Total katastrof?

Sv: Total katastrof?

Här kommer ett svar från en som varit i en liknande situation så jag kan kanske ge ett dels partiskt, dels erfaret svar.

Jag blev tillfrågad att börja rida en islänning när jag var 16, hade då aldrig ridit en islänning, men hade ridit vanliga hästar sen jag var 5.
Jag hade ingen aning om hur tölt kändes, än mindre visste jag vad grisepass var. Islänningen jag började rida var en 5-gångare med mycket pass.

På grund av hans starka passtakt och min totala oerfarenhet blev det grisepass till 99% Och passtakten tog smög sig in i både skritt och galopp. Någon tölt eller trav visade sig väldigt sällan, och då helt på hästens eget initiativ.
Grispass är ju ingen önskvärd gångart precis och det skapar bara mer spänningar. Jag fick en del tips från ägaren som var med ibland, och så läste jag på en del själv, men annars lärde jag mig själv. Det tog kanske ett år innan jag började kunna känna vilken takt han hade. Och framförallt, när han började närma sig rätt takt.

Först nu, 3.5 år senare känner jag att jag har koll på gångarterna. Jag har fått bra hjälp för en tränare, vilket varit guld värt. Jag har lärt mig känna i vilket ögonblick han behöver hjälp och i vilken riktining. Så nu kan jag träna honom för att förbättra gångarterna, så att han slipper gå i denna hemska grisepass.

Jag är ingen stjärnryttare precis och var definitivt inte det innan jag började rida honom heller. Det ÄR stor skillnad att rida 3 gångarter och 4 eller 5 gångarter. Det ÄR svårare.

Hästen dör inte av att gå i fel gångart, men det kan ju göra hästen spänd vilket i sin tur kanske kan leda till skador om man har otur.
Om du ska köpa en islänning så skulle jag råda dig att ta hjälp av någon som kan islandshästar som kan hjälpa er att välja en häst som är lämplig för nybörjare.
Barnen lär ju helt klart lära sig, och du med. Speciellt om ni får hjälp av en duktig tränare, så behöver det ju inte ta 3 år som det tog för mig:angel:
Men att lära sig på en häst med stark pass, och med egna problem med gångartera (min häst grispassar även utan ryttare på ryggen så det har ju inte bara med mig att göra) är ju definitivt svårare.

I så fall tycker jag att du ska köpa en som har separerade gångarter, hellre med stark trav än pass. För då blir det trav istället för tölt, tillskillnad från min som grispassar.
Jag tror defintivit att ni kan hitta en bra häst till både dig och barnen i en islandshäst, men ni kan nog få leta lite. Många islandshästar har temperament.
Min tex. är hur cool som helst, och hade lätt kunnat gå med en liten unge på ryggen. Men om han inte får springa av sig minst 4-5 gånger i veckan så blir han väldigt pigg och stark och då hade jag inte vågat slänga upp ett litet barn. Så det finns ju alltid två sidor.

Det hade säkert varit lättare att skaffa en 3-gångare, men man lär sig ju väldigt mycket.
Jag ångrar inte en sekund att jag köpte min islänning. Både han och jag har utvecklats så enormt! Och det är det som är så roligt, att alltid ha nya utmaningar och mål.

Ber om ursäkt för mitt väldigt långa inlägg och hoppas att det varit till någon hjälp om du orkat läsa igenom iaf delar av det. :angel::p

Nu orkar jag inte läsa vad som sagts, men det är faktiskt inte nödvändigt att rida en islänning på islandsvis. Jag har en islänning jag tränade dressyr och hoppade med (innan han fick en spark som ledde till spricka och 8 månaders vila), rids "klassiskt" mer eller mindre. Tycker det låter som ett bra alternativ med islandshäst, dom är ofta lugna och trygga. Nu vet jag inte hur erfarna dina barn är och hur erfaren du själv är, barn kan inte ta ansvar för ett djurs liv, men jag gissar på att de inte ska ha en prestigeponny med meriter internationellt :)

Sen vad gäller gångarterna, det krävs förstås att barnen får lektioner så de kan hantera hästens gångarter och jag råder dig till att, om du nu skulle köpa en, leta efter en med riktigt skiljda gångarter och som definitivt inte är en femgångare.

(Redigerar igen och igen)
Som fröken ovanstående sa så är temperamentet inte en garanti när det kommer till islänningar heller, min ena häst skulle jag ALDRIG ALDRIG ALDRIG någonsin sätta upp en oerfaren ryttare på då han är... opålitlig... i dagsläget. Min andra, han jag pratade om förut, kan i princip vem som helst rida vad gäller lynnet, han är oerhört pålitlig och snäll. Sen är han dock så oerhört känslig att man behöver vara känslig själv och erfaren för att kunna rida honom rätt, men hur känslig min häst är är inte särskilt relevant så nu lämnar jag tråden! (Skulle kunna babbla på ett år om honom :angel:)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Jag som själv har islandshästar skulle nog säga att: hitta rätt individ oavsett ras.
Min dotter rider tant, det är egentligen 'hennes' häst, men trots att tant är seg och lugn är hon lite mycket häst för en 8åring. Ponnierna på ridskolan rider hon hur bra som helst (eller alltså...beroende på vilken ponny, men jag tror du fattar vad jag menar) men tant är en större utmaning. Hon har 1000 gånger mer egen vilja än ponnierna, hon är envis som synden och otroligt smart.

Samtidigt litar dottern och jag helt på henne, hon skulle ju aldrig göra nåt för att slänga av eller så. Men busa kan hon göra och hon är mycket häst att hantera trots att hon är otroligt snäll.
Tölten och passen är ett kapitel för sig...Nu har jag turen att vi står i ett stall med 90% islänningar och där det finns tränare osv på gården för jag är inte någon van islandshästryttare trots att jag haft islandshäst i flera år.

OM ni nu ska köpa islandhäst så hade jag nog satsat på en äldre, med väl separerade gångarter och att ni kunde få hjälp med just gångarterna. Annars så tycker jag väl att man kan rida islänningar som vanliga hästar. De är ju liksom alla andra hästar just hästar. Min dotter hoppar med tant, jag rider i skogen, helst barbacka. Man själv ska trivas och hästen ska trivas, det är ju det viktiga. :)

Annars hade kanske jag- om jag var ni-om ni nu överväger islandshäst för att ni vuxna också ska kunna rida? Övervägt kanske en fjording, grov tinker eller någon annan typ av mer viktbärande häst. Som också har mycket vilja och styrka i och för sig, men som i alla fall bara har 3 gångarter.

Kan säga att JAG saknar det jättemycket! Att bara sitta upp, rida iväg och antingen skritta, trava eller galoppera. Inte behöva fundera på om tölten är passaktig, travaktig eller något annat av de 55 gångarter min tant kan ha ibland om hon är stel. Ack...jag ska ha en fjording igen en dag :love:

Jag hade själv isis under mina tonårsdagar och red helt vanligt på henne, inga problem alls. Nu har jag en väninna som både tävlar dressyr(på låg nivå) och rider hubertusjakt med sin. Jag tror hon har hållt ganska bra eftersom hon nu är några och tjugo (hästen alltså) och dessutom både glad och superpigg.
Varför inte lära sig rida lite islandsridning så får du ju en större chans till variation.

*kl*

Åter igen tack för era svar och åsikter.
Jisses vad skönt att kunna få så många synvinklar och andras erfarenheter.

Precis som Angelwings skrev så har vi faktiskt övervägt fjording också. Men jag är lite rädd att de ska vara förstor för mina små älsklingar. De är trots allt bara runt 120 - 130 cm grabbarna.
Tinker känns för stort och klumpigt eller finns det små tinkrar?

Och jo 3 gångarter räcker gott och väl. Barnen är inte särskilt duktiga ännu utan vill lära sig mer än åka som vi betalat dyr ridskola för att de ska få göra. Därför som vi beslutat att försöka hitta något eget. Åka kan de göra på min travare. Förmodligen skulle de även kunna lära sig rida på honom men de tycker han är för stor med sina 153 cm vilket jag har förståelse för.

ja det finns små tinkrar, vi hade en i vårt stall som såg ut som en islänning utom på vintern när han bara hade "sommarpäls".

Vad menar du med "på islänningars vis"?

Jag tycker inte man ska haka upp sig på rasen, som vissa andra redan sagt. Samtidigt håller jag inte riktigt med vissa som säger att islandshästar inte är en barnhäst, för att de har för mycket vilja/är för smarta eller så.
Jag tycker snarare att många "vanliga" ponnyer inte är barnhästar, just för att de håller på med massa hyss, har idéer för sig och så.
Jag tycker att islandshästar inte alltid har det ponnytempramentet, utan är lite mer "häst". Misstolka mig inte nu.

Dock, så är sannolikheten väldigt stor att det blir gångartsproblem.

Jag tycker att du ska titta på individer och strunta i vad det är för ras. Vår gamla häst går nu som häst till en sjuåring och till hennes mamma. Går kanon!

OT; men just sådär har jag tänkt tusen gånger under flera år då jag haft islänningar som man alltid var tvungen att aktivt rida "rätt" för att få någotsånär taktrena gångarter.
Nu senast jag skulle köpa ny häst började jag kolla på alla möjliga raser men åkte ändå och kollade på en islänning och hittade en pärla med fyra väl separerade och klockrena gångarter som dessutom är trygg men pigg. Behöver jag säga att han följde med mig hem? Vansinnigt mycket roligare att rida nu, både i skogen och på kurs (där jag kan försöka lära mig lite istället för att försöka lära hästen nåt enligt mottot;"en döv leder en blind".

Fast skulle jag börja om med hästar idag skulle jag absolut börjat med tregångshästar och sedan kanske bytt till flera gångarter. Däremot tycker jag ju fortvarande att från marken är islandshästen oslagbart trygg.

ja det finns små tinkrar, vi hade en i vårt stall som såg ut som en islänning utom på vintern när han bara hade "sommarpäls".

OKej har inte så stor erfarenhet av tinkrar och de jag sett på annons har legat på ca 150 cm vilket blir för stort i vårt fall.

OKej har inte så stor erfarenhet av tinkrar och de jag sett på annons har legat på ca 150 cm vilket blir för stort i vårt fall.

Tycker inte du ska titta på raser som fjording och tinker, dessa är tunga raser som inte alltid är lätta att hantera av ett barn. Islänningar har jag lite svårt för... har aldrig ridit på nått annat sätt och det har gått jättebra utan. Sist jag red en islänning vilket nog va 4 år sen blev jag erbjuden att köpa honom eftersom ägaren tyckte jag gjorde det så bra =P Man känner ganska tydligt när tölten är "ren", men det är inte lika lätt att komma dit. Connemara är väl mitt tips. Tåliga hästar som även kan tävla senare när barnen har blivit duktiga.

Om barnen inte är så stora så satsa på russ elelr annan b-ponny sorleksmässigt.
Köper ni en äldre så kan med lite tur få tag på någon som är inkörd dessutom.

Inkörda ponnyer går ju relativt enkelt att rastas av vuxna och barnen kan någon gång då och då ta med en kamrat i vagnen=roligare?

Vad menar du med "på islänningars vis"?

Precis vad jag undrade också. Det är ingen annorlunda ridning. Skillnaden är att islandshästarna (oftast) har fler gångarter än en "vanlig" häst och det är där det kan röra till sig för den ovana med diverse taktproblem osv.
Därför tycker jag att om du inte har någon kunskap om gångartsridning så är det bättre att köpa en ponny av annan ras för att undvika problem som kan uppstå när hästen väljer en annan gångart än skritt, trav och galopp :)

En häst är en häst är en häst. Sen är de så klart individer. Men även islänningar är hästar. Även om det inte låter så på rasfolket...

Jag var på tinkerutställning för nåt år sen och då fanns det allt från grövre 150-160 hästar, till väldigt nätta C-D-ponny. Så det finns nog lite allt möjligt.

Men om dina barn är 120-130 så skulle jag gissa på att en liten D-ponny fortfarande känns lite stort, jag tycker det låter klokt som du övervägde med en B-ponny.

KL

Jag skulle inte satsa på en islandshäst till nån som ska lära sig att rida. Det finns säkert dem som det funkat utmärkt för men det är trots allt så att det är 4 eller 5 gångarter att hålla reda på och det krävs rätt mkt känsla för att få fram och behålla rena väl separerade gångarter. "vanliga" hästar har generllt mkt lättare för att behålla gångart/renhet även om ryttaren inte är i balans än en islänning.
Dessutom är islänningar inte speciellt billiga i förhållande till sin storlek, och storleken verkar ju vara viktig i ert fall. En stabil ponny av valfri eller okänd ras i lagom storlek skulle jag rekommendera. Unga eller oerfarna hästar är oavsett ras inget för nybörjare. En blind som leder en döv är sällan nån bra kombo.

Om jag skulle köpa häst till mina barn, så skulle jag köpa en islänning, helt klart.

Det är inget konstigare att rida en islandshäst än en "vanlig" häst :) Däremot kan jag tycka att jag har lärt mig mer sedan jag lade om. Precis som vanliga ridskolor finns det ju ridskolor med islandshäst, vilket jag kan rekommendera. Det är trots allt lite annat tänk och en eller två extra gångarter :)

Om jag skulle köpa häst till mina barn, så skulle jag köpa en islänning, helt klart.

Det är inget konstigare att rida en islandshäst än en "vanlig" häst :) Däremot kan jag tycka att jag har lärt mig mer sedan jag lade om. Precis som vanliga ridskolor finns det ju ridskolor med islandshäst, vilket jag kan rekommendera. Det är trots allt lite annat tänk och en eller två extra gångarter :)

Och med barn (nybörjare) som är 120 långa så kanske det är fullt tillräckligt att hålla reda på 3 gångarter. Hur mycket man lär sig beror på vilka tränare man väljer att förkovra sig för.

Och hur många har inte lärt sig rida på en islandshäst? Jag har då aldrig hört uttrycket "om du vill rida islandshäst så bör du först lära dig rida på en "vanlig" häst".

När man är barn och har häst är det ju också så att den vuxne har det största ansvaret att hästen rids rätt, då kvittar det om du har en connemara eller en shetlandsponny eller en islandshäst.

Och hur många har inte lärt sig rida på en islandshäst? Jag har då aldrig hört uttrycket "om du vill rida islandshäst så bör du först lära dig rida på en "vanlig" häst".

När man är barn och har häst är det ju också så att den vuxne har det största ansvaret att hästen rids rätt, då kvittar det om du har en connemara eller en shetlandsponny eller en islandshäst.

Jag tycker att du både har rätt och inte....har varit ute och provridit massor med islandshästar (fler än 20 st före köp) och tyvärr så vimlar det av grisepassande missförstådda islänningar. Sorgligt.

Många går på att de är snälla i hanteringen från marken och lägger inte så stor vikt vid ridning för tränare. Man resonerar som så att man ska ju bara lulla runt i skogen, de är ju bara barnen som ska rida och till slut har den stackars hästen inte en enda ren gångart. Fast å andra sidan är det ju fullt möjligt för de vuxna runt omkring barnet att hoppa upp och rätta till saken , till skillnad mot shettisen. Så finns det kunniga vuxna runt omkring fungerar det säkert jättebra med en islandshäst annars tror jag man får problem på halsen.
Fast att man ska kunna rida "isländskt" vet jag inte om jag tycker. Min tränare som aldrig ridit islandshäst (ren dressyrtränare) , hoppade upp när hon skulle testa en häst här hemma och fick klockren och fin tölt omgående.När vi gapade av förvåning så sa hon att ren samling fungerar i alla sammanhang.....

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama