torvbädd?

Sv: torvbädd?

Min häst är liten, bara 1.44 nu, kommer att bli ca 1.53, troligen, hon är bara 2,5 år. Hon pinkar och bajar precis överallt i nuläget och hon gräver inte. Hon har lätt för att få skav på hasorna så jag la in en bal torv underst i boxen, under halmen till en början och den packade sig mycket snabbt. Tyvärr pinkade hon slut på den torven inom en vecka, men med flera balar på en gång borde det ju bli skillnad. Jag kommer att ha ett tunt lager halm överst så att hon har något att pyssla med för de står inne från 16.00 på eftermiddagen till 8.00 på morgonen vilket blir rätt många tråkiga timmar för en unghäst.

Måste man ha kalk underst? I så fall hur mycket? Boxen är 9 kvadratmeter. Kan man ha stallosan underst och på ytan istället för kalk? Vad kostar kaslk och vart köper man det?

MvH Countrystyle

Hallåd där.:banana:

Jag har torv åt mina tre hästar, och den torven hämtar vi på ett återvinninsställe är väl inte så jätte farligt dyrt.
Jag menar man måste ju se långsiktigt, hästarnas hovar tål ju så mycket mer om dom får stå i torv och vad kostar inte hovar som trasar sönder sig stup i kvarten då??!!
Fast en av mina hästar har ju lite speciella hovar så vi ger honom biotin men endå!
och två av hästarna har fått hosta (var ett tag sen) men vi har jämt haft torv så det beror inte bara på den.
Och bara för att dom har hosta så vattnar vi deras torv men vattnar aldrig den tredje hästens torvbädd.
Varför vattna om det inte behövs?
Ni som bar problem måste ju faktist se vad som är bäst för era hästar, ni kan ju inte göra som alla anndra säger bara för att det funkar för dem men fråga gärna kunniga häst personer. Det har jag gjort.

Du kan gärna ha stalosan både under och över. Det hade vi första omgången, men kalken var billigare så vi testar det nu. Granngården har kalk och kan hjälpa dig med sort osv om du vill ha det.

Stalosanen vi använde första gången funkade dock suveränt! (Kalken har vi inte sett "slutet" av än så det vågar jag inte säga nåt om.

*knp*

Kolla runt på internet om torv leverantörer i din trakt. Vi går ihop i stallet och köper ca 30 balar åt gången och då blir det ca 60:- st. Det trycker jag är mycket prisvärt. Sen slipper man ju byta torvbädden lika ofta som man behöver med spånet. Har haft min bädd sedan september och tar bara bort om det bli blött. Sen har min häst en liten toa i ena hörnet där det är torv fritt och då är det bara att lyfta ut högarna (snäll häst). Ett annat tips för att spara pengar: Min häst har en stor box och då låter jag främre delen av boxen vara fri från torven där får hon sedan sin mat och denna matplats sopas rent varje dag, perfekt om din häst är lite känslig för damm. Då blir det rent och snyggt där hästen äter samtidigt som du slipper att torva hela boxen.

Mvh Jenny

okej :)
Vill egentligen också göra så men hästen bökar undan all torv annars :crazy: och så är det inte jag som bestämmer ;)

Hennes box är 9 kvadrat så hon utnyttjar hela boxens storlek så hon behöver bädd över hela ytan. Syrran bor i Järvsö, där ska torven tydligen vara billigare än spån och levereras per lass, löst, här i Göteborg är billigaste budet 67 kr per bal.
Problemet är att min ekonomi brukar gå plus minus noll varenda månad så jag har inte råd att lägga ut en massa extra på dyr torv. Halmen ingår i stallhyran men den är ju så tungjobbad! Hittar jag ingen billigare torv så kan jag nog tyvärr inte byta, men nog vore det himmelriket med 5-10 min mockning i lätt torv jämfört med nu!
/Countrystyle.

För att det ska vara lättare att hitta skiten i torvboxen kan man blanda in lite spån (ca 15-20%). Jag köper en färdigblandad torv/spånmix och det gör att boxen blir ljusare och det är lätt att mocka. Jag är jättenöjd med detta.

jaha........jag använder olika strö för olika hästar. Just nu fungerara torv bäst för två av mina hästar. Näs jag anlägger bädden på hösten så vattnar jag för att den ska sätta sig fort. Sen släpper jag in mina fyrA barn i boxen när jag stoppar in ny bal. ni ska veta attt det är effektivt!! De sprider och stampar perfekt!! Vad gäller stalosan.....jag kör med kalk, fasen så mkt billigare och samma effekt!!

Men hur ofta behöver man byta en torvbädd ungefär?

Jag mockar bara ut en gång om året. Förra året lät jag bäddarna ligga kvar (har två boxar) och har fortfarande inte behövt mocka ut. Jag är alltså inne på andra året med bäddarna. Och det har funkat oerhört bra. Det är ingen lukt alls.

Det är lätt att mocka och gödselhögen blir minimal. Gödslet är populärt hos trädgårdsodlare. Jag använder själv gödslet till mitt trädgårsland och rabatterna. Det växer så det knakar.

Det är billigt i längden med torv. Lägger på en bal var 14:e dag. Betalar för tillfället 80 kr/bal för min lev. har tillfälligt slut. Men annars har jag betalat 60 kr. Då får jag det hemkört också.:)

Liknande trådar

Hästvård Har två ston som går på lösdrift och ligghallen används som kiss-toalett. Jag slutade med torvbädd för det fungerade inte, det blev...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Pilot
·
Hästvård Har två hästar och har nu fixat torvbädd i båda boxarna. I den ena boxen fixade det sig rätt snabbt, och bädden ligger fint över hela...
Svar
1
· Visningar
1 643
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vet inte om detta ska ligga här, men tror det... Det är ju ingen foderfråga utan en utfordningfråga... Jo....jag tycker jag har ett...
Svar
18
· Visningar
1 283
Senast: Tussemaja
·
S
Hästvård Jag har planerat att anlägga en torvbädd och har läst många intressanta och bra trådar om detta, så min fråga gäller något annat. ;)...
Svar
4
· Visningar
1 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka