Totilas egna buketråd

Sv: Totilas egna buketråd

Är det skadan på bocken som visat sig vara allvarlig eller är det någon ny skada du menar? Ang "bockskadan" är det väldigt olika besked (liksom huruvida Toto ska verka i avel eller ej) från ryttaren och från PS. Enl PS ska hästen kunna tävlas och enl ryttaren mer tveksamt.

MAR har även Bretton Woods, Fürst Romancier och Don Fredric. Alla tre extremt talangfulla!

Är det skadan på bocken som visat sig vara allvarlig eller är det någon ny skada du menar? Ang "bockskadan" är det väldigt olika besked (liksom huruvida Toto ska verka i avel eller ej) från ryttaren och från PS. Enl PS ska hästen kunna tävlas och enl ryttaren mer tveksamt.

MAR har även Bretton Woods, Fürst Romancier och Don Fredric. Alla tre extremt talangfulla!
Här finns lite förskt (?) att läsa http://www.dressage-news.com/?p=20886. För Totilas siktar de tydligen på 2016.

Jag har också funderat på en sak - Hade Totilas en skadehistorik som denna när han var hos E Gal? Det kan var så att publiciteten gör att man hör om allt, eller att de svåra röreslerna sliter, men jag tycker det känns som att han vair mer eller mindre ofräsch sedan han bytte ägare. Jag är ingen expert, har bara lagt märke till att alla skador omtalas nu efter ägarbytet.

Har funderat på samma sak själv..
Det är inte konstigt att det blir en massa spekulationer.

Rath har het galet talangfulla hästar i stallet!

Tror att det beror på många saker, hästen är äldre, ny ryttare (inte så ny längre, men dock skillnad mot innan), träningen sliter väl även på hästar av den kalibern... Och sen den senaste skadan har ju inget med ridningen att göra, utan var en ren olyckshändelse -vem som helst kan trampa snett, halka, vrida till eller liknande. Sen är det ju väldigt hård bevakning på dem så "allt" uppmärksammas, och folk letar ju även fel. När Gal hade honom var det ju bara uppmärksamhet på tävlingsprestationerna och hur fantastiska de var -det hade aldrig blivit nån mediestorm om Toto skulle nysa i boxen tex.

Jag hoppas han kommer tillbaka iallafall.

Totilas verkade inte i avel när EG red. Att tappa en hingst innebär alltid en skaderisk. Tror det har stått att en del av Totilas skador har uppkommit när han hoppat på bocken? Ofta blir dessutom hingstar som "dubbelarbetar" hingstigare än de som bara rids och det kan påverka tävlingsresultaten.

Tänkte skriva samma , en hingst som hoppar på bocken löper ständigt stor skaderisk .
Utöver det tror jagan rent allmänt ska akta sig mkt för att läsa in att en häst skadar sig mer än förr som anledning att denna nya ägare tagit över den osv ... De är ju knappast ngra amatörer gällande hästar och som alla hästägare vet tenderar skador att komna i "skov" ;)

Delvis kl. Den verkar ju överlag vara en ngt klantig hingst, han klarade ju inte av att gå i hage förr heller utan att skada sig. Snygga rörelser flott och fantastisk men ingen större självbevarelsedrift kanske...

Himla synd iallafall hade varit kul att se den igen!

Tror aldrig att han har blivit släppt i hage och har därmed inte haft hagrelaterade skador mig veterligen. Skador när det hoppar på bocken är heller inte ovanliga. Så att Toto skulle vara extremt "klantig" har jag mycket svårt att tro.

Jo han klarade inte av gå i hage utan skada sig, därför leddes han och fick gå i skrittmaskin redan när Gal red honom. Men då presterade han också! Det var väl bara yviga rörelser och skråmor men det räcker ju faktiskt...
Minst 4 ggr om dagen blev han ledd, riden osv.

Senast ändrad:

Sitter man o stilar i piff o puff mkt mer än hästen varit van vid behövs nog hjälpbeslag.

delvis kl......fast visst tror jag att betäckning sliter mer...

Men så tycker jag att Gal sa ngt enastående när han intervjuades om T när de fortfarande var ett par, då när han sa att med en sådan häst behöver man inte träna något alls. All ridning syftar till att få hästen glad och nöjd med sig själv. T kan alla rörelser och gör de bra... Och så lyste det om hela karln så att han kunde lysa upp en hel stad!

Det borde vara målet med allas ridning- få hästen glad och nöjd!

delvis kl......fast visst tror jag att betäckning sliter mer...

Men så tycker jag att Gal sa ngt enastående när han intervjuades om T när de fortfarande var ett par, då när han sa att med en sådan häst behöver man inte träna något alls. All ridning syftar till att få hästen glad och nöjd med sig själv. T kan alla rörelser och gör de bra... Och så lyste det om hela karln så att han kunde lysa upp en hel stad!

Det borde vara målet med allas ridning- få hästen glad och nöjd!
Visst rids hästen på bilden nedan av samme ryttare? Bilden visar inte en glad och nöjd häst. Många, även forskare, anser att denna typ av ridning innebär djurplågeri.
4182737962.jpg

Fast nu handlar tråden inte om EG utan om Toto. Och eftersom Toto inte står hos denne ryttaren längre, eller har med Totos nuvarande skador att göra kan det väl kvitta att Undercover har näsan i bringan.

För det första, när ska du inse att ingen är intresserad av vad du predikar, det blir rätt tjatigt!!

För det andra, det råder väldigt delade meningar och hittills så har man inte kunnat bevisa att det är skadligt eller att hästarna mår dåligt! Däremot kan jag hålla med om att all sådan ridning inte alltid ser så trevlig ut men det har nog mer med utövaren att göra än ridstilen.. Det finns "vanlig" ridning som ser allt annat än trevlig ut också så det är bara att inse att alla kan inte bli bra ryttare hur dom än försöker..

För det tredje så är det en ögonblicksbild! När ska du inse att bilder inte säger så mkt om hur verkligheten ser ut!! Många gånger när man ser en fin bild på ett ekipage så blir iaf jag grymt besviken när man sedan ser ekipaget på film och inser att det var en illusion. I verkligheten så har det ofta sett stressigt och jobbigt ut!!

När jag har sett EG rida så ser det varken stressigt eller jobbigt ut, utan hästarna ser tvärtom väldigt tillfreds och nöjda ut!

Du har hittills inte kunnat visa en enda film på ett ekipage där hästen ser nöjd och tillfreds ut trots att du uppenbarligen har varit djupt imponerad..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka