Total osis som vanligt

Sv: Total osis som vanligt

Min mamma har alltid haft massa akvarium. Hon har ALDRIG låtit vattnet stå flera dagar innan hon släppt i fisk. Det har aldrig varit några problem. Men jag gjorde antagligen ett (till) misstag när jag matade dem direkt.

Man behöver inte låta snorkig för det! :mad:

nej det tycker jag verkligen inte att man ska vara.
Huvudsaken är att man lär sig av sina misstag

Det är väl knappast en ursäkt att man kommer lära av sina misstag när levande varelser är inblandade?

Har du inte råd att köpa akvarieböcker så låna en på bibblan.
Termometer behöver du i alla fall, så att du kan kolla inte bara vad det är för temperatur i akvariet, utan även att ex doppvärmaren funkar som den ska.

Min doppvärmare fick spel, och värmen i vattnet började pendla fem grader plus minus.. Jag undrade just hur det kom sig att jag fick vita prick.

Förresten, vilket annat djur skulle du köpa hux flux utan att läsa på innan hur man sköter det?

Nar man startar igang ett nytt akvarium ska man inte slappa i fiskar overhuvud taget pa minst en vecka. Detta for att vattenvardena ska
hinna stabilisera sig.

Man haller i vatten och planterar vaxterna. Det ska vara sjysst med vaxter inte enstaka sma plantor.

Man maste kolla upp vilken temperatur och vattenkvalitet de fiskar man vill ha foredrar.

Tetror tex vill ha mjukt vatten och ciklider fran tanganyikasjon tycker om hart vatten.

Sedan slapper man i fiskarna genom att forst lagga pasarna i vattnet sa att temperaturen i pasen langsamt utjamnas och blir till samma temperatur som i akvariet.

Har man tillrackligt med vaxter och ganska fa fiskar behover man ingen luftpump da vaxterna producerar nog med syre till fiskarna.

/KT

ps/ Vill man avliva fiskar ska man sla dom i huvudet. Att spola ner dom i toaletten ar djurplageri a det grovsta!

Rent generellt skulle jag vilja tillägga att bara 1% av de akvarister jag känner har rätt balans mellan växter och fiskar för att kunna köra utan pump. Därför skulle jag aldrig rekommendera den metoden tilll nybörjare, för de tenderar ofta att få syrebrist och för höga nitratvärden tillochmed MED pump.

Om ni alla menar verkligen luftpump, sån där som gör luftbubblor, då kan man oftast säga att den är rätt överflödig, om man har en cirkulationspump, som gör hästlängder mer nytta.

Oftast missar man att växter ger syre på dagen, så länge de är belysta, men faktiskt förbrukar syre på natten. Då kan det bli syrebrist i akvariet, om man inte har mycket växter och nån enstaka fisk.

I övrigt.. hur man ska inreda akvariet etc, det är individuellt för vad för slags fisk man har.

Fiskar är nog några av de mest lättskötta husdjuren man kan ha, men också ett husdjur man behöver kunna rätt mycket om för att just få det så lättskött, och kunna undvika katastroferna innan de ens uppkommer.

Lycka till iaf:bump:

Sådan pump tror jag ingen menar. I mitt inlägg pratar jag om cirkulationspump, dvs pumphuvud i kombination med filteranordning där vatten dras igenom.

Rent generellt skulle jag vilja tillägga att bara 1% av de akvarister jag känner har rätt balans mellan växter och fiskar för att kunna köra utan pump. Därför skulle jag aldrig rekommendera den metoden tilll nybörjare, för de tenderar ofta att få syrebrist och för höga nitratvärden tillochmed MED pump.

Japp jag vet.

Men jag har haft akvarier i drift i flera ar ibland utan pump, men med mycket vaxter och partiella vattenbyten en gang i manaden ( runt 20%).

Men det har rort sig om akvarier pa 150 liter och uppat.

En nyborjare bor tanka sa har......
jag vill kopa sa har manga fiskar - kop halften mot vad du tankt
jag vill kopa sa har mycket vaxter- kop dubbelt sa mycket som du tankt....

/KT ( Akvarist sedan tio ars alder dvs har haft fisk i olika form i 32 ar i ar)

Jag har hållt på och bytt ca häften av vattnet i akvariet varje dag nu. Min grodor lever, fast de är sega. Jag har inte vågat mata dem ännu för risk att vattnet blir mer giftigt.
Kan jag ge dem mat i akvariet nu? Eller ska jag ta upp dem i en skål och mata dem i?

Jag har hållt på och bytt ca häften av vattnet i akvariet varje dag nu. Min grodor lever, fast de är sega. Jag har inte vågat mata dem ännu för risk att vattnet blir mer giftigt.
Kan jag ge dem mat i akvariet nu? Eller ska jag ta upp dem i en skål och mata dem i?

Du ska inte mata dem alls. Även om du matar dem i en skål så kommer ju maten komma ut i andra änden om några timmar, och det blir i akvariet. Har någon zooaffär kunnat testa ditt vatten än?

ajabaja, inga fiskar i toaletten!
då bidrar man till tonvis med blöta sopberg som inte går att elda upp, endast kiss och bajs får åka toalettrally!

`Vad händer då med alla fästingar som spolas ner? Är det också ett miljöbrott? :confused:

När ja startar ett akvarium låter jag akvariet bara ha grus o vatten först. Sen får växterna vara där ett par veckor så dom blir jättefina. Sen får fiskarna börja dimpa ner :D Då brukar det inte bli nåt problem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka