Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

Dels är detta en tråd tillägnad den fantastiske Totilas, sen kommer sig den s.k debatten från läktarryttare o en massa nostalgiker som försöker använda helt felaktig "vetenskap" för att bevisa att man numera rider på ett sämre sätt.

det visar sig kanske med tiden att hållbarheten blir högre.

Man har svårt att försvara kritiken när de hästar som ridits Hf presterar mkt längre på tävlingsbanorna, alltid har sin integritet o vilja kvar samt lever till en ovanligt hög ålder efter sen pensionering.

De som numera rider sina hästar i en rund lägre arbetsform rider inte så mkt samlande arbete, utan ständigt gymnasticerande o får mjukare rörligare o gladare hästar som inte rids i piff o puff lika mkt som förr.

Jämför harmonin hos hästarna. Hesters, Gals, Dujardins m.fl mot förr.

Dels är detta en tråd tillägnad den fantastiske Totilas, sen kommer sig den s.k debatten från läktarryttare o en massa nostalgiker som försöker använda helt felaktig "vetenskap" för att bevisa att man numera rider på ett sämre sätt.

det visar sig kanske med tiden att hållbarheten blir högre.

Man har svårt att försvara kritiken när de hästar som ridits Hf presterar mkt längre på tävlingsbanorna, alltid har sin integritet o vilja kvar samt lever till en ovanligt hög ålder efter sen pensionering.

De som numera rider sina hästar i en rund lägre arbetsform rider inte så mkt samlande arbete, utan ständigt gymnasticerande o får mjukare rörligare o gladare hästar som inte rids i piff o puff lika mkt som förr.

Jämför harmonin hos hästarna. Hesters, Gals, Dujardins m.fl mot förr.

Absolut. Är stor fan av Hester och Dujardin också. Jag tycker det är slående hur lite dom piskar irriterat med svansen :) (hästarna deras menar jag :-)

Jag tycker, som jag sa, att man får vara öppen för debatten, men jag har svårt att förstå varför den kommer upp när man pratar om Totilas. När jag tittar på forumet som Brille hänvisar till eller andra ställen på internet ser jag bara en massa spekulationer och gissningar ang hur Gal tränade honom, inga fakta. Och om man googlar fram bilder typ gal-totilas-rollkur kommer det upp en massa bilder som inte ens är rollkur.

Man kanske helt enkelt har svårt för att tro att en häst kan prestera så bra utan att man varit dum på den? Jag vet inte.

Senast ändrad:

Så du menar att i ett progeam där ekipget får 92% så utfördes inte rörelserna enl FEIs reglemente?

Ja, det menar jag. Det är ju bara att läsa reglementet och jämföra med hästens form, ryttarens inverkan och hur rörelserna utförs samt hur uppvisningen visar att hästen tränats.
.

Så samtliga domare som bedömt Toto och EG väldigt högt är alla inkompetenta och kan heller inte läsa? Men du kan se att de gör fel för att du har läst på internet att de har fel? Missförstå mig inte här, jag är helt för att man ska kunna förhålla sig kritisk till expertsystem men nånstans måste man ändå förstå att dessa människor är experter inom sitt område av en anedning. De har bevisat sin kunnighet och det är lite det det handlar om. Det går att prata till Gud och förbannelse-men att verkligen visa att man praktiskt kan utföra-det är lite svårare.

Kl
a227.gif

I suggest it's time to stop feeding the silly little goblin..
d030.gif

Ja, det menar jag. Det är ju bara att läsa reglementet och jämföra med hästens form, ryttarens inverkan och hur rörelserna utförs samt hur uppvisningen visar att hästen tränats.
.

Kan du hitta något ekipage i hela värden som "tränats" enligt reglementet och visat det på tävling?, alltså fått 100 %, Totilas har faktiskt "bara" fått 92%-det betyder att han är optimalt tränad men att det då fortfarande inte gick att visa upp det för en fullt maximerad ritt vilket då är 100.Du verkar fortfarande inte förstå att reglementet är det optimala för tävling-ENBART- inte på något vis en handbok för hur man ska träna, det är väl det som delvis gjort att hästarna rids så mkt bättre numer, TR vad gäller träning frångås och hästarna gymnastiseras under vardagen ist för att alltid ridas i uppvisningsform.

Alla dina exempel på bra ridning har inte ens rätt energi för att komma igenom korrekt.

Håller med, det har verkligen gått för långt.

Ja fattar man inte ens att TR är den tänkta optimala tävlingsformen och att poäng kan ges, även höga, om vissa delar inte är 100 procentiga efter TR och inte vill läsa och förstå en sådan enkel TEORETISK grund, så....:banghead:

Fast det är ju som Hedwig säger. Brille vill inget annat med debatten än att gaffla, det finns inte ens en tanke bakom bortsett från det, än mindre legitim kunskap om det man gafflar emot. Bättre att ignorera.

Fast det är ju som Hedwig säger. Brille vill inget annat med debatten än att gaffla, det finns inte ens en tanke bakom bortsett från det, än mindre legitim kunskap om det man gafflar emot. Bättre att ignorera.

Ja men eller hur! Utan respons så blir det förhoppningsvis ett slut på tramsandet.

Så samtliga domare som bedömt Toto och EG väldigt högt är alla inkompetenta och kan heller inte läsa? Men du kan se att de gör fel för att du har läst på internet att de har fel? Missförstå mig inte här, jag är helt för att man ska kunna förhålla sig kritisk till expertsystem men nånstans måste man ändå förstå att dessa människor är experter inom sitt område av en anedning. De har bevisat sin kunnighet och det är lite det det handlar om. Det går att prata till Gud och förbannelse-men att verkligen visa att man praktiskt kan utföra-det är lite svårare.
Huruvida de är inkompetenta eller inte kan jag inte ta ställning till. Det kan finnas många anledningar till att de (även medvetet) inte dömer enligt FEI. Jag tycker att man behöver kunna betydligt mer än att läsa för att döma dressyr. Den som har tillgång till filmer har möjlighet att i efterhand se vad ekipaget gör/inte gör och hur det utförs. Det hoppas jag att även dressyrdomare gör för att utveckla sin förmåga att döma korrekt.

Expert och expert, det vet vi väl inget om. Vad är de experter på, ridning, anatomi, biomekanik eller vad? Var finns det beskrivet vad de skall kunna för att vara experter/dressyrdomare på högsta nivån? De kanske är experter på marknadsföring, dvs på att marknadsföra dressyr med musik och show med spektakulära och flashiga inslag. Jag har på Svenska Ridsportflrbundets hemsida sökt efter info om vad svenska dressyrdomare skall kunna för att få döma på högsta nivå men inte hittat något.

Hur menar du att de bevisat sin kunnighet? Har du några andra "bevis" än bedömning av Totilas?

Senast ändrad:

Du gillar ju google, så ett hett tips är att googla och kolla upp vad som krävs för att blir domare i de klasserna. Då förstår du vad jag menar med att de är experter inom sitt område:).

Jag har på Svenska Ridsportflrbundets hemsida sökt efter info om vad svenska dressyrdomare skall kunna för att få döma på högsta nivå men inte hittat något.

Hur menar du att de bevisat sin kunnighet? Har du några andra "bevis" än bedömning av Totilas?

Det är FEI som examinerar domare på högsta nivå och då ska domarna innan dom kommer dit ha gått hela vägen i sitt eget land från att ha dömt LC:1 ända upp till Grand Prix. Plus alla utbildningar o fortbildningar som är nödvändiga för att komma vidare i de olika nivåerna.

Dom måste dessutom ha tävlingserfarenhet själva.

Man blir inte domare på den nivån utan att kunna väldigt, väldigt mycket häst.

Huruvida de är inkompetenta eller inte kan jag inte ta ställning till. Det kan finnas många anledningar till att de (även medvetet) inte dömer enligt FEI. Jag tycker att man behöver kunna betydligt mer än att läsa för att döma dressyr. Den som har tillgång till filmer har möjlighet att i efterhand se vad ekipaget gör/inte gör och hur det utförs. Det hoppas jag att även dressyrdomare gör för att utveckla sin förmåga att döma korrekt.

Expert och expert, det vet vi väl inget om. Vad är de experter på, ridning, anatomi, biomekanik eller vad? Var finns det beskrivet vad de skall kunna för att vara experter/dressyrdomare på högsta nivån? De kanske är experter på marknadsföring, dvs på att marknadsföra dressyr med musik och show med spektakulära och flashiga inslag. Jag har på Svenska Ridsportflrbundets hemsida sökt efter info om vad svenska dressyrdomare skall kunna för att få döma på högsta nivå men inte hittat något.

Jag tycker det är intressant att du, med den enorma erfarenhet du påstår dig ha ända upp till GP, inte vet vad som krävs av domare på den nivån. Det är inga nybörjare som dömer där.

Det vore också mycket intressant om du kunde utveckla VAD det är som inte stämmer med reglementet i bedömnigen? Istället för att bara antyda att domarna inte har en aning om vad de pysslar med. Jag tror inte alla här har tillgång till FEIs reglemente.

Så här ser jag på det. För att en ryttare skall kunna få hästen att göra t.ex. öppna behövs (åtminstone) två saker;
1) att hästen förstår vad den skall göra och
2) att den har förmåga att göra det.
För 1) använder ryttaren hjälper.
För 2) behöver hästen muskler som är tillräckligt utvecklade och rätt rörelsemönster

Jag antar att du med ridsystem avser hur ryttaren/tränaren ser till att hästen utvecklar de muskler/rörelsemönster som behövs för att utföra det ryttaren vill.

Ryttare 1, som är den som först utbildar/tränar hästen i sitt ridsystem, utvecklar musklerna A, B, C och D för att göra en speciell rörelse. Om sedan ryttare 2, som tar över hästen, i sitt ridsystem använder musklerna B, C och D samt E och F för samma rörelse finns naturligtvis risk för att de outvecklade musklerna E och F inte är tillräckligt starka och därför inte kan användas fullt ut. De (och andra delar) kan dessutom bli överansträngda. Så, javisst kan din teori om att bytet av ridsystem kan ha orsakat problemen vara rätt.

Jag tycker du ska ta och starta en ny tråd med dina filosofier. Detta börjar bli allt mer OT. Det finns massor av trådar som avhandlar LD och RK, liva upp en sådan igen - det finns massor. Kan denna tråd få handla om det den var avsedd för?

Kl
Jag såg att Totilas är ganska allvarligt skadad o inte kan tävla på hela året.

När startade han sist?
Han är nu 13 år o det känns som om skador på honom eller sjukdom hos ryttaren gör det tveksamt om han någonsin kommer tillbaka.

Att utebli på OS kändes som ett stort frågetecken. Har Rath andra GPhästar att träna på? Hästen blir nog inte sämre, men samspelet tar skada- tror jag.

Vad tror ni om hans framtid?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka