Total katastrof?

Sv: Total katastrof?

Jag tror att du och jag resonerar lika. Det beror ju alltså på lite hur situationen ser ut, för precis som om man köper en connemara är det lika viktigt att man har en tränare att tillgå. Och ditt exempel visar ju lite att det inte nödvändigtvis behöver vara en "isländsk" tränare, utan någon som förstår och kan rida, lära ut och se individen.

Nu är vi ju alla olika, men om jag ska se till mig själv i detta fallet: även om målet för mina barn är att lulla runt i skogen så kommer alltid kravet finnas att det görs på rätt sätt. Nu är ju jag själv hästintresserad så det gör saken lite enklare, både att genomföra och förstå.

Utan att ha läst alla svar, en haflinger kanske ? En bekant har en liten nätt pålle till sin flicka.

Nu är vi ju alla olika, men om jag ska se till mig själv i detta fallet: även om målet för mina barn är att lulla runt i skogen så kommer alltid kravet finnas att det görs på rätt sätt. Nu är ju jag själv hästintresserad så det gör saken lite enklare, både att genomföra och förstå.

Jag håller med. Jag tycker att det är föräldern som har ansvar för att barnens ponny motioneras och tränas rätt och tillräckligt.
Därför kan jag delvis se det som ett problem i detta fallet. För om jag förstått saken rätt så skulle detta vara barnens häst, för TS har redan en egen häst som hon rider. Då kanske hon inte kommer rida och träna så mycket själv med barnens häst. Om hon nu hade köpt en islandshäst till barnen, utan att själv rida och träna med hästen så att hon lär sig, så har hon inte heller lika stor möjlighet att hjälpa barnen när de får problem med gångarterna.

Om det däremot var tänkt att de skulle ha hästen gemensamt så kommer hon ju att lära sig ganska snart så att hon dels kan rätta till det som barnen gör fel/inte klarar av, och dels kan hjälpa barnen att göra rätt.

Men att skaffa en islandshäst enbart till sina små barn och inte ha någon kunskap själv tycker jag inte låter som en bra idé.

Jag tkr det skulle vara värt att satsa på en exmoore ponny, hade en själv som mindre, de bär ju lite lättare vuxna och brukar vara lugna o snälla, men det beror väll mest på individen egentligen :D och dom är ju i russ-storlek ungefär ;)

Ja, jag trodde också att de flesta iallafall försöker rida rätt eller går kurser med sina hästar även fast de är islänningar. Fick tyvärr, medan jag letade häst, se ett antal som bara användes som havremoppar i skogen.

Bland annat var det en dotter som skulle visa mig sin häst riden och medan mamman och jag står brevid padocken så säger mamman att -"det där är en jätteskön gångart som islandshästarna har", alltmedan hästen går i hundraprocentig grisepass. De hade köpt ponny till dottern istället för -"den kan man ju träna med". Med den tränade de för tränare som jag förstod det.

En annan ägare jag träffade på i min jakt på islandshäst sa ,när jag försökte samla den lite, -"så där kan du inte göra, det är dressyr och det förstår den inte", jag skulle enligt henne höja händerna och sparka på den.....nu var hon inget barn och jag hamnar lite OT här. Blir bara lite rädd när islandshästen nämns som snäll barnhäst osv.
Trådstartaren verkar vara både seriös och tänker efter före så ursäkta mig för trådkapet!

Islänningar är hästar precis som alla andra.
Men, om det ska vara en barnhäst så hade jag valt en ras som inte är så envis. En enklare häst helt enkelt för jag tror att ni alla skulle få mer glädje av hästen om ni slapp att fundera på vad hästen vill och istället ha en häst som gör det som barnen vill.

Alla kraftigare typer av hästar, dvs haflinger, fjording, islänningar, nordsvensk, shettis osv är oftast mer envisa än vad ädlare hästar är.

Jag tycker att ni ska kolla efter en individ som först och främst gillar barn och som har varit med ett tag så att den är lugn och trygg.
Du vill ju att dina barn ska kunna åka häst ett tag till utan att de måste lära sig hur man får en liten envis sak att göra som man vill. Det är ju liksom svårt nog ändå att hålla reda på allt i början utan att man också ska få hästen att gå med på att gå åt rätt håll:angel:

Missförstå mej inte, jag älskar den här typen av hästar och har en islandskorsning själv och hade tidigare en fjording men det är ingen häst jag skulle köpt åt min dotter.

Till min dotter köpte jag en trygg häst som kunde ta hand om henne tills hon kunde ta hand om honom, som helt självklart tog över ledarskapet när hon inte redde ut det och som lika självklart gav henne ledarskapet när hon var mogen.

En häst hon kunde/kan ha roligt med helt enkelt och som jag inte behövde oroa mej för att hon skulle ledsna på för allt krångel. Det ska ju vara roligt att umgås med hästar och att rida.

Om jag skulle köpt en mindre ponny idag så hade jag satsat på en som också var väl inkörd så att jag kunde motionera och skola hästen genom körning.
Det här med att man som vuxen ska kunna rida hästen också kan ju fungera om man verkligen hittar rätt häst men det kan ta väldigt lång tid att hitta en häst som både fungerar för en själv och som också fungerar för barnen.

*kl*

Jag läser och begrundar allt ni skriver.
Jag ska kanske förklara lite varför denna fråga om islänningarna kom upp från början.

Min tanke var från början att jag skulle köpa/låna en B-ponny som barnen kunde rida och som jag kunde "rida till" från marken via tömkörning. Tanken var en gammal stabil sak som gick dit barnen ville utan bråk men som ändå var klok nog att stanna om barnen försöker rida där det är dumdristigt.

Fick då på skallen av folk för att jag skulle ha en gammal häst och en liten som jag inte kan sitta upp på och rida till. För det var nästan ett krav för att det skulle bli en bra ponny åt barnen fick jag höra.

Så då gick tankarna till kallblodigare raser som fjording, haflinger, osv. Nu är jag inte särskilt förtjust i dem själv och de jag stött på har varit envisa, sega och gjort som de själv velat. Säger inte att alla är så men i alla fall. Tanken kändes alltså inte särskilt lockande. Det var då min sambo kläckte ideen om en islänning. Liten men ändå så pass att jag skulle kunna rida till den mellanåt.

Tanken är alltså inte att jag ska ha en häst till mig utan en ponny till barnen som de kan ha kul med. Jag har min häst att ha kul med. Men samtidigt är jag medveten om att jag har ansvar för att ponnyn får den motion den kräver så jag kommer ändå få motionera den mellanåt. Tanken var då att om vi hitta en inkörd så skulle min sambo kunna köra den samtidigt som jag red min eller så skulle stallägarens man kunna köra den ibland för det tycker han är kul.

Som det ser ut nu tittar jag mest på b-ponnyer och jag har en kompis som förvisso är lång men lätt som skulle kunan rida den ibland om jag inte hinner tömköra den tillräckligt. Finns även en annan liten nybörjar tjej som skulle kunna rida den lite när inte mina barn hinner. Så just nu är det en b-ponny som vi tittar på. islänningarna är nu lagda på hyllan efter en diskussion med en som föder upp plus att jag läst era svar.

Jag har tidigare ridit storhäst, och kommer ifrån "storhästvärlden" .. men nu rider jag islandshäst sen 4 år tillbaka och har fastnat för dessa underbara hästar. Och jag rekommenderar INTE att ni köper en islandshäst, då det är väldigt annorlunda med en islandshäst och storhäst el ponny. Har man aldrig ridit islandshäst förut och köper en egen så blir lätt gångarterna förstörda.. ex. tölten kan bli passaktig vilket leder till en stel häst.. och fortsätter det kan det leda till att det passtaktiga tar över och traven försvinner allt mer & även galoppen. Ska man köpa islandshäst så måste man kunna rida gångarterna och veta hur man ska träna dem.. annars kan dem bli förstörda och det leder till en stel och sliten häst. Sen är islandshästar oftast vana att gå på lösdrift eller iaf i stor flock.. så man måste tänka på att dem (iaf dem allra flesta) har väldigt starkt flock beteende. Många som ska köpa sin första häst blir lurade av islandshästarnas rykte, att dem ska vara så snälla och har ett sånt bra lynne...

Jag har tidigare ridit storhäst, och kommer ifrån "storhästvärlden" .. men nu rider jag islandshäst sen 4 år tillbaka och har fastnat för dessa underbara hästar. Och jag rekommenderar INTE att ni köper en islandshäst, då det är väldigt annorlunda med en islandshäst och storhäst el ponny. Har man aldrig ridit islandshäst förut och köper en egen så blir lätt gångarterna förstörda.. ex. tölten kan bli passaktig vilket leder till en stel häst.. och fortsätter det kan det leda till att det passtaktiga tar över och traven försvinner allt mer & även galoppen. Ska man köpa islandshäst så måste man kunna rida gångarterna och veta hur man ska träna dem.. annars kan dem bli förstörda och det leder till en stel och sliten häst. Sen är islandshästar oftast vana att gå på lösdrift eller iaf i stor flock.. så man måste tänka på att dem (iaf dem allra flesta) har väldigt starkt flock beteende. Många som ska köpa sin första häst blir lurade av islandshästarnas rykte, att dem ska vara så snälla och har ett sånt bra lynne...

Just delen lösdrift och flock är inga problem för jag har min ridhäst på lösdrift och det går fler hästar där också.

Men om du läst hela tråden så skrev jag i mitt sista inlägg att vi inte tänker köpa islänning nu i alla fall

Hej igen! Eftersom det du mer är en fråga om "vilken ponny" lägger jag mig i igen.
När det gäller småponnisar avgudar jag welsh mountain - men i ditt fall skulle jag rekommendera en exmoorponny eftersom du både kan rida och köra den.

Tyvärr är jag själv överviktig så jag tror inte att ens en exmoor ponny skulle orka bära mig längre stunder. Jag väger mellan 75-77 kg beroden på mående i övrigt tyvärr.

Har tittat lite på welsharna men de känns som de är lite mer sportponny och då har mer motor men jag kan ha fel. Har inte träffat så mycket welshar så det är så jag upplevt dem jag träffat.

Min dotter fick en welsh som första ponny och vi är supernöjda.

Hon fullkomligt äääälskar barn, stensäker i trafiken, pigg i bemärkelsen att hon inte tvärdör i varje grästuva utan rör sig av sig självt, men sticker aldrig iväg:love:

Så jag tror det bästa är att skita i ras och gå efter individ.

Jag skulle faktikt också rekommendera Welsh. Trevliga vackra och härdiga och de finns i "alla" storlekar och köper ni en liten C-ponny ska du också kunna sitta upp då och då.

Jag skulle föreslå ett russ! Inkört, så du kan hjälpa till med motionen, gärna lite äldre och barnvant. Inte lika "sportponny" som welshar men ändå väldigt allround!

Aha ja fanns de så små varmblodstravare så skulle jag åtminstone till 99% säkerhet stå med en trevlig häst att hantera och resten skulle jag kunna rätta till själv.

Var inte så säker på det du! Många travare jag mött har varit mardrömmar:devil: Finns både och så klart :D
Welsh Cob kanske är en idé?

*kl*

Nu har vi beslutat oss för en b-ponny eller liten c-ponny. Så sökandet är igång igen. En äldre dam eller herre som kan ta hand om barnen. Rasval har vi inte gjort utan kommer satsa på att hitta en bra individ och det f år ta den tid det tar helt enkelt. Jag ahr ingen brådska att hitta den rätta utan kommer vara noga i mitt val.

Har själv växt upp under mardrömsliknande förhållande när mina okunniga föräldrar köpte en alldeles för svår och stor häst åt mig för att jag tyckte han var snygg.

Tycker inte du ska titta på raser som fjording och tinker, dessa är tunga raser som inte alltid är lätta att hantera av ett barn. .

Det spelar väl ingen roll vilken ras hästen är. Beror väl på hur snäll den är. Har tinker som hanterats av flicka 4år och pojk 5år. Hur lätt som helst. Pojken red tom in henne när hon va 3år. En väldigt snäll och lyhörd ras som inte hetsar upp sig lätt. Det finns små tinkrar. Viktbärande så alla i familjen kan rida.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama