torvbädd?

Countrystyle

Trådstartare
Jag har min häst på stall där man bara får använda halm eller torv i boxarna. Torven är svindyr, men min häst hostar och blir upprepat dålig i magen då halmkvaliten är halvtaskig, plus att det är bra jobbigt att mocka i halmen, så ni som har torvbädd, hur går ni till väga när ni anlägger en sådan? vad behövs? min häst gräver inte så bädd borde kunna funka. Behöver man kalk? stallosan?

Finns det torv till någorlunda humant pris någonstans i Göteborg?

MvH Countrystyle

Sv: torvbädd?

Vi har torvbäddar och det fungerar super. Lägg ett ordentligt lager torv och vattna ordentligt med slang. Trampa runt i det en stund så att det packar sig. Lägg ett lager med torr torv uppepå och trampa lite mer. Då har du en bra torvbädd! Funkar jättebra för oss. Om du har en känslig häst så duscha lite med spolslang över torven när du har strött. Får du mycket piss på ett ställe kan du gräva ur pisset just där och sedan fylla igen med torv och trampa ihop. Var försiktig så att du inte rör för mycket i bädden bara. Våra bäddar är jättefina! Märker du att hon har rivit upp underlaget på något ställe är det bara att hälla vatten där och packa på med torv.

Hej. Vi har också torv och jag håller med dig: Torv är svindyrt! Vi betalar 80 kr balen här :(

Men jag har upptäckt att det inte går åt så mycket torv nu mera.
I början tyckte jag att jag inte gjorde annat än köpte nya balar men nu när bädden är mycket tjockare så behöver jag inte fylla på så ofta längre. Tror min bädd är ca 10-12 cm eller mer. Förmodligen fungerar det så att när bädden börjar bli tjockare så kan ju kisset sjunka ner till golvnivå och ytan håller sig torr.

Kalk har jag ingen erfarenhet av men vår stallägare köper Stalosan. Luktar gott och jag brukar strö på lite varje gång jag rensat upp bäddytan lite och ska strö på ny torv.

Hej! Jag undrar varför ni vattnar torvbäddarna???Tycker det låter jättekonstigt. Har själv haft torv i över åtta år till mina hästar och jag har aldrig någonsin vattnat bädden.Tycker att det är konstigt att hästarna ska behöva ligga på "vattensäng"?! Den packar sig ändå trots att jag mockar ut kisset så fort jag ser något. Jag bara strödde ut fem-sex balar och sedan packade det sig efter hand av sig själv. Vill tillägga att jag aldrig rörde runt i bädden utan tog alltid bara allt bajs och kiss som man kunde se. Behövde sedan bara strö en bal var 14:e dag. Nu har jag tillfällgt gått över till spån men kommer snart att gå tillbaka till min älskade torv. :D

Hej! Jag undrar varför ni vattnar torvbäddarna???Tycker det låter jättekonstigt. Har själv haft torv i över åtta år till mina hästar och jag har aldrig någonsin vattnat bädden.Tycker att det är konstigt att hästarna ska behöva ligga på "vattensäng"?! Den packar sig ändå trots att jag mockar ut kisset så fort jag ser något. Jag bara strödde ut fem-sex balar och sedan packade det sig efter hand av sig själv. Vill tillägga att jag aldrig rörde runt i bädden utan tog alltid bara allt bajs och kiss som man kunde se. Behövde sedan bara strö en bal var 14:e dag. Nu har jag tillfällgt gått över till spån men kommer snart att gå tillbaka till min älskade torv. :D

Jag undrade också varför de vattnar men jag undrar om det inte är för att kunna anlägga en fast bädd lite snabbare? Jag gjorde inte det när jag anlade min bädd för till slut blir den ju fast.

Sen är den torven jag köper inte helt snus-torr så den dammar inte mycket men jag vet att en del torvsorter är jättetorr.

Vi använder riven torv och den skiljer sig en hel del från torven du köper inplastad på tex Lantmännen. Vi har naturligtvis inga "vattensängar" till våra hästar! Vi vattnar i bottenlagret för att det ska packa sig och ligga ordentligt. Vi har en valack (= kissar bara i mitten av bädden) som är stor och tung och därmed lätt river upp bädden i hörnen av boxen när han reser sig. Att vattna när man har strött gör vi inte i normala fall, men om jag hade en häst som var känslig skulle jag bara duscha lite med slangen för att binda dammet. Hoppas ni fattar...

hihi, inte behöver man vattna :D
Hästen pinkar fram en prima bädd på egen hand XD
Bara man tar mycket torv i början så den inte kommer ner till botten! Vi vänder översta lagret varje dag så det är fluffigt, men resten är bädd! :smirk:

hihi, inte behöver man vattna :D
Hästen pinkar fram en prima bädd på egen hand XD
Bara man tar mycket torv i början så den inte kommer ner till botten!

Det beror helt och hållet på hur hästen pinkar.
Hemma har jag ett sto och en valack. Stoet uträttar alla sina behov i ett hörn av boxen, valacken både pinkar och skiter lite här och var.
Han har en kanonfin bädd, vilket stoet inte har.
Min unghäst bor tillfälligt hos en granne och har fått in en av grannens isisar som sällskap. Mitt sto har en hörna av boxen som toalett, isisvalacken sprider sitt. På två månader har jag strött med 8 balar hos stoet och 2 hos valacken.... Nu börjar det dock lika en bädd även hos stoet.

Immer

hej.. vattnar inte heller torven.. packar sig bra i alla fall...

Men har en fråga hur gör ni nr ni mockar??

Jag tycker att det är så svårt att se skiten.....

okej :S
Då är det bara jag som haft "tur" med hästar som pinkar överallt! ;)

typ kl
jag använder torv men har ingen permanentbädd. Jag använder den precis som spån, dvs mockar ut allt blött och skitigt varje dag. Vill hålla torven ljus, torr och fräsch:) Tycker inte det dammar mer än spån iaf. Det finns olika torvsorter, men den ljusa vi har är det inte mycket svårare än i spån att se skiten:angel:

Men har en fråga hur gör ni nr ni mockar??

Jag tycker att det är så svårt att se skiten.....

Det tyckte jag också i början, men nu har jag blivit riktigt skicklig på att sortera. Till råga på allt bor mina två hästar i uteboxar där det inte finns någon belysning :cool:

Immer

Tycker inte heller att det är svårt att mocka i torv, det är en vanesak. De flesta som hjälpt mig med mockningen säger också att man vänjer sig:D Jag tycker att det blir mycket lättare än spånbäddar just p g a att det packar sig mycket bättre av sig själv och då är det jättelätt att mocka.
Jag saknar min älskade torv. Har just idag bäddat för en spånbädd. Jag tycker inte alls att det blir lika bra men måste tyvärr i nuläget ha spån:( Torven är ju mycket drygare, lättare att bli av med sedan också. Det blir mycket billigare i längden med torv än med spån.

... och det är dessutom mycket lättare att bli av med gödselhögen om man använder torv än om man använder spån :)

Immer

Vi beställer från en torvmosse som levererar till oss två gånger per år. Vi betalar 120 kr balen (inkl frakt) och en bal motsvarar ca tre balar från Lantmännen. Dels är de större men framförallt mycket drygare. :bump:

Hej
Håller med dig! Varför vattna på torven? Däremot strör jag rikligt med kalk underst för ph-värdet. Sen som sagt monst 10 cm bädd för att det ska fungera och mitt har fungerat i 10 år. :bump:

Jag säger bara vad som funkar för mig. Om ni anser att ni inte behöver vattna så gör inte det. Med min torv och mina hästar blir bädden inte tillräckligt "stadig" utan att vattna i grunden. Ta det som ett tips bara!

Vi har torv med kalk allra längst ner i botten. På de blöta fläckarna lägger vi stalosan vid behov och det blir superbra. Har alltid vattnat torven första dagarna för att snabbare få en bra "platta" när man anlägger bädden.

Överst har vi spån, men det är mest för att få ett ljusare stall. Skulle aldrig vilja vara utan torven i botten, den har en oöverträffad uppsugningsförmåga. Billigt blir det också :)

Jag har också torvbädd, har aldrig hört talas om vattning tidigare dock. Man vill väl att kisset ska sjunka och bilda bädden, inte vatten för kisset "brinner" och blir varmt och skönt för hästen.

Liknande trådar

Hästvård Har två ston som går på lösdrift och ligghallen används som kiss-toalett. Jag slutade med torvbädd för det fungerade inte, det blev...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Pilot
·
Hästvård Har två hästar och har nu fixat torvbädd i båda boxarna. I den ena boxen fixade det sig rätt snabbt, och bädden ligger fint över hela...
Svar
1
· Visningar
1 643
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vet inte om detta ska ligga här, men tror det... Det är ju ingen foderfråga utan en utfordningfråga... Jo....jag tycker jag har ett...
Svar
18
· Visningar
1 283
Senast: Tussemaja
·
S
Hästvård Jag har planerat att anlägga en torvbädd och har läst många intressanta och bra trådar om detta, så min fråga gäller något annat. ;)...
Svar
4
· Visningar
1 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka