Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja tänk om DU hade fått rida honom .
Tänk om Totilas hade haft en ryttare som hade kunnat hjälpa honom att visa sitt bästa.
Vilket skämt.Vilken länk avser du och var i texten står det du citerat? Har du lagt in text inom citat-tecken som inte är ett ett citat?
Så här står det i länken http://www.equinestudies.org/true_collection_2008/true_collection_2008_pdf1.pdf längst ner på sidan 10
If the horse loses its balance and starts to rush forward, she will use the inside rein to turn him in a circle until he regains his balance -- instead of pulling him back or offering him a "square feel".
Tänk om Totilas hade haft en ryttare som hade kunnat hjälpa honom att visa sitt bästa.
Tänk om Philippe Karl hade varit Totilas ryttare. Då hade kanske Totilas haft många framgångsrika år kvar....
*KL*
Men jisses vad spydiga ni är. Jag har nu läst Dr Debs artikel och förväntade mig - efter att ha läst era kommentarer - en massa trams. Men det är en artikel som tar upp ganska standard och ofta förekommande kritik mot modern dressyrridning. Med hänvisning till akademiska principer och hästens anatomi. Jag tycker att hon har ganska mycket klokt att säga.
Ni kanske inte har läst?
.
Tänk om Philippe Karl hade varit Totilas ryttare. Då hade kanske Totilas haft många framgångsrika år kvar.
Tänk om Philippe Karl hade varit Totilas ryttare. Då hade kanske Totilas haft många framgångsrika år kvar.
*KL*
Men jisses vad spydiga ni är. Jag har nu läst Dr Debs artikel och förväntade mig - efter att ha läst era kommentarer - en massa trams. Men det är en artikel som tar upp ganska standard och ofta förekommande kritik mot modern dressyrridning. Med hänvisning till akademiska principer och hästens anatomi. Jag tycker att hon har ganska mycket klokt att säga.
Ni kanske inte har läst?
Men Brille, jag tycker att du är också lite ut o cyklar. Titta på siluhettbilderna på förlängd trav - den övre är Totilas och Gal i ett nötskal, och det är den formen som Dr Deb vill uppnå.
Betr Totilas - själv tycker jag att Edward Gal rider som en gud. Kan titta hur länge som helst på YouTubefilmer på honom. Det som hänt med Totilas är ju beviset för att det inte stämmer att "vem som helst kan lyckas bara dom sitter upp på en bra häst" - helt klart att det är som Axel säger att det var en match made in heaven, och att Toto trivdes med den sortens ridning.
Förstår du inte att det inte är Totilas själv som var så fantastisk.Känner du likadant när du tittar på träningsfilmer som visar Totilas i clinics eller träning med metoden rollkur? I så fall är du inte ensam, tyvärr. På den här sidan finns en intensiv debatt i frågan http://www.horsehero.com/2309/23413?page=1
Jag och många med mig både i Sverige och utomlands tycker att filmerna visar en behandling som inte någon skulle vilja använda mot sin häst. Totilas ryttare gjorde honom "hjälplös" med rollkur men det skall naturligtvis inte förväxlas med att hästen trivs med den sortens ridning. Det finns massor med artiklar som förklarar det negativa som händer med hästens fysik och psyke. Det finns massor med artiklar som förklarar varför en häst som tränas enligt rollkur och liknande metoder inte kan utföra rörelserna som det är tänkt.
Jag tycker inte att de bevisar att han haft en outstanding ryttare/tränare. En sådan hade tränat Totilas att utföra rörelser enligt . En sådan ryttare hade använt metoder som i sig medför respekt för Totilas. Totilas ryttare/tränare har i stället lärt Totilas att utföra spektakulära rörelser som inte alltid svarar mot FEIs tävlingsregler. Jag håller inte med dig om att den övre silhuettbilden i http://www.horsehero.com/2309/23413?page=1 är Totilas i ett nötskal.
.
Totilas ryttare/tränare har i stället lärt Totilas att utföra spektakulära rörelser som inte alltid svarar mot FEIs tävlingsregler.
.
Jo och insett att det är en enda gröt av dravel i akademisk anda. QUOTE]
Jag håller inte med. Det finns ju en debatt om vad som är den optimala formen för en häst att arbeta i, och hur mycket modern "dressyrform" svarar mot det där optimala. Jag ser artikeln bara som ett inlägg i den debatten, det finns ingen anledning att bli upprörd över den. Debatten i sig tycker jag att man ska vara öppen för.