totalundersökning av häst?

Gullan86

Trådstartare
Finns det?
kan man göra en totalbeskiktning av hästen på klinik, där man tex spattröntgar, röntgar ryggen, benen, hovarna och kollar igenom hela hästen, tänderna, ryggen, ögonen, muskler, börjrpov, blodprov m.m m.m ja allt som kan tänkas vara något fel med.
vad kan det kosta och kan man göra det?

det är så att en häst är till salu men jag begär att ägarna ska göra en sån undersökning på hästen eftersom den haft endel sjukdommar, bla elichias och fång, hästen bockar även och det är mest det jag vill veta vad det kan grunda sig i, troligen att hästen har ont någonstans.

Sv: totalundersökning av häst?

kan kan man nog..men de låter som om de kommer bli dyrt..eftersom man får betala de själv.

hm okej, men vad tror ni det kan gå på i kostnad?
vad kostar det tex att spattröntga, röntga hovar, eller ben eller rygg tex?

Jag vet inte vad det kan kosta men tusenlapparna lär ju rinna iväg fort. Om jag hade ne spekulant på min häst som begärde detta skulle h*n få bekosta det, jag skulle nog inte gå med på det. Men det kanske du hade tänkt dig ändå.

Om en häst som haft problem ska säljas förväntar jag mig att hästen är utredd av veterinär, annars skulle jag inte ens titta åt den. Förhoppningsvis finns det också en försäkring utan reservationer. En spattröntgen lär gå på ca 1500 - 2500 kr misstänker jag.

Vet gör ju det mesta på plats, böjprov tex .
Du vet ju redan nu att hästen har haft fång, så det behöver du ju inte kolla . Vet kan säkert på plats även kolla ryggen.Även ta blodprov
Men ska du inte redan nu dra öronen åt dig.....Om du misstänker alla möjliga fel på hästen, så köp en annan !
Hej från hambo

tack för alla era svar.
någon som gjort en sån här "helutredning" av en häst ni antingen velat köpa eller som haft något fel ni inte kunnat komma på vart det kommer ifrån?

det är så att denna hästen känner jag mkt väl och han har haft det tufft i livet haft mkt otur, jag försökte få ägarna att göra en sån här undersökning av hästen för allas skull, om det visade sig att hästen hade något allvarligt fel så hade de kunnat låta han somna in och slippa lida mer och de hade fått ut ganska mkt pengar på det.
eller så upptäcker de att han är frisk och vet att bockandet enbart är olydigeter och kan då sälja honom mkt dyrare.

nu är han till salu extremt billigt och jag är därför rädd att någon som enbart kollar på prislappen kommer att direkt köpa honom utan att tveka för de tycker det låter så billigt men de vet inte vilket ansvar de köper och detta kommer bara hålla på i evigheter och han kommer troligen bara forsätta som en vandlingspokal och aldrig bli utredd och kanske fortsätta ha ont OM han nu har ont.

jag tänkte då att om han nu är frisk eller har något som man kan åtgälda så skulle jag vara bredd att ev köpa honom och de visste att han kom till någon som känner honom och är extremt noga med allt och aldrigs skulle låta han ha ont.
men är han sjuk så är det ju snällast mot honom att han får somna stackarn.

tycker ni det låter helt dumt?

man brukar ju inte göra hältutredningar på en ohalt häst som annars verkar frisk?
bockandet behöver inte betyda att hästen har ont, en bra ryttare brukar få bort sånt där..

att göra alla dom undersökningar du vill ha så kommer de nog bli dyrare än va hästen är värd.
me tanke på att när ja vart inne me min häst på klinik så har ju de kostar mycket varje gång och då har ja bara sprungit med honom och dom har ultraljudat ett ben..

Kan ju bara nämna att jag var iväg med min ena häst på hältutredning för 5veckor sedan, hältutredning, plåtar på framkotorna och framknäna, behandling kota och knä kostade nätt och jämnt 6644kr, tur att man har sina hästar veterinärvårdsförsäkrade då.

Att be en säljare om en sådan här undersökning då får man nog räkna med att betala kalaset helt själv. Du vet ju att hästen har haft både fång och elichias och att den bockar utav någon anledning. Är hästen verkligen så otroligt bra att det är värt att köpa den billig och därmed ett ev problem?

nej antaligen inte men tyvärr har man ju ett samvete, kan man låta den vandra runt när man tycker om den och tycker synd om den?
synd man inte vore miljönär då skulle man kunna med lätthet ta sig an såna här problem utan att tveka.
om säljaren nu går med på detta finns det på något sett en möjlighet att försäkringsbolaget skulle kunna betala något? alltså vad går på försäkringen?
om hästen bockar och man anar att den har ont eftersom det inte försvunnit fast ett ANTAL kunniga och mindre kunniga testat diverse olika lösning och INGET har hjälp kan det då inte anas att det är något som hänt eller den är sjuk lixom?

jag skulle vilja röntga hovarna eftersom fång kan bli så illa att den blir kronisk och även att hovbenet sänker sig, DET vill man inte vara med om har det sänkt sig för mkt så finns ju inget att göra vad jag vet då är det kört.

sen vet jag ju det med elichias men att ta ett blodprov för att försäkra sig om att det är borta lixom.

och sen är det ju det med bockandet, det måste sitta nånstans i ryggen/kroppen för benen böjdes för ca ett år sedan och då bockade han med och då visade han ingen som helst hälta trots böjprov så jag anar att det är nåt i ryggen, korset eller hela överlinjen, troligen något som hör ihop med att han var väldigt sjuk när han hade elicias, han blev förlamad i bakbenen och spänd sig nåt otroligt. stackarn.

om de nu inte gör som jag vill så känns de iaf för hästens skull som att de skulle ta reda på vad det är för fel för nåt fel är det och tänk o låta han gå vidare till folk som tror de kan "rida till" honom men han egentligen har ont....f*n det smärtar på mitt samvete att veta att han antagligen kommer komma till nån sån:(

hos mig kan han alltid bli sällskapshäst, dock en dyr sådan troligen om han inte ska ha ont...men e de kroniskt så skulle de ju va bäst att han fick somna ju...stackars stackars häst.

När vi skulle sälja en häst så stod vi för en "klinik besikting" och ev. röntgenplåtar fick köparen stå för själv.

Finns det?
kan man göra en totalbeskiktning av hästen på klinik, där man tex spattröntgar, röntgar ryggen, benen, hovarna och kollar igenom hela hästen, tänderna, ryggen, ögonen, muskler, börjrpov, blodprov m.m m.m ja allt som kan tänkas vara något fel med.
vad kan det kosta och kan man göra det?

det är så att en häst är till salu men jag begär att ägarna ska göra en sån undersökning på hästen eftersom den haft endel sjukdommar, bla elichias och fång, hästen bockar även och det är mest det jag vill veta vad det kan grunda sig i, troligen att hästen har ont någonstans.
Hur mycket som ingår i besiktningen är en fråga som du får ta upp med säljaren. Den måste ju faktiskt godkänna vad du vill göra med hästen innan.

Tänk bara på att om säljaren betalar besiktningen så finns det ingen chans att häva köpet på grund av dolda fel, eftersom det anses att du inte undersökt hästen.

Att man inte skulle kunna få rätt i en tvist för att vet är betald av säljaren är en myt! Jämför med hundar där säljaren normalt står för besiktingen. Dock har man även en egen undersökningsplikt så att man vet vad man köper.
Dock kan det vara en fördel om köparen väljer vet o ffa är med på besiktningen.
PL

"Totalbesiktning" är inget normalt förfarande, kan bli hur dyrt som helst beroende på vad man inkluderar, utan man utreder de problem man hittar eller känner till.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 538
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 844
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 957
Senast: Pallen
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 589
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka