Torv, spån, halm eller ????

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Annea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 650
A

Annea

Vilket underlag är bäst att ha i boxen om man har en häst med ömtåliga hovar :confused: :confused:

Vi har hört att spån torkar ut hovarna och kan ge allergier.
Att torv hyser bakterier som kan krypa in i små hovsprickor och starta hovbölder.
Att halm är besvärligt att mocka i.

Vad väljer man då :confused:

/Annea

Fuktigt spån. Alltså sagspån som kommer från ställen där dom vattnat trävirket innan dom skär. Alt. att vattna det själv eller låta det ligga utomhus.

En del blandar i kalk för att dämpa ev. ammoniaklukt och bakteriehalt.

Nån som har erfarenhet av det :confused:
Hur påverkar det hovarna :confused:

Sv: Torv, spån, halm eller ????

Jag använder med av en Torvmix (spån o torv blandat)....

Lättmockat, ser fräscht ut....

Enda nackdelen är väl att blir fuktigt/blött så kan det bli geggamoja....

Det att torv kunde orsaka hovbölder har jag ej hört innan, mysko nog har min kille just nu en hovböld och han har nu stått på Torvmixen i ca 5 veckor....innan dess spån som tyvärr inte funkar så bra p g a hosta....

//Domino_s

Vi har använt spån till vissa, halm till vissa beroende på individerna själva...

Tyvärr har ju spånpriserna rasat i höjden något enormt de sista åren, så till nästa vinter är vi inne på att strö med en spån/torv mix alternativrt enbart torv.

Vilket underlag är bäst att ha i boxen om man har en häst med ömtåliga hovar :confused: :confused:

Vi har hört att spån torkar ut hovarna och kan ge allergier.
Att torv hyser bakterier som kan krypa in i små hovsprickor och starta hovbölder.
Att halm är besvärligt att mocka i.

Vad väljer man då :confused:

/Annea

Vi har spån vilket vi gillar mkt. Det luktar gott, ser fräscht ut och suger upp väl = torrt och inga ammoniakdofter i stallet. Spån dammar ju varför man ska undvika att strö när hästarna är i stallet men annars tror jag inte att det är ngn fara. Är man osäker kan man vattna försiktiiigt med vattenkanna över ströbädden för att den ska "få lite fäste" men aldrig låta det ligga utomhus då det kan blida mögel och bli svart osv om det ligger ute. Blir det dessutom för blött kan det inte suga upp ngnting.

Vill man ytterligare minska dammrisken, ge hästen ngt att syssla med osv kan man lägga ett tunnt lager halm över spånet. När man mockar lägger man den bara i ett hörn, sköter spånbädden, lägger tillbaka halmen (och ev. fyller på strö såklart), Klart!

Lycka till med ditt val!

Torv tycker jag ger oslagbart bästa hovkvaliten, spån riskerar att torka ur mera. En välskött torvbädd är ekonomisk eftersom det inte går så mycket strö, och väldigt lättmockad :)

Vi har stalosan eller kalk i botten.

Håller med! Det ska vara riven torv och inte mald som man köper på Lantmännen bara. Det är en himla skillnad! :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan När jag nu för första gången har "egen" häst har jag kostat på mig helinackordering, pga ett oregelbundet jobb där jag inte alltid kan...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 413
Senast: Zephira
·
Hästmänniskan Nu är jag fast i mina tankar och skulle behöva lite andras tankar om vad som kan bli bäst. I december så får jag hem 6 månader föl, har...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 265
Senast: Sar
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 111
Senast: Ganesco
·
K
Hästvård Ska ta upp min nya foderhäst hem till ett nytt stall... och måste då välja vad jag ska ha honom på. Han har tidigare stått på spån...
Svar
13
· Visningar
1 399
Senast: snus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka