Torv Bra/Dåligt?

Sv: Torv Bra/Dåligt?

balarna med torv fryser om det blir kallt.
har man rakat ut det i boxen så fryser det inte.

Jag har uteboxar och funderar på att byta till torv om den klarar kylan... Så torven håller sig "mjuk" i uteboxen, och den fryser inte när den ligger där? Värmer torven som halmen sägs göra om man har tjock bädd?

Skulle byta direkt om det funkade med torv istället för halm! Trött på den STOOORA gödselstacken...:(

Om du ska ha växelströbädd tycker jag spån är absolut bäst, men om du ska ha permanentbädd är torv mycket bättre att ha i undre lagret.

Torv är jättebra! Vi har det på ridskolan och får det levererat med vagn så vi har löstorv. I perioder har vi fått dammig torv men det funkar att vattna lite lätt på den i boxen bara så att dammet binds ihop lite. Det som framförallt är bra med torv är att dammpartiklarna är som runda korn, dammpartiklar från kutterspån är som spetor och irriterar därmed slemhinnorna. Rinnande ögon och näsor brukar alltså bli mycket bättre om hästen står på torv än på spån och själv slipper man alla nysningar när man mockar och sopar:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: tanten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 801
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18