hans tävlings och avelskarriär. ..och naturligtvis även diskutera vad vi ser."
Har du ändrat uppfattning nu? Du vill kanske bara diskutera det du vill se.

System- utbildningsgång typ...

Alla rider med hjälper.
De som kommer någonvart har dessutom ett system i sin träning av hästen. Man följer ett tydligt mönster i sin uppvärmning och sitt vardagliga jobb av hästen.

Allt handlar inte om att peta på rätt ben när man rider.

Men du måste väk förstå vad skillnaden är mellan att ge hjälper och ett övergripande system? Om du dessutom fortsätter att läsa mina inlägg i denna tråden (och andra) hittar du nog allt min åsikt om hur Toto rids/har ridits.

Men du måste väk förstå vad skillnaden är mellan att ge hjälper och ett övergripande system? Om du dessutom fortsätter att läsa mina inlägg i denna tråden (och andra) hittar du nog allt min åsikt om hur Toto rids/har ridits.
Så här ser jag på det. För att en ryttare skall kunna få hästen att göra t.ex. öppna behövs (åtminstone) två saker;
1) att hästen förstår vad den skall göra och
2) att den har förmåga att göra det.
För 1) använder ryttaren hjälper.
För 2) behöver hästen muskler som är tillräckligt utvecklade och rätt rörelsemönster

Jag antar att du med ridsystem avser hur ryttaren/tränaren ser till att hästen utvecklar de muskler/rörelsemönster som behövs för att utföra det ryttaren vill.

Ryttare 1, som är den som först utbildar/tränar hästen i sitt ridsystem, utvecklar musklerna A, B, C och D för att göra en speciell rörelse. Om sedan ryttare 2, som tar över hästen, i sitt ridsystem använder musklerna B, C och D samt E och F för samma rörelse finns naturligtvis risk för att de outvecklade musklerna E och F inte är tillräckligt starka och därför inte kan användas fullt ut. De (och andra delar) kan dessutom bli överansträngda. Så, javisst kan din teori om att bytet av ridsystem kan ha orsakat problemen vara rätt.

Jag kan väl tänka mig att det snarare är skillnad på hjälpgivning etc..

Personligen så har jag sett för lite av EG´s och MR´s ridning men av det lilla jag kan se så är EG mkt finare i sin hjälpgivning, sitter mer stilla och ja jag tror att han talar med betydligt lägre och tydligare röst och "pratar" mindre än vad MR gör.

MR är större och rör sig väldigt mkt mer i sadeln och ser rent krasst hårdare ut samt hur konstigt det än låter med tanke på rollkurdebatten så tycker jag MR ser ut att rida honom hårdare inom ramen så han sitter mer mellan hand och skänkel..

Men det handlar inte om hjälpgivningen för hur man rider en särskild rörelse. Det handlar om hur du sätter samman dina hjälper, hur du utbildar din häst i det samlande/lösgörande arbetet osv. Då blir det naturligtvis skillnad i kvalitén på hur den enskilda rörelsen rids neroende på hur hästen är riden på marken i övrigt. Dressyrridning är knappast bara krumelutter.

Samtidigt är det helt meningslöst att du försöker överbevisa för mig att EGs ridning (LDR/HF) skulle vara dåligt/hemskt/plågsamt/whatever, för jag tycker inte det.

*knapplån*

Nu har jag rensat lite. Jag vill gärna ha högt till tak i diskussioner men försök låta bli att gå till personangrepp, det tillför inget till diskussionen utan gör bara att den hamnar i något sorts ställningskrig. Skilj på sak och person är ni snälla.

Men det handlar inte om hjälpgivningen för hur man rider en särskild rörelse. Det handlar om hur du sätter samman dina hjälper, hur du utbildar din häst i det samlande/lösgörande arbetet osv. Då blir det naturligtvis skillnad i kvalitén på hur den enskilda rörelsen rids neroende på hur hästen är riden på marken i övrigt. Dressyrridning är knappast bara krumelutter.

Samtidigt är det helt meningslöst att du försöker överbevisa för mig att EGs ridning (LDR/HF) skulle vara dåligt/hemskt/plågsamt/whatever, för jag tycker inte det.
Jag förstår inte vad du vill säga. Kvaliten på hur en rörelse rids beror på hur duktig ryttaren är. Kvaliten på hur den utförs av hästen beror på vad hästen tror att den skall göra och dess förmåga att göra det.

Du får naturligtvis tycka vad du vill. Det är din ridning som drabbas om du använder HF/LDR eftersom du då har begränsade möjligheter till inverkan med handen.

Det är bra att du är envis men låt det inte bli prestige. Tyck inte bara, ta reda på fakta som du tror på. Jag har berättat vilka fakta jag tror på.

Jag ser det som att hjälperna är de ord jag talar med, systemet är det språk och den grammatik jag använder.

Föer det första blir inte min ridning ett dugg lidande av att MAR el EG ridit/rider Toto enl HF/LDR. Hur JAG rider hör inte hit öht. Tråden handlar om Totilas och jag rider inte honom:p.

Jag har tagit del av den forskning som är relevant på området men jag anser den vara problematisk i sin metod. Forskning på en ridmetod för att verifiera/falsifiera ridsystemets skadlighet kräver att ryttarna som rider i studien är de skickligaste och att hästarna är väl inridna i systemet. Det kräver även en långsiktighet för att verkligen veta hur hästarna ev skadas av det aktuella ridsystemet.

Så det jag tycker är baserat på fakta och hur jag tolkar den.

Det är bra att du är envis men låt det inte bli prestige. Tyck inte bara, ta reda på fakta som du tror på. Jag har berättat vilka fakta jag tror på.

Ja det har ju du gjort, men jag skulle vilja lägga till att köp inte allt som låter trevligt i teorin utan var lite kritisk till det du blir såld på och låt dej inte bländas av ord som dr Deb och sånt trams. Försök att få lite praktisk kunskap att sätta allt i relation till också :idea: då kommer du att genomskåda din guru och förstå vad man skrattar åt.
Då kommer det att bli mindre irritationer kanske mot det du skriver också. ( om du inte direkt är ute efter att väcka irritation där du kommer åt förstås)

Senast ändrad:

Länken är ju en nybörjarträning för en som inte själv kan så mkt. En blind leder andra.

Tror inte att ngn elitryttare skulle finna ngt som helst av värde.

"Vänd hästen med innertygeln tills den hittar sin balans."

Dressyr måste ridas med energi för att just bakbenen ska vara engagerade o börja bära bättre. det funkar inte att rida sakta med korta steg på lång tygel.

Varför förstöra denna tråd om decenniets mest fantastiska häst:banghead:

Länken är ju en nybörjarträning för en som inte själv kan så mkt. En blind leder andra.

Tror inte att ngn elitryttare skulle finna ngt som helst av värde.

"Vänd hästen med innertygeln tills den hittar sin balans."

Dressyr måste ridas med energi för att just bakbenen ska vara engagerade o börja bära bättre. det funkar inte att rida sakta med korta steg på lång tygel.

Varför förstöra denna tråd om decenniets mest fantastiska häst:banghead:

Vilken länk avser du och var i texten står det du citerat? Har du lagt in text inom citat-tecken som inte är ett ett citat?

Så här står det i länken http://www.equinestudies.org/true_collection_2008/true_collection_2008_pdf1.pdf längst ner på sidan 10
If the horse loses its balance and starts to rush forward, she will use the inside rein to turn him in a circle until he regains his balance -- instead of pulling him back or offering him a "square feel".

Tänk om Totilas hade haft en ryttare som hade kunnat hjälpa honom att visa sitt bästa.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka