Total osis som vanligt

Sv: Total osis som vanligt

När gudrunstormen kom för ett par år sedan var jag utan ström i ca 5 dygn, temperaturen i huset var nere på 4 grader när strömmen kom tillbaka och då låg mina stackars fiskar döda och flöt på ytan :(
När jag senare tinat upp och skulle slänga ut dom simmade dom omkring som vanligt igen!! :eek:
Kan fiskar hamna i någon sorts komatillstånd om det är för kallt?

Ja, det kan de göra. Pojkvännen råkade byta vatten med iskallt vatten här hemma, och trodde att han hade dödat allt, tills jag bytte tillbaka till varmt igen.

*kl*

Nu har jag bytt häften av vattnet. mamma hade köpt ca 5 nya fiskar till mig idag. Hon ville veta om det var någon sjukdom de andra hade (?). För i ett akvarie i djuraffären vi köpte dem i igår låg det säkert 25 döda fiskar. De hon köpte idag är från en annan affär.

Vattnet är runt 25-30 grader. Inte för kallt iallafall.

Igår simmade alla fiskar runt hur friskt som helst. Det var en som var seg hela dagen. Men det blev den så gott som direkt då vi stoppade i den i nya akvariet.

Vad för biverkningar skulle vi inte ha sett?

Nej, det är inte alls säkert att det fanns några biverkningar i ert akvarium. Men om ni hade gjort precis som TS, så hade även ni fått nitrit.

Är inte det detsamma som att det dunstar?

Nej, jag tycker inte det. När vatten dunstar övergår det i gasform, och det är det enda som händer. Däremot tror jag i grunden att vi menar samma, fast vi uttrycker det olika.

Vilket är för kallt, om jag minns rätt? Fisken vill väl ha 26 grader, medan det i rumstemperatur torde hålla sig runt 18 (svalare än rumstemperaturen alltså.

Det är väldigt olika. Många tetror och barber kan du ha ner till 16 grader, men TS hade mest levandefödare. Platyn skulle jag mycket riktigt hålla i 24-26 medan jag skulle hålla mollyn i 26-29. Däremot skulle ett eller några dygn i 18-20 grader inte döda dem. Möjligen skulle man på sikt se problem med fortplantning, ämnesomsättning och dålig motståndskraft mot sjukdomar .

Aha! Vad var lösningen då? Nyfiken!

Eftersom de flesta fiskarna redan är döda så är det svårt att lösa det bra för dem, men lösningen på nitritproblem, eller ännu hellre, sätten att undvika dem från början är:

*Inkörning av akvariet innan fisken kommer i.
*Anpassat fiskantal, och att man introducerar dem i steg.
*Anpassat filter.
*Eventuella hjälpprodkter eller ympning av bakteriekultur från redan inkört akvarium. (Inte vatten, utan grus och/eller filtermaterial)
*Sparsam matning, från början helst ingen alls.

LIA

tio tecken

*kl*

Nu har jag bytt häften av vattnet. mamma hade köpt ca 5 nya fiskar till mig idag. Hon ville veta om det var någon sjukdom de andra hade (?). För i ett akvarie i djuraffären vi köpte dem i igår låg det säkert 25 döda fiskar. De hon köpte idag är från en annan affär.

Vattnet är runt 25-30 grader. Inte för kallt iallafall.

Igår simmade alla fiskar runt hur friskt som helst. Det var en som var seg hela dagen. Men det blev den så gott som direkt då vi stoppade i den i nya akvariet.

Låg dom döda i affären i samma akvarium som era kom ifrån, eller bara i ett av akvarierna? Det snabba förloppet talar emot sjukdom. De flesta sjukdomar utvecklar sig under loppet av någa dagar, och man ser ofta tecken på att fisken är sjuk. Dock gör ju såklart en sjukdom att fisken inte direkt blir mer motståndskraftig mot flytt och nyuppstartat akvarium med nitrit.

Vad är de nya fiskarna för arter? Hoppas du inte får än mer nitrit nu när belastningen blir hög igen. Mata inte på ytterligare några dagar.

Nej nej, vi köpte inga fiskar från akvariet med döda fiskar!

Det är 4 platy och 2 grodor.

Fimpa grodorna, de kommer annars att äta upp fiskarna när de blir större + att de grisar ner väldigt mycket när de äter. 26 - 30 grader är för varmt, kolla upp fiskarna ni köpt vad de vill ha för temperaturer för att trivas och köp inte sorter som blir stora, akvariumet är väl litet.

Jag har groda i mitt akvarium och den äter inga fiskar. Då finns det små tetror som är lättätna men han äter dem inte i alla fall.

Nu har jag tömt halva akvariet idag igen och fyllt på nytt vatten.
Alla de nya platysarna är döda :( Nya grodorna lever fortfarande, men är sega.

Ska jag tömma hela akvariet imorn och göra rent sen fylla upp det med nytt vatten. Sen släppa i grodorna och fimpa deras mat ytterligare några dagar? Borde det inte bli bra då+

Nu har jag tömt halva akvariet idag igen och fyllt på nytt vatten.
Alla de nya platysarna är döda :( Nya grodorna lever fortfarande, men är sega.

Ska jag tömma hela akvariet imorn och göra rent sen fylla upp det med nytt vatten. Sen släppa i grodorna och fimpa deras mat ytterligare några dagar? Borde det inte bli bra då+

Nej tyvärr är det inte så enkelt. Att göra allt jätterent är inte bra, för då dödar du det absolut sista du har i nyttobakterieväg. Nu måste du lära dig att rent akvarium : dåligt akvarium.
Du ska delvattenbyta, och åter delvattenbyta och tillsätta bakteriekultur, antingen köpt eller ympad från annat akvarium (i filter eller grus.) Det kan ta upp till tre veckor att bli av med den nitrit du har. Köp absolut inga nya fiskar nu.

Senast ändrad:

Jag har groda i mitt akvarium och den äter inga fiskar. Då finns det små tetror som är lättätna men han äter dem inte i alla fall.

Det beror lite på art. Hymenochiros boettgeri tex är en liten froggy, medan Xenopusfamiljen blir jättestor. Båda sorterna är vanliga i zooaffärer, och det heter alltid att båda förblir små.

Du reagerade inte på det här:
"Vattnet är runt 25-30 grader. Inte för kallt iallafall"

Det vore intressant att få veta om TS alls har någon termometer. Vi har kanske fiskkokeri här?

Till TS: Skaffa dig en bok om akvarier och läs den ordentligt innan du fortsätter med några experiment. Både för din skull och för fiskarnas.

LIA

Du reagerade inte på det här:
"Vattnet är runt 25-30 grader. Inte för kallt iallafall"

Det vore intressant att få veta om TS alls har någon termometer. Vi har kanske fiskkokeri här?

Till TS: Skaffa dig en bok om akvarier och läs den ordentligt innan du fortsätter med några experiment. Både för din skull och för fiskarnas.

LIA

Jo, jag läste det, men jag skrev inget. Om det stämmer att det inte är över 30, så är det ingen fara för fiskkokeri, men om det är en ren gissning, och vattnet lika gärna kan vara 35, då är det verkligen läge för en termometer. (och vidare justering av temperaturen såklart.)

Tänkte du inte på att läsa på om hur man startar upp ett akvarium INNAN du faktiskt gjorde det? :smirk: Smart.

Senast ändrad av en moderator:

Min mamma har alltid haft massa akvarium. Hon har ALDRIG låtit vattnet stå flera dagar innan hon släppt i fisk. Det har aldrig varit några problem. Men jag gjorde antagligen ett (till) misstag när jag matade dem direkt.

Man behöver inte låta snorkig för det! :mad:

Tänkte du inte på att läsa på om hur man startar upp ett akvarium INNAN du faktiskt gjorde det? :smirk: Smart.

Det gjorde inte jag heller utan fråga de runt omkring mig sen när jag bytte upp till större började jag läsa på lite men har fortfarande väldigt dålig koll.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka