Total katastrof?

Mysaan

Trådstartare
Är på jakt efter en ponny till mina barn. Efter mycket diskuterande med bekanta och min sambo så släpper han ideen om att vi kanske kunde köpa en islänning.
En vän till mig hävdar då att det kan vi absolut inte göra eftersom jag inte har ridit islänningar, det var typ 25 år sedan min sambo gjorde det och barnen har för korta ben för att rida islänningar på islänningsvis. Alltså enligt henne så skulle det bli total katastrof.
Min sambo tyckte då att vi köper en oinriden så kan jag rida in den själv eftersom barnen ännu så länge mest åker häst. Min vän hävdar då att det inte spelar någon roll om vi gör det för islänningar måste alltid ridas på islännings vis.

Så är detta sant? Är inte islänningar hästar/ponnyer som alla andra?

Sv: Total katastrof?

Jag är inte jätte insatt i islänningar så.. Jag red några en gång i veckan i ca 1 år och jag tycker det är jätte mysigt :) men samtidigt Tycker jag att du säkert kan rida in en islänning utan att rida den på "islänningars vis" men enligt mig förlorar det charmen lite :p

Ja ibland undrar man ju om Islandshästen är en egen art...Det kan låta så på islandshästfolket, menar jag.

I mina ögon är de hästar som andra och blir vad man gör dem till.

Svårt att avgöra om en islandshäst är det rätta valet för dig&dina barn. Jag skulle inte stirra mig blind på rasen, utan välja den individ som bäst matchar era behov.

Är det en häst/ponny som både du och dina barn ska kunna rida är kanske islandshästen bra storleksmässigt, men det finns ju också många andra raser som är i samma storlek.

Ja ibland undrar man ju om Islandshästen är en egen art...Det kan låta så på islandshästfolket, menar jag.

I mina ögon är de hästar som andra och blir vad man gör dem till.

Svårt att avgöra om en islandshäst är det rätta valet för dig&dina barn. Jag skulle inte stirra mig blind på rasen, utan välja den individ som bäst matchar era behov.

Är det en häst/ponny som både du och dina barn ska kunna rida är kanske islandshästen bra storleksmässigt, men det finns ju också många andra raser som är i samma storlek.

Har du några förslag får du gärna komma med dem.
Går absolut inte på ras utan på individ men har hitintills inte ens tänkt tanke islänning.

Jag är inte jätte insatt i islänningar så.. Jag red några en gång i veckan i ca 1 år och jag tycker det är jätte mysigt :) men samtidigt Tycker jag att du säkert kan rida in en islänning utan att rida den på "islänningars vis" men enligt mig förlorar det charmen lite :p

Det är ju helt möjligt att den gör men på min vän lät det lite som att hästen i princip skulle gå sönder om jag red den på "vanligt" vis.

Vill tillägga att för mig känns det som att säga att man absolut bara kan rida western på Quatrar tex. Och det vet vi alla att man kan rida mer än western på dem.

jomenvist för på island föds inte barn med korta ben. De har vuxenbenlängd redan från början män som kvinnor pojkar och flickor alla har lika långa ben :p

Ta en titt på Islandshästar du och hittar du en trevlig individ så är det rätt. Däremot så är de ju inte så enkla som vissa vill tro utan kan ha mycket kraft och vilja!

OKej jag trodde verkligen de var enkla.

Fanns det ens en rimlig chans att hitat en travare på ca 135-140 cm så skulle jag ta den direkt så slapp jag alla dessa bekymmer om vilken ras osv. :crazy:

Varför hakar du upp dig på rasen?

Om du vill ha en c-ponny. Åk och kolla på ponnyer av den storleken med rätt temperament.
De bästa ponnyer som jag ridit på har varit av okänd ras, så ras spelar inte någon större roll.

Varför hakar du upp dig på rasen?

Om du vill ha en c-ponny. Åk och kolla på ponnyer av den storleken med rätt temperament.
De bästa ponnyer som jag ridit på har varit av okänd ras, så ras spelar inte någon större roll.

Anledningen till att jag tog upp frågan just för Islänningar var för att utbudet av islänningar är ganska stort här runt omkring där vi bor. Och om det då är som min vän säger att man förstör islänningarna om man inte rider dem på ett speciellt vis så är det ju bara slöseri med tid att åka och titta på dem eller hur?

Och det var det som var ursprungsfrågan och fortfarande huvudfrågan. Självklart hakar jag inte upp mig på ras utan går på individerna. men det är lättare att sålla om man vet tex att den och den rasen är lämpligare för mitt syfte så tittar man kanske först på dem eller hur.

Jag syftade på det här
"Fanns det ens en rimlig chans att hitat en travare på ca 135-140 cm så skulle jag ta den direkt så slapp jag alla dessa bekymmer om vilken ras osv."

Men jag tycker själv att islandshästar, liksom shetlandsponnyer oftast inte är några barnhästar.
På tok för mycket egen vilja och envisnare krakar får man leta efter.

Jag syftade på det här
"Fanns det ens en rimlig chans att hitat en travare på ca 135-140 cm så skulle jag ta den direkt så slapp jag alla dessa bekymmer om vilken ras osv."

Men jag tycker själv att islandshästar, liksom shetlandsponnyer oftast inte är några barnhästar.
På tok för mycket egen vilja och envisnare krakar får man leta efter.

Aha ja fanns de så små varmblodstravare så skulle jag åtminstone till 99% säkerhet stå med en trevlig häst att hantera och resten skulle jag kunna rätta till själv.

Okej de är fler som sagt det nu att islänningar inte är bra barnhästar så då skippar jag dem för den saken.

Och om det då är som min vän säger att man förstör islänningarna om man inte rider dem på ett speciellt vis så är det ju bara slöseri med tid att åka och titta på dem eller hur?
.

Förstörs gör de inte alls. Däremot är risken att man får orena gångarter och diverse intressanta bieffekter så. Vissa isisar får man ju plocka fram tölt och pass ur, dvs det måste uppmuntras/hjälpas fram i början. Andra kör gärna tölt eller någon blandning av tölt och trav typ helt frivilligt. Vilket då kan bli problem, för man får inte ren skritt/trav/galopp som man vill, utan någon udda 'ickegångart', grisepass t ex. Vilket kanske inte är sådär jättekul.

Jag red in en isis åt en bekant, den var dock som vilken annan ponny som helst, dvs det fanns skritt, trav och galopp som vanligt. Hade den visat minsta tölttendenser eller börjar få oren trav etc hade jag frånsagt mig det. Helt enkelt för jag aldrig ridit tölt osv, och således varken plocka fram det eller (misstänker jag) få bort sådana inslag man inte vill ha. Jag har ingen aning vad man gör åt grisepass t ex.

Ang travare så är ju det knappast den ideala barnhästen heller, generellt?

Skit i ras, kolla på C-ponnyer punkt, och köp en som passar det ni söker. Oavsett om det är brun, gul eller prickig, och oavsett om det är ras X, Y eller blandras. Lycka till =)

Du gör nog rätt i att skippa Islänningar. De kan vara rätt heta och väldigt envisa/istadiga. De är ju ofta väldigt klipska med. Så om man har otur använder de det till hyss om ryttarna är lite orutinerade.

Man luras lätt av att de flesta bara stött på de Islänningar som finns på turridningar. Men de är ju ingen snitt-Isis direkt. De är mer att likna vid våra ridskolehästar. De är alltså utvalda noga för att kunna klara av nybörjare.

Dock håller jag inte med om att Islandshästar måste ridas på något speciellt Isländskt vis och att man måste ha långa ben för det. De måste ridas lite speciellt för att få fram taktmässighet och koppla ihop dem i rätt form(rygg upp och statiska spänningar och medföljade sänkt/låst rygg bort) om man vill få till ultimat hållbarhet och rida dressyr. Men det är väl inget Islandsryttare alltid sysslar med på det sättet jag menar iaf.

Jag gillar Islandshästar. Har en som är 50% och 4-gångare själv. Och har tränat en del andra renrasiga.
Men det är ingen lätt hästras alltid. Så för barn hade jag letat annan häst.

jag skulle köpa en bra välutbildad ponny till barnen. Absolut ingen unghäst utan en ponny de kan utvecklas o lära sig av.
Även om islänningar kan vara snälla o trevliga så tycker jag att de räcker med tre gångarter i början. Sen kostar en välriden bra isis mkt pengar.

de gånger jag har ridit islänning har det visserligen varit på turridning, men dessa har varit jättesnälla! Precis som shettisar är det smarta hästar som lär sig snabbt och behöver jobba (eller, jag är inte så säker på islänningar, men det är mitt intryck att de är rätt shettisaktiga), men är man bestämd och konsekvent så är det inget problem. Jag jobbar på ett ridlekis med 9 shettisar, varar allihopa är snälla nog att ridas av 2-åringar, och åtminstone 7-8 är lämpliga att släppa iväg småbarn utan ledare (men under uppsikt såklart) i både skritt och trav, och galopp om ryttaren har balans nog för gungandet. jag tycker generellt att båda raserna är rätt smarta, och medvetna om att barn är ömtåligare än vuxna. sen gäller det att hitta en individ som tar hänsyn till detta och är snäll med små, och inte en som utnyttjar det.

men, som sagt, jag har bara träffat islänningar på turridning, och jag har också hört att de kan vara rätt pigga.

*kl*

Tack för era åsikter.
Alexandra_W visst har du rätt i att travare inte generellt är någon bra nybörjar häst.

Just nu lutar vi dessutom åt att köpa eller eventuellt låna en maxad B istället.
Som det låter på många så lägger vi islänningarna på hyllan.
Och ja vi ska strunta i ras och färg. När vi komemr så långt som att åka och titta så ska barnen med så vi ser hur ponnyn reagaerar på just våra barn.

Mysan - hitta rätt kompis.

I mitt hästeri har förekommit "vanligt", islänningar, western..... Dotter har gått från hopp-nörd till dressyr-fjolla till klassiskt och AR. Jag tycker "en häst är en häst är en häst". Många islänningar rids AR och klassiskt. Många förvuxna ponnisar rids western. Många travare (m fl) har fler än tre "riktiga" gångarter.....

Med detta vill jag säga - hitta rätt individ till barnen.

Vad jag menade med att de är inte helt enkla är ju att tex turridningshästar får gå ordentligt på turer 3-4 h med sina kompisar, leva i lösdrift med en stor flock och bli hanterad av sina människor som kan dem. När dessa snälla hästar blir sålda, stallas upp får gå kanske med 1-2 hästar och rids kanske 1 h om dagen av ovan ryttare som dessutom vill att hästen ska gå själv kan det bli problem...

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama