Torv Bra/Dåligt?

verrdogan

Trådstartare
Funderar på att skaffa torv att ha till mina hästar i vinter.

Va tycker ni om torv. Hur gör ni med era "bäddar"

Är det lätt/svår skött?

Dyrare elelr billigare än spån? Finns detolika sorters torv och vart får jag tag på det?

*puh* Massa frågor.

Sv: Torv Bra/Dåligt?

Vi kör med torvmix till våra hästar, det tycker jag är det bästa.
Superlätt att mocka, tar ut både bajset och kisset som är synligt.
Det är ju dyrare men det räcker lite längre än spån.

Vi kör med torvmix till våra hästar, det tycker jag är det bästa.
Superlätt att mocka, tar ut både bajset och kisset som är synligt.
Det är ju dyrare men det räcker lite längre än spån.

Heter det torvmix då eller? Vad är skilnaden på det och vanligt torv?

vi använder torv och torvmix i våra boxar.
Funkar alldeles perfekt, lätt att mocka och hålla snyggt.
Vi gör på samma sätt, som föregående talare, tar ut bajset och det synliga kisset.

Jag har haft torv till mina hästar i flera år. Klart bäst. Jag har hjälpt till hos några kompisar och mockat både spån och halm. Tackar mig själv varje gång att jag har torv. Halm är värst tycker jag. Det är tungt, luktar illa, det blir blött och det blir en jättehög på gödselstacken. Spån är odrygt, blir lätt lukt om man inte är noggrann, tycker det är svårt att mocka rent för det sprider ut sig i spånet, och det blir även där mycket på gödselstacken. Torv är lite dyrare i inköp än spån men mycket drygare. Så det blir billigare i längden. Jag har bädd och mockar bara ut bajjarna. Så det blir inte någon stor hög ute. Om det blir blött på ett ställe, gräver jag ut det värsta och krattar över med använd torv och nytt över. Och framför allt är det luktfritt. Jag strör en gång/vecka med ca ½ bal. Har två hästar så det går alltså 1 bal/v. Jag pudrar med Boxnytta i botten. Det är likvärdigt med Stalosan.

Beroende på vart man gör av gödseln sen så blir det en mycket bättre "restprodukt" om man använder torv som strö. Betalar du för att bli av med gödseln idag, så kanske du kan få någon firma att hämta den gratis eller till och med kanske betala för den.

Jag håller med alla er andra. Strör med torv till mina hästar och det fungerar jätte bra. Lätt skötta boxar, liten mängd gödsel på gödselvagnen och lätt att strö iom att torven kommer i balar. :banana::banana::banana:

Tackar jätte mycket för alla svar.vad är det mer n torvmix jag behöver? r det kalk?

Det finns torv och så finns det torvmix.
Torv är bara den gamla vanliga, hederliga torven medans torvmix är en blandning mellan torv och spån.
Jag kör på torv till min hädt och det funkat utmärkt.
1 bal/vecka och bädden är tjock och torr!!

:love:

Det finns torv och så finns det torvmix.
Torv är bara den gamla vanliga, hederliga torven medans torvmix är en blandning mellan torv och spån.
Jag kör på torv till min hädt och det funkat utmärkt.
1 bal/vecka och bädden är tjock och torr!!

:love:

Och du behöver lixom inte använda något annat till själva bädden?

Jag haspånmen då köper jag det på sågen för ca 7,50:- säcken,så det är billigast för mig. Var iväg för ca 3-4 veckor sen och köpte 14 säckar för 100:-,har ca 10 säckar kvar,så jag gör av med en i veckan då ungefär,vilket ger mig en spånkostnad på
30:- i månaden! Men blir mer till vintern,kanske 50:- - 100:-

Torv är säkert jättebra,men ser för mörkt och tråkigt ut enligt mig! :p

Senast ändrad:

usch jag gilar inte alls torv. mest för att det är så mörkt och blir så dystert tycker jag ;)
lättare att mocka dock...om man nu mockar med det som bädd eller vad man gör. men nej uscha mig, inget för mig. dock är det ekonomiskt och sådär ju !

*kl*
Lånar din tråd lite hoppas det är ok.
Fryser torv? I kallstallet skulle det annars vara ypperligt med torv. Kan man inte blanda 1 bal torv och en bal spån? lär ju bli lite ljusare då iaf.. :)

balarna med torv fryser om det blir kallt.
har man rakat ut det i boxen så fryser det inte.
vi har torv oftast, just nu har vi torvmix torv-spån blandat i balen.
föredrar endast torv då det ger den bästa stallmiljön.
torvmix är helt ok som produkt den är ju billigare dessutom.
spån ,nej tack , luktar skunk redan efter 1 natt. skall man ha en fräsh spånbox så får man ju mocka ut allt blött varje dag, lägga in massor med spån för att hästen inte skall stå på betongen.
vill gärna ha en bädd i botten på boxen för bästa komfort.
tycker att spån drar till sig mer flugor på sommaren, vi har inga flugor i stallet ens när det är varmt.

Vi ha torvbädd med halm över, och det funkar bra. Har en häst som har en tendens att stöka rätt rejält i boxen, han går inte efter "en hög i hörnet"-principen..
Har lagt bädden med fyra torvbalar i botten, under det ett lager kalk för att binda ammoniaken. Sen rejält med halm ovanpå så hästen inte kommer ner till bädden. Mockar ut all smutsig/blöt halm varje dag och ströar nytt om det behövs. Låter torven vara, och det har funkat bra hittills.

Hehe, det är bara torv blandat med lite spån. Där jag köper det heter det torvmix i alla fall. :)

Jag har faktiskt aldrig använt kalk eller dyligt men min bädd håller sig jättefin ändå... Har haft det utan kalk inne, och det funkade perfekt, och ute (utebox) och där är den minst lika torr och fin och det luktar inget ammoniak eller liknande heller...
Jag mockar ganska noggrant (tar ut det blötaste, och, tro det eller ej, allt bajs... :p)

Diana

kl

Bara jag som tycker torv dammar??
Jag mockar ut allt bajs och allt kiss.

Hade torvmix ett tag och tyckte om det väldigt mkt! Men stallägaren tyckte att det dammade så jag bytte till torv, - som jag tycker dammar ännu värre.. Näe spån, torvmix eller halm tkr jag bättre om.
Fast med torv är det så lättmockat.. :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: tanten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 801
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18