Sv: Torv?!

Det enda som jag tycker kan vara lite jobbigt är att det fastnar i hovarna hela tiden....så fort dom kommer in i boxenså är hovarna fulla....Dock har jag inte sett att det gjort någon skada...

//Domino_s

ja det kan jag oxå tycka, och i hovskägget och karlederna, men förhoppningsvis får inte min speciellt mycket så att det kommer vara lätt att borsta bort :)

ja det kan jag oxå tycka, och i hovskägget och karlederna, men förhoppningsvis får inte min speciellt mycket så att det kommer vara lätt att borsta bort :)

Jo lätt att ta bort är det....som tur e....:)

Så länge det inte är fuktig torv som går upp i hovarna så tror ja inte att det gör någon skada....:idea:

//Domino_s

Jo lätt att ta bort är det....som tur e....:)

Så länge det inte är fuktig torv som går upp i hovarna så tror ja inte att det gör någon skada....:idea:

//Domino_s

Exakt :rofl:

Jag är ju där och mockar minst en gång per dag och kommer ju att ta bort allt blött varje gång så jag hoppas det blir bra, i alla fall att ha till en början, blir ju lättast om man inte ändrar för mycket i stallets nuvarnade rutiner :P

*kl*

Vilken torv tycker ni är bäst?

Jag har provat alla möjliga och just nu har jag den som finns på granngården "stall någonting"
Den är väldigt torr jämfört med de andra som varit mer kladdiga men denna torra är det ju så lite i så det går ju åt mer även om den suger bättre än de andra.

*kl*

Vilken torv tycker ni är bäst?

Jag har provat alla möjliga och just nu har jag den som finns på granngården "stall någonting"
Den är väldigt torr jämfört med de andra som varit mer kladdiga men denna torra är det ju så lite i så det går ju åt mer även om den suger bättre än de andra.

Jag vet faktiskt inte vad hon har för torv där jag står men jag föredrar oxå en torr torv, inget gegg i min häst´s box inte! :)

*kl* ska troligen flytta till ett stall som har torv , vi har halm nu och helst vill jag ha det men men man kan ju inte få allt man vill,,,
är det mjukt för dom att ligga på?? jag brukar ha tjock halm bädd åt han att ligga på o äta av
blir dom smutsiga av det?? har en vit häst.

Trodde torv var ett sorts gödsel som man kan gödsla igen med och återanvända... ??[/QUOTE]

Vi har diskuterat detta ibland. Har en bekant som är ekolog... Torv byts på torvmossar och är inte alls särksilt miljövänligt. Man torrlägger alltså i många fall ganska känsliga våtmarksområden, för att kunna bryta torven. Den skördas med stora maskiner som liksom "skär loss lager efter lager nedåt i marken.
Men erkänner att det är ett behändigt underlag i boxen.
Vissa bönder accepterar inte att ta emot gödsel från stall som använder halm/spån, p g a att nedbrytningen tar längre tid än torven.

Jag har just börjat med torv och jag älskar det mjukt och fint att ligga på och flytar sig inte som spån då hästen lägger sig. Och lättmockat! jag har en svart häst och en fux och ingen av dom blir smutsiga av torven men det är klart en vit häst är ju en vithäst...

Jag har hört att torv skulle vara mindre bra för hovarna än spån/halm, eftersom att det suger upp fukten, och torkar ut. :confused: Stämmer det verkligen?

Mina erfarenheter är nog att det går snabbt att mocka men väger mycket och är tungt att handskas med..

Ni som har torvbädd (permanent), lägger ni alltid ett lager ren torv över bädden, dvs. så att hästen inte står i skit? På en ridskola i närheten mockar dom upp "högarna", krattar så att det blir nästan jämt, och låter det vara så :confused: Borde det inte öka risken för ex. röta?

/Hanna :)

Jag har hört att torv skulle vara mindre bra för hovarna än spån/halm, eftersom att det suger upp fukten, och torkar ut. :confused: Stämmer det verkligen?

Mina erfarenheter är nog att det går snabbt att mocka men väger mycket och är tungt att handskas med..

Ni som har torvbädd (permanent), lägger ni alltid ett lager ren torv över bädden, dvs. så att hästen inte står i skit? På en ridskola i närheten mockar dom upp "högarna", krattar så att det blir nästan jämt, och låter det vara så :confused: Borde det inte öka risken för ex. röta?

Hej! Du har fått det om bakfoten, spån suger upp fukt ur hovarna, torven bevarar hovarnas naturliga fukt mycket bättre eftersom att det är ett mer naturligt ämne för hästen att "vara i" :smirk:

uuuusch, tycker torv är såå äckligt, nej för torv!

Jag som trodde de flesta hovslagarna rekommenderar torv som underlag just för att det inte torkar ur hovarna....

haha, okej, då har jag säkert fått allt om bakfoten, eller så var hästägarn jag hörde det av heelt ute och cyklade :angel:
Vet ni hur halm är, med tanke på hovarna då?

Och ni som har torvbädd, visst lägger ni väl alltid ren torv ovanpå eller hur gör man?

:)

haha, okej, då har jag säkert fått allt om bakfoten, eller så var hästägarn jag hörde det av heelt ute och cyklade :angel:
Vet ni hur halm är, med tanke på hovarna då?

Och ni som har torvbädd, visst lägger ni väl alltid ren torv ovanpå eller hur gör man?

:)

Självklart! Man måste ju fylla på med ren och torr torv lite då och då. Hur ofta beror ju på hästen - hur kissig den är. :D

För att det är brunt, kanske?
Många av de som ogillar torv är väldigt unga, de har inte upptäckt att fördelarna uppväger nackdelen med färgen :cool:

Immer

För att det är brunt, kanske?
Många av de som ogillar torv är väldigt unga, de har inte upptäckt att fördelarna uppväger nackdelen med färgen :cool:

Immer

Ja du har säkert rätt! :) Mänskligt perspektiv som vanligt. Hästen struntar nog i vilket :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 854
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 523
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka