Torra hovar

Limelight

Trådstartare
Nu har mina hästar börjat fått ordentligt torra hovar, ser nästan ut som de ska spricka isär. Vet ni om det finns något som man kan smörja hovarna med så de återfuktas ?
Regnet lyser med sin frånvaro där jag bor och det är snustorrt i backen så inte så konstigt att hovarna blir torra.
Hört att vanligt hovfett inte är bra för det torkar ut hovarna, sant ?

Sv: Torra hovar

Min hovslagare vill att vi smörjer med torsklevertran ca 1 g/vecka, det är det enda han tyckt ha hjälp. Både han och vi märker skillnad (spec om man träffar andra hästar), hovarna blir smidigare/segare och lite mjukare. Inte så där stenhård/torr/sprickiga liksom. Sommartid smörjer vi typ så ofta vi minns, gärna var 2/3 dag eller åtm 2 ggr/vecka. Dock bör man ju snarare smörja mycket på våren inför sommaren men bättre sent än aldrig :)

Har gjort så i några år nu, annars aldrig något annat, har hört precis som du men enligt hovis är detta inte "skadligt" utan bara nyttigt fett/återfuktande. Typ tänk en bra hudkräm :D

Aldrig hört talas om, vilken typ av affär köper man sådant ? :)
Jo jag är nog kanske sent ute, skulle ha börjat innan de blev torra, men förra året blev de inte såhär torra så tänkte inte ens på det, man lär sig alltid en läxa ;)

Vattenbad. :)
En vild häst står i vatten, eller åtminstone i strandkanten där det är blött, varje dag när de dricker vatten så hästars hovar är gjorda för att bli blöta varje dag. När de går på snustorrt underlag dygnet runt så blir det sprickor och problem så då får man hjälpa naturen på traven.
En fryspåse (eller dubbla om man orkar) på varje hov (kratsad och rengjord givetvis) samt frystejp runt kotan och så häll i vatten och låt hästen stå en stund. Eller om du har en häst som kan tänka sig att stå med fötterna i en hink med vatten en stund utan att rycka upp hoven eller välta hinken.

Min hovslagare har rekommenderat olivolja så det penslar jag både utanpå och under hovarna ett par ggr i veckan och det tycker jag märks skillnad.

Mamma köper på Granngården, tror det heter typ fodertran och är en stor brun dunk :)

Men precis som Mitrolle tror jag nog valfri olja fungerar oxå :)

Du kan nog kleta på det mesta som är fett. Olja, hovolja, hovfett, (hovtjära?), det finns hur mycket produkter som helst egentligen. Jag har vanligt hovfett eller Kentucky Hoof Oil (rätt säker på att det heter så iaf hehe). Då och då så skrubbar jag rent hovarna med hovborste och vatten (så där får dom iaf liite vattenbad..)

Ska testa direkt idag med olivolja, det har jag ju hemma ;)
Testat rapsolja, men det fungerar inte ett skvatt, men olivolja är ju en annan sorts olja så varför inte :)

Jag har hört att vanligt hovfett torkar ur hoven eller om det är att det förstör det naturliga i hoven. Men kanske var en bluff det jag hörde.
Däremot Kentucky Hoof Oil, om jag nu minns rätt så är det riktigt bra har jag läst mig till nu.

Ah tack för tipset !! Ingen av mina hästar skulle frivilligt ställa sin hov i vatten, men påsar så går det nog på den ena i alla fall, den andra är livrädd för vatten så där är det nog kört tyvärr.

Min hovslagare vill att vi smörjer med torsklevertran ca 1 g/vecka, det är det enda han tyckt ha hjälp. Både han och vi märker skillnad (spec om man träffar andra hästar), hovarna blir smidigare/segare och lite mjukare. Inte så där stenhård/torr/sprickiga liksom. Sommartid smörjer vi typ så ofta vi minns, gärna var 2/3 dag eller åtm 2 ggr/vecka. Dock bör man ju snarare smörja mycket på våren inför sommaren men bättre sent än aldrig :)

Har gjort så i några år nu, annars aldrig något annat, har hört precis som du men enligt hovis är detta inte "skadligt" utan bara nyttigt fett/återfuktande. Typ tänk en bra hudkräm :D

Här önskade jag en "Gilla" knapp =)

Jag vet inte exakt hur hoven fungerar men det viktiga är nog iaf att inte smörja på en massa konstiga grejer, typ som man vill utesluta petroleumbaserade produkter i hudkrämer, alkoholer osv. Så tänker jag iaf :) Och sedan är väl lagom bäst :)

Jag funderade ett tag på att börja använda min ansiktsolja (ren jojobaolja) till hästen men köpte den där asfeta lanolinsalvan istället som fungerar till allt (endast lanolin och mandelolja enl förpackningen) :D

Så läs på förpackningarna är mitt tips (och nu inser jag att jag inte alls läst på torsklevertranet, det började vi med innan jag blev mer eller mindre "besatt" :D).

Jag har använt lera , varje torrt år, finns att köpa som hovlera på tex EKO.
Det är bara att kleta på en gång om dagen , under och utanpå hoven , sedan suger hoven åt sig fukten i leran och den ramlar av , torr.(leran inte hoven :grin: )
Prova i två veckor innan hovslagaren kommer , han kommer att älska dig :rofl:

kl
Rapsolja använder jag på mina efter tips från hovslagaren. Funkar toppenbra, är billigare än olivolja och går att använda både utvärtes och invärtes för allt möjligt. Har alltid en stoor flaska i stallet. Bra att få bort tex. kåda med, eller att använda som mjukgörande vid tex eksem.

Tips 1: Se till att det blir rejäl översvämning varje gång du fyller dryckesbaljan i hagen. Då står framfötterna i vatten ett par tre gånger om dan iallafall.

Tips 2: Fukta spån/torv i boxen. Spån är riktigt uttorkande om den är torr, så halm är att föredra ur detta perspektiv.

Undvik allt kemiskt alkohol etc att smörja med. Det kan i värsta fall starta processer där keratinet i hoven löses upp. Animalisk fett lär vara det bästa, så fisktran eller vad det var som rekommenderas borde göra susen, olivolja och rapsolja kanske inte är det bästa, men förmodligen inte skadligt. Det finns också hovlera man kan använda när det är riktigt extremt. Det används en hel del i extrema klimat, som i Texas och Australien...

tjära använder du när strålen är blöt , för att den behöver torka ut , absolut inte när hoven är torr!

bra svarat !
Jag fattar inte varför olja / fett rekommenderas när det är vatten som fattas .
Det är inte så att det fattas fett i markerna ? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
824
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: ryujaneiro
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka