Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

Menar du då att Totilas är så extremt mycket bättre än alla andra hästar att han TROTS en ryttare som inte hjälpte honom att visa sitt bästa var världens bästa dressyrhäst?
Vem tycker du borde rida Totilas?

Men att han är så extremt mycket bättre än andra går bort min.
Kollar man på klipp vilka gångarter somr han hade som unghäst som ligger på tuben så ser han ut som vilken unghäst som helst.
Inte alls gångarter som Sezuan hade från början tex.
Nä, säga vad man vill om rk, som det hette från början, det är systemet i sig som faktiskt har kunnat utveckla Totas gångarter.

Vilken länk avser du och var i texten står det du citerat? Har du lagt in text inom citat-tecken som inte är ett ett citat?

Så här står det i länken http://www.equinestudies.org/true_collection_2008/true_collection_2008_pdf1.pdf längst ner på sidan 10
If the horse loses its balance and starts to rush forward, she will use the inside rein to turn him in a circle until he regains his balance -- instead of pulling him back or offering him a "square feel".

Tänk om Totilas hade haft en ryttare som hade kunnat hjälpa honom att visa sitt bästa.
Vilket skämt.

Då hade vi aldrig behövt ha den här "diskussionen" då ingen känt till hästen överhuvudtaget. Han är en ridprodukt. Han blev formad/ utvecklad. Han fick den bästa ryttaren o de allra bästa förutsättningarna- för honom. Match made of heaven, äktenskapstycke.....
Hästen i sig var ganska slapp i sina bakben vilket EG fick ordning på o tränade fortlöpande. Det går inte när man förutsätter som du- att hästen dras i.

*KL*

Men jisses vad spydiga ni är. Jag har nu läst Dr Debs artikel och förväntade mig - efter att ha läst era kommentarer - en massa trams. Men det är en artikel som tar upp ganska standard och ofta förekommande kritik mot modern dressyrridning. Med hänvisning till akademiska principer och hästens anatomi. Jag tycker att hon har ganska mycket klokt att säga.

Ni kanske inte har läst? ;)

Men Brille, jag tycker att du är också lite ut o cyklar. Titta på siluhettbilderna på förlängd trav - den övre är Totilas och Gal i ett nötskal, och det är den formen som Dr Deb vill uppnå.

Betr Totilas - själv tycker jag att Edward Gal rider som en gud. Kan titta hur länge som helst på YouTubefilmer på honom. :love: Det som hänt med Totilas är ju beviset för att det inte stämmer att "vem som helst kan lyckas bara dom sitter upp på en bra häst" - helt klart att det är som Axel säger att det var en match made in heaven, och att Toto trivdes med den sortens ridning.

Senast ändrad:

Precis. det är ryttaren som gör hästen- om de klickar.

Jag har inte fått min ena häst att gå ett steg som den gjorde när en elitryttare red. Jag trodde då i min enfald att hästen gick på ett ungefär lika, men ack...vilken villfarelse, men den har levt ett ganska gott liv ändå.
Film är fakta!

Det får jag intala mig som försvar i min bristande ridning.:banghead:

När Gal rider Toto ser jag inte honom utan bara ren skönhet- kentaur.

...
Tänk om Totilas hade haft en ryttare som hade kunnat hjälpa honom att visa sitt bästa.
Tänk om Philippe Karl hade varit Totilas ryttare. Då hade kanske Totilas haft många framgångsrika år kvar.

Philippe Karl red i många år uppvisningar på lusitanon Odin i Saumur i Frankrike. Du kan läsa mer om dem i boken "The Art of Riding: Classical Dressage to High School: Odin at Saumur".

*KL*

Men jisses vad spydiga ni är. Jag har nu läst Dr Debs artikel och förväntade mig - efter att ha läst era kommentarer - en massa trams. Men det är en artikel som tar upp ganska standard och ofta förekommande kritik mot modern dressyrridning. Med hänvisning till akademiska principer och hästens anatomi. Jag tycker att hon har ganska mycket klokt att säga.

.

Jo och insett att det är en enda gröt av dravel i akademisk anda. Hästens anatomi? Titta på det hon påstår är bra på bilden av henne själv på den feta fuxen :eek:

Brille: Philippe Karl med sin hårda ridning hade nog förhoppningsvis inte fått sitta kvar många meter på Totilas. Han hade blivit avtippad. Ser du inte hur okänsligt karln rider??

Tänk om Philippe Karl hade varit Totilas ryttare. Då hade kanske Totilas haft många framgångsrika år kvar.

:laugh::laugh::laugh: Vilken humorist du är! För det måste ju vara ett försenat aprilskämt? Toto kommer antagligen aldrig dansa så igen som han gjorde med EG, de var once in a lifetime och att någon utan förankring i den vanliga dressyren skulle kunna lyckas med en sån häst är ju dagens garv.:D

*KL*

Men Brille, jag tycker att du är också lite ut o cyklar. Titta på siluhettbilderna på förlängd trav - den övre är Totilas och Gal i ett nötskal, och det är den formen som Dr Deb vill uppnå.

Betr Totilas - själv tycker jag att Edward Gal rider som en gud. Kan titta hur länge som helst på YouTubefilmer på honom. :love: Det som hänt med Totilas är ju beviset för att det inte stämmer att "vem som helst kan lyckas bara dom sitter upp på en bra häst" - helt klart att det är som Axel säger att det var en match made in heaven, och att Toto trivdes med den sortens ridning.

Känner du likadant när du tittar på träningsfilmer som visar Totilas i clinics eller träning med metoden rollkur? I så fall är du inte ensam, tyvärr. På den här sidan finns en intensiv debatt i frågan http://www.horsehero.com/2309/23413?page=1

Jag och många med mig både i Sverige och utomlands tycker att filmerna visar en behandling som inte någon skulle vilja använda mot sin häst. Totilas ryttare gjorde honom "hjälplös" med rollkur men det skall naturligtvis inte förväxlas med att hästen trivs med den sortens ridning. Det finns massor med artiklar som förklarar det negativa som händer med hästens fysik och psyke. Det finns massor med artiklar som förklarar varför en häst som tränas enligt rollkur och liknande metoder inte kan utföra rörelserna som det är tänkt.

Totilas segerprocent och vinster bevisar ett och annat. Jag tycker inte att de bevisar att han haft en outstanding ryttare/tränare. En sådan hade tränat Totilas att utföra rörelser enligt FEI beskrivning av hur rörelserna skall utföras. En sådan ryttare hade använt metoder som i sig medför respekt för Totilas. Totilas ryttare/tränare har i stället lärt Totilas att utföra spektakulära rörelser som inte alltid svarar mot FEIs tävlingsregler.

Jag håller inte med dig om att den övre silhuettbilden i http://www.horsehero.com/2309/23413?page=1 är Totilas i ett nötskal.
.

Så du menar att i ett progeam där ekipget får 92% så utfördes inte rörelserna enl FEIs reglemente?

Känner du likadant när du tittar på träningsfilmer som visar Totilas i clinics eller träning med metoden rollkur? I så fall är du inte ensam, tyvärr. På den här sidan finns en intensiv debatt i frågan http://www.horsehero.com/2309/23413?page=1

Jag och många med mig både i Sverige och utomlands tycker att filmerna visar en behandling som inte någon skulle vilja använda mot sin häst. Totilas ryttare gjorde honom "hjälplös" med rollkur men det skall naturligtvis inte förväxlas med att hästen trivs med den sortens ridning. Det finns massor med artiklar som förklarar det negativa som händer med hästens fysik och psyke. Det finns massor med artiklar som förklarar varför en häst som tränas enligt rollkur och liknande metoder inte kan utföra rörelserna som det är tänkt.

:banghead:Jag tycker inte att de bevisar att han haft en outstanding ryttare/tränare. En sådan hade tränat Totilas att utföra rörelser enligt :banghead:. En sådan ryttare hade använt metoder som i sig medför respekt för Totilas. Totilas ryttare/tränare har i stället lärt Totilas att utföra spektakulära rörelser som inte alltid svarar mot FEIs tävlingsregler. Jag håller inte med dig om att den övre silhuettbilden i http://www.horsehero.com/2309/23413?page=1 är Totilas i ett nötskal.
.
Förstår du inte att det inte är Totilas själv som var så fantastisk.

Den hade aldrig gått GP skapligt med din drömpilot för det handlar om ridskicklighet o inte tekniker med handen.

Han är världens högst bedömda genom tiderna- just efter FEI!!!!
Läs manualen om vad man eftersträvar.

Ja, eftersom Totilas "bara" fick 92% med EG så var det inte helt perfekt. Men ändå så nära det perfekta det förmodligen går att komma.
Jag tycker det är trist att du inte förmår uppskatta något som är så otroligt bra.
Jag törs lova att PK inte alls hade lyckats få denna häst att dansa på det sätt som EG fick. EG rider med osynliga hjälper medan PK är alltför handfixerad (och så även du, vad det verkar).

För två månader sen visste du knappt vad rollkur var . Så typiskt dig . Och ändå har du enligt egen utsago ridit os hästar . Du har ju ingen koll på FEI öht .alla dina slutsatser består av Google utifrån allt du skrivit i alla trådar . Inget mer .

Senast ändrad:

Jo och insett att det är en enda gröt av dravel i akademisk anda. QUOTE]

Jag håller inte med. Det finns ju en debatt om vad som är den optimala formen för en häst att arbeta i, och hur mycket modern "dressyrform" svarar mot det där optimala. Jag ser artikeln bara som ett inlägg i den debatten, det finns ingen anledning att bli upprörd över den. Debatten i sig tycker jag att man ska vara öppen för.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka