Torra hovar

Sv: Torra hovar

tjära använder du när strålen är blöt , för att den behöver torka ut , absolut inte när hoven är torr!

Precis. Jag har tjära i strålfårorna/mittstrålfåran som min häst har lätt för att bli lite "svampig" i.

bra svarat !
Jag fattar inte varför olja / fett rekommenderas när det är vatten som fattas .
Det är inte så att det fattas fett i markerna ? :confused:

Nja, är det verkligen så lätt? Torra händer (som ju blir torra när luften är torr) behöver ju tillsats av fett. Fettet hjälper väl huden att "barrikadera" mot den yttre, torra luften och på så vis behålla mer avfukten inom sig sas? Eller?

Fetter stänger även ut fukten. Därför är det bäst att först se till att hoven sugit åt sig fukt med tex fotbad eller filtboots dränkta i vatten (brukar finnas i travshoper) och därefter fetta in hoven om man vill använda fett.
Även rörelse är väldigt viktigt för blodcirkulationen som främjar återfuktning inifrån hoven.

Vatten är uttorkande. Visst blir man blöt men bara i en liten stund. Om man har torra händer så är det väl ingen som går och sätter dom under kranen för att tillföra fukt!? Man smörjer in sig. Har man torrt hår så är det väl ingen som duschar för att återfukta håret.

Jag har haft mina hästar på så torra marker , så det är som på stranden , varmt torrt. Klart man fuktar med vatten.
Torkar ut genom att duscha gör man nog men det beror säkerligen på tvål,schampo eller liknande.
Dessutom , har ni torra hovar när det inte är torrt ute ? Då kan problemet vara tvärtom, för blött.
Men alla blir salig på sin tro !

kl delvis

Men går det verkligen att jämföra händer med hovar? Snarare naglar och hovar i så fall men ändå haltar väl jämförelsen lite? Nagel eller hov, även händer och hår för den delen bör väl i alla fall vara rena innan man smörjer och då är det vatten som gäller först och sedan eventuell smörjning med vad man nu vill använda?

Jag har fått rådet av både hovslagare och veterinär att smörja kronranden med fet salva, det är ju där tillväxten av hoven börjar. Och min vet och hovslagare anser att hovarna behöver tillförsel av vatten vid torra hovar. Jag har använt filttofflor dränkta i vatten till min häst och sedan smörjt kronranden och ballarna vilket funkar bra på min häst i alla fall

Tips 1: Se till att det blir rejäl översvämning varje gång du fyller dryckesbaljan i hagen. Då står framfötterna i vatten ett par tre gånger om dan iallafall.

Undvik allt kemiskt alkohol etc att smörja med. Det kan i värsta fall starta processer där keratinet i hoven löses upp. Animalisk fett lär vara det bästa, så fisktran eller vad det var som rekommenderas borde göra susen, olivolja och rapsolja kanske inte är det bästa, men förmodligen inte skadligt. Det finns också hovlera man kan använda när det är riktigt extremt. Det används en hel del i extrema klimat, som i Texas och Australien...

Tips 1 började jag genast med, aldrig tänkt så utan man stressar ut när det börjar rinna över. Men nu rinner det över varje gång det fylls på och vattnar även där emellan runt baljan så det alltid är fuktigt där :)

Blota hovarna med vatten och smorj med nagon olja medan hovarna ar fuktiga. Da binder du vattnet i hovarna. Om det finsn lera tillgangligt sa lat hasten g ai det och kratsa inet hovarna efterat. Jag brukade lata vattnet rinan over i vattenbaljorna i hagen sa att det alltid var gegga dar de drack. effektivt.

Hmm, inte fasen blöter jag ner mina händer/naglar vintertid (även om de är torra pga att luftfuktigheten är låg). Däremot smörjer jag nagelbanden med ren olja och händerna med hudkräm innehållande massa vegetabiliska fetter/oljor. Dock spricker mina läppar om jag dricker för dåligt, men det hjälper ju inte att blöta munnen (:D) utan då måste jag dricka mer vatten helt enkelt.

Men ändå så är ju hovarna fina när det är blött i marken. Hmm :D

Eqquimins Hoof Oil innehåller 19 % tjära (Stockholm tar), 20% trätjära (pinewood) 60 % rapsolja 1 % desinfektionsmedel Microlat Skall dock ruskas före användning. Funkar bra tycker jag =) Har oxå använt fodertran fr lantmännen tidigare men som sagt det luktar fisk i stallet...

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
824
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: ryujaneiro
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Remisser 1177
  • Tvillingar!?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat